Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14

Auteur Topic: Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0  (gelezen 16959 keer)

JCV

• Offline Offline
Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Gepost op: 02 January 2013, 16:03:15 »
Beste forumgenoten,

om ons eerst maar eens voor te stellen: we zijn Matthijs en Johan, 13 en 11 jaar oud. Na een hoop megalomane plannen gemaakt te hebben  ;D, zijn we nu eindelijk simpel begonnen, met drie modules, terwijl Johan van plan is na een tijdje een RTM-baantje te bouwen.

Deze drie modules zijn gebaseerd op drie planken multiplex die we nog hadden liggen. Ik (Matthijs) ben gefascineerd door de Slowaakse spoorwegen, er is niet zoveel ruimte en bovendien rij ik het liefst onder de draad, zodat het thema snel bepaald was:
een geëlektrificeerde enkelsporige hoofdlijn, die door het dal van de Kysuca slingert, en rechts uitmond in het stationnetje van Hávličkův nad Kysucou (een latere uitbreiding). Baanplannen tekenen vind ik leuk, dus ook van dit project heb ik er een gemaakt. Punt is alleen dat ik niet weet hoe foto's te uploaden  ???.

Verder doen we aan low-budgetmodelbouw, want dat budget is maar 200 - 300 EUR per jaar, dus bijvoorbeeld high-tech gereedschap of hout laten zagen bij de bouwmarkt zijn geen opties.

Verder nog een fijn en gelukkig 2013!

Matthijs en Johan

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Hávličkův nad Kysucou (SK) in H0
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2013, 16:19:22 »
Leuk.
Voor foto's uploaden; Kijk even in het lijstje links bij 'plaatje uploaden'. JPEG lukt dan makkelijk. Dan de hele url onder 'directe link in het forum kopieren' in je bericht en k=k
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2013, 18:25:36 »
Welkom hier.(en ook de beste wensen nog)
Ik ben benieuwd naar wat jullie project voor iets zal worden,je hoort er in elk geval zelden over dat men iets wil maken naar voorbeeld van die hoek van de wereld  ;)
Dat alleen al zo dus iets leuks moeten kunnen opleveren(hoop ik)  (y)
Ik hou deze is even in de gaten  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2013, 20:26:26 »
Slowaaks, dat klinkt redelijk dichtbij mijn bedshow, ik ben namelijk verkocht van de spoorwegen bij de noorderburen ;D  Ik heb zelf ook wat Slowaaks en Tsjechisch spul. Ik ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken, ik blijf hier wel even hangen.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

JCV

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2013, 09:01:25 »
Hoi

ik kwam er gisterenavond ook op van die foto's  :-[  ::), bedankt. Dan hier het baanplan:

(Sorry voor de slechte kwaliteit)

Verder zijn we al begonnen met wat spanten, de eerste was een ramp  >:(want we hebben slechts een toffelzaag (zo heet het volgens mij) dus in bogen en mooie hoeken zagen gaat totaal niet (toch maar een figuurzaag aanschaffen  ;D). Dus nu heb ik slechts de ondersteuning voor de rails gezaagd en verlijmd:

De stapels hout die je erop ziet liggen zijn de vervangers van de lijmklem, want die kan daar niet bijkomen.

Slowaaks, dat klinkt redelijk dichtbij mijn bedshow, ik ben namelijk verkocht van de spoorwegen bij de noorderburen ;D  Ik heb zelf ook wat Slowaaks en Tsjechisch spul.

Citaat

Dan komt er misschien wel eens wat Slowaaks materieel bij jou op bezoek ;D

Matthijs en Johan

JCV

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2013, 14:01:10 »
Trouwens Bjorn,

mooie banen heb jij!  :D

JCV

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2013, 16:39:36 »
Hallo!

Hier een volgende update:

we zijn verder gegaan met het verlijmen van de spanten, met de bekende stapels hout:

en

en ook met de baan, bestaande uit ca. 3 mm dik vliegtuigtriplex, misschien te dun maar een tenderlokje van een halve kilo (eentje uit de jaren vijftig - zestig van Märklin uit de collectie van onze opa) houdt hij makkelijk  8).

Verder zijn we enige uitleg bij het baanplan vergeten, hier dan nog:

Aan de bovenzijde komt de spoorlijn uit een galerijtunnel, steekt vervolgens de rivier de Kysuca over, maakt een bocht langs een buitenwijk van het stadje en een volkstuintjescomplex. Vervolgens wordt hij dubbelsporig en komt hij op het emplacement aan.

Matthijs en Johan

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2013, 21:55:14 »
Dank je wel! Het volgende punt is het afmaken van een baan; dat lukt niet echt bij mij.

Van dit soort plannen word ik nou blij  (y). Niets te druk, en toch niet saai. Toch heb ik een puntje: die bocht gaat erg dicht langs de rand. Operationeel is dit misschien niet erg, maar het lijkt me mooier als er nog een stuk scenery tussen spoor en modulerand zit.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2013, 22:40:57 »
mwah, muurtje dr achter, dat heb je daar zat. Die oude oostenrijks-hongaarse spoorlijnen waren vaak wel lekker krap en kronkelig aangelegd, want het mocht niks kosten.
Wil je goedkoop aan hout komen, let dan op of er grofvuil langs de weg ligt. Achterin oude kasten zitten flinke stukken hardboard. Ruwe kant naar boven en je lijmt er met houtlijm heel mooi stevig rails en ballast op. De rest van de kast kun je wellicht ook nog gebruiken, aan stukken zagen voor de basisconstructie of steuntjes ofzo.

JCV

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2013, 13:04:40 »
Toch heb ik een puntje: die bocht gaat erg dicht langs de rand. Operationeel is dit misschien niet erg, maar het lijkt me mooier als er nog een stuk scenery tussen spoor en modulerand zit.

mvg Bjorn

Dat klopt, maar als je dezelfde radius van 70 cm aan wil houden, dan moet het wissel aan de linkerkant een stuk naar links, en dan moet de tegenboog (zodat de overgang recht is) wel erg krap zijn. Tja. Ik heb er ook over nagedacht, maar ik denk dat dit het beste is. Overigens komt er wel een bosrand:

Ja hier had ik een plaatje willen plaatsen, maar paintplaatjes wil hij niet uploaden  >:(

iig, boven op de keermuur komt een rij bomen en dan aan de achtergrondplaat een rij boomkruinen.

Wil je goedkoop aan hout komen, let dan op of er grofvuil langs de weg ligt. Achterin oude kasten zitten flinke stukken hardboard. Ruwe kant naar boven en je lijmt er met houtlijm heel mooi stevig rails en ballast op. De rest van de kast kun je wellicht ook nog gebruiken, aan stukken zagen voor de basisconstructie of steuntjes ofzo.

Thanks,ga ik doen!  :)

Dan heb ik nog een ander probleem: Ik heb drie planken: twee voor de brugmodule en een voor de hoek. De twee brugmodules zijn eigenlijk een door middengezaagde en die kan ik makkelijk aan elkaar maken, maar de overgang is eigenlijk onder de brug het handigst, dus dan kan ik een deel van de brugmodule en de de hoekmodule aan elkaar lijmen. Wat zouden jullie doen? Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen.  ;D :P

Groetjes, Matthijs

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2013, 13:41:44 »
Matthijs,
de plaatjes die paint opslaat zijn standaard geloof ik bmp, als je het opslaat als jpg dan kan je ze wel uploaden ;)
verder ben ik benieuwd hoe deze baan gaat worden ;D
succes!
groeten,
Auke

JCV

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2013, 13:49:18 »
Bedankt Auke!  :)

JCV

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2013, 13:52:56 »
Hallo!

Dan hier nog het ontbrekende plaatje:

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2013, 14:37:39 »
als je twijfelt over de plaats om de zaak te splitsen, neem dan liefst een plaats waar het spoor rechtdoor loopt, dan heb je later minder gedonder met ontsporingen. Als de zaak in een bocht niet helemaal lekker aansluit vliegt alles eruit, op recht spoor hobbelt het meestal wel door.

JCV

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2013, 17:39:44 »
Hallo allen,

als je twijfelt over de plaats om de zaak te splitsen, neem dan liefst een plaats waar het spoor rechtdoor loopt, dan heb je later minder gedonder met ontsporingen. Als de zaak in een bocht niet helemaal lekker aansluit vliegt alles eruit, op recht spoor hobbelt het meestal wel door.

thanks, dan gaan we hem onder de brug splitsen, nadeel is wel dat er dan aan de ene en aan de andere kant een overgang is, en met de bovenleiding wordt het ook nog een geklus, maar de rails ligt tenminste wel recht op die plek.

Dan hier de dagelijkse update:

We zijn verder gegaan met het "trackbed" verlijmen, een rijtje foto's ook weer hier:

en dan verder heb ik ook al twee stukken hout gezaagd voor de verlijming van de platen hout:

zoals hierboven te zien is komen de pallets die voorlopig het merendeel van het hout vormen, uit tsjechië  :) , dan komen ze dus uit de buurt  ;D

Matthijs