Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door brutus
Vandaag om 16:26:25
Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 220750 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #840 Gepost op: 07 maart 2018, 14:12:22 »
Ohh dat avontuur.

 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #841 Gepost op: 07 maart 2018, 19:00:16 »
Leuk om te zien dat Martijn zijn RC brandweerwagen weer van stal gehaald heeft.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #842 Gepost op: 07 maart 2018, 19:45:32 »
Ja he. Blijft een leuk wagentje. Volgende keer eerst effe de auto's en vrachtwagens loshalen  :-X :P :angel:
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #843 Gepost op: 07 maart 2018, 20:02:45 »
Paul, bedankt voor de link naar dit stukje geschiedenis (y)
Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2018, 22:29:12 door Tulpendaal »

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #844 Gepost op: 10 maart 2018, 22:27:07 »
De kleine klusjes.

Een modelbaan is natuurlijk nooit helemaal af, hoewel er Trambaantjes schijnen te zijn, die inmiddels al een hele tijd echt af zijn….
Maar vlak voor de deelname aan de Gelderse Modelspoordagen in Herwen, is Waelstede hier toch weer een stapje dichterbij gekomen.



Op Module 4 is de rondvaartboot voor de Waelstede City Tour helemaal afgebouwd en ligt netjes afgemeerd aan het ponton.
Er zijn nog geen toeristen aan boord, want het ticket office op de kade moet nog geplaatst worden; op die plek prijkt nu nog een gapend gat.....




Een doorkijkje naar de kade vanaf het dak van het schip.



Op Module 3 heeft Drogisterij Dirk Katje, wereldberoemd in oud Nijmegen, nu (eindelijk) de ontbrekende opschriften gekregen....



In de vroegere sigarenwinkel van mijn grootvader verkopen ze nu Bier & Stropdassen.....



Het grote kale dak van het kantongerecht heeft nu een gezellige daktuin gekregen voor de lunchende edelachtbaren; een echt ‘'gerechtshof' dus…
Voor de lunch kunnen zij kiezen uit een voorgerecht en een hooggerecht….



De rechtsgeleerden moeten wel op eenvoudige picknickbanken zitten, die gefabriceerd zijn de Waelsteder Machinefabriek.


Groeten, Rob.

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #845 Gepost op: 11 maart 2018, 08:59:19 »
hooggerecht... :)
Staat Waelstede ook weer in Arnhem dit jaar?

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #846 Gepost op: 11 maart 2018, 10:41:58 »
Voor zover ik begrepen heb is er dit jaar geen "volgende halte" hiermee is het voormalige "trammelant" op "eindpunt" aangekomen en is de expertise inzake "trammeloten" niet verloren maar aan het roesten. Het NOM ziet meer in vergaderen en het wisselen van bestuursfuncties.
Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #847 Gepost op: 11 maart 2018, 12:19:28 »
Hi Trammannen en vrouwen,

Jammer dat het NOM-eindpunt bereikt is.
En dat  met een ringlijn.

Het is niet alleen bij NOM dat de bemensing van de museumtop wisselt.
Zie ook recent het Stedelijk in Mokum.
Hoe lang was Pijbes (ex Rijks) baas bij een miljardair in Wassenaar?

Maar: zou er in den lande geen andere Halte voor een modeltramshow te vinden zijn?
In Engeland is al jaren in de zomer het Festival of Modeltrams.

Op dit forum is de inbreng op tramgebied echter ook beperkt.


Ronald
Groet,
      Ronald

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #848 Gepost op: 11 maart 2018, 12:33:16 »
Beste Ronald,

Het is juist dat Skiptram hierboven schrijft dat 'Volgende halte: Openluchtmuseum' in 2018 niet doorgaat, hoewel hij bij de vermelding van de reden, zelfs voor een tram, wel heel kort door de bocht gaat.  ;D ;D

In het onderstaande draadje is hierover, vanaf post #45, al uitvoerig gediscusseerd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74015.45

Ik stel voor dat we de discussie over dit evenement in het bovenstaande draadje voortzetten.


