Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 49818 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2013, 00:27:39 »
Oh? Deze oplossing ken ik inderdaad niet. Ben daar wel benieuwd naar.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2013, 08:32:14 »
Ik dank u voor de reacties. Het was de laatste tijd zo stil met reacties, dat ik twijfelde of ik iets verkeerd deed  :).

ooohhhhh ahhh wat mooi wordt-ie weer ;D ;D

Maar ff serieus, het zelfbouwen van tot heden vrijwel onbekend materieel wordt met dit soort initiatieven toch wel naar een hoger plan getild... in combinatie met 3D print voor complexe onderdeeltjes is vrijwel alles mogelijk. En het frezen werkt, ook mn BC rijtuigjes passen naadloos (y)
RETROBAHN A.G.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #47 Gepost op: 11 January 2013, 12:25:17 »
Ook ik ben inmiddels al een tijdje een trouwe volger van dit draadje.

Heb al meerdere keren de gedachte gehad: Zo'n bouwkit wil ik ook!

Ik blijf het volgen en ben werkelijk zeer benieuwd naar het eindresultaat.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #48 Gepost op: 11 January 2013, 15:25:55 »
We blijven het zeker volgen.
Veel te mooi om te missen. (y)

Groet,Marco.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2013, 22:18:10 »
Nog even een stapje terug, want ik had een stuk vergeten wat niet onbelangrijk was.


Het gaat om dit deel van het dak.


Eerst lossnijden van de basisplaat.


Het dak is in hele kleine stappen gefreesd en moet dus ontdaan worden van de kleine sprongen in de ronding.


Dat doe ik met een mes en een plaatje MDF om ervoor te zorgen dat het dak gelijkmatig behandeld wordt. Het is een kwestie om onder strijklicht te werken en zorgen dan het rand van het dak een klein stukje van de rand van de MDF plaat weg blijft om te voorkomen dat er teveel van de rand wordt weggehaald.


Dan het mes onder een schuine hoek vasthouden en het te veel aan materiaal weg schrapen. Zo ver wegschrapen totdat de "trapjes" in het dak weg zijn gehaald.
Dit is dus het beste te zien onder strijklicht.


Nu het laatste materiaal met fijn schuurpapier wegschuren.


Eerst met korrel 400 schuren. Aan de kopse kant is het zaak om het schuurpapier in 1 richting vlak te houden zodat de kopse kant gelijk in vorm blijft.


Ook hier moet ik wel opletten dat het dak een klein stukje van de rand van het MDF plaatje blijft om te voorkomen dat ik de rand van het dak teveel wegschuur.


Dan met korrel 800 verder werken.


Alles mooi naschuren. Onder strijklicht is nu goed te zien of alles groefjes weg zijn.


Nu ook de randen aan de ronde hoeken lichtjes schuren zodat ze gelijk hoog zijn met de rest van de rand.


Deze nu ook lichtjes schuren zodat alle braampjes weg zijn.


Nu het hele dak met een nagelborstel goed opwrijven.


Zo ontstaat een lichte glans en is goed te zien (strijklicht) dat alles oneffenheden weg zijn.


Zo hoort de kopse kant eruit te zien.


En zo ziet het gehele basisdak eruit.

word vervolgd.....
« Laatst bewerkt op: 13 January 2013, 20:34:39 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #50 Gepost op: 14 January 2013, 19:47:52 »
Vandaag nog het laatste werk aan het dak gedaan voor het spuiten.


De 2 buitenste punten voor de dakontluchters moeten nog opgeboord worden. Hierdoor komen 2 staven te zitten die de "fundering" voor die 2 buitenste ontluchters vormen.


Eerst met 1mm doorboren, dan met 2 mm. Hierdoor verschuift het boorpunt niet in de ronding van het dak.


Zo de "fundering" zit erin. Dit is nu klaar om gespoten te worden.

Daarover binnenkort meer...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #51 Gepost op: 14 January 2013, 21:51:39 »
Nu heb ik intussen wel een vraag aan jullie. Ik zit nog te klooien met de handgrepen uit messing voor mijn rijtuigen.


Ze worden 11 mm lang maar moeten niet alleen naar binnen gebogen worden maar ook nog eens (90 graden) gedraaid en omgebogen worden.

Normaal is dat geen probleem maar beide knikken zitten binnen 0,5mm afstand van elkaar. Ik krijg ze nog niet gelijkmatig gevormd ondank een messing mal waarmee ik werk. Ik buig de handgreep in 1 richting om zodat een soort "nietje" ontstaat. Steek ze in de mal (waarvan beide gaten even diep zijn geboord) en probeer dan de handgreep opzij te buigen.


Helaas zijn ze vaker scheef dan recht.

Tips en ideën hierover zijn welkom.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #52 Gepost op: 14 January 2013, 22:13:38 »
Zo doe ik het ook , maar dan de tweede buiging door er een plaatje van de gewenste dikte naast te leggen en dan hierover heen buigen.
Dan eventueel met een klein plat tangetje netjes in model buigen .

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #53 Gepost op: 14 January 2013, 22:16:16 »
Misschien het "nietje" wat langer houden, zodat je meer grip hebt om recht te buigen. Dan als het gebogen is het overbodige materiaal afknippen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #54 Gepost op: 14 January 2013, 22:30:57 »
precies, en dat 50 % het archief in kan is normaal ;D

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #55 Gepost op: 14 January 2013, 23:05:29 »
Nou, het niet zozeer over de lengte van de uiteindes (van de handgreep) want die is langer dan nodig en moet inderdaad achteraf op lengte gemaakt worden.
Nee, het zit in het probleem hoe je in een 0,5mm messingdraad 2 maal 2 knikken op minder dan 0,5mm afstand van elkaar kunt maken en dan steeds met dezelfde afmetingen.
Ik wil namelijk niet 8 verschillende handgrepen per rijtuig.

Ik gebruik een messing mal met 1 gat van 3mm diep. Deze is geboord op 11mm t.o.v. de kopse kant van de mal. Staafje in het gat steken, ombuigen en aan de kopse kant van de mal weer ombuigen.
Dan op gelijke afstand van de pootjes afknippen.

Dat zitten er 2 gaten op 11m afstand van elkaar, maar nu 2mm diep. "nietje" insteken en dan ombuigen. Zo ontstaat er een handgreep zoals op de bovenste foto.

Dat niet alle handgrepen metteen zullen lukken had ik zeker niet meteen verwacht. Maar ik vind het vreemd dat er meer mislukken dan dat er goed gaan.

Hmmm.............. Peins peins, denk denk...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #56 Gepost op: 15 January 2013, 12:13:54 »
Eerst de U buigen, in mal, dan onderkant U in kleine bankschroef (met gladde en rechte bekken) en de pootjes omdrukken?

Indien je echt die 0,5 mm afstand (is volgens mij ook je draad dikte dan buig je een L vormig malletje (waarbij de korte poot van de L tussen de benen van de U past) en klem je het U-tje dusdaning dat bovenkant L (die op de onderkant U steunt) gelijk is met bovenkant bek.

Snappie de onzin die ik bazel of moet ik plaatjes kliederen???

Geen idee of het werkt, maar ik verzin het ter plekke  :-\

PS D'r staan achterin de loods in Hoorn  (sp 12 uit mijn hoofd) nog twee bouwpakketten, mag je ook afmaken. Helaas missen d'r een paar delen en de leverancier heeft geen reservedelen meer op voorraad) Tegen serie uitbreiden naar 4 stuks zijn waarschijnlijk geen overwegende bezwaren  8) Voor bijpassend locje is al gezorgd

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #57 Gepost op: 15 January 2013, 15:17:34 »
ja leuk, die afbouwen in styreen (y)
word helemaal lachen als daar ook een keer de fik in gaat. ;D ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #58 Gepost op: 15 January 2013, 15:19:48 »
Is vóór die tijd al lachen, het kromtrekken alleen al.. ;D ;D
RETROBAHN A.G.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #59 Gepost op: 16 January 2013, 08:57:35 »
Dat was niet 1 van de LTM bakken ;)