Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232852 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #675 Gepost op: 20 December 2015, 23:18:08 »
Da's heel mooi, Rob. Zo hoort het.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #676 Gepost op: 21 December 2015, 12:35:20 »
Aan allen, die het subboard Trams en smalspoor en/ of de Gemeente Tram Waelstede volgen,




Waelstede in 1975, toen de winters nog winters waren......


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #677 Gepost op: 21 December 2015, 13:29:09 »
Rob,
Erg knap en terwijl de winter van 1975 tot een van de warmste gerekend wordt en toen "smalspoor" nog echt smal was.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #678 Gepost op: 21 December 2015, 13:50:11 »
Paul,

Ik meen me toch te herinneren je al eens verteld hebben, dat Waelstede in een parallel universum ligt, waar de wetten net iets anders geschreven worden...  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #679 Gepost op: 21 December 2015, 14:42:28 »
Smalspoor? Ik zie geen enkel spoor. Eindhalte, vast.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #680 Gepost op: 25 December 2015, 09:20:27 »
Dank Rob!

1975 was ook een prachtig jaar!

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #681 Gepost op: 30 April 2016, 10:30:18 »
Gevorderde designstudie

 

SKIPtram Z.M.B.H
« Laatst bewerkt op: 30 April 2016, 10:35:10 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #682 Gepost op: 30 April 2016, 10:42:05 »
Wat ogen die panto's ienie-mini. Of lijkt dat maar zo?
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #683 Gepost op: 30 April 2016, 10:48:40 »
zie de site van Paul.

de echte Avenio in Doha rijd op accu's met een stroomrail boven het spoor bij de haltes.
vandaar de mini panto's.

op de modellen van Rob en mij zitten normale H0 panto's.
worden zeer waarschijnlijk naar de C-bak verplaatst

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #684 Gepost op: 30 April 2016, 16:24:41 »
Beste Martijn en Marc,
SKIPtram kiest toch maar voor de wat decente ( Arnhemse ) kleur en kleurstelling met accuverkeer en geeft het antwoord op de vraag van Marc in de dak tekst ( "deze tram loopt af en toe op groene stroom loos").
Voor de Waelsteedse bovenleiding is het inderdaad aan te bevelen de normale H0 panto op de middenbak te zetten. ;D ;D ;D



Met groet van Paul

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #685 Gepost op: 16 May 2016, 22:43:06 »
Een avontuurlijke Avenio





De Avenio Doha rijdt en is toegelaten in Waelstede.
De tram kan nu naar de schilderswerkplaats om in het BRENG livrei gestoken te worden.

Allereerst wat kenmerken van dit nieuwe Halling product:
- de kappen zijn gemaakt van de bekende bedrukte doorzichtige plastic doosjes; de bedrukking ziet er goed uit.
- de bodemplaat, evenals de interieurplaat, is gemaakt van een andere kunststof, dan we gewend zijn. Beter of slechter kan ik nog niet beoordelen.
- de apparatenkasten op het dak zijn massief, ze lijken me gegoten en ze zijn op het dak vastgelijmd met dotten siliconenkit. Het is geen resin, het is brozer en de dunne gedeelten breken gemakkelijk (raad eens hoe ik dat weet....).
- de trams zijn uitgerust met kleine N-spoor eenbeen pantografen, die in werkelijkheid gebruikt worden om bij elke halte de accu's op te laden, maar Halling levert ze desgevraagd met twee normale pantografen op beide koppen.

De ombouw naar Waelstede specificaties kostte toch wel wat zweetdruppeltjes....
- het omsporen op h0m gaat gemakkelijk: alle assen, ook de aangedreven assen, kunnen er van onderaf uitgewipt en weer teruggezet worden.
- vanwege het koddige rijgedrag van dit type tram, een doorontwikkeling van de allereerste AEG lagevloertrams, dient de pantograaf beslist in het midden van de middenbak geplaatst te worden, om in bogen het contact met de bovenleiding te verzekeren.
- om de pantografen van de kopbakken te verwijderen en één van hen op de middenbak te plaatsen, dienen alle apparatenbakken van de daken afgenomen te worden. Omdat deze vastgelijmd zijn, lukt dit alleen door een vrij smal en dun mesje, bijvoorbeeld een aardappelmesje, tussen het dak en de apparatenkasten te wurmen. Het is bijna onvermijdelijk, dat er bij de dunne gedeelten tussen de kasten wel eens iets breekt....
- voor de bevestiging van de pantograaf op de massieve apparatenkast, dient er een gat van 2 mm geboord te worden, dat daarna gedeeltelijk tot 4 mm geruimd moet worden om de kop van het schroefje diep genoeg in te laten zakken. Ik heb uiteindelijk nog een gat van 1 mm naast de pantograaf geboord om het draadje door te laten, dat daarna aan de zijkant van de voet van de pantograaf is gesoldeerd.
- omdat de apparatenkasten op het dak massief zijn, kan er geen decoder in verstopt worden. Wil men de decoder onzichtbaar wegwerken, dat past er alleen een Kühn N025 of vergelijkbaar formaat onder de interieurplaat van de kopbak.
- de tram wordt geleverd met een 8-polige decoderaansluiting, maar omdat mijn voorraadje Kühn N025's geen stekker heeft, heb ik alles maar direct aan de decoder aangesloten. De 8-polige aansluiting doet nu alleen dienst als soldeerplaatje voor de massa en de verlichting.
- de apparatenkasten zijn met twee stukjes tweezijdig tape per dak vastgezet, wat verder geen problemen geeft.

Aldus omgebouwd is de Avenio met klamme handjes op de oudste modules van Waelstede op de rails gezet, maar, tot mijn stomme verbazing en tegen alle voorspellingen in, werden er al kwispelend uit de bogen komend geen lantaarns, bovenleidingpalen of hekjes geramd....

De wagen is dus inmiddels toegelaten in Waelstede en heeft, in het wit, al enige diensten meegedraaid, hoewel de modules van Waelstede deel 2 nog wel getest moeten worden.....

De epiloog:
Gezien de geleverde uitvoering en vergeleken met eerdere Halling modellen, zoals de GT4 en de GT6, is deze Avenio, mede gezien het werk dat er nodig is om er een fatsoenlijk rijdend model van te maken, de trotse prijs van 269 euro absoluut niet waard, maar ja, wie wilde er ook al weer zo nodig een nieuwe moderne BRENGtram....  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #686 Gepost op: 17 May 2016, 06:16:18 »
Ohh dat wordt dus niet leuk om hier ook te doen dus.

Ombouwen op bovenleiding voeding en decoder plaatsen.

We gaan het beleven.

Verlichting ondertussen werkend?

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #687 Gepost op: 17 May 2016, 11:21:02 »
Rob,
Inderdaad begrijp ik de stelling ook niet dat na de overname door Ferrotrain de kwaliteit er op vooruit zou zijn gegaan.

Voor de dakverwijdering verwijs ik naar het "Strassenbahn zorgloket Huissen" en kan U daar de Fachartzt für Dachentfernung aan bevelen ( Dr.P.P.S).  Mits deze via het "zorgloket Duitsland" van zijn schreeuwende uitstralende pijn  in het been wordt wordt afgeholpen.
Ik zal kijken of de daken niet uit te freezen zijn via de onderzijde.

Overigens levert Halling de Doha Avenio niet op verzoek met normale panto's, maar was dit meer een actie mijnerzijds.

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #688 Gepost op: 17 May 2016, 12:59:47 »
Ahh dat bied mogelijkheden.

Paul heel veel sterkte.

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #689 Gepost op: 17 May 2016, 17:42:29 »
Inderdaad begrijp ik de stelling ook niet dat na de overname door Ferrotrain de kwaliteit er op vooruit zou zijn gegaan.
Dat zou wel heel snel zijn, als ze zelfs ook maar de intentie hadden de kwaliteit te gaan verbeteren... 😶
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.