Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
  

Auteur Topic: Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m  (gelezen 11643 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #30 Gepost op: 03 January 2013, 23:00:56 »
Er zijn loks die nu eenmaal minimaal R3 nodig hebben.

Tinus.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #31 Gepost op: 03 January 2013, 23:44:32 »
Gaat al een paar dagen over dit ontwerp hier.
Ook rekening gehouden met het feit dat je meerdere keerlussen in je ontwerp hebt zitten.

O.a. de oostelijk in en uitrij is een een keerlus omdat de sporen beide geheel rond gaan.

Ook in je schaduwstation heb je van keerlussen "last" Zorg dat die lussen langer zijn dan de treinen waar je mee wilt rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #32 Gepost op: 03 January 2013, 23:46:52 »
 ??? ???

Tinus.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #33 Gepost op: 04 January 2013, 08:28:16 »
Tinus gaf al een goede reden voor ruimere bochten: er zijn locomotieven die niet door R2 heen kúnnen rijden.

Een andere is de bedrijfszekerheid. Scherpe bochten kunnen de bedrijfszekerheid verminderen. Een trein op snelheid in een scherpe bocht ontspoort nou eenmaal sneller dan in een ruime boog. Dit geldt natuurlijk ook voor niet zichtbare plaatsen. Deze zijn vaak slecht toegankelijk, dus wil je daar zeker geen ontsporingen hebben. Denk maar eens aan een ontspoorde trein in een schaduwstation. Op de naastliggende sporen staan andere treinen te wachten, die nu een obstakel vormen om de naast de rails staande trein te kunnen bereiken. Als de ruimte beschikbaar is (zoals hier: 6,5  bij 4,5m), kies ik altijd voor ruime bochten, ook zeker in railspiralen.

Verder vind ik het geen gezicht om de intercity van twee minuten over elf op volle snelheid door een superscherpe R2-bocht te zien snellen. Dit effect wordt nog verergerd als er geen overgangsboog wordt gebruikt. Zo lijkt het alsof de trein opeens rechtsaf schiet.

Groet,
Bas

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #34 Gepost op: 04 January 2013, 09:26:45 »
10 cm is wel weinig om nog met de handen tussen te komen.
Ik zou dan kijken naar een spiraal met een aantal wendingen.
Ik zou toch een cm of 30 tussenruimte aan houden.
Absoluut! Ik heb ongeveer 10cm met N-spoor en daar heb ik eigenlijk best wel spijt van. Als er een trein staat krijg ik er nog nèt m'n dikke vingers boven om er iets mee te doen. Hersporen kan ik eigenlijk wel vergeten, ik mag blij zijn als ik het materieel kan pakken zonder ander materieel om te duwen. Hersporen doe ik dan in het zichtbare deel.
Dus zeker in h0 zou ik meer ruimte nemen dan 10cm!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #35 Gepost op: 04 January 2013, 09:37:29 »
In het laatste ontwerp heb ik een klim spiraal gemaakt die het schaduw station 30 cm lager brengt dan het zichtbare gedeelte. De bochten ga ik nog even mee aan de slag.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #36 Gepost op: 04 January 2013, 22:19:10 »
Hier weer een update met flauwere bochten. Ik denk dat we zo wel aardig in de buurt komen he?




frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #37 Gepost op: 04 January 2013, 22:29:24 »
ziet er al een stuk beter uit, ik zou nog wel een keer nauwkeurig met echte rail-geometrie naar
de linkerkant van je station kijken. Er lijken nu wat rare slingers te liggen, een boogwissel kan dan helpen

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #38 Gepost op: 04 January 2013, 22:46:21 »
Het nadeel van boogwissels van fleischmann profi is dat ze zo scherp zijn

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2013, 23:21:43 »
profi is 2.5mm hoog toch? Dan zou je er een oud roco-wissel tussen kunnen smokkelen, iets met bedding
knutselen, dat dan weer wel

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #40 Gepost op: 04 January 2013, 23:54:25 »
Fleischmann Modell heeft ook 30 graden wisselbochten, dat zou ik is kunnen proberen. Welke wissels zou jij dan vervangen?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #41 Gepost op: 05 January 2013, 11:03:26 »
Als je de spiraal ook van ruime bochten voorziet, kun je je vrije baan doortrekken tot halverwege de eerste bocht in je spiraal. Dat geeft je heel veel baan, waar de trein in het zicht rijdt, buiten het station.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #42 Gepost op: 05 January 2013, 11:14:02 »
Mee eens. Een bijkomend voordeel is het lagere stijgingspercentage van de sporen, waardoor langere treinen niet direct in de problemen raken als ze de helling proberen te beklimmen. :)

Groet,
Bas

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #43 Gepost op: 05 January 2013, 21:31:22 »
Heren, dank voor de toelichting. Mij is ontsporen in R2 nog nooit overkomen en er zijn ook geen locs die niet door R2 kunnen in mijn NS jaren '70 Märklin omgeving. Dat heeft ws te maken met het profiel van de Mä-rails en het gewicht van de locs. Ik kan er gewoon niet over meepraten, 2-rail is dan toch een net iets andere wereld (geen waardeoordeel hoor, laat dat duidelijk zijn).

Een kleine verbetering misschien voor het schaduwstation in het banenplan van jou Timmo. Rechtsboven in het binnenste schaduwstation zit er een knik net na de wisselstraat vanwege die ene rechterwissel op het eind. Als je daarvan een linkerwissel maakt, aansluitend op de binnenbocht rechtsboven (net zoals in het buitenste schaduwstation), voorkom je een slinger die lange kortgekoppelde rijtuigen soms minder prettig vinden. Misschien moet je daarvoor de binnenbocht iets verleggen, niet meer precies parallel aan de buitenbocht.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Station de Kleis (H0) 6,5m X 4,5m
« Reactie #44 Gepost op: 05 January 2013, 21:43:55 »
@ 1200blauw

Er zijn genoeg fabrikanten (zeker de kleinserie) die van elk DC model ook
een AC versie uit brengen. Ik heb meerdere loc's in DC die er in AC ook
zijn, maar die niet door een R3 bocht kunnen. Omdat ze dan domweg
ontsporen. De loc's zijn lang en hebben veel assen. Veel detail zit in
de weg om de draaistellen voldoende beweging te kunnen geven. En
wijder oogt ook mooier, ook wanneer een complete trein vanaf de spiraal
of schaduwstation weer de baan op komt.
Mvh Steef