Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Frank 123
Vandaag om 21:59:26
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0  (gelezen 16991 keer)

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2013, 16:41:55 »
Hallo allen!

Weer een dagelijkse update:

We hebben twee platen aan elkaar gelijmd en geschroefd, zoals op de foto's te zien is:






De accu van onze boor was halverwege het eerste gat op  >:( , dus toen maar eentje met een snoer bij de buren geleend :)









Op dit moment zit het nog niet helemaal vast, maar wel bijna  :)

Groetjes, Matthijs

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2013, 15:51:39 »
Hallo allen!

De laatste weken waren we druk met school, en ik was nog een week thuis vanwege een flinke griep  :( .
In de weekenden kunnen we wel flink doorwerken, daarvan hier een paar foto's:


Zo ziet het er dan uit als Johan de rails vastgeniet heeft.


De hoekmodule met rails


en

Ons testwagonnetje, met helaas code 100 flenzen, wij gebruiken code 83 Roco Line.

And last but not least...


... module 3 met staanders.

Komende we(e)k(en) gaan we verder met rails leggen op module 3, beginnen we met het begroenen van module 1 t/m 3 én beginnen we met het station, waarvan hier het sporenplan.


Aan de onderkant sluit het aan op de linkerzijde van deel 1. Aan de bovenkant loopt de spoorlijn verder naar Oostenrijk, maar dan niet geëlektrificeerd. Dit betekent voor de doorgaande reizigerstreinen lokwisselen, de andere passagierstreinen eindigen hier en de goederentreinen worden doorgaand met een "Bardotka" of een "Skibril", of een Oostenrijkse 2043 gereden.

De passagierstreinen worden gereden met een nieuwe elok serie 381 en dubbeldekkers:

Copyright Juraj Streber

Voor het lokwisselen zijn er twee kopspoortjes aanwezig, de wisselverbinding is wel enigzins ingewikkeld. Opbouwende kritiek is dus welkom!  ::)  (y)  (y)

Dan nog een vraag: hoe moeten we de modules aan elkaar bevestigen? We hebben het al geprobeerd met L-steunen, maar dat ging niet.  >:( Dus ook hier, tips zijn welkom.

Mvg,

Matthijs en Johan

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #17 Gepost op: 08 March 2013, 17:56:41 »
[ffft, ffft, ffft]

Zo, dat was het stof  :P

Hávličkův nad Kysucou gaat op IVAR-stellingen!

Het plan voor de uitbreiding is af: twee IVAR-modules met het station erop:



Het plan is uiteindelijk gebaseerd op Oscadnica, een dorpje in NW-Slowakije, langs de hoofdspoorlijn van Zilina naar Tsjechië. Daarom komen hier alle soorten treinen langs.
Dit is het station: http://picasaweb.google.com/lh/photo/hFZiBflKXH72TMGUEUCDGQ
Dit is de dienstregeling op het baanvak: http://www.slovakrail.sk/fileadmin/Dokumenty2/gvd_12_13/1_zmena/127_01.pdf

De laatste weken hebben we niet zoveel gedaan, Johan is aan z'n stokpaardje, de elektronica begonnen, en verder heeft Matthijs de treinsamenstellingen van de passagierstreinen in elkaar gezet:



Van boven naar beneden:
- de Os(óbny) van Zilina naar Cadca en terug in de weekenden en in de spits gevormd door een treinstel serie 671.

- de Os van Zilina naar Cadca en soms door naar Zwardon in Polen, met als trekkracht een loc serie 350.

- de Ex(press) "Odra" van Zilina naar Praha, met als trekkracht een loc serie 361

- en de RegioJet van Zilina naar Praha met als trekkracht een loc serie 162.


Voor de goederentreinen zijn beschikbaar:
- een loc serie 131.

- twee locs;een serie 362 (ziet er hetzelfde uit als de serie 361) en een serie 381.

- dan nog een serie 720 voor de enkele houtwagens voor de losweg.


Zo, dat was het weer.

Mvg,

Matthijs en Johan

P.S.: voor treinsamenstellingen van passagierstreinen in Oost-Europa van 1985 tot nu: kijk even op www.vagonweb.cz
« Laatst bewerkt op: 09 March 2013, 13:41:20 door JCV&MTV. Reden: tekst en plaatjes aanpassen »

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2013, 15:27:55 »
Hallo allen,

het plan met de IVAR-stellingen kan helaas niet doorgaan vanwege te weinig ruimte, maar de modules komen er wel gewoon. Daarmee hebben we ook besloten om het iets rustiger aan te doen qua materieelsamenstellingen enz. Er komt alleen ZSSK materieel op de baan te rijden, met als uitzondering een enkele PKP-loc of een CD-loc. Wel hebben we een nieuw sceneryonderdeel bedacht: een materiaalkabelbaan. N.a.v. de PKP-loc hebben we een vraagje aan de PKP-spoorders hier: weten jullie welk type er het beste zou passen:

-voor een goederentrein
-op een enkelsporig, relatief vlak geëlektrificeerd baanvak
-in het zuiden van Polen / noorden van Slowakije (dus in het buitenland)?

Het zou fijn zijn als men ook vermeld of er een model van is en waar dat te krijgen is.
Alvast bedankt voor het antwoorden  (y).

Nu zijn we uit de planfase, en voorlopig is er alleen nog maar bouwgeluid te horen hier.

Mvg,

Matthijs en Johan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2013, 15:36:38 »
wat pools spul betreft is het simpel: Piko sm42. Die dingen zie je daar altijd en overal, dus daar kun je niets mee fout doen.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2013, 16:44:09 »
Floris,

bedankt, zijn er ook nog elektrische locs zoals de ET21 of de EU07 die hiervoor geschikt zijn?

Mvg,

Matthijs en Johan
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #21 Gepost op: 16 March 2013, 17:39:20 »
ja, dat kan ook, maar die zijn niet zo te koop. Kant en klare en echt poolse locs zijn alleen de SM42 (piko) en ST44 (roco), verder zijn er wat traxxen en taurussen enzo maar dat is natuurlijk suf.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #22 Gepost op: 16 March 2013, 17:53:07 »
Enkele ET22's, EU07's, EP09's en EN57's zijn geschikt om in Tsjechië te rijden. De ET21 kwam (komt?) op zijn hoogst niet verder dan de grensstations.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #23 Gepost op: 16 March 2013, 19:43:44 »
Bedankt voor de reacties  :).

Dan wordt het inderdaad de ST44 of de SM42. Er is nl niet zoveel dieselmaterieel gepland en dan is iets extra's wel leuk. En zoals Floris al zegt is een TRAXX of een zgn. Husarz wat suf. Bovendien is er ook al zoveel materieel dat niet van de grote fabrikanten kan komen, zoals:

- De Apeer, Bdgteer en Bdteer van de ZSSK (Roco heeft alleen Y/B-70 rijtuigen, die gelukkig wel het meerendeel van de rijtuigen vormen)
- De zgn. "Broodtrommel", serie 811, maar daar is gelukkig een messing bouwpakket voor
- De serie 671, een modern dubbeldekstreinstel
- De serie 840, een variatie op de overbekende GTW 2/6 van Stadler
- Talloze locseries, oa de brandnieuwe serie 381, de al heel wat oudere serie 140, de serie 163 en de krachtpatser serie 131

De serie 720 wordt door PMT geleverd, maar alleen in de versies CD / CSD, dus dat betekent ombouwen. In het goederenmaterieel wordt gelukkig ruim voorzien, ook in series van de ZSCS (goederenafdeling van de ZSSK) en de CD.

Gelukkig is hiervoor hét adres: http://jorgenedgar.se/eng/eng.index.html, die op bestelling het materieel van je dromen bouwt. N.B.: alleen kappen, maar hij adviseert je wel over een passende aandrijving.

Mvg,


Matthijs en Johan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #24 Gepost op: 17 March 2013, 10:52:53 »
Dat wordt een leuk plan (y)
Voor wat betreft die bakverbinding zou je kunnen gaan voor deurscharnieren en een 6mm draadeind,iemand hier op t forum kwam met een plaatje van zon verbinding en dat ziet er goed uit.
Voordeel is dat eenmaal verbonden met dat draadeind door de scharnieren,dat gelijk je bakken uitgelijnd liggen ten opzichte van elkaar en t kan niet uithollen zoals een bout moer verbinding door t hout van je bakken heen wel zou doen op den duur :-\
Hier nog een plaatje van pools diesel geweld wat klaar staat om een enkelsporig zijnlijntje op te gaan met wat goederen(loc op t  midden spoor).

Foto komt uit m'n eigen collectie,waarvan wat dingen op flickr staan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #25 Gepost op: 17 March 2013, 10:58:42 »
SM31 en ST43 in Wolsztyn, leuk. Wat voor trein had die ST43 aan de haak? Redelijk recente foto zo te zien aan het treinstel rechts. In welke flickrset staat deze foto? Heb je er nog meer van?

- De Apeer, Bdgteer en Bdteer van de ZSSK (Roco heeft alleen Y/B-70 rijtuigen, die gelukkig wel het meerendeel van de rijtuigen vormen)
- De zgn. "Broodtrommel", serie 811, maar daar is gelukkig een messing bouwpakket voor
- De serie 671, een modern dubbeldekstreinstel
- De serie 840, een variatie op de overbekende GTW 2/6 van Stadler
- Talloze locseries, oa de brandnieuwe serie 381, de al heel wat oudere serie 140, de serie 163 en de krachtpatser serie 131

Van de Tsjechische 380 is er wel een model, wellicht gaat deze nog in de ZSSK kleuren als 381 komen. De 163 is er van CS train als bouwpakket (art. 92010). Die hebben ook de 263 en de 363. Verder zijn er in Tsjechië wel heel wat kapjes van verschillende locs te vinden.

