Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]  (gelezen 17202 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2014, 21:42:28 »
Tillig Flexrails zijn binnen!

Waarvoor dienen die twee 'gaten' tussen de bielzen (waar ze dus los van elkaar zitten)?
-1-

Sebas

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2014, 21:43:50 »
buigen?

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2014, 21:47:41 »
buigen?

Daarvoor zitten de bielzen toch al min of meer om en om vast aan elkaar.maar er zijn twee plekken waar ze volledig los van elkaar zijn en er aan de biels ook een groter afstands palletje zit...

Edit; ben er al achter; het is een mogelijkheid om de rails door te knippen en dan is er aan beide zijden ruimte tussen bielzen en spoorstaaf tbv verbinders.

Op het eerste oog prachtig spul btw! Wel beetje weinig bielzen voor 90cm rail, beide zijden hebben 3-4cm 'kaal'.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2014, 22:23:51 door Mudhen »
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #33 Gepost op: 13 februari 2014, 22:06:23 »
Het vordert....kwart van de kamer is schilderklaar....dat wil zeggen complete rand met afwerking en kurk bedding met hele lichte verkanting. Deze kant wordt paars, net als omlijsting (hoop ik) met een zwarte latex rijlaag. De rest van de kamer wit/wit of wit/zwart?




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2014, 22:53:50 »
Kurk gelegd, kleursmurrie eroverheen...bijna klaar voor de rails. En hopen dat ze de wissels komende week leveren...

To Do:
- voedingsdraden aan rails solderen
- gaatjes boren door bedding en zachtboard deklaag
- rails STRAK en VLOEIEND leggen

Als wissels binnen zijn:
- planning inhaalspoor
- hout in vorm zagen, bevestigen en afwerken
- schilderen
- wissels en rails leggen
- aansluiten

-> PROEFRIJDEN! (analoog)





Het is uiteindelijk wit/wit (lekker klinisch) en paars/zwart (hoogglans randen, evenals omlijsting aan die wand met zwarte latex). De rand moet op deze manier zo min mogelijk opvallen, zodat alle aandacht uitgaat naar de treinen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2014, 23:38:53 »
Jij durft. We zullen de wet van Murphy maar niet oproepen ::). Een meedraaiend spotlight voor 's avonds?

Groet Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7039
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2014, 08:44:29 »
 (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2014, 13:15:50 »
Na het stukje testrail op bovenstaande foto ben ik nu 3/4 van de kamer rond met leggen van de Tillig rails. Mooi spul en ik vind het tot nu toe niet moeilijker en zelfs functioneler dan de overige flexrails waar ik mee heb gewerkt. Het is allemaal vrij 'zacht', maar als je de nodige liefde gebruikt gaat het prima. De bielzen zitten vrij los aan de rail, voorzichtig behandelen dus, maar wel makkelijk te positioneren daarentegen. Zodoende zijn deze bij het leggen mooi en beetje speels te verdelen over de gehele lengte.

Alle rails zijn dus voorgesoldeerd voorzien van voedingsdraadjes. Als je een beetje zuinig en netjes (de draadjes beetje onderop, maar enigszins aan de binnenkant spoorstaaf) soldeert zijn de bielzen er prima weer onder door te schuiven. Om de kwart flexrail zit bij Tillig een onderbreking in de bielzen waar je kunt knippen of dus de voeding kunt solderen. De 2 aanliggende bielzen hebben een uitsparing voor verbinders en een klein palletje om ze eronder in elkaar te leggen. Zeer vernuftig en mooi afgewerkt door Tillig.

Ook de voorgebruinde spoorstaven en verbinders stemmen mij vrolijk. Het komt goed van pas gezien ik geen ballast ga gebruiken. Binnenkort meer, ik hoop vandaag de twee wissels te ontvangen...
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #38 Gepost op: 07 maart 2014, 23:13:52 »
Beetje bij beetje komt het einde in zicht!

- onderbouw is helemaal rond en geschilderd.
- beide wissels liggen op hun plek
- één servoswitch volledig gemonteerd en werkend!
- andere servoswitch in behandeling

To Do:
- flexrail leggen (hoofdspoor en inhaalspoor) van wissel tot wissel
- ringleiding verder aansluiten
- tweede servoswitch installeren
- oplossing zoeken voor montage van servo op bizarre plek (zie foto onder); hieronder zit op 20cm de bovenkant van een kast en de ruimte onder de onderbouw is maar 33mm breed!



Klemschroef gemonteerd en blokje gemaakt voor servo. Hoop dat het eea straks exact past en ik met de imbus kan vastklemmen. Betrouwbaar werkende wissels is op deze hoogte wel een vereiste!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #39 Gepost op: 07 maart 2014, 23:14:22 »
Beetje bij beetje komt het einde in zicht!

- onderbouw is helemaal rond en geschilderd.
- beide wissels liggen op hun plek
- één servoswitch volledig gemonteerd en werkend!
- andere servoswitch in behandeling

To Do:
- flexrail leggen (hoofdspoor en inhaalspoor) van wissel tot wissel
- ringleiding verder aansluiten
- tweede servoswitch installeren
- oplossing zoeken voor montage van servo op bizarre plek (zie foto onder); hieronder zit op 20cm de bovenkant van een kast en de ruimte onder de onderbouw is maar 33mm breed!




