Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129637 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Gepost op: 29 december 2012, 20:47:18 »
Naar aanleiding van het cabineritdraadje, lijkt  het me leuk om een draadje te openen waar je vragen kan stellen aan echte vaklieden. Hiervoor zijn een aantal professionals benaderd, die bereid zijn om de vragen te beantwoorden. Zij wisten dat er op andere fora vergelijkbare topics zijn en daarom mag zo’n draadje op ons forum niet ontbreken. Dus, wat wilde je nou altijd van het rijdend personeel weten?

Om de zaak overzichtelijk te houden mag je…
- …één vraag stellen per post.
- …niet twee keer achter elkaar posten.
- …niet posten voordat de vorige vraag is beantwoord.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2012, 21:19:29 »
Hey, leuk initiatief (y), heb zo wel een aantal vragen, maar ik trap af met de volgende:

Hoe gaan het precies met zeer dichte mist ? Zo dicht dat je de seinen alleen van heel dichtbij (bv. een meter of 50) kunt zien. Zijn er dan 'hulpmiddelen', of zijn die er sowieso ? (heb wel eens iets gezien over ATB-NG waar e.e.a op een scherm geprojecteerd wordt qua remweg als ik het goed heb, heeft ATB ook zoiets)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2012, 21:54:58 »
Om de spits af te bijten, in Nederland zijn er geen extra landelijke regels omtrent hoe te handelen bij zeer dichte mist, wel hebben bepaalde trajecten een locale regelgeving, zoals bij voorbeeld om de zoveel seconden een attentie-sein geven met de tyfoon.
Voor wat betreft de seinen, wij rijden altijd op seinbeeld en niet op de ATB, ATB is slechts een hulpmiddel.
Als een sein groen is mag je er van uit gaan dat het baanvak voor je gewoon vrij is, bij een geel sein moet je altijd rekenen op stop en zal je een stukje rustiger richting een rood sein rijden, vaak weet je vanuit je wegbekendheid ook wat je op bepaalde baanvakken kan verwachten.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2012, 22:10:02 »
ik hou toch graag mijn kleren aan, maar als er vragen zijn....ik hoor het wel als er interesse is hoe het hier bij ons in Zwitserland gaat. Ik heb trouwens al het een en ander in mijn verhalen geschreven....

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25566.0.html

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 29 december 2012, 22:12:45 door Lokführer Bas »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2012, 22:18:27 »
Ook ik wil best mijn steentje bijdragen  als mcn.

Om nog even terug te komen op ATB-NG. Deze heeft als handige toevoeging dat je werkt met een remcurve. Dit heeft ATB-EG niet. Deze remcurve maakt het wel iets makkelijker om te weten waar je een bepaalde snelheid bereikt moet hebben.

Verder komt het grotendeels neer op de wegbekendheid van de machinist. Een mcn moet dan ook wegleren en wegexamen afleggen voor dat hij op het betreffende baanvak mag rijden. Daar tekend hij/zij ook voor. Weg bekendheid betekend simpel weg dat de mcn het traject kent inclusief alle bijzonderheden die daarbij komen kijken, zoals bijvoorbeeld spanningsloze bruggen, overwegen en natuurlijk de stations.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2012, 22:20:34 »
Hallo Bas.

Hoe is het mogelijk dat in Zwitserland, een land met veel meer sneeuw dan hier in NL, de treinen wel op tijd rijden en hier niet.
Vorig jaar stond bijna de helft van het materieel stil wegens storingen.  ;D
Enkele weken geleden viel er hier 3 centimeteren direkt al een uitgedunde dienstregeling.
Kortom NS en Pro-Rail beginnen te schreeuwen als het gaat sneeuwen.  ;D

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2012, 22:43:05 »
Lijkt mij tof initiatief!

Als treinbestuurder bij de NMBS wil ik mij ook graag inzetten in dit draadje.
Dus indien iemand met "een ei" zit, smijt die in de groep en dan zullen wij trachten erop te antwoorden!  ;D

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2012, 22:44:32 »
goede voorbereiding en ervaring....we weten dat de winter komt....

We zijn overigens best bereid ontwikkelingshulp aan te bieden hoor ;D
We hebben de laatste weken erg veel sneeuw gehad, en alleen door een lawine waardoor een trein ontspoorde, hadden we wat overlast.

Groeten

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2012, 22:55:39 »
Och, als de winter onverwacht vroeg komt, zoals vorig jaar, gaat het zelfs in de Alpen mis. In Nederland komt sneeuw van enige omvang altijd onverwacht en meestal helemaal niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2012, 22:56:34 »
Wegbekendheid speelt een grote rol in het leven van de machinist zoals uit de draadjes blijkt.
Een aantal vragen:
kennen alle machinisten alle (spoor)wegen in Nederland?
na hoeveelheid moet een machinist opnieuw wegkennis opdoen als hij een tijdje niet op een bepaald trahect heeft gereden?
bestaat er in dit opzicht verschil in machinisten die op de bok van een goederen- of passagierstrein zitten?

Met dank bij voorbaat voor de antwoorden.

knar46
 

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2012, 23:08:14 »
Een machinist kent over het algemeen niet alle routes in Nederland, uitzonderingen daargelaten. Over het algemeen leert hij alleen de routes die hij rijd of gaat rijden, cq die nodig zijn voor het uitvoeren van zijn taak. Het heeft bijvoorbeeld voor een machinist die bijvoorbeeld alleen de Merwede-Linge rijd geen zin om de route Venlo-Roermond te kennen om maar een zijstraat te noemen.
De wegbekendheid verloopt na een jaar niet meer op het traject gereden te hebben en tegenwoordig moet men na dat jaar weer op nieuw wegleren en wegexamen doen.
Wat dit betreft bestaat er geen wettelijk verschil tussen en goederen- en een reizigersmachinist

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2012, 23:39:58 »
Een aantal vragen:

kennen alle machinisten alle (spoor)wegen in Nederland?
Dat kan wel. Bij diverse uitzendbureau's zijn er wel machinisten die landelijk mogen rijden. Maar normaal hangt het gewoon af van wat je werkpakket is. Zo beschik ik zelf over alle elektrische lijnen waar NSR rijdt (behalve Roosendaal-Vlissingen), aangevuld met Zwolle-Wierden en Zwolle-Kampen.

na hoeveelheid moet een machinist opnieuw wegkennis opdoen als hij een tijdje niet op een bepaald trahect heeft gereden?
Volgens het handboek dat NSR gebruikt verloopt de wegbekendheid na een jaar en moet je wegonderhoud gaan doen om er weer te mogen rijden. De spoorwegwet echter schrijft geen termijn voor waarop wegbekendheid verloopt en het wordt aan de vervoerders overgelaten hoe daar mee om te gaan.

bestaat er in dit opzicht verschil in machinisten die op de bok van een goederen- of passagierstrein zitten?
Ja, dat is er zeker. Bij het rijden met goederentreinen moet je andere rempunten hanteren dan met reizigerstreinen. Dit komt voornamelijk omdat goederentreinen andere remkarakteristieken hebben dan reizigerstreinen.

Groetjes,
Emiel

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2012, 02:45:11 »
Hey, leuk initiatief (y), heb zo wel een aantal vragen, maar ik trap af met de volgende:

Hoe gaan het precies met zeer dichte mist ?

Zijn er dan 'hulpmiddelen', of zijn die er sowieso ?

Hulpmiddelen zijn er zeker. Zie plaatje voor een van de vele voorbeelden.



Voor seinen op de vrije baan worden bakens geplaatst. Dit om het sein beter te herkennen bij slecht zicht. Afhankelijk van het sein bestaan er verschillende bakens. Het voorbeeld is een baken van het laatste van een reeks P-seinen. Voor meer voorbeelden zie het seinenboek, bakens.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 02:47:05 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2012, 10:51:03 »
Beste allen,

Ik heb een paar berichten verwijderd. Laten we dit leuk houden en zaken zoals ongelukken buiten dit draadje houden. Betreffende krijgen later een Pb...

Met dank, gr,

Bert

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2012, 11:17:35 »
Hallo allen,

Wat zijn de eisen wat scholing en lichamelijke gezonheid(C.Q.) brillen e.d) betreft.
En wat is de duur van een opleiding.

Groet Adrie  ;)