Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19

Auteur Topic: baanplan Kandersteg (N, 270x100)  (gelezen 6999 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2012, 15:03:25 »
Beter inderdaad!
Toch twee opmerkingen:
- Ik snap de loop van de weg niet helemaal. Auto's moeten over over de sporen en perrons om bij het station te komen? Ik zou de weg op de plaats van het riviertje leggen, links onder de spoorlijn door, rechts klimt ie erover.
- Je schaduwstation heeft maar in één richting opstelsporen.
No dress rehearsel, this is our life.

Gans

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 December 2012, 15:21:40 »
Hallo Marc, weg en rivier dient inderdaad verfijnd te worden. De bedoeling is dat de weg gaat via een tunnel onder het spoor en perrons door ( in het echt ook) en het spoor gaat uiteraard over het water heen :-). Hoe weg en water precies gaat lopen incl hoogte(verschillen) moet verder uitgewerkt worden.

guest7823

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15 December 2012, 16:01:18 »

En mij aanpassingen d'r op. Op zich zo het in mijn ogen beter zijn om de autotreinlaadplaats (rechts) en de locloods (links) om te wisselen. Dat zou meer ruimte opleveren om de autolaadplaats wat realistischer uit te beelden. Het name het kopspoortje rechts is nu wat kort om makkelijk de lange autotransportwagens uit te halen.

Ik weet niet precies hoe de ontwerpregels in Zwitserland zijn, maar ik vermoed dat die niet zoveel afwijken van de Nederlandse regels, d.w.z. NIET rangeren / uithalen op de vrije baan. Dit is een principe dat in Amerika min of meer standaard is, maar in het Europesche spoorwegbedrijf min of meer "not done" is

Gemakshalve heb ik de ruimte voor de perrons er niet in getekend, maar het ging mij even om de schematische weergave
« Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 16:05:25 door guest7823 »

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2012, 16:41:33 »
Volgens mij ken ik dit station wel een beetje ;-)

@ P. Bender Het station Kandersteg eindigt vlak voor de tunnelingang eigenlijk. Als we dus moeten rangeren, doen we dat op de hoofdsporen, maar toch geldt dit als rangeerbeweging omdat we niet op de "vrije" baan zijn. De opstelsporen helemaal links zijn voorgezien om de pendels die niet gebruikt worden of onderhoud hebben, op te stellen. Deze zetten we heel vaak inclusief lok daar weg tot ze weer worden gebruikt. Deze 3 sporen, (spoor 13,14 en 15) zijn 500 meter lang, dus er past met gemak een hele pendel op.

Vergeet echter niet een optisch effect...als je een autotrein met auto's vult, staan deze allemaal in de richting Goppenstein. Als de trein echter terug komt staan alle auto's richting Kandersteg. Maw: het ziet er erg gek uit als je met een autotrein aankomt rijden en alle auto's staan in de verkeerde richting. Een keerlus is niet echt een hulp hier, want de lok staat altijd aan de Kanderstegkant. Heel soms als we weer eens technische problemen hebben (erg vaak eigenlijk ;-) ) rijden we met lok-lok combinaties. Dan kun je wel wat met een keerlus regelen.

Tevens is helemaal rechts (vlak voor het tunnelportaal) in het echt ook nog een opstelterrein waar we een paar pendels kunnen opbergen. Dit heet "Eggenschwand" en heeft twee opstelsporen.

Verder valt me op dat ik niet beide sporen kan bereiden. Wij rijden "banalisiert", wat betekent dat we zowel links als rechts kunnen rijden. Kom ik vanuit Kandersteg op het linker spoor, kan ik spoor 1 niet bereiken. Verder heb je in de hoofdlijn vanuit richting Frutigen bij binnenkomst een aftakking die me over afbuigende wissels leidt. In het echt is dat er niet, omdat de beide hoofdsporen uit Frutigen in Kandersteg spoor 1 en 2 vormen.

Ik heb hier voor me het complete spoorplan van het aktuele station Kandersteg, maar kan het niet uploaden. Mocht je er interesse in hebben, stuur je me maar ff een pb'tje, dan kan ik je hem mailen.

Succes met het bouwen  (y) (y)

Groeten

Bas

« Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 16:48:37 door Lokführer Bas »

guest7823

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 December 2012, 17:18:01 »
Bas,

Het aantal keren dat je een station 100% kan nabouwen in model zal zeer beperkt zijn. Je zal veelal altijd wel iets moeten aanpassen. Ik gok dat je als modelbouwer heel tevreden mag zijn indien met herkent van "he, is dit niet ......" de kunst zit hem in het gedosserd weglaten / aanpassen.

Zo te horen rijden jullie daar "dubbel-enkelspoor" dat zou hier ook kunnen, maar dat moet je dan deels ook verwerken in de inrichting van het schaduwstation. Om dat goed te beoordelen zal ik het originele ontwerp moeten zien en dan nog is de vraag was "Gans" wil. Het is tenslotte zijn baan  ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 December 2012, 18:02:40 »

Voorlopig even zo, zodra ik ze op BNLS geplaatst krijg meld ik dat wel. Tekeningen dus "met dank aan lokführer Bas"  (y)

Een grotere variant is in ieder geval te vinden wanneer je bij Facebook even zoekt op "handwissel"

PS bij meer dan 100 likes, kan ik die verwijzing makkelijker maken  ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 December 2012, 18:05:25 »

Deze is in ieder geval gelukt. Het lijkt erop dat BNLS (of i.c.m. mijn internetverbinding) een beetje moeite heeft met deze grote bestanden
« Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 18:16:44 door guest7823 »

Gans

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 December 2012, 19:03:39 »
Bedankt alweer voor jullie input!
Ik had al tekeningen van het plan van kandersteg op internet gevonden, maar die waren een stuk minder duidelijk.
Zo valt mij nu de wissen aan het einde van de bovenste 'autoverlad' spoor. Eens kijken of ik die er nog in kan verwerken.

Het afbuigende spoor voor de tunnelingang was mij ook bekend, maar die heb ik initieel achterwegen gelaten wegens plaatsgebrek. Ik wil echter kijken of toch niet ergens nog ruimte kan winnen, die rechter bocht (gedeeltelijk?) ook een grotere straal kan geven en dan wellicht ook nog die laatste aftakking kan maken.

Voor specifiek mijn situatie zou het omwisselen van de lokloods en de autoverlad wellicht inderdaad praktischer zijn. Echter, alhoewel het zeker geen exacte replica moet of kan worden, wil ik de basis elementen (wat zit waar) wel intact laten, zodat bijvoorbeeld een Bas zou denken 'ken ik dat niet ergens van?!?!  ;)

De volgende versie zal even (niet vandaag meer :)) op zich laten wachten, maar ik kan dus weer aan de slag!

Gans

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2012, 20:16:33 »
En er zijn weer enkele wijzigingen verwerkt, zie onderstaand de nieuwe versie.
Graag jullie op en aanmerkingen  :)

grt. Hans

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2012, 20:40:22 »
Hoi,
voordat ik mijn eigen hersenspinsels presenteer, eerst nog iets over jouw ontwerp.
Waarschijnlijk kun je nog wel meer sporen kwijt in je schaduwstation.
3 sporen per rijrichting moet haalbaar zijn.
Verder; stel dat je in de toekomst wilt uitbreiden, hou daar dan nu al rekening mee.
Linksvoor kun je misschien te zijner tijd nog een stuk kwijt.
Ik dagdroom even door:

Ik heb er een soort Hondebot van gemaakt: een doorgaande lijn met aan weerszijden een schaduwstation.
Linksboven zie je, hoe ik het schaduwstation hierop heb aangepast.
Mocht je ooit zoiets willen, dan moet je er natuurlijk wel bijkunnen zonder de halve baan af te breken.

Linksonder heb ik de baan verlengd; de lijn daalt in 3 etages af naar het onderste schaduwstation.  Deze rare slinger ligt echt in het dal vlakbij Kandersteg: een Kehrschleife, of keerlus, om hoogte te winnen naar Kandersteg.
In mijn schetsje heb ik linksonder nog een extra helix getekend, voor meer rijtijd. Deze truc ga ik binnenkort ook op mijn eigen baan toepassen.
Het is natuurlijk maar een schets uit de losse pols. Ik heb ooit eens zoiets gezien in een duits treinenblaadje over de BLS. Als je wilt, kan ik hem wel opzoeken, stuur ik je een scan via pb.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2012, 23:04:44 »
Hallo Hans

Een kruiswissel in de hoofdsporen is tot daar aan toe, maar dat deze afbuigend moet worden bereden is een echte "no go". De Vmax op afbuigende wissels is meestal 40 km/h. De stationssnelheid van Kandersteg is 90 km/h.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Gans

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 December 2012, 16:55:59 »
Hallo Bas, wat mij nu opvalt in jouw schema's is dat de twee sporen het dichts bij het stationsgebouw de doorgaande sporen zijn, is dat correct??? In mijn plan, gebaseerd op minder duidelijke tekeningen is dit niet zo (ligt wellicht eerder aan mijn kwaliteiten dan die van de tekening). Als di daadwerkelijk zo is, kan ik het plan ook aanpassen naar realiteit hetgeen ook wellicht beter uitkomt met wissels etc.

Grt. Hans

Gans

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 December 2012, 17:58:55 »
Ook valt mij nu op dat de sporen naar de lokloods doorlopen (bij mij komen ze bij een driewegwissel bij elkaar). Heb volgens mij geslapen. Daar moet ook nog een grondige herziening plaatsvinden!

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 December 2012, 20:36:37 »
Hallo Hans

De PDF die ik je via P.Bender heb gegeven, zijn de meest aktuele die op de BLS Server voor ons als machinisten ter beschikking staat. Tevens kan ik je vertellen dat tot voor 8 dagen geleden (toen had ik weer eens autotreindienst) de sporensituatie exact zo klopt met de PDF. Ik vermoed dat er in de tussentijd weinig aan veranderd zal zijn, afgezien van de flinke laag sneeuw die we er hadden.

Groeten

Bas

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 December 2012, 11:47:35 »
Hans,

Hier een foto van de "Einfahrt" van station Kandersteg.

Rechts zie je de opstelsporen 13,14 en 15 voor de pendels. Iets ervoor de onderhoudshal met een doorloopspoor waar de hele pendel doorheen rijden kan voor onderhoud. Zo hoeft men niet de pendel uit elkaar te halen als een wagen een defect heeft.

Hier nog een foto van de sporen "Eggeschwand", vlak voor het tunnelportaal. De 425 rangeert terug naar het station nadat hij een pendel heeft verzorgt.

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 11:50:39 door Lokführer Bas »