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #40 Gepost op: 07 maart 2014, 23:18:48 »


Heb een klemschroef geplaatst (uit oud skateboard met imbus) en daarmee hoop ik straks een voor de servo gemaakt blokje goed te kunnen klemmen omdat het exact in de beschikbare ruimte past. Betrouwbare wissels is wel een vereiste op deze hoogte, dus ik hoop dat mijn bedachte oplossing werkt.

Hieronder (foto) zit op 20cm de bovenkant van een kast. De ruimte onder de onderbouw is maar 27mm breed, vandaar het blokje voor de servo. Later meer foto's (is nu nat van grondverf)...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #41 Gepost op: 10 maart 2014, 14:17:11 »
Ok, tijd om op wat zaken terug te kijken en te komen. Tillig wissels zijn inderdaad erg fragiel vergeleken bij bv. Peco!

Prachtig spul hoor, zonder die scharnierpunten en vloeiend en nauwkeurig weergegeven, maar het is allemaal heel 'zacht'. Om dit te ondersteunen met voorbeelden; de boogwissel (IBWL) lag op een mm verhoging van een klodder muurverf en raakte daardoor direct licht verwrongen bij het plaatsen. Dit was gelukkig ook wel makkelijk weer te herstellen. Echter kwam bij het monteren van de (eerste) servoswitch weer een nieuwe uitdaging bij; de tongen waren losgeraakt van de stelbalk en de balk was eruit. Geschrokken kwam ik erachter dat dit oa zo geconstrueerd was om de lange kant van de stelbalk te kunnen wisselen (L/R). Dit kwam uiteindelijk zeer goed uit, want die kant (L) had een stuk meer ruimte. Geluk bij een ongeluk dus.

Na een klein gevecht met de servoswitch is het me uiteindelijk toch gelukt om 1 wissel te leggen due netjes bediend kan worden dmv de Multimaus. Hoera!

Gelukkig ging het leggen van wissel nr. 2 (EW6R) nog een stuk minder soepel, zodat ik weer een hoop geleerd heb; oa dat de bevestigings puntjes van de tongen in de gaatjes van de stelbalk zeer fragiel zijn! (Of het is een toevallige fabrieksfout). Een van de minuscule ijzeren pinnetjes was losgekomen van de tong en viel (natuurlijk) achter een vaste kast. Ahum. Slechter kon ik het even niet hebben, maar goed. Ik moet verder.

Na grondig onderzoek kwam ik met de volgende oplossing; een naald ontdoen van een half oog, zodat er een lange wiggeltoede ontstaat. Hopen dat de zeer dunne wisseltongpunt daartussen zou passen. Dit toen met echt minimaal soldeeertin en een druppel s36(?) aan elkaar gemaakt. Tot vijf keer toe. Wat een &)€¥^* klus! Iedere keer tussendoor alles weer voorzichtig terug in elkaar zetten en hopen dat het krachtig genoeg was. Want nogmaals, op deze hoogte is betrouwbaarheid geen overbodige luxe natuurlijk. Na veel gerommel leek het dan toch gelukt. Maar nu bleek de hele desbetreffende wisseltong weer vervormd door het 'geweld' wat ik moest gebruiken om alle zeer gevoelige onderdelen van de rest van de wissel te ontzien van de soldeerbout ed. Een nieuwe wissel van 4 tientjes zou toch wel mijn laatste en minst fijne oplossing worden....

Maar zoals gezegd; een hele hoop geleerd en uiteindelijk succes! (Tot aan de serieuze testfase weliswaar)

Gelukkig stond mij een nog grotere uitdaging te wachten bij het vinden van een geschikte plek voor switch en servo, maar ook dat is na veel overwinnigen gelukt!!

Nu zitten beide wissels dus netjes op hun bestemming en werken ze vooralsnog uitstekend middels de MM.

Het enige wat ik nog moet oplossen is hoe ik de toch wel zichtbare servo(s) een beetje netjes weg kan werken en de rails leggen en aansluiten tussen de wissels.



Iemand een goed idee? Dit is hoe je het ziet (vanuit staande positie):


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-1-

Sebas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #42 Gepost op: 10 maart 2014, 17:19:26 »
2 stukjes plastic kabelgoot erlangs
Dan een stukje styreen oid eromheen ,en vastklemmen in de kabelgoot
krijg je een soort kap eroverheen
Deze kan je dan in kleur brengen

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2014, 18:43:21 »
2 stukjes plastic kabelgoot erlangs
Dan een stukje styreen oid eromheen ,en vastklemmen in de kabelgoot
krijg je een soort kap eroverheen
Deze kan je dan in kleur brengen

Thanks Jerrytrein! Zoiets zat ik ook aan te denken alleen wist nog niet helemaal hoe. Misschien maak/buig ik wel twee 'bakjes' van geperforeerd alu die ik wit spuit en eronder hang.
-1-

Sebas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2014, 19:09:21 »
Of een licht koof maken
zie je ze ook gelijk niet meer
En je kan sfeer verlichting maken