Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:27:46
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 15:25:09
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
Pauldg
Vandaag
om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:15:54
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals (gelezen 45320 keer)
Sven
Offline
Berichten: 7847
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #15 Gepost op:
18 december 2012, 07:03:48 »
Zo Marc, nooit eerder zijn draadjes gelezen? Hij heeft een freesmachine thuis staan, i-de-aal! Staat volgens mij ook op jouw verlanglijstje.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #16 Gepost op:
18 december 2012, 08:29:17 »
En inderdaad, die wil ik ook wel (jij ook trouwens
), maar dat gaat Bruin niet trekken. Voorlopig stromen de financiën een andere kant op.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #17 Gepost op:
18 december 2012, 17:21:46 »
Daar hebben we allemaal best wel last van. Bij mij is dat niet minder.
Groet, J. Moors.
«
Laatst bewerkt op: 18 december 2012, 17:23:24 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 7847
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #18 Gepost op:
18 december 2012, 17:24:22 »
Citaat van: Marc tramt op 18 december 2012, 08:29:17
(jij ook trouwens
)
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #19 Gepost op:
22 december 2012, 19:18:54 »
Intussen de laatste voorbereidingen aan de banken getroffen.
De onderkant mooi gelijk schuren. Dit gaat met een klein plankje via dubbelzijdige tape met korrel 400 schuurpaier.
Dan de zijkant die tegen de zijwand van het rijtuig gaan passen, gelijk schuren.
Dan de kleine uitsparing gelijk vijlen zodat die later mooi om de stoomverwarming gaan passen.
Dan ziet het er zo uit.
Dan is het tijd voor het chassis.
Eerst de kleine braampjes wegschuren met een nagelborstel
Dan het andere deel van het chassis lossnijden..
en voorzichtig ook van braampjes ontdoen.
Beide delen komen zo ten opzichte van elkaar op elkaar..
Als men zuinig met modelbouwlijm werkt, gaat het resultaat er zo uitzien. Het is opletten geblazen om het dunne deel mooi gelijkmatig op het dikke deel te verlijmen. De gaatjes dienen zowiezo vrij te liggen, want daar komt later het spanwerk in te zitten.
Zo zover weer. Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Hammondman
Offline
Berichten: 376
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #20 Gepost op:
22 december 2012, 21:05:56 »
Prachtig om te zien! Ben benieuwd naar de verdere bouw!
Gelogd
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #21 Gepost op:
23 december 2012, 00:27:52 »
Toch niet stil gezeten.
Enkele verbindigen kunnen nu verwijderd worden. Ze waren nodig om de losse chassisdelen stevigheid te geven tijdens de montage.
In het middengedeelte komt zo ruimte vrij om later eventueel extra gewicht aan te brengen.
Ook hier gaan enkele verbindingen weg om ruimte te maken voor de koppelingsmechanieken die er later inkomen.
Het gaat om de verbinding in het midden van de opening in de bodem....
die er uiteindelijk zo uit komt te zien.
Als laatste voor vandaag deze overzichtfoto.
Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #22 Gepost op:
23 december 2012, 00:32:40 »
jeemig ,das andere koek dan de bc
gr Jan
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #23 Gepost op:
27 december 2012, 20:08:23 »
Vandaag bezig geweest met de trappen voor het rijtuig
Dit zijn de delen voor 1 trap.
1 zijkant (met breedste kop) blijft nog in de basisplaat. Hier verlijm en druk ik de losse treden in.
Dan de andere zijkant (met smalle kop) op de treden leggen.
Dan met het vlakke deel van het mes de zijkant in de de treden (lichtjes anders verbuigen de treden) drukken. De onderdelen zijn zo gefreesd dat ze ook zonder lijm in elkaar passen. Hiervoor moeten ze lichtjes klemmen in elkaar.
Zo passen ze in het geheel in elkaar.
Dan de onderste trede in de trap verlijmen. Hiervoor zijn aan elke zijkant een kleine uitsparing (verdieping) gefreesd.
Dit is 1 van de 4 trappen. Ze komen op elke hoek van het rijtuig en 1 zijkant staat korter op het chassis dan de andere zijkant. Hierdoor zijn er dus 2 "linkse"en 2 "rechtse" trappen.
Dit zal binnenkort wel duidelijk worden als ik zover ben dat ze gemonteerd kunnen worden.
Word vervolgd.....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #24 Gepost op:
28 december 2012, 22:17:24 »
Vandaag weer een stuk opgeschoten.
Het is tijd voor de bufferbalken.
Die komen gelijk met het vlakke deel van het chassis en gelijk verdeeld in de breedte.
Nu komen de trappen aan het chassis.
Die worden zijdlings in het chassis geschoven en verlijmd. Hiervoor zijn de kleine uitsparingen aan de zijkant van het chassis gepland.
Hier is te zien wat er bedoeld werd met de vorm van de trappen. Deze zitten schiun tegen het chassis met het smalste deel richting de kopsekant.
Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 7847
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #25 Gepost op:
29 december 2012, 07:56:31 »
Ben heel benieuwd hoe je de kortkoppeling gaat uitvoeren.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
NS 1607
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6394
1982 - 2018
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #26 Gepost op:
29 december 2012, 07:59:57 »
Gezien de opening er in gok ik op een Symoba.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #27 Gepost op:
29 december 2012, 09:42:28 »
Hallo |Johan,
Ziet er mooi gedetaileerd uit hoor
Mischien is het raadzaam om te adviseren om de trapjes als laatste te lijmen.
bij de BC zijn die toch wel erg kwetsbaar.
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #28 Gepost op:
29 december 2012, 13:19:52 »
Wat betreft de NS bc411-418 betreft, is dat inderdaad een zwak punt omdat de werkelijke constructie maar een stalen beugel is aan de achterkant van de treden.
Bij dit rijtuig is er sprake van echte zijvlakken. Hierdoor is de constructie in het model een stuk steviger (getest).
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #29 Gepost op:
29 december 2012, 22:20:19 »
Vandaag weer lekker bezig geweest.
Het is nu tijd voor het spanwerk onder het chassis. Hiervoor heb ik een (voor mij) nieuw idee uitgevoerd. Het spanwerk word nu in voorgefreesde gaten gestoken.
Het is dan ook nu zaak om deze gaten vrij te snijden van "hindernissen". Dat zijn een paar verbindingen van het dunne gedeelte van het chassis die nodig waren voor stevigheid voorafgaand aan de montage.
Zo komt het spanwerk ten opzichte van het chassis te zitten. Hier is ook goed te zien dat alle 8 gaatjes nu vrij zijn van "hindernissen".
Ongeveer de breedte van de gefreesde sleuf als afstand houden om los te snijden. Dat zijn de punten waar ik de freeslijn heb onderbroken om te voorkomen dat het onderdeel los zou komen van de basisplaat.
Nu kan het spanwerk lichtjes in de gaten gestoken worden...
om erna (als alle pennen in de gaten zitten) met het platte deel van een mes door te drukken tot ze niet verder gaan.
Wel met beleid, anders verbuigen ze. De 2 buitenste pennen gaan er helemaal in.
Nu even een heel klein beetje lijm aan de binnenkant van het spanwerk en chassis. Zo dit is klaar voor spuitwerk.
Nog een paar dingen en de spuit kan aan de slag.
Word vervolgt...
«
Laatst bewerkt op: 29 december 2012, 22:22:13 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals