Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
10 August 2025, 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24062 keer)

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #30 Gepost op: 22 November 2012, 14:37:39 »
hmmmm.....vreemd. Ik heb zelf ook een ESU BR215 en die heeft dit probleem niet. Wij gebruiken bij ons op de clubbaan Tillig wissels. Je ziet inderdaad vonken als de loc daar overheen rijd, maar de centrale blijft gewoon functioneren. En in bogen maakt hij inderdaad het zelfde snerpgeluid.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #31 Gepost op: 22 November 2012, 14:39:11 »
@Erwin: dan rij je waarschijnlijk nét snel genoeg... Als je er overheen kruipt, zullen de vonken (die je ook herkent) een kortsluiting geven van je digitale aansturing...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Erwin Schuurman

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 November 2012, 14:47:34 »
Nou Ronald, dat gaan we dan zaterdag eens proberen  :)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 22 November 2012, 14:48:42 »
Voor het geluid in de bocht, worden dezelfde sensoren dan gebruikt? Of zitten er in de draaistellen nog extra sensoren die detecteren dat de stellen in een bocht komen, dus een bocht doorgaan.

Als deze wissel sensoren elektrisch verbonden zijn met 1 wiel, dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat ze spanning meten. Die spanning staat ook al op het wiel, dus meten ze die toch al. Of er moet een weerstand tussen zitten en een spanningsverschil kunnen meten.

Maar is het niet eenvoudig te proberen met een stukje plakband over de wissel sensoren, dan rijden over de wissels en kijken of het geluid nog steeds gegeven wordt.

En Erwin,

Je ziet hetzelfde probleem dus wel, want je ziet ook vonken zeg je.
Of daardoor de centrale afslaat zal afhangen van hoe langzaam de lok rijd, en dus hoe lang de kortsluiting duurt, als mede de afstelling van de centrale, hoe lang moet een kortsluiting duren alvorens de centrale die als zodanig ziet en afschakelt.

Maar de vonken ook bij jullie op de clubbaan geeft aan dat er op dat moment wel kortsluiting veroorzaakt wordt.

Roelco

lokpaint

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 22 November 2012, 14:52:04 »
Voor het geluid in de bocht, worden dezelfde sensoren dan gebruikt?

Hoi

Er zit moch een extra setje in de lok voor het bochtgeluid.

Bart

rjr

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 November 2012, 14:55:19 »
Bart,

zat net de handleiding door te kijken, en dat concludeer ik daar ook uit:
De bochtsensor werkt vanaf een straal van ongeveer 80 cm. Bij grotere stralen kan het gebeuren dat de sensor de doorbuiging niet herkennen kan. Sommige mecanische toleranties zijn helaas niet te vermijden.
Onder assen 1 en 4 (de buitenste assen) zijn de contactslepers van de wisselsensor ondergebracht (zie afbeelding 11). Ze mogen nooit met de hand ingedrukt of verbogen worden! Behandel deze contacten met de uiterste voorzichtigheid.

Er word afzonderlijk over bochtsensor en wisselsensor gesproken.

Al blijf ik dit in de handleiding dus wel vreemd vinden:
Het overrijden van wissels kan tot vonken aan de contacten leiden.

Roelco

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #36 Gepost op: 22 November 2012, 14:59:23 »
Nou heb ik zelf geen idee wat precies een gepolariseerde wissel inhoud  :o, maar mijn ESU 215 gaat zonder problemen over de Peco code 75 streamline wissels. Heb die aangesloten volgens de gebruikaanwijzing voor digitale wissels en moest van iedere wissel beide 'frog' sporen isoleren van de aangesloten rails ivm omschakelen van spanning. Op die manier heb ik nooit last van sluiting, behalve als de wissel de verkeerde kant op staat bij het inrijden ervan.

Misschien draagt het iets bij en als je vragen hebt over hoe ik dat exact heb aangesloten wil ik me daar best even in verdiepen en laten weten.

-1-
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

rjr

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 22 November 2012, 15:16:15 »
Met een gepolariseerd wissel bedoel ik in elk geval een wissel waarvan het puntstuk gepolariseerd is.

Of je het probleem wel hebt hangt er mede vanaf hoe veel van de twee sporen naar het puntstuk mee gaan met die polarisatie. Bij jouw Peco wissels is dat blijkbaar genoeg. Zie op pagina 1 hiervan het plaatje van Lucky.

Bij de roco wissels is dat bijna niets , het punt A zit heel dicht bij het puntstuk, en de wissel tongen, de sporen van het wissen die leiden naar dit puntstuk, staan beide constant onderspanning. Maar allebei de wel gevoed vanuit de eigen spoorstaaf, en dus allebei de andere voedingsspanning. Bij punt A heb je dus altijd een overgang van de ene spanningsleiding en de andere. En dat geeft dan dus de problemen.

De roco wissels zijn hier best om te bouwen zodat dit punt verder weg komt, dan wel die spoordelen mee schakelen met het puntstuk, maar dan is het wel handig als je de wissels nog niet ingebouwd hebt. Heb je dat wel wordt het toch wel een lastig verhaal om achteraf te doen.

Roelco

Erwin Schuurman

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 22 November 2012, 15:32:24 »

En Erwin,

Je ziet hetzelfde probleem dus wel, want je ziet ook vonken zeg je.
Of daardoor de centrale afslaat zal afhangen van hoe langzaam de lok rijd, en dus hoe lang de kortsluiting duurt, als mede de afstelling van de centrale, hoe lang moet een kortsluiting duren alvorens de centrale die als zodanig ziet en afschakelt.

Maar de vonken ook bij jullie op de clubbaan geeft aan dat er op dat moment wel kortsluiting veroorzaakt wordt.

Roelco

Hoi Roelco
Jep, vonken zijn duidelijk waar te nemen en de centrale schakelt dan niet af. Maar Als ik weer eens scheel kijk op ons bedieningstableau en ik rij een wissel open, dan is de centrale direct pats boem uit. Maar zoals gezegd, ik ga zaterdag eens op de allerlaagste snelheid over een paar wissels karren en kijken wat er gebeurd  :)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #39 Gepost op: 22 November 2012, 15:38:44 »
Oh wacht, ik zie nu ook de foto's pas   :-\

Bij peco zit die onderbreking in de spoorstaven inderdaad een stuk verder uit elkaar. Op zich zou het naar mijn idee bij ingebouwde wissels ook nog wel moeten lukken hoor. Ik heb dat ooit gedaan bij een oude baan van me. Gewoon op de juiste punten de railstaven doordremelen en [voor het zicht] eventueel opvullen met styreen. Daarna nieuwe bedrading aanbrengen, zodat het puntstuk en de geleiderrails dezelfde polarisatie hebben [hoop dat ik het zo goed uitleg, ben echt een elektrokneus]

???

Op het punt en hartstuk staat dan overal dezelfde stroom, dus ook voor je locs die dat echt nodig hebben zou dat moeten werken. En voor de ESU's is het dan onmogelijk om sluiting te maken. Je moet dan echter wel altijd zorgen dat je wissels goed staan uitgelijnd, anders veroorzaakt dat de sluiting.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 15:44:47 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 November 2012, 16:23:31 »
@Bart: je hebt inderdaad gelijk... Nooit aan gedacht, om in de handleiding te kijken...  :-[
Ben er dus mooi klaar mee, want als ik eens echt langzaam wil rijden, is de kans groot, dat m'n hele systeem plat gaat, omdat de sensoren kortsluiting veroorzaken...

@Roelco: ik kan de wissels niet aanpassen. Ze zitten inderdaad helemaal ingebouwd. En ik heb een aantal locs, die echt die polarisatie van dat hartstuk wel kunnen gebruiken, dus lakken is niet handig, en zal inderdaad niet lang blijven zitten...

Groet,

Ronald
Gewoon slijptol in die rails en die losse stukjes solderen aan je puntstuk.
laat ik dat nou wel gedaan hebben, dat aan passen en het viel best mee.
(ik ben nog erg jong en flexiblel hè, dat snapt ge wel)

lak aan brengen is nood, dat is als de binnen kant van je wiel tegen de spoorstaaf komt. In dit geval trek je een vonk over dat metalen lipje van je sensor.
Je zou het wel kunnen proberen, gewoon een centimeter en dan ook op de rail smeren.

maar het is nu wel duidelijk wat ik met een te zuinig puntstuk bedoelde, roco had het gepolariseerde deel wat groter moeten maken.

« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 16:32:18 door lucky »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 22 November 2012, 22:17:51 »
Dan zou ik eerder proberen de lak over de wisselsensoren van de lok te smeren om te kijken of dat werkt.

En een wissel waar je nog goed bij komt is misschien nog wel aan te passen. Maar als ik naar mijn eigen baan kijk zijn er toch wel heel wat wissels waar ik niet meer goed genoeg bij kom om z'n operatie goed uit te voeren. Een wagen er weer op zetten is wel te doen maar dit?

Goed elk wissel hoeft misschien niet afhankelijk van de snelheid die daar gereden wordt, maar dan nog!
Maar goed, ik heb de lok zelf niet, al weet ik nu ook niet of die er nog wel gaat komen hier.

Roelco

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #42 Gepost op: 22 November 2012, 22:37:01 »
Je zou toch van ESU mogen verwachten dat ze zo'n nieuw concept met sensoren door en door getest hebben bij allerlei gangbare soorten wissels. Het lijkt erop dat dit niet is gedaan. Of is men ervan uitgegaan dat deze loc niet kruipend over een wissel gaat? Is over dit probleem niet op Duitse fora geschreven?

Even zelf gezocht en daadwerkelijk iets gevonden: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=55917
Het draadje doorgelezen. Het probleem wordt geconstateerd, maar nergens een oplossing gegeven. Ronald, jij hebt toegang tot Stummi: je zou de discussie daar weer eens kunnen aanzwengelen. Misschien levert dat iets op.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 23:01:01 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 23 November 2012, 08:42:50 »
Als Esu het niet erg vind dat er wat vonkt.
Het enige probleem de centrale is, die eruit klapt.

Waarom zet je dan niet een remlicht van een auto in de voeding naar de baan.
kun je ieder geval rijden zonder centrale die eruit gaat. Het kost je haast niks (een lamp) en je hoeft niks aan de baan te veranderen.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 11:07:48 door lucky »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #44 Gepost op: 23 November 2012, 10:49:03 »
Ik heb m'n vraag op Stummi nu ook gesteld...
Ben benieuwd.
Er word zelfs geroepen, dat deze 'vonkerij' wel eens schade zou kunnen opleveren aan het Powerpack. Maar, dat geloof ik nog niet zo, anders zou ESU er wel een oplossing voor gemaakt hebben.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...