Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 233113 keer)

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #555 Gepost op: 15 February 2015, 12:11:15 »
Inderdaad Henk, Miniworld werkt vanaf de eerste dag met koploper.
Het draait fantastisch.

Niek

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #556 Gepost op: 15 February 2015, 13:17:19 »
Ik heb het ooit gedownload, maar verder nog niets mee gedaan. Vooral omdat toen de ontwikkeling er van "zou" stoppen, en ondat het "onnodig" ingewikkeld zou zijn. Pal daarna werd iTrain opgehemeld als "the next best thing" (in ontwikkeling), na sliced bread. Maar er is denk ik wel een grote trouwe Koploper-base, en veel delen van kennis, in vergelijking tot een iTrain-base. Toch maar eens in verdiepen dus .......

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #557 Gepost op: 15 February 2015, 13:23:00 »
Over die KSW; de wielen moeten inderdaad super schoon zijn. Ik had indertijd motor- en bijwagen electrisch doorverbonden. Dan was het nog wàt. Hellingen? KSW vraagt: "wasdah?"  :P

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #558 Gepost op: 15 February 2015, 15:32:46 »
Even een update; deze keer 'normale' reacties, zonder de 'SkipStede' humor...  ;D

Er moet nog best wel wat gedaan worden totdat hij beursklaar is in Schwerin, maar dat hoort erbij. Ook mijn eigen baan zit in de verbouwing voor deze beurs en beursstres hoort er eenmaal bij!

De status op 14 februari is:
 - Koploper werkt inmiddels feilloos,
 - de 'assistenten' kunnen trams in en uit blokken halen, decoderadressen programmeren en alternatieve routes instellen in Koploper,
 - er moeten op Module S1 enkele bezetmeldpunten (Hall sensors) wat verder uit elkaar worden gezet, om spookmeldingen te voorkomen,
 - mechanische problemen, zoals enkele wissels waar sommige trams problemen hebben, zijn onderkend, provisorisch hersteld en worden in de komende periode opgelost,
 - op enkele plaatsen moet de bovenleidingdraad beter gepositioneerd worden,
 - de meeste trams zijn technisch nagezien door Paul en kapotte onderdelen, met name gebroken tandwielen, zijn vervangen,
 - de aandacht richt zich nu op de pantografen, die niet allemaal even perfect stroom doorgeven,
 - de HTM 6037 (wegens te hoge flenzen) en de Posttram (wegens beroerd rijgedrag) zijn inmiddels veroordeeld tot huisarrest (vitrinedienst) tijdens 'Schwerin'.

De komende en laatste week zal gebruikt worden om:
 - nieuwe 'alles in één' elektrische verbindingen tussen de modules te monteren (door zoon Thom),
 - de nieuwe geluidsinstallatie voor de trambellen bij de vier haltes te testen,
 - de fijnafstelling voor alle trams verder te voltooien.


Miniworld werkt vanaf de eerste dag met koploper.
Het draait fantastisch.

Juist en alles wat in Miniworld kan, moet in Waelstede óók kunnen  (y)


Ik heb het ooit gedownload, maar verder nog niets mee gedaan. Vooral omdat toen de ontwikkeling er van "zou" stoppen

Ik rijd in een auto, waarvan de fabriek niet eens meer bestaat. Is dat een reden om hem weg te doen, terwijl er nog wel dealers zijn, het onderhoud uitgevoerd wordt en onderdelen ruimschoots leverbaar  ???

Koploper downloaden is niet de eerste stap, dat is namelijk een baanplan en een concept voor de tram- / treinenloop: "Wat wil ik uitbeelden?".
Daarna de Koploper handleiding downloaden (> 300 pagina' s) en beginnen te lezen.
Aanstrepen wat je kunt / moet gebruiken en wat je niet nodig hebt gewoon vergeten.
Dan de hardware in het baanplan bouwen: terugmeldpunten boven en terugmeldmodules onder de baan.
En dan pas Koploper downloaden en beginnen met de opbouw van de database.

Ik heb al teveel modelspoorders teleurgesteld gezien in Koploper, omdat ze de omgekeerde volgorde hanteerden; dit geldt overigens niet alleen voor Koploper, maar voor alle, ook voor veel pegels gekochte, treinbesturingsoftware.


