Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jean
Vandaag om 21:00:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 48832 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #60 Gepost op: 16 January 2013, 09:01:38 »
Nee 't is ook geen sneer naar Johan, de freeswerkjes zijn fenomenaal nauwkeurig, ik kan niet anders zeggen. Geldt meer voor styreen in het algemeen..
RETROBAHN A.G.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #61 Gepost op: 16 January 2013, 22:17:33 »
Ik ga nog over de handgrepen nadenken. Intussen wel aan de slag gegaan met het volgende...


De draaistelframes uit messing van 0,8mm dikke plaat. Na heel wat puzzelwerk qua instellingen van de freesdieptes is dit het resultaat.


Eerst de bramen wegvijlen...


zodat de randen vlak zijn.


Nu is het zaak om de handel voorzichtig om te buigen want de vouwlijnen zijn op 0,2mm na ingefreesd. Dit heeft te maken met de hardheid van de messing: hoe harder, hoe makkelijker te fresen. Maar hoe sneller de vouwnaad dan ook breekt.


Door de naad zo dun mogelijk te maken, kan ik het alsnog voorzichtig ombuigen.


Nu is het zaak om de vouwlijn dicht te solderen zodat het weer zijn sterkte terug krijgt.


Het ziet er dan zo uit..


en is dit deel klaar voor de montage van de scheenplaten


Dit doe ik met afgegoten exemplarem. Hierdoor hoefde ik maar 1 paar messing scheenplaten te gebruiken die ik nog had liggen.


De messing vlakken licht opschuren en de zaak verlijmen met 2 componentenlijm.


Zo, nu nog 1 draaistel en deze delen zijn ook klaar om gespoten te worden.

Word vervolgd.....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #62 Gepost op: 16 January 2013, 22:47:44 »
Johan

Ik volg je diverse bouwdraadjes met grote interesse en spreek dan ook graag mijn bewondering uit.
Vroeg me alleen af of met de brede freeslijn de buiglijn van de scheenplaten wel constant is?
Maw is de afstand tussen de scheenplaten wel constant is?
Ik kwam dit tegen op een Duits forum. Misschien is dat wat een 92 grd frees?

Gert Erwin

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #63 Gepost op: 16 January 2013, 22:58:56 »
Ja hoor. De "brede" freeslijn is een v-groef, gemaakt met een 90 gradenfrees. Alle draaistellen worden daardoor even breed, zolang de omgezette haaks gesoldeerd worden.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #64 Gepost op: 17 January 2013, 06:34:13 »
Hoe breed is die vouwlijn?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #65 Gepost op: 19 January 2013, 01:30:37 »
Messing plaat van 0,8mm, freesdiepte op 0,2mm na door en door ( is 0,6mm) en een frees van 90 graden.......... :)

Intussen nog de laatste onderdelen die nog samengesteld moeten worden voor het spuitwerk.


Het gaat om de ontluchtingskappen die op het dak komen te staan.


Dit zijn de onderdelen nadat ze losgesneden zijn uit de plaat. De bovenste rij vormt het bovenste gedeelte van de kap.


En zo komen ze ten opzichte van elkaar te zitten en deze zijn nu ook klaar om gespoten te worden.


Tijdens het drogen van de lak ben ik bezig geweest om de assen aan te passen voor de draaistellen van het rijtuig.
Dat betekende dat de assen ingekort moesten worden. Dat heb ik gedaan met een eigen gemaakte mal waar de as met wielen in zijn geheel in paste.


Draaibeitel onder de goede hoek in stellen, de mal tegen een aanslag plaatsen in de draaikop en afdraaien....
Daarna de afstand nameten en eventueel nog aanpassen.
Een prigelwerkje, maar dan heb ik wel draaistellen die smal genoeg zijn om tussen de trapjes te kunnen draaien en op normaalspoorbreedte passen.

wordt vervolgd....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #66 Gepost op: 19 January 2013, 20:45:01 »
LIKE! (waarom kan ik die knop hier nergens vinden?!?)

Ga zo door.. een pracht project!

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #67 Gepost op: 19 January 2013, 23:11:49 »
Dank u voor de reactie. U bent ook aardig aan de weg aan het timmeren heb ik gezien. Van mijn kant ook komplimenten.
Een deel van het spuitwerk is klaar dus........


ga ik verder met het chassis.


Als eerste voorzichtig de gaten boren voor de buffers en de koppelhaken (van de buffers heb ik de steekpennen moeten afdraaien tot 1,5mm). Dit gaat bij een laag toerental om te voorkomen dat het boorgat uitbreekt. Er is niet veel plek voor de gaten namelijk.


Dan de steekas van de buffers inkorten met een scherpe tang en vijltje.


Aangezien de boorgaten niet erg diep geboord kunnen worden is dit de lengte van de steekas.


Ik moet dan wel nog de boorgaten even opruimen om een goede passing te krijgen. Er zit namelijk aan het deel van de steekas, dat tegen het onderdeel aansluit, altijd nog een ronding.


De buffers en koppelhaken verlijm ik met een heel klein beetje secondelijm. De koppelhaak past het beste via een tang in het boorgat.


Zo ziet het er dan uit. Ik heb dit bewust na het spuitwerk gedaan zodat ik kan laten zien waar de onderdelen komen.
Als alles oongespoten of geheel zwart is, is dat moeilijk om te laten zien.

Morgen een reisje naar Rijswijk, dus het vervolg zal waarschijnlijk maandagavond worden.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2013, 23:14:48 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #68 Gepost op: 19 January 2013, 23:35:13 »
Prachtig weer Johan . (y)
Kunnen we morgen dit moois ook even vasthouden ? ;D

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #69 Gepost op: 19 January 2013, 23:44:30 »
Ik zal het prototype meenemen wat hiervoor gemaakt is. Deze zit grotendeels in elkaar, maar er zitten nog een paar kleinigheden aan die veranderd zijn geworden.
De losse onderdelen zijn me nog wat kwetsbaar nu ze gedeeltelijk zijn gemonteerd of liggen nog te drogen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #70 Gepost op: 20 January 2013, 20:00:35 »
Nou ,voor iedereen die het vandaag niet gezien heeft , het zag er prachtig uit  (y) (y)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #71 Gepost op: 23 January 2013, 23:50:20 »
Vandaag wat spuitwerk "uitgepakt".


Dit is het lichtdak in afgeplakte uitvoering.


Eerst de onderkant van het geheel uitpakken....


dan de zijkanten uitpakken.


Ik kan zeggen dat...


het resultaat me tot nu toe wel bevalt.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #72 Gepost op: 23 January 2013, 23:58:03 »
'k zie niks.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #73 Gepost op: 24 January 2013, 01:09:43 »
Valt het spuitwerk zo slecht op dan?

Groet, J. Moors
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #74 Gepost op: 24 January 2013, 01:14:46 »
Nee, de plaatjes deden het niet. Nu wel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.