Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
Vandaag
om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: baanplan Kandersteg (N, 270x100) (gelezen 6998 keer)
Gans
Offline
Berichten: 21
baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Gepost op:
14 December 2012, 15:05:03 »
Hallo allemaal,
Na hier mijn eerste baanplan gepresenteert te hebben en vervolgens in twijfelstaat ben gebracht over hoe (en met welke complexiteit) de hobby aan te vangen, ben ik nog meerdere malen opnieuw begonnen met een baanontwerp, maar kwam ik steeds tot de conclusie dat het te simpel of complex was en dat ik er moeilijk een verhaal bij kon verzinnen (wat zijn de scenario's die zich kunnen afspelen)...
Toen herinnerde ik mij echter, dat ik een aantal jaar geleden met de trein naar Kandersteg in Zwitserland ben geweest. Dat station (mijn eindstation) stond mij goed bij, omdat daar auto's op de autotrein gingen en ik nog foto's heb gemaakt van een speciale reddingslocomotief. Tevens ligt daar een scouts kampeerterrein (mijn bestemming) en een kabelbaan de bergen in. Treinen zijn er van de BLS en SBB (voor mij nieuwe kost, voor jullie meer dan bekend), hetgeen ook mijn 'verzamelwoede' een beetje kan beperken (niet zomaar alles kopen). Daarnaast ligt het station ook tussen 2 tunnels.
Ik ben derhalve informatie mbt het station gaan verzamelen (hoe lopen de sporen etc) en met een beetje fantasie kreeg ik het station geplaatst binnen de maximale ruimte die ik ter beschikking heb. Het is uiteraard geen 1op1 kopie en het is ook niet mijn doel om het zo realistisch mogelijk tot in de details na te maken. Het heeft echter wel dezelfde hoofdelementen (station, perrons, auto-laadplaats, tunnel onder spoor door, onderhoudsloods) als in de realiteit.
Onderstaand het ontwerp in 2D en 3D. 3 opmerkingen vooraf:
-straat en gebouwen zijn er nu 'vrij' ingetekend, daar moet zeker nog een verbeterslag overheen. Ook de hoogte verschillen moet ik nog goed aanbrengen. Het gaat mij nu voornamelijk om het spoorplan!
-sporen sluiten niet overal aan, vermoedelijk door het programma en omdat het daadwerkelijk niet helemaal past. Dit wordt bij de bouw natuurlijk gecorrigeerd.
-de bochten zijn natuurlijk van een krappere schaal. Plaatsgebrek dwingt mij hier echter toe. Ik neem voor lief dat ik met kortere/ minder wagons moet rijden.
Ik haal zelf de lol voornamelijk uit het knutselen en kennismaken met de techniek er achter, voor mij hoeven de treinen niet speciaal te zijn of veel wagons mee te trekken.
Ben vooral benieuwd naar jullie opmerkingen mbt bijv. het wisselplan, waar ik wellicht voor het geheel beter een wissel kan weghalen, omdraaien of bijplaatsen.
Alvast dank!
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #1 Gepost op:
14 December 2012, 20:43:58 »
Ik ben niet bekend met zwitserse gebruiken maar bepaalde dingen in de spoorwereld zijn overal t zelfde,dus hier wat vragen/suggesties/enz enz.
Autoslaaptreinen hebben alleen lange rijtuigen,dus klopt je idee over korte rijtuigen gebruiken niet helemaal denk ik.
En die 2 korte sporen bijna in t midden/rechts onderin waar zijn die voor ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #2 Gepost op:
14 December 2012, 21:02:56 »
Een aardig plan met redelijk wat mogelijkheden. D'r zijn inderdaad wel wat opmerkingen te maken, maar die moet ik even uitwerken op papier, dus ik kom er op terug.
Kan je uitleggen wat de beoogde functie is van het kopspoortje links?
«
Laatst bewerkt op: 14 December 2012, 21:14:03 door guest7823
»
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #3 Gepost op:
14 December 2012, 21:07:50 »
Geef ik vast een voorzetje:
sporen voor de autopendel zijn veel te kort. Als je rechts geen ruimte meer hebt, trek ze dan naar links door.
Je schaduwstation kan handiger
Je zou, bij voldoende tijd en ruimte, aan de linkerkant de keerlussen richting Frutigen kunnen bouwen.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #4 Gepost op:
14 December 2012, 21:15:22 »
Ik zou wijdere bogen gebruiken als je toch de ruimte hebt, die rechte tussenstukken eruit zeg maar.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #5 Gepost op:
14 December 2012, 21:16:22 »
Op zich een aardig idee, maar dan komt de boog ook verder naar binnen en de vraag is of dat gewenst is.
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #6 Gepost op:
14 December 2012, 21:20:16 »
Hartelijk dank voor jullie input!
Die twee kortere stukken rechtsonderin zijn voor het autotransport. Die ga ik langer trekken.
In het schaduw station zie ik in dat de constructie met de kruisingen zinloos is. Had die gemaakt omdat ik ze heb liggen, maar kan ze net zo goed (of beter) weglaten.
De langere autowagons. Inderdaad! Ik zat met de passagiers wagons in mijn hoofd. Desalniettemin kom ik met mijn beschikbare ruimte niet onder de krappere bochten uit. Ik zal dit dus eerst in 'real life' moeten beoordelen/testen.
De opmerking mbt tot de keerlus begrijp ik niet (ik weet niet wat er bedoeld wordt). Kun je deze verduidelijken?
Nogmaals dank voor jullie tips!!!
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #7 Gepost op:
14 December 2012, 21:22:26 »
In voorgaande bericht vergeten te schrijven, maar wat denk ik wel duidelijk is, is dat ik adhv jullie tips al terug naar de tekentafel ga :-D.
Gelogd
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
Offline
Berichten: 1769
**
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #8 Gepost op:
14 December 2012, 21:23:10 »
Het 2e voorzetje :
Het verborgen opstel/ inhaalspoor van het buitenste spoor moet het binnenspoor kruisen om te bereiken.
Natuurlijk kan je alles beveiligen, maar het zou mijn keuze niet zijn in een verborgen stuk van de baan.
Beide sporen hun eigen opstel / inhaalspoor kan makkelijk zonder dat die kruising erin zit.
Grt.
Ferry
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #9 Gepost op:
14 December 2012, 21:25:15 »
Ik heb niet meer ruimte, maar ga in ieder geval kijken wat de consequenties zijn van grotere bogen in het bestaande plan, met daardoor een minder lang station traject. Merci!
Gelogd
frederik19630
Offline
Berichten: 773
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #10 Gepost op:
14 December 2012, 22:01:32 »
je geeft zelf aan twijfel te hebben over de complexiteit van je eerste baan, maar toch een gedachte
van mijn kant.
Als je het bouwen aandurft zou ik het schaduw station 1 laag lager leggen, dan heb je meer opstelsporen.
Nog een versie verder zou je 2 schaduwstations kunnen bouwen op 2 nivos, voor beide kanten een.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #11 Gepost op:
15 December 2012, 08:11:16 »
Vaak snap ik het gedachtengoed van de modelspoorder erg slecht; waarom zou je hele lange treinen met lange wagons (zoals bv autotransport) willen hebben om ze aan het eind van je prachtige uitgestrekte emplacement door een boog te zien knikken als een ouderwetse duimstok? It really beats me.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #12 Gepost op:
15 December 2012, 08:30:40 »
Het boog probleem kan je visueel oplossen dor de 2 tunnel ingangen VOOR de boog te plaatsten, dus in het rechte baanstuk.
Dit gaat een stuk mooier ogen, zeker als je van beide ingangen blikvangers maakt dmv een gedetalleerdre uitwerkte scenery.
Mvg
Peter
Gelogd
Petdig1
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #13 Gepost op:
15 December 2012, 13:09:40 »
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid Peter, maar dat lost het probleem nooit helemaal op.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #14 Gepost op:
15 December 2012, 14:49:22 »
Ik ben aan de hand van jullie reacties terug naar de tekentafel gegaan!
-schaduw station nu eenvoudiger. Eventueel zou ik nog een opstelspoor naar boven kunnen verhuizen, of toevoegen
...
-aantal wissels door driewegwissels vervangen om lengte te winnen in de wisselstraat.
-rechts een kruiswissel om lengte te winnen.
-meer rails bij de auto oprij-plaats
-rechts de tunnel voor de bocht laten beginnen
-links een grotere straal gebruikt (en tunnel verplaatst) Dit zal idd mooier ogen denk ik!
Er wordt dus iets met jullie feedback gedaan :-)...
Ik denk dat dit een verbeterd plan is, ben benieuwd wat jullie vinden!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
baanplan Kandersteg (N, 270x100)