Qua rijtuigen heb je natuurlijk verschillende varianten. Zo heb je naast de Y/B70 rijtuigen inderdaad omgebouwde rijtuigen, maar die zijn niet allemaal uit Y/B70 rijtuigen omgebouwd. Een aanzienlijk aantal zijn uit rijtuigen uit Hongaarse productie omgebouwd, daar kun je beter de SaMo/Tillig rijtuigen voor gebruiken.


Groetjes,

Ernst-Jan
« Laatst bewerkt op: 17 March 2013, 11:09:11 door Ernst-Jan »

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #26 Gepost op: 17 March 2013, 15:51:43 »
Bedankt voor de reacties! We kunnen er zeker wat mee!

Voor wat betreft die bakverbinding zou je kunnen gaan voor deurscharnieren en een 6mm draadeind,iemand hier op t forum kwam met een plaatje van zon verbinding en dat ziet er goed uit.

Ja, zoiets heb ik volgens mij ook ergens gezien, maar waar...?

Citaat
Hier nog een plaatje van pools diesel geweld wat klaar staat om een enkelsporig zijnlijntje op te gaan met wat goederen(loc op t  midden spoor).

Foto komt uit m'n eigen collectie,waarvan wat dingen op flickr staan  ;)


Dat plaatje ziet er interessant uit. De loc trouwens ook, weet iemand wie daar een model van maakt? En ook ik zou graag een linkje naar je flickr-map hebben.

Citaat

Van de Tsjechische 380 is er wel een model


Excuus  :-[, dat wist ik. Hij ziet er goed uit en hij kost maar 6700 Kc., das ongeveer 270 EUR. Vreemd is dat Google de website, www.109e.cz niet meer kan vinden  ??? >:(. Nu hopen dat hij ook in de Slowaakse versie komt.

Citaat

De 163 is er van CS train als bouwpakket (art. 92010). Die hebben ook de 263 en de 363. Verder zijn er in Tsjechië wel heel wat kapjes van verschillende locs te vinden.


Kijk, dat is nou eens nuttige info  (y). Daar gaan we eens kijken.

Citaat

Qua rijtuigen heb je natuurlijk verschillende varianten. Zo heb je naast de Y/B70 rijtuigen inderdaad omgebouwde rijtuigen, maar die zijn niet allemaal uit Y/B70 rijtuigen omgebouwd. Een aanzienlijk aantal zijn uit rijtuigen uit Hongaarse productie omgebouwd, daar kun je beter de SaMo/Tillig rijtuigen voor gebruiken.


De Tilligrijtuigen heb ik gisteren net ontdekt. Volgens het eerder voorbijgekomen vagonWEB zijn de Apeer-rijtuigen inderdaad door ZOS Vrútky omgebouwd uit Hongaarse B-rijtuigen. De Bdgteer en de Bdteer zijn omgebouwd uit de Bdt's, en die lijken heel veel op de Y/B-70 rijtuigen.

Mvg,

Matthijs en Johan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #27 Gepost op: 17 March 2013, 16:01:26 »
Hoi, Matthijs en Johan,

Die site, gaat dat om het locomotieftype 109 e?  
Gaat http://109-e.wgz.cz/ dan over hetzelfde?
Jeroen

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #28 Gepost op: 17 March 2013, 16:12:42 »
Jeroen,

die website gaat (ik heb m even snel bekeken) over de "grote" 109E. En de website die ik bedoel gaat over de H0-versie. Maar bedankt voor de moeite  (y).

Matthijs

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #29 Gepost op: 17 March 2013, 16:18:53 »
De Tilligrijtuigen heb ik gisteren net ontdekt. Volgens het eerder voorbijgekomen vagonWEB zijn de Apeer-rijtuigen inderdaad door ZOS Vrútky omgebouwd uit Hongaarse B-rijtuigen. De Bdgteer en de Bdteer zijn omgebouwd uit de Bdt's, en die lijken heel veel op de Y/B-70 rijtuigen.

Zoek maar eens de Roco 64802 en 64803 op. Deze lijken het meest op de Bte's (oude aanduiding van de Bdt's). Wat je kunt doen is een Halberstädter oid van SaMo kopen met GP200 draaistellen. Deze zijn goed aan te passen om onder de Roco Y/B70 rijtuigen te passen. De Roco GP200 draaistellen die onder hun Halberstädters zitten zijn daar helaas niet voor geschikt. Hebben een heel andere draaistelkolom. Dan heb je de basis van de rijtuigen al te pakken. Moet je alleen een 11-ramer er van maken ipv een 10 ramer. WC ramen kun je dan redelijk laten zitten.

Voor wat foto's kun je ook nog even hier en hier kijken ;).

Ernst-Jan