Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Martijnstein
Vandaag om 17:38:29
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Ben
Vandaag om 17:38:10
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 17:37:18
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:38:22
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 16:28:15
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Te 2/2
Vandaag om 16:25:46
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:22:58
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24956 keer)

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #45 Gepost op: 23 November 2012, 12:26:21 »
dag mensen,

misschien een vreemd idee. maar misschien is het iets dat esu kan doen om goede wielstellen erbij te leveren volgens de nem.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #46 Gepost op: 23 November 2012, 12:47:41 »
Het gaat niet om de wielen, maar om de wisselsensoren... Daar zit het probleem in...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #47 Gepost op: 23 November 2012, 13:24:54 »
half om half zoals ik al eerder las zou esu een compromis geruik hebben met de wielen voor 2 en 3 rail gebruik zo kwam ik erbij

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #48 Gepost op: 23 November 2012, 13:27:13 »
Ronald,

Je kortsluiting is te verhelpen als je je wissel alsvolgt kunt modificeren (even je plaatje geleend):


Kun je de beide sporen links van het hartstuk electrisch beinvloeden?
Als de beide tongen dezelfde polariteit hebben als het hartstuk, ben je van de kortsluitproblemen af.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #49 Gepost op: 23 November 2012, 13:33:21 »
Ik zou de beide tongen op de rode lijn doorslijpen

en dan het rechterdeel met het puntstuk samenvoegen. Zo zien de Peco wissels er ook uit. Daar ontstaat dit probleem blijkens eerdere berichten niet.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #50 Gepost op: 23 November 2012, 13:38:58 »
Het staat me niet onmiddelijk bij, maar volgens mij krijgen die stukjes rails (stukjes neptong eigenlijk) hun voeding via een verbinding onderlangs. Moet iemand even onder zo'n wissel kijken om te zien waar dat precies zit, zodat er op de goede plek kan worden doorgeslepen. Er wordt er sowieso niet mooier van.  :(
Wel een goede waarschuwing voor mezelf. Bij de heraanleg van mijn van maar gelijk zo regelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #51 Gepost op: 23 November 2012, 13:42:04 »
Zo zien de Peco wissels er ook uit. Daar ontstaat dit probleem blijkens eerdere berichten niet.

Peco wissels bestaan (code 55) uit drie stroomkringen. Buitenste rechtdoorgaande spoor, buitenste afbuigende spoor en de rest. De hartstuk polarisatie regeld de polariteit van de rest.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26944
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #52 Gepost op: 23 November 2012, 13:43:21 »
De tongen dezelfde polariteit geven als het puntstuk, dat gaat niet lukken. Bij het tongscharnier zijn de tong en de tussenspoorstaaf tamelijk direct verbonden met de doorgaande staaf. Als je die verbinding wil verbreken moet je feitelijk het hele wissel verbouwen.
Bovendien is het niet slim om de tong dezelfde polariteit te geven als het puntstuk, want dan krijg je hetzelfde probleem bij de tong weer terug.
En je loopt kans dat de binnenkant van een passerende flens de tong raak, en dan heb je alsnog kortsluiting.

Het verplaatsen van de scheiding zoals Railroadtycoon aangeeft is eigenlijk de beste oplossing. Maar dat moet je wel durven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #53 Gepost op: 23 November 2012, 13:49:41 »
@Gerard,
Weet ik, verkoop ze zelf  ;D
Echter gaat dit over H0 en dan heb je bij Peco code 100, 83 en 75 in de aanbieding. Code 55 is N.

Groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #54 Gepost op: 23 November 2012, 14:11:03 »
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/kortsluiting-beperken-door-een-simpele-autolamp.html


Wissels aanpassen is het mooist en zo (zie link) kan je direct weer rijden zonder storing.
Als ze bij Esu niet wakker liggen van een vonk, waarom dan moeilijk doen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26944
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #55 Gepost op: 23 November 2012, 14:14:22 »
Als ze bij Esu niet wakker liggen van een vonk, waarom dan moeilijk doen?
Dat kan je helemaal in het begin van dit verhaal lezen. Omdat de centrale afschakelt bij langzaam rijden.
Dat is geen moeilijk doen, het is het zoeken van een oplossing voor een serieus probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #56 Gepost op: 23 November 2012, 14:31:28 »
Nee, dit heet moeilijk doen.

oorzaak is gevonden=> de sensor,  oplossing is het stroom geschakelde  puntstuk gebeuren te vergroten, of die lipjes verwijderen aflakken etc.
Dit is veel werk en ingrijpend in een bestaande baan en zonde van die dure loc.


nu het makkelijk doen, Loc heeft powerpack, lamp trekt wat stroom, centrale blijft in bedrijf, loc rijdt voorbij probleem punt, zonder vonk en centrale/ baan blijft in bedrijf.


zelfde niveau als met ledjes, heel geleerd uit gaan rekenen wat je nodig hebt aan weerstand en dan op gevoel wat zwaarder gaan zitten omdat het toch niet uitmaakt.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #57 Gepost op: 23 November 2012, 15:02:57 »
@Mark (Lucky),

Zover ik de opbouw van de locomotief begrijp zitten er aan de binnenkant van de voorste assen (as 1 en 4) lipjes die dezelfde spanning voeren als de wielen. Deze lipjes strijken tegen de andere rail aan en veroorzaken kortsluiting bij langzaam rijden. Hierdoor komen alle treinen op de baan zonder spanning te zitten.
Oplossing zoeken in de locomotief lijkt me niet makkelijk. "Vergroten" van het puntstuk lijkt me in deze situatie ook niet makkelijk, maar volgens mij wel het makkelijkst.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #58 Gepost op: 23 November 2012, 15:15:33 »
Op het filmpje is het alleen in rijstap 1 en ook niet altijd, dat de centrale eruit klapt.

door zo een lamp zal de centrale er niet uit klappen en de esu loc (power caps) zal gewoon doorrijden, oftewel lamp licht misschien een beetje op.


Ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt mij zeker het proberen waard.

zelf heb ik de wissels aangepast, is prima te doen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #59 Gepost op: 23 November 2012, 15:51:19 »
Kortsluiting mag gewoon niet voorkomen, vind dit een ontwerp fout van de lok.

Nu kun je de kortsluiting wel accepteren, en via een truck de centrale laten overleven, maar als er dan een echte kortsluiting ontstaat?
en z'n kortsluiting kan nooit goed zijn. En lamp die oplicht is tot daar aan toe, maar wat doet dat met het signaal voor de rest van de treinen/decoders die er op de baan zitten? Als er daardoor b.v. een wissel stuur signaal niet overkomt, of een wissel schakelt niet omdat op het moment van kortsluiting het signaal niet meer sterk genoeg is?

Esu doet er blijkbaar niet moeilijk over, maar ik zou op mijn baan niet een lok willen hebben die op elk wissel, hoe kort ook, een kortsluiting veroorzaakt. Kan ook nooit goed zijn voor de centrale zelf.

Als ik de lok zou hebben en een baan zou opbouwen zou ik de wissels er op aanpassen, maar in mijn huidige baan is dat niet echt meer een optie. Kan me dus goed voorstellen dat dat voor anderen ook niet is.
Ik zou dan dus gaan kijken of er een mogelijkheid is de lok zo aan te passen dat die geen kortsluiting meer veroorzaakt.
Dus als het puur een druksensor is, deze of te isoleren, of van plastic uit te voeren.

Maar goed, er zijn meerdere opties mogelijk, is ook beetje wat de eigenaar van z'n lok zelf het beste lijkt.

Roelco