Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232686 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #210 Gepost op: 10 August 2013, 14:47:15 »
Of miss wel wat zachte grond aldaar waardoor anders een belangrijke leiding kapot gedrukt zou worden.
Alles kan als je fantasie maar groot genoeg is  ;D
Daar is hier overigens net als aan bouw kunst geen tekort aan  (y),ziet er fraai uit en ik doe het je niet na.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #211 Gepost op: 10 August 2013, 15:10:45 »
Ik.zie trowens ook een Westmalle dubbel staan. Ook daar heb ik geen verklaring voor... ;-)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #212 Gepost op: 10 August 2013, 18:29:13 »
@Antal, Rienk97 en Tijgernootje:
Dank voor de lof; toch moet je gewoon beginnen!!
Het zal je verbazen, wat je allemaal zelf kunt !


Dat (hopelijk uiteindelijk ongure) steegje is een VONDST!
Frans

Ja, het heeft wel wat van de Vlaamsegas in Nijmegen.....  Ik zoek bij Preiser nog wat figuren met een petje en daar overheen een capuchon.......
By the way: als jouw zoon de Vlaamsegas in Nijmegen toevallig kent, zul je hem toch eens vaderlijk moeten toespreken... ;)

Was die fietser één van de laatste deelnemers aan de "Waesteedse Vijfdaagse", die nu eindelijk naar huis ging, maar zich (een beetje teveel) moed indronk voor die fietstocht naar ??? (Eerbeek wellicht  :P of was dit niet mijn zoon  ;D ?
Frans

Oei, oei.... toch in de Vlaamsegas geweest.... ;D


Is nu de straat op gelijke hoogte met de rails? Dat geeft toch problemen met schoonmaken?

De trams in Waelstede zijn echte trams: voeding via de bovenleiding en massa via (vrijwel) alle wielen.
Een beetje vuil op de rails kunnen ze wel hebben.
Rails poetsen onder de bovenleiding is sowieso een hachelijke zaak; ik kom er met een railgum niet onder.
Ik gebruik stevige wattenstaven met een lange steel gedrenkt in spiritus. Deze komen uit de audiovisuele handel, dus niet die pluizige dingen die moeders op de badkamer heeft staan  :D
Het is dus niet zo'n punt dat de bestrating ongeveer gelijk ligt met de railkoppen.


Ha Rob, mij vallen de bogen op. Zouden die niet beter volledig in dezelfde straal kunnen liggen? Ik zie nu per boog verschillende stralen. Da's niet prettig rijden.
Groet Huibert
Dat heb je in het echt toch ook lang niet altijd?
In het echt zijn de bogen ook maatwerk en heb je soms ook een 'vreemde' boog.

Al eens in het Openluchtmuseum geweest (Peter al wel overigens  (y))? Ik ben daar trambestuurder en op een tracé van ongeveer 2 km kom je alle boogstralen tegen, met en zonder overgangsboog.
Als trambestuurder moet je iedere boog zodanig inrijden, afhankelijk van het type tram dat je rijdt (2-asser, 4-asser of gelede wagen), dat de passagiers zo weinig mogelijk hinder ondervinden.
De bogen in Waelstede zijn zeker realistisch en komen in werkelijkheid in 'oude tramnetten' ook nog voor.


Rob, je bedoelt dat er een archeologisch waardevol object onder de grond ligt waar omheen gebouwd moest worden zodat het gewicht van spoor en trambewegingen het object niet zouden/zullen beschadigen?
Alles heeft een reden, niet waar? ;-)
Of miss wel wat zachte grond aldaar waardoor anders een belangrijke leiding kapot gedrukt zou worden.
Alles kan als je fantasie maar groot genoeg is  ;D

Bijna goed......
Vlak voor de eerste boog van de Waelkade naar de Van Broekhoflaan komt nog een middeleeuws verdedigingswerk te staan; de tram moet daar dus van de kade af.
Verder vond ik eenzelfde boogstraal over de hele lengte iets te 'beginset-achtig' en een korte boog - recht stuk - korte boog visueel weer niet aantrekkelijk.
Ik heb dus de twee korte bogen verbonden door een lange flauwe boog.
Ik hoop dat mijn gelijk bewezen wordt, wanneer de 'Zuurstok' straks door de boog glijdt.... (y)


Misschien dat ik eens je ideeën ga jatten voor mijn modulebakken waar ook tramspoor te zien is.. :)
Antal

Ga je gang; ik vind het leuk wanneer Waelstede een inspiratiebron is.  (y)
Tenslotte heb ik vroeger ook beursen bezocht en de Minaturbahnen en andere bladen verslonden om ideeën op te doen.


Ik.zie trouwens ook een Westmalle dubbel staan. Ook daar heb ik geen verklaring voor... ;-)

De Gemeente Tram Waelstede rijdt op meterspoor en in Westmalle reed vroeger de boerentram op meterspoor uit Antwerpen onderweg naar Turnhout, als ik me niet vergis.
Dus da's logisch, hè.....   of heb ik er nu één teveel op... ???

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2013, 23:34:39 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #213 Gepost op: 10 August 2013, 21:34:32 »
 ;D

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #214 Gepost op: 10 August 2013, 23:26:19 »
 (y) (y)
En dat is zowel voor het bouwsel, de bouwer,de reacties daarop, als de antwoorden van de bouwer...

(Volgens mij ook in dit forum, maar waar?) EERST was er De Natuur/de Stad, DAARNA kwam De Trein (en voor ons dus De Tram): de tracering van een (stads-)railnet hangt af van vele factoren: het 1:1 voorbeeld van het tracé in het Openluchtmuseum is een heel goed voorbeeld!Ik heb er vele jaren geleden zelf één rondje gereden (we waren met de diverse Amsterdamse Museumorganisaties naar GVA en NOM) en vond het wel heel erg op "werken" lijken, nog érger dan dat stukje "links voorin" trolley 101 maar LEUKKK!!!  ;D

Een trambaan wordt aangelegd rekening houdend met de diverse beperkingen van het gebied en dat kan inderdaad tot merkwaardige tracering of raar gedimensioneerde bogen leiden...

Rob: Hellup!! ik ben westerling, dus "Vlaamsegas" zegt mij niet zoveel (en ook Google-Streetview verduidelijkte niet zo veel  :-\ ) Waarover moet ik mijn zoon 'vaderlijk toespreken'? vanwege de door jou daarvoor gezochte Preisertjes heb ik wél een vermoeden
Daarbij is wat jij op de Waelkade creëerde beduidend smaller, dan ga ik eerder voor een interpretatie van de Amsterdamse Trompettersteeg... ;) :-[ :-X

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #215 Gepost op: 11 August 2013, 08:57:49 »
Heel mooi, rails door de straten blijft alrijd interresant.

Ook bij mij is het motto "gewoon doen"

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #216 Gepost op: 11 August 2013, 11:43:31 »
Een trambaan wordt aangelegd rekening houdend met de diverse beperkingen van het gebied en dat kan inderdaad tot merkwaardige tracering of raar gedimensioneerde bogen leiden...

Dat aanpassen aan de locatie mag ik ook graag zien, soms krijg je leuke wissel constructies, zoals tezien in Basel.











Basel is een leuke tramstad.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #217 Gepost op: 11 August 2013, 11:54:36 »
Jeroen, mooi voorbeeld  (y)


Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #218 Gepost op: 11 August 2013, 12:12:58 »
Aahh, Basel... ;D

Is die derde foto de Aeschenplatz?  Leuke foto's (maar ik ga niet proberen zoiets na te bouwen...  :-[ )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #219 Gepost op: 11 August 2013, 19:43:52 »
Foto 4 en 5 zijn op Aeschenplatz genomen, foto 3 is voor Basel SBB genomen, foto's 1 en 2 zijn op kruising Mönchensteinerstrasse/Thiersteinerallee.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #220 Gepost op: 11 August 2013, 23:49:41 »
Rob: Hellup!! ik ben westerling, dus "Vlaamsegas" zegt mij niet zoveel (en ook Google-Streetview verduidelijkte niet zo veel  :-\ ) Waarover moet ik mijn zoon 'vaderlijk toespreken'? vanwege de door jou daarvoor gezochte Preisertjes heb ik wél een vermoeden
Daarbij is wat jij op de Waelkade creëerde beduidend smaller, dan ga ik eerder voor een interpretatie van de Amsterdamse Trompettersteeg... ;) :-[ :-X
Frans

De Vlaamsegas is een smal steegje met vroeger obscure kroegen en er hingen lieden rond, die je zelfs in het felle zonlicht nog niet zou willen tegenkomen.
Het was echt 'the place NOT to be..", maar ik weet eerlijk gezegd niet, of dat nu nog zo is.....
Ik weet als provinciaal natuurlijk weer niets van de Trompettersteeg in Amsterdam, behalve dat ik bij Google zag dat-ie behoorlijk smal is en dat er dames wonen, die je erg graag op de koffie of zo willen uitnodigen....  ;D

Foto 4 en 5 zijn op Aeschenplatz genomen, foto 3 is voor Basel SBB genomen, foto's 1 en 2 zijn op kruising Mönchensteinerstrasse/Thiersteinerallee.
Groeten Jeroen

Basel is een heerlijke tramstad: meterspoor (dus wat mij betreft al 'douze points'... (y)) en wanneer je je afvraagt, of iets op tramgebied wel mogelijk zou kunnen zijn, dan ga maar in Basel kijken, want daar hebben ze het allang gedaan.
Jeroen's foto's bewijzen dat ook weer.

Groeten, Rob.

*** Gaat zijn foto's uit Basel weer eens bekijken...***
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #221 Gepost op: 13 August 2013, 18:32:40 »
ohh de vlaamsegas
kwam ik wekelijks inderdaad.  :-X

Wat is dat  ???
nog nooit van gehoord.

En Rob ik heb het ook nog best druk voor de show hoor.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #222 Gepost op: 13 August 2013, 19:28:55 »
En Rob ik heb het ook nog best druk voor de show hoor.
Martijn

Goed zo  (y), ben ik niet de enige.....

Vertel !

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #223 Gepost op: 13 August 2013, 22:27:39 »
ik zal vrijdag foto's maken en als het meezit ook een filmpje

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #224 Gepost op: 15 August 2013, 23:38:36 »
De bonte bovenleidingmast.

Vandaag zijn de eerste stukken bovenleiding op de Waelkade verschenen.

In Waelstede zijn de bovenleidingmasten over het algemeen olijfgroen van kleur, maar de Gemeente Waelstede heeft gemeend de Waelkade wat op te vrolijken, door de volgende eisen:
- Alle masten op de Waelkade, dus de lantaarns, maar ook de trammasten, dienen een oudhollandse rode kleur te krijgen; de rode kleur die ook vaak voor luiken op de oude panden gebruikt wordt,
- Er moeten ouderwetse trammasten worden gebruikt met gebogen uithouders, om het nostalgische gevoel vast te houden.

Daar heeft natuurlijk weer een ambtenaar op het stadhuis z'n toegevoegde waarde zitten bewijzen.....  ;D
Het ziet er in ieder geval apart uit....   8)

Verder geen lang verhaal deze keer, alleen wat sfeerfoto's.










Wordt vervolgd,
Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden