Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129649 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #255 Gepost op: 17 januari 2015, 08:55:31 »
Momenteel is er een flink overschot aan machinisten , zeker nu het goederenverkeer flink is ingezakt en ook niet echt wil groeien. Dat het STC elk jaar een mannetje of 30 aflevert maakt het ook niet makkelijk om een baan te vinden bij een vervoerder. Hoe de vraag naar mensen bij NSR is durf ik niet te zeggen.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #256 Gepost op: 17 januari 2015, 08:57:13 »
Bij NSR is er volgens mij nog steeds een flink tekort, maar ik denk dat dat meer in de opleidingsplaatsen zit dan in het aanbod van aspiranten.

J_wijk

  • BNLS Spoorkaart Oostenrijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #257 Gepost op: 17 januari 2015, 17:09:11 »
Hallo,

Iedereen bedankt voor de reacties (y)
dan heb ik nog een vraagje:
heb je als goederenmachinist een rustiger beroep (qua werkschema) dan een reizigersmachinist of juist niet?

Mvg. Jarno

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #258 Gepost op: 17 januari 2015, 17:22:51 »
Hallo Jarno

Toen ik nog goederen reed, was dat met name in de nacht. Personentreinen overdags, waarbij je vroege, midden en late diensten had.
Persoonlijk vond ik goederen best lekker, je nam de trein over en bracht die naar Duitsland of Italie. Je was een tijdje onderweg en qua rijden met goederen moet je goed weten wat en wanneer je iets doet.

Alleen maar nachtdiensten is niet bepaald leuk kan ik je vertellen ;-)

Groeten uit Zwitserland

Bas

PS: we zoeken dringend goede machinisten voor een opleiding tot SBB machinist. Je moet echter al machinist zijn om in aanmerking te komen.

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #259 Gepost op: 17 januari 2015, 17:42:37 »
dan heb ik nog een vraagje:
heb je als goederenmachinist een rustiger beroep (qua werkschema) dan een reizigersmachinist of juist niet?

Mvg. Jarno

Mijn ervaring bij zowel goederen- als reizigersvervoer is dat het werken bij een goederenvervoerder veel "grimmiger" is qua werktijden. Je weet over het algemeen hoe laat je moet beginnen met je dienst, maar dat de eindtijd volgens dienstkaartje dikwijls niet gehaald wordt. Bij reizigersvervoer kom je zelden te laat thuis. Wat betreft de roosters, het is en blijft onregelmatig werk. Daar moet je tegen kunnen. De ene dag begin je heel erg vroeg en de andere keer kom je met de laatste trein weer op je standplaats aan.

Gr. Peter

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #260 Gepost op: 17 januari 2015, 20:03:59 »

PS: we zoeken dringend goede machinisten voor een opleiding tot SBB machinist. Je moet echter al machinist zijn om in aanmerking te komen.
Hahaha, lijkt me wel wat, ben al D en NL bevoegd, maar voor iemand die vanuit NL werkt niet zo heel waardevol denk ik...

Goederentreinen rijden is weten waar je mee bezig ben, als je zomaar wat doet zonder bij na te denken trek je zo een trein in 2 stukken. Goederen rijden doe je op gevoel en elke trein rijdt en remt anders.

De diensten kunnen op elk ogenblik van de dag beginnen en ook hotelovernachting horen er allemaal bij.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #261 Gepost op: 17 januari 2015, 20:10:50 »
@ Andre

Koffers pakken en richting Zwitserse grens of Zwitserland zelf verhuizen ;-)

Binnenkort verwachten we weer 30 man te zoeken voor drie klassen...

Groeten

Bas

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #262 Gepost op: 17 januari 2015, 20:17:54 »
Zo dan, maar ik blijf voorlopig maar zitten waar ik zit, slecht heb ik het niet bij mijn huidige werkgever!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #263 Gepost op: 17 januari 2015, 21:07:37 »
Machinisten bij NSR staan bekend als "Luxe machinisten". Wij zijn op enkele uitzonderingen na (rangeerwerk op de grote stations) alleen maar bezig met rijden van treinen. En die zijn dan weer voorzien van allerlei luxe zaken als ED en EP remmen.(wat de moderne loc's ook hebben) Maar wij hoeven ons geen zorgen te maken dat we een trein doormidden trekken. Wij mogen bijvoorbeeld ook zelf geen loc meer aan- en afhangen. Daar moet een rangeerder voor komen. Je zult ons dan ook niet gauw tegenkomen met een "vettige rug". Ook is het beremmingsverhaal en treinlengte en -gewichten minder gecompliceerd.

Voorts rijden wij vrijwel uitsluitend hoofdbaan en komen nooit op fabrieksaansluitingen en raccordementen. Ook is onze maximale geplande dienstlengte vastgesteld op 9.30 uur. Overnachten in een hotel doen we nooit.
Schaflocaties zijn dik in orde en bij calamiteiten worden wij sneller afgelost omdat de organisatie gewoon veel groter is.
Met groet,

Ger.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #264 Gepost op: 18 januari 2015, 01:25:29 »


Ook ik heb dezelfde passie en droom om machinist te worden,
Ik zit ook in de derde en heb gekozen om naar het STC te gaan.

Het STC staat op allerlei opleidingsbeurzen met een stand en staat je graag te woord over
alles wat met de opleiding te maken heeft. Het heeft verschillende vestigingen, maar als ik zo kijk is de locatie in de waalhavens de enige die je kan opleiden tot machinist.

Ik heb zelf ook een vraag:
Voor het schoolexamen word een rekentoets afgenomen. Maar omdat ik moeite heb met rekenen kan ik een
wat simpelere versie maken. Is dat een probleem?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #265 Gepost op: 18 januari 2015, 01:33:51 »
Ik kan me in de tijd die ik nu machinist ben niet herinneren dat ik als "niet-rekenwonder" ooit een probleem ermee heb gehad. Ik zou me daar dus niet al teveel zorgen over maken. Als machinist moet je treinen rijden en niet "uit je hoofd een beremmingsstaat uitrekenen binnen een bepaalde tijd".
Groetjes,
Emiel

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #266 Gepost op: 18 januari 2015, 08:59:51 »
Zijn daar nog geen apps voor op de smartphone dan?  ;D
Gr Marco.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #267 Gepost op: 18 januari 2015, 11:40:58 »
Een ouderwetse rekenmachine op je telefoon werkt ook nu nog, maar een smartphone en/of tablet is toch heel handig onderweg voor het ontvangen van de benodigde documenten, die je digitaal bij je mag hebben.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #268 Gepost op: 18 januari 2015, 12:41:18 »
Helaas alleen dat de EBA daar anders over denkt....

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #269 Gepost op: 18 januari 2015, 13:58:12 »
Daarom zeg ik ook, die je digitaal bij je mag hebben  ;) In Duitsland moet je alles gedrukt op papier bij je hebben.