Over die KSW; de wielen moeten inderdaad super schoon zijn. Ik had indertijd motor- en bijwagen electrisch doorverbonden. Dan was het nog wàt. Hellingen? KSW vraagt: "wasdah?"  :P

De KSW reed in Waelstede al rond als een echte tram: voeding via bovenleiding en alle wielen massa, maar het motortje was brakke rommel. Daarom heeft de KSW nu een Halling / Stangl bodemplaat met aandrijving.
De KSW bodemplaat is zonder motor gebruikt voor de KSW bijwagen van de Klever Strassenbahn en daarvan zijn de wielen nu afgedraaid.
Hellingen komen in Waelstede bewust al niet voor, omdat trams over het algemeen geen goede klimmers zijn.


Tot zover deze update.
Morgen weer verder ten huize van de Huissener Sassenbahnen   ;D

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 15:44:40 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #559 Gepost op: 15 February 2015, 17:23:56 »
Rob,

Mijn baanplan is klaar, op nog wat fine-tunen van het schaduwstation gedeelte na. Dat is uiteraard de basis om mee te starten. Niet zo maar wat pielen met software. Als het schaduwstation klaar is zal ik het in Koploper proberen op te zetten met alle benodigde secties, detecties, aansturing van wissrls en seinen. Alleen nog wel eerst "even" wat advies over benodigde seinen inwinnen hier op het forum.

Terug naar Waelstede, Schwerin en atelier Skip ...... ;)

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #560 Gepost op: 15 February 2015, 18:26:26 »
Citaat
Er moet nog best wel wat gedaan worden totdat hij beursklaar is in Schwerin,
Mark dat heet een eufemisme!

Citaat
De status op 14 februari is:
 - Koploper werkt inmiddels feilloos,
 - de 'assistenten' kunnen trams in en uit blokken halen, decoderadressen programmeren en alternatieve routes instellen in Koploper,
Een contradictio in traminus. Want als het goed loopt hoeft dat niet.

Citaat
Ik rijd in een auto, waarvan de fabriek niet eens meer bestaat. Is dat een reden om hem weg te doen, terwijl er nog wel dealers zijn, het onderhoud uitgevoerd wordt en onderdelen ruimschoots leverbaar
U ziet de man is eraan gewend.
Ik moet op Google zoeken waar mijn dealer tegenwoordig gevestigd is omdat ik in 100.000 km nooit in de garage kom.

Een kleine demonstratie gisteren van een analoog SKIPtrack HTM Limburger onderstel dat ongestoord en geruisloos  2 uur zonder mankeren maar liep op de totaal vervuilde baan in de garage annex zonder dat iemand dat in de gaten had moge bewijzen dat goed materiaal alhier vervaardigd op normale rails zonder verdere storende scenery ook een garantie is voor tramplezier

Citaat
Morgen weer verder ten huize van de Huissener Sassenbahnen   ;D
De man is er toch niet geheel gerust op.
Denk dat er toch nog gewerkt moet worden anders krijg je het toch maar koud.

Voor de een is het glas half leeg en voor de ander half vol zegt "SKIP van Rossum" dan maar.

Na wat glaasjes ging Mark gisteren net voor de laatste bus trein verbinding naar huis. Het was gezellig. De directeur van Waelstede hield daar kennelijk niet van en ging ruim voor etenstijd al naar huis en liet ons aan ons lot over ( Hij mompelde iets over carnaval en blaas controles en zou zich gezien de gammele auto toch wat meer in de OV verbinding Huissen Beuningen moeten verdiepen)) . Tijd voor een wissel reparatie en een herprogrammering van de software zonder dat de baas er iets van merkt.

Tot morgen,
P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #561 Gepost op: 15 February 2015, 18:40:02 »
Busverbinding is simpel  :-X

Lijn 5 naar nijmegen CS en daar de 300 naar Arnhem wel uitstappen in huissen  ::)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #562 Gepost op: 16 February 2015, 14:16:52 »
Voor alle medewerkers van Waelstede.
Vandaag vanwege de kou zijn er tijdens de werkzaamheden( vernieuwen van de bedrading)  in de SKI(p)hut Glühwein, Böserschnapps und Martinskuchen verkrijgbaar.

Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #563 Gepost op: 16 February 2015, 22:26:22 »
Geen erwntensoep!?  :'(

Niek

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #564 Gepost op: 24 February 2015, 22:44:19 »
Waelstede is weer thuis !!

Op vrijdagochtend is de vernieuwde geluidsinstallatie nog uitvoerig getest en goed bevonden.
Koploper luidt nu voor elk tramtype de bijbehorende trambel na vertrek van één van de vier haltes.
Hiervoor is onder iedere module ter hoogte van de halte(s) een luidsprekertje gemonteerd.

Tot sardonisch genoegen van de burgemeester van Waelstede bleek deze, van vier kanten komende, kakafonie van geluiden de aanwezige SKIPRail’ers tot wanhoop te drijven, bang als ze waren dat de voorhanden zijnde glazen wijn spontaan zouden barsten…
Tjonge jonge, het is de Gemeente Tram Jericho niet……  8)

Nadat er ook nog snel en behendig een extra ‘vrije baan’ blok in het buitenste spoor op de Waelkade in Koploper was ingebouwd, dat de dynamische tramloop ten goede deed komen, kon met het demonteren van de modules worden begonnen.
 
Met gevaar voor eigen leven balancerend langs de afgronden van de garageput, werd deze klus geklaard. Wie in deze put terecht komt, valt zo diep dat het bewustzijn, om met een dobbelsteen nog zes te gooien om weer uit de put te komen, absoluut niet meer aanwezig is.  ;D
Nadat alles voor het transport gereed was gezet, kon de burgemeester van Waelstede er niet aan ontsnappen om een (half) glaasje rode wijn op de goede afloop te drinken. Gelukkig geen controle gehad onderweg….

Op zondagochtend kon de transportploeg, bestaande uit zoon Thom en de burgemeester hemzelf, lekker vlot de Waelstede delen inladen; niet in de weg gelopen door de SKIPRail directeur, die reeds vroeg elders in het land moest vrezen dat zijn voorzitterschap van de club van Pseudo Rolls Royce Rijders niet gecontinueerd zou gaan worden. Over het aantal bijbaantjes gesproken….

De Waelsteder Machinefabriek is inmiddels druk in de weer om de oude en nieuwe actiepunten af te werken; dat houdt de medewerkers voorlopig weer van de straat en uit de kroeg….

De herkozen voorzitter van de PRRR Club is inmiddels ook al weer doende met interessante bezigheden, zoals dit draadje laat zien: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60556.msg3221549058/topicseen.html#msg3221549058.

Eind goed, al goed.
Wordt vervolgd.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #565 Gepost op: 25 February 2015, 09:16:23 »
Dat wordt een paar oordopjes meenemen naar Schwerin, want alle Nederlandse inzendingen hebben geluid ;D

Veel succes met het afwerken van de actiepunten!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #566 Gepost op: 25 February 2015, 09:29:38 »
En daarom krijgt "Waelstede" op voorspraak van SKIPtram deze prestigieuze prijs in 2015.
DE FIERA 2015 TROPHEE



De prijs is gerechtvaardigd namens de jury omdat deze PT (pseudo trambaan)  aan alle eisen van het Ansalodo concern voldoet.
In het geheim wordt gefluisterd dat Rob is aangezocht als minister van financieen in Griekenland omdat de huidige minister is aangezocht door het Hitachi concern om de Italiaanse meuk op orde te brengen
Citaat
De Waelsteder Machinefabriek is inmiddels druk in de weer om de oude en nieuwe actiepunten af te werken
Kijk dat bedoel ik nu er moet nog veel gedaan worden.
Als de directeur van Waelstede was ingehuurd ( voor een ver boven het norm bedrag liggend salaris) bij de HSL dan hadden de snelle treinen treinen nu zeker gereden of althans in de krant stond dat ze rijvaardig waren.
Helaas is de propaganda prijs 2015 al aan een niet nader te noemen staatsman in een groot tramland verleend en komt Rob als goede tweede uit de bus tram.

Met groet namens de jury,
P.P.

P.S. ( FIERA is een afkorting van : Fun In Events Railhobby Abroad).om geheel toevallige aasociaties uit te sluiten.

« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 18:06:49 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #567 Gepost op: 10 April 2015, 00:37:09 »
De Laatste Loodjes.

Het zijn nog twee weken te gaan tot aan Schwerin, maar de bebouwing en de begroening van Module 3 is gereed en daarmee is het grootste werk gedaan.
Voor de deelname aan Kleine Bahn ganz gross 2015 aan het einde van de maand is het nu mooi genoeg; de bevolking met Waelstedenaren gebeurt vlak voor vertrek tegelijk met Module 4.




In een proefopstelling voor het pleintje van Module 3 in 2012 was het Rembrandthuis van Heljan te zien; een model dat in de jaren '70 is gekocht en zoals toen gebruikelijk direct vanuit de doos met klodders lijm in elkaar gezet. Omdat er twijfels waren over de bruikbaarheid van dit gebouw met betrekking tot de juiste schaal en de inpasbaarheid, is het pandje weer op de schap met niet bruikbare gebouwen terecht gekomen.




Totdat na een kritisch onderzoek eind maart blijkt dat het best wel gebruikt kan worden om het smalle straatje achter de Bistro De Oude Nutsschool te bebouwen. Het model is helemaal gesloopt, in tweeën gedeeld, totaal overgeschilderd en goedgekeurd voor plaatsing op Module 3. In Waelstede staat het pand bekend als het IJsbrandthuis, omdat hier de beroemde Waelsteedse 17e eeuwse kunstschilder IJsbrandt van Rijn is geboren.




Het Wilhelminaplein met het IJsbrandthuis achter de bistro. Het plein is nog wat kaal, maar dat wordt te zijner tijd nog opgevuld met een terras met parasols voor de bistro en er wordt gedacht aan een draaiorgel. De Waelstedenaren en het gepoetste blik moeten ook nog worden opgesteld.




Er moest nu nog het gat worden opgevuld tussen de bebouwing aan de rechter zijde en het IJsbrandthuis. Het idee was om iets met een trap en een (kerk-)portaal te doen. Een zoektocht op het internet leverde veel kerkportalen op, maar deze waren geen van allen in te passen op het Wilhelminaplein. Uiteindelijk bood Artitec de oplossing en werd uit een Gevel E en een Gevel F een kerkachtig gebouwtje in elkaar gezet. De Gevel E werd in z' n geheel gebruikt en van Gevel F werd het middelgedeelte weggezaagd en de twee overblijvende delen links en rechts van Gevel E aangebracht. Van Auhagen stoeptegel werd een bordesje in elkaar gefikst en voila: een aardig portaaltje voor het Wilhelminaplein.




De Artitec geveltjes zijn maar twee verdiepingen hoog, maar door het geheel verhoogd op een bordes te zetten, misstaat het niet tussen de andere gevels.





Van de drogisterij van Dirk Katje in het midden van de foto zijn de deuren ingehangen, de ramen geschilderd en van glas voorzien en zijn alle muren gesausd. Alleen de grote zwarte tekst Drogisterij Dirk Katje ontbreekt nog op de witte bovenrand.




De linker zijde van de bebouwing van de Van Broekhoflaan. Hier en daar zijn al wat Waelstedenaren in deuropeningen en bij de brievenbus gezet. Het is nog vroeg in de ochtend, want alle parkeervakken zijn nog leeg....

 


De Van Broekhoflaan aan de rechter zijde. Achter het witte pand is een hoge tuinmuur met poortje gebouwd tot aan de Steenhouwersgas (op de foto niet te zien) en naast het Kantongerecht is een tuin aangelegd. Tussen beide panden loopt een voetpad.




Totaal overzicht van Module 3 vanaf de zijde van Module 2. Langs de Stationsstraat heeft het Kantongerecht ook een tuin gekregen met twee Woodland 'Shadow trees', die al 20 jaar op de plank lagen te wachten, omdat ze op de oude clubbaan van de MSC Maas en Waal geen plaats meer konden krijgen.
Let even niet op het wasknijpertje; die houdt de loshangende bovenleidingdraden voor de moduleovergangen in bedwang....




Totaal overzicht van Module 3 vanaf de zijde van Module 4.


Ook is er gewerkt aan de Waelstede standopbouw:
- alle zichtbare delen aan de binnenzijde zijn nu ook matzwart geverfd,
- alle achtergrondplaten hebben een stemmige blauwe kleur met wolkenluchten gekregen,
- de belettering aan de voorzijde (Gemeente Tram Waelstede in lettertype Lemondrop) is aangebracht.

En nu door met de afwerking van Module 4.

Wordt vervolgd,
Groeten, Rob.

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #568 Gepost op: 10 April 2015, 06:28:48 »
Zoals gewoonlijk ziet het er weer perfect uit Rob, met een geweldig sfeerbeeld. Heel veel plezier en succes.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 10 April 2015, 20:31:59 door Michel van den Hof »

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #569 Gepost op: 10 April 2015, 19:56:30 »
Prachtig Rob, heel prachtig!!

Niek