Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Rick
Vandaag
om 13:57:37
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:54:51
Piko blauwe 1000
door
Pauldg
Vandaag
om 13:51:39
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:34:02
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 13:32:38
Piko 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:24:22
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 13:20:49
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:15:30
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
J1971
Vandaag
om 13:06:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:37:27
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Huup
Vandaag
om 11:50:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Taigagaai
Vandaag
om 11:23:05
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:40:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals (gelezen 50894 keer)
Besselspoor
Offline
Berichten: 5431
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #60 Gepost op:
16 January 2013, 09:01:38 »
Nee 't is ook geen sneer naar Johan, de freeswerkjes zijn fenomenaal nauwkeurig, ik kan niet anders zeggen. Geldt meer voor styreen in het algemeen..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #61 Gepost op:
16 January 2013, 22:17:33 »
Ik ga nog over de handgrepen nadenken. Intussen wel aan de slag gegaan met het volgende...
De draaistelframes uit messing van 0,8mm dikke plaat. Na heel wat puzzelwerk qua instellingen van de freesdieptes is dit het resultaat.
Eerst de bramen wegvijlen...
zodat de randen vlak zijn.
Nu is het zaak om de handel voorzichtig om te buigen want de vouwlijnen zijn op 0,2mm na ingefreesd. Dit heeft te maken met de hardheid van de messing: hoe harder, hoe makkelijker te fresen. Maar hoe sneller de vouwnaad dan ook breekt.
Door de naad zo dun mogelijk te maken, kan ik het alsnog voorzichtig ombuigen.
Nu is het zaak om de vouwlijn dicht te solderen zodat het weer zijn sterkte terug krijgt.
Het ziet er dan zo uit..
en is dit deel klaar voor de montage van de scheenplaten
Dit doe ik met afgegoten exemplarem. Hierdoor hoefde ik maar 1 paar messing scheenplaten te gebruiken die ik nog had liggen.
De messing vlakken licht opschuren en de zaak verlijmen met 2 componentenlijm.
Zo, nu nog 1 draaistel en deze delen zijn ook klaar om gespoten te worden.
Word vervolgd.....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Delftinhetklein
Offline
Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #62 Gepost op:
16 January 2013, 22:47:44 »
Johan
Ik volg je diverse bouwdraadjes met grote interesse en spreek dan ook graag mijn bewondering uit.
Vroeg me alleen af of met de brede freeslijn de buiglijn van de scheenplaten wel constant is?
Maw is de afstand tussen de scheenplaten wel constant is?
Ik kwam
dit
tegen op een Duits forum. Misschien is dat wat een 92 grd frees?
Gert Erwin
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #63 Gepost op:
16 January 2013, 22:58:56 »
Ja hoor. De "brede" freeslijn is een v-groef, gemaakt met een 90 gradenfrees. Alle draaistellen worden daardoor even breed, zolang de omgezette haaks gesoldeerd worden.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8380
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #64 Gepost op:
17 January 2013, 06:34:13 »
Hoe breed is die vouwlijn?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #65 Gepost op:
19 January 2013, 01:30:37 »
Messing plaat van 0,8mm, freesdiepte op 0,2mm na door en door ( is 0,6mm) en een frees van 90 graden..........
Intussen nog de laatste onderdelen die nog samengesteld moeten worden voor het spuitwerk.
Het gaat om de ontluchtingskappen die op het dak komen te staan.
Dit zijn de onderdelen nadat ze losgesneden zijn uit de plaat. De bovenste rij vormt het bovenste gedeelte van de kap.
En zo komen ze ten opzichte van elkaar te zitten en deze zijn nu ook klaar om gespoten te worden.
Tijdens het drogen van de lak ben ik bezig geweest om de assen aan te passen voor de draaistellen van het rijtuig.
Dat betekende dat de assen ingekort moesten worden. Dat heb ik gedaan met een eigen gemaakte mal waar de as met wielen in zijn geheel in paste.
Draaibeitel onder de goede hoek in stellen, de mal tegen een aanslag plaatsen in de draaikop en afdraaien....
Daarna de afstand nameten en eventueel nog aanpassen.
Een prigelwerkje, maar dan heb ik wel draaistellen die smal genoeg zijn om tussen de trapjes te kunnen draaien en op normaalspoorbreedte passen.
wordt vervolgd....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Bommeldam
Offline
Berichten: 217
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #66 Gepost op:
19 January 2013, 20:45:01 »
LIKE! (waarom kan ik die knop hier nergens vinden?!?)
Ga zo door.. een pracht project!
Gelogd
Bommeldam -
http://www.bommeldamschetram.nl
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #67 Gepost op:
19 January 2013, 23:11:49 »
Dank u voor de reactie. U bent ook aardig aan de weg aan het timmeren heb ik gezien. Van mijn kant ook komplimenten.
Een deel van het spuitwerk is klaar dus........
ga ik verder met het chassis.
Als eerste voorzichtig de gaten boren voor de buffers en de koppelhaken (van de buffers heb ik de steekpennen moeten afdraaien tot 1,5mm). Dit gaat bij een laag toerental om te voorkomen dat het boorgat uitbreekt. Er is niet veel plek voor de gaten namelijk.
Dan de steekas van de buffers inkorten met een scherpe tang en vijltje.
Aangezien de boorgaten niet erg diep geboord kunnen worden is dit de lengte van de steekas.
Ik moet dan wel nog de boorgaten even opruimen om een goede passing te krijgen. Er zit namelijk aan het deel van de steekas, dat tegen het onderdeel aansluit, altijd nog een ronding.
De buffers en koppelhaken verlijm ik met een heel klein beetje secondelijm. De koppelhaak past het beste via een tang in het boorgat.
Zo ziet het er dan uit. Ik heb dit bewust na het spuitwerk gedaan zodat ik kan laten zien waar de onderdelen komen.
Als alles oongespoten of geheel zwart is, is dat moeilijk om te laten zien.
Morgen een reisje naar Rijswijk, dus het vervolg zal waarschijnlijk maandagavond worden.
Groet, J. Moors.
«
Laatst bewerkt op: 19 January 2013, 23:14:48 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1683
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #68 Gepost op:
19 January 2013, 23:35:13 »
Prachtig weer Johan .
Kunnen we morgen dit moois ook even vasthouden ?
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #69 Gepost op:
19 January 2013, 23:44:30 »
Ik zal het prototype meenemen wat hiervoor gemaakt is. Deze zit grotendeels in elkaar, maar er zitten nog een paar kleinigheden aan die veranderd zijn geworden.
De losse onderdelen zijn me nog wat kwetsbaar nu ze gedeeltelijk zijn gemonteerd of liggen nog te drogen.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1683
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #70 Gepost op:
20 January 2013, 20:00:35 »
Nou ,voor iedereen die het vandaag niet gezien heeft , het zag er prachtig uit
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #71 Gepost op:
23 January 2013, 23:50:20 »
Vandaag wat spuitwerk "uitgepakt".
Dit is het lichtdak in afgeplakte uitvoering.
Eerst de onderkant van het geheel uitpakken....
dan de zijkanten uitpakken.
Ik kan zeggen dat...
het resultaat me tot nu toe wel bevalt.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8380
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #72 Gepost op:
23 January 2013, 23:58:03 »
'k zie niks.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #73 Gepost op:
24 January 2013, 01:09:43 »
Valt het spuitwerk zo slecht op dan?
Groet, J. Moors
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8380
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #74 Gepost op:
24 January 2013, 01:14:46 »
Nee, de plaatjes deden het niet. Nu wel.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals