Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
Vandaag
om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: baanplan Kandersteg (N, 270x100) (gelezen 7000 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10766
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #15 Gepost op:
15 December 2012, 15:03:25 »
Beter inderdaad!
Toch twee opmerkingen:
- Ik snap de loop van de weg niet helemaal. Auto's moeten over over de sporen en perrons om bij het station te komen? Ik zou de weg op de plaats van het riviertje leggen, links onder de spoorlijn door, rechts klimt ie erover.
- Je schaduwstation heeft maar in één richting opstelsporen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #16 Gepost op:
15 December 2012, 15:21:40 »
Hallo Marc, weg en rivier dient inderdaad verfijnd te worden. De bedoeling is dat de weg gaat via een tunnel onder het spoor en perrons door ( in het echt ook) en het spoor gaat uiteraard over het water heen :-). Hoe weg en water precies gaat lopen incl hoogte(verschillen) moet verder uitgewerkt worden.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #17 Gepost op:
15 December 2012, 16:01:18 »
En mij aanpassingen d'r op. Op zich zo het in mijn ogen beter zijn om de autotreinlaadplaats (rechts) en de locloods (links) om te wisselen. Dat zou meer ruimte opleveren om de autolaadplaats wat realistischer uit te beelden. Het name het kopspoortje rechts is nu wat kort om makkelijk de lange autotransportwagens uit te halen.
Ik weet niet precies hoe de ontwerpregels in Zwitserland zijn, maar ik vermoed dat die niet zoveel afwijken van de Nederlandse regels, d.w.z. NIET rangeren / uithalen op de vrije baan. Dit is een principe dat in Amerika min of meer standaard is, maar in het Europesche spoorwegbedrijf min of meer "not done" is
Gemakshalve heb ik de ruimte voor de perrons er niet in getekend, maar het ging mij even om de schematische weergave
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 16:05:25 door guest7823
»
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #18 Gepost op:
15 December 2012, 16:41:33 »
Volgens mij ken ik dit station wel een beetje ;-)
@ P. Bender Het station Kandersteg eindigt vlak voor de tunnelingang eigenlijk. Als we dus moeten rangeren, doen we dat op de hoofdsporen, maar toch geldt dit als rangeerbeweging omdat we niet op de "vrije" baan zijn. De opstelsporen helemaal links zijn voorgezien om de pendels die niet gebruikt worden of onderhoud hebben, op te stellen. Deze zetten we heel vaak inclusief lok daar weg tot ze weer worden gebruikt. Deze 3 sporen, (spoor 13,14 en 15) zijn 500 meter lang, dus er past met gemak een hele pendel op.
Vergeet echter niet een optisch effect...als je een autotrein met auto's vult, staan deze allemaal in de richting Goppenstein. Als de trein echter terug komt staan alle auto's richting Kandersteg. Maw: het ziet er erg gek uit als je met een autotrein aankomt rijden en alle auto's staan in de verkeerde richting. Een keerlus is niet echt een hulp hier, want de lok staat altijd aan de Kanderstegkant. Heel soms als we weer eens technische problemen hebben (erg vaak eigenlijk ;-) ) rijden we met lok-lok combinaties. Dan kun je wel wat met een keerlus regelen.
Tevens is helemaal rechts (vlak voor het tunnelportaal) in het echt ook nog een opstelterrein waar we een paar pendels kunnen opbergen. Dit heet "Eggenschwand" en heeft twee opstelsporen.
Verder valt me op dat ik niet beide sporen kan bereiden. Wij rijden "banalisiert", wat betekent dat we zowel links als rechts kunnen rijden. Kom ik vanuit Kandersteg op het linker spoor, kan ik spoor 1 niet bereiken. Verder heb je in de hoofdlijn vanuit richting Frutigen bij binnenkomst een aftakking die me over afbuigende wissels leidt. In het echt is dat er niet, omdat de beide hoofdsporen uit Frutigen in Kandersteg spoor 1 en 2 vormen.
Ik heb hier voor me het complete spoorplan van het aktuele station Kandersteg, maar kan het niet uploaden. Mocht je er interesse in hebben, stuur je me maar ff een pb'tje, dan kan ik je hem mailen.
Succes met het bouwen
Groeten
Bas
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 16:48:37 door Lokführer Bas
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #19 Gepost op:
15 December 2012, 17:18:01 »
Bas,
Het aantal keren dat je een station 100% kan nabouwen in model zal zeer beperkt zijn. Je zal veelal altijd wel iets moeten aanpassen. Ik gok dat je als modelbouwer heel tevreden mag zijn indien met herkent van "he, is dit niet ......" de kunst zit hem in het gedosserd weglaten / aanpassen.
Zo te horen rijden jullie daar "dubbel-enkelspoor" dat zou hier ook kunnen, maar dat moet je dan deels ook verwerken in de inrichting van het schaduwstation. Om dat goed te beoordelen zal ik het originele ontwerp moeten zien en dan nog is de vraag was "Gans" wil. Het is tenslotte zijn baan
Gelogd
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #20 Gepost op:
15 December 2012, 18:02:40 »
Voorlopig even zo, zodra ik ze op BNLS geplaatst krijg meld ik dat wel. Tekeningen dus "met dank aan lokführer Bas"
Een grotere variant is in ieder geval te vinden wanneer je bij Facebook even zoekt op "handwissel"
PS bij meer dan 100 likes, kan ik die verwijzing makkelijker maken
Gelogd
guest7823
Gast
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #21 Gepost op:
15 December 2012, 18:05:25 »
Deze is in ieder geval gelukt. Het lijkt erop dat BNLS (of i.c.m. mijn internetverbinding) een beetje moeite heeft met deze grote bestanden
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 18:16:44 door guest7823
»
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #22 Gepost op:
15 December 2012, 19:03:39 »
Bedankt alweer voor jullie input!
Ik had al tekeningen van het plan van kandersteg op internet gevonden, maar die waren een stuk minder duidelijk.
Zo valt mij nu de wissen aan het einde van de bovenste 'autoverlad' spoor. Eens kijken of ik die er nog in kan verwerken.
Het afbuigende spoor voor de tunnelingang was mij ook bekend, maar die heb ik initieel achterwegen gelaten wegens plaatsgebrek. Ik wil echter kijken of toch niet ergens nog ruimte kan winnen, die rechter bocht (gedeeltelijk?) ook een grotere straal kan geven en dan wellicht ook nog die laatste aftakking kan maken.
Voor specifiek mijn situatie zou het omwisselen van de lokloods en de autoverlad wellicht inderdaad praktischer zijn. Echter, alhoewel het zeker geen exacte replica moet of kan worden, wil ik de basis elementen (wat zit waar) wel intact laten, zodat bijvoorbeeld een Bas zou denken 'ken ik dat niet ergens van?!?!
De volgende versie zal even (niet vandaag meer
) op zich laten wachten, maar ik kan dus weer aan de slag!
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #23 Gepost op:
17 December 2012, 20:16:33 »
En er zijn weer enkele wijzigingen verwerkt, zie onderstaand de nieuwe versie.
Graag jullie op en aanmerkingen
grt. Hans
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #24 Gepost op:
17 December 2012, 20:40:22 »
Hoi,
voordat ik mijn eigen hersenspinsels presenteer, eerst nog iets over jouw ontwerp.
Waarschijnlijk kun je nog wel meer sporen kwijt in je schaduwstation.
3 sporen per rijrichting moet haalbaar zijn.
Verder; stel dat je in de toekomst wilt uitbreiden, hou daar dan nu al rekening mee.
Linksvoor kun je misschien te zijner tijd nog een stuk kwijt.
Ik dagdroom even door:
Ik heb er een soort Hondebot van gemaakt: een doorgaande lijn met aan weerszijden een schaduwstation.
Linksboven zie je, hoe ik het schaduwstation hierop heb aangepast.
Mocht je ooit zoiets willen, dan moet je er natuurlijk wel bijkunnen zonder de halve baan af te breken.
Linksonder heb ik de baan verlengd; de lijn daalt in 3 etages af naar het onderste schaduwstation. Deze rare slinger ligt echt in het dal vlakbij Kandersteg: een Kehrschleife, of keerlus, om hoogte te winnen naar Kandersteg.
In mijn schetsje heb ik linksonder nog een extra helix getekend, voor meer rijtijd. Deze truc ga ik binnenkort ook op mijn eigen baan toepassen.
Het is natuurlijk maar een schets uit de losse pols. Ik heb ooit eens zoiets gezien in een duits treinenblaadje over de BLS. Als je wilt, kan ik hem wel opzoeken, stuur ik je een scan via pb.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #25 Gepost op:
17 December 2012, 23:04:44 »
Hallo Hans
Een kruiswissel in de hoofdsporen is tot daar aan toe, maar dat deze afbuigend moet worden bereden is een echte "no go". De Vmax op afbuigende wissels is meestal 40 km/h. De stationssnelheid van Kandersteg is 90 km/h.
Groeten uit Zwitserland
Bas
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #26 Gepost op:
18 December 2012, 16:55:59 »
Hallo Bas, wat mij nu opvalt in jouw schema's is dat de twee sporen het dichts bij het stationsgebouw de doorgaande sporen zijn, is dat correct??? In mijn plan, gebaseerd op minder duidelijke tekeningen is dit niet zo (ligt wellicht eerder aan mijn kwaliteiten dan die van de tekening). Als di daadwerkelijk zo is, kan ik het plan ook aanpassen naar realiteit hetgeen ook wellicht beter uitkomt met wissels etc.
Grt. Hans
Gelogd
Gans
Offline
Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #27 Gepost op:
18 December 2012, 17:58:55 »
Ook valt mij nu op dat de sporen naar de lokloods doorlopen (bij mij komen ze bij een driewegwissel bij elkaar). Heb volgens mij geslapen. Daar moet ook nog een grondige herziening plaatsvinden!
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #28 Gepost op:
18 December 2012, 20:36:37 »
Hallo Hans
De PDF die ik je via P.Bender heb gegeven, zijn de meest aktuele die op de BLS Server voor ons als machinisten ter beschikking staat. Tevens kan ik je vertellen dat tot voor 8 dagen geleden (toen had ik weer eens autotreindienst) de sporensituatie exact zo klopt met de PDF. Ik vermoed dat er in de tussentijd weinig aan veranderd zal zijn, afgezien van de flinke laag sneeuw die we er hadden.
Groeten
Bas
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
«
Reactie #29 Gepost op:
20 December 2012, 11:47:35 »
Hans,
Hier een foto van de "Einfahrt" van station Kandersteg.
Rechts zie je de opstelsporen 13,14 en 15 voor de pendels. Iets ervoor de onderhoudshal met een doorloopspoor waar de hele pendel doorheen rijden kan voor onderhoud. Zo hoeft men niet de pendel uit elkaar te halen als een wagen een defect heeft.
Hier nog een foto van de sporen "Eggeschwand", vlak voor het tunnelportaal. De 425 rangeert terug naar het station nadat hij een pendel heeft verzorgt.
Groeten uit Zwitserland
Bas
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 11:50:39 door Lokführer Bas
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
baanplan Kandersteg (N, 270x100)