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #849 Gepost op: 15 maart 2018, 18:54:19 »
Vandaag gespot op de rijksweg:



Bring, de opvolger van Breng?  :)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #850 Gepost op: 15 maart 2018, 19:06:07 »
Dat rijd al een poosje rond hoor  ;)
En zolang er geen spoorstaaf en bijbehorende wielen onder gevormd zijn,hoeft breng zich nog nergens druk over te maken ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #851 Gepost op: 16 maart 2018, 09:24:52 »
Prachtige details bijgeplaatst, Rob! Dat gordijn van stropdassen vind ik ook een mooie vondst.

Maar: zou er in den lande geen andere Halte voor een modeltramshow te vinden zijn?
In Engeland is al jaren in de zomer het Festival of Modeltrams.
Ik zou over dat festival in Engeland niet teveel woorden van vreugde uiten, want die van het afgelopen jaar (ruim verspreid over het stoom- en watermuseum Kew Bridge) en twee jaar daarvoor (één krap zaaltje in Croydon) zijn gewoon niet leuk. Het niveau is niet leuk, het is een rommeltje en het stelt qua aantal exposanten ook niet veel voor. Nee, dan Volgende Halte... Het beste modelspoorevenement ooit gehouden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #852 Gepost op: 23 maart 2018, 22:21:25 »
Waelstede is dit weekend weer te bezichtigen.

En wel op de locatie van het allereerste trammelant.

In het pittoreske Boven-Leeuwen. Niet te verwarren met Beneden-leeuwen  ::)

Kulturhus D'n Dulper,
Pastoor Schoenmakersstraat 5,
Boven Leeuwen.

 Zaterdag van 10 tot 17 uur
 Zondag van 10 tot 16 uur

Oh ja  er schijnen ook wat treinbanen te staan.  :P

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #853 Gepost op: 30 april 2018, 23:26:24 »
Een wandeling door de wondere wereld van Waelstede






Wat is de bedoeling vandaag?
Vandaag geven we een rondleidling door Waelstede voor bezoekers die de stad Waelstede nog niet kennen.
De wandeling voert vanaf de tramremise aan de Van Broekhoflaan tot aan de Waelkade, waarbij aan de hand van enkele markante punten een aardig beeld van Waelstede te krijgen is.
Ook wil Waelstede zich hiermee op de kaart zetten met haar succesvolle openbaarvervoerbeleid, als enige tramstad buiten de Randstad.





Waarom beginnen we bij een bushalte?
Dit is de halte van de streekbus naar de omliggende dorpen Ubbingen, Weuth en Beek en Dal; vroeger reed de tram door naar deze dorpen.
De halte ligt tegenover de tramhalte in de tegenwoordige eindlus van de stadstram.
Het stads- en streekvervoer in Waelstede wordt uitgevoerd onder de merknaam Breng, zoals in deze hele streek.





Dat oude gebouw is zeker een gemeentelijk monument?
Dat gebouw is de tramremise Van Broekhoflaan uit de beginperiode van de Gemeente Tram Waelstede in 1911.
Het complex is nu in gebruik bij de Museum Tram Waelstede voor het onderhoud en de stalling van de museumtrams en -bussen.





Wat komt daar nu langs rammelen?
De Museum Tram Waelstede rijdt in het toeristenseizoen de TouristTrams voor de Waelstede City Tour.
Je ziet juist één van de tramstellen de keerlus rondom de remise inrijden.
De TouristTram is een samenwerkingsverband van Breng, de MTW en de gemeente Waelstede en is zeer succesvol.





Mijn opa zou zijn hart ophalen bij al die ouwe meuk.
Voor het oude remisegebouw staat de Leyland Verheul museumbus CVD 4347 uit 1965; CVD staat voor Centrale Vervoersdienst.
Rechts half in de remise staat de Breng CargoTram bijwagen, waarvan blijkbaar iets aan de KooiAap gerepareerd moet worden; de vrijwillige  medewerkers van de museumtram doen vaker van dit soort kleine klusjes.
Die ambulance is vrij nieuw, maar die is dan ook echt uitgerukt voor één van de MTW vrijwilligers, die zich in zijn hand heeft geboord.





Dit ziet er wel erg nieuw uit voor een museumtram.
Dit is de Breng 1101, een Bombardier MGT K2 lagevloertram, in dienst op lijn 5 naar Beunderen.
Met de gunning van de concessie aan Breng is als voorwaarde een vernieuwing van het wagenpark door middel van lagevloertrams gesteld.
Er rijden inmiddels drie typen lagevloertrams in Waelstede.





Staan daar trams in die betonnen blokhut?
Deze wagenhal is in de loop van de jaren '50 op het remiseterrein neergezet over de bestaande vier opstelsporen in de buitenlucht.
De hal was bestemd voor de nieuwe trams die besteld werden toen tot voortbestaan van de tram besloten was.
De wagenhal is geheel volgens de toen geldende architectonische inzichten ontworpen: een betonnen constructie met grote stalen ramen.
In de keerlus staat nu de Breng 1016, een 5-delige Stadler Variobahn lagevloertram.





Laat me raden: een tramhalte....
De tramhalte Logistiek Centrum aan de Van Broekhoflaan, de laatste halte voor de eindlus rond de remise.
Het geeft toch een aardig beeld van de moderne tram in Waelstede.
De reizigers zijn uitgestapt en de Breng 1101 staat op het punt te vertrekken.





Aha, met de vlam in de pijp !
De naam Logistiek Centrum van de tramhalte slaat op het terrein van Gehlen Schols Logistics, de logistieke dienstverlener die hier een vestiging heeft.
GSL is onder andere gespecialiseerd in opslag en transport van rollen en pallets papier.
Op het terrein zijn kantoren, een werkplaats en een grote opslaghal gevestigd.





Lekker, al die vrachtwagens in de stad.
Eén van de innovaties van GSL voor een beter milieu is de CargoTram, je zag hem bij de remise staan, in samenwerking met Breng en de gemeente, waardoor de vrachtwagens de binnenstad niet meer in hoeven.
Er wordt juist een trailer tegen het laaddock geplaatst; via dit laaddock kunnen palletwagens en heftrucks naar binnen rijden voor het laden of lossen van de vrachtwagens.





Alweer een tramhalte?
Yep, maar dat is om te laten zien dat de meeste bewoners van Waelstede de bus de rug toegekeerd hebben en liever op de tram wachten.
De tramhalte Logistiek Centrum stadinwaarts ligt voor de splitsing van de trambaan richting Stationsstraat (rechtsaf) en het Wilhelminaplein (rechtdoor).
In het oude koetshuis is de firma P. Gehlen & Zn ooit hun slepersbedrijf begonnen.
Het koetshuis behoort nog steeds tot het logistieke bedrijf en er staat een oud gerestaureerd vrachtwagentje in gestald.





Ik zie een samenscholing van meer de twee jongedames.
De medewerksters uit het kantoorpand van GSL hebben hun lunchpauze, die ze blijkbaar gebruiken om de jongeman rechts in de maling te nemen.....
Het bankje tussen de bloembakken is 's avonds overigens een geliefde hangplek voor het jonge volkje.





Behoren die oude brikken ook tot het erfgoed in Waelstede?
Naast het kantoorpand in de Stationsstraat staat, links van de rode poort, het gebouw van GSL Techniek, dat aan de achterzijde grenst aan de truckwerkplaats.
Op de begane grond huist de technische dienst en de beide verdiepingen zijn in gebruik als studentenkamers; vandaar de wat alternatieve automobielen van deze beide dames studenten.





Hadden we nog niet alle tramhaltes gezien?
De tramhalte Wilhelminaplein, ter hoogte van het Kantongerecht, laat zien hoe de tram is ingepast in het stadsbeeld.
Vroeger lag de trambaan op een, laten we zeggen, Oost-Europese wijze in de klinkers van de Van Broekhoflaan.
Eind jaren '50 hebben alle woningen en bedrijven hun voortuinen moeten inleveren voor parkeerplaatsen en een vrije trambaan in het gras, die later nog is aangekleed met heggen en leilinden; elk nadeel heeft ook weer voordelen.....
Aan de halte de Breng 1001, een Stadler Variobahn lagevloertram, die op proef naar Waelstede kwam en is sindsdien gebleven, maar nog niet in de Breng huisstijl geschilderd.
De tram rijdt in de richting van het kruispunt Van Broekhoflaan / Stationsstraat.





Zucht.... een tramhalte.....
De tramhalte aan de andere zijde, wat dichter bij het Wilhelminaplein, laat de ruimte in de stad zien.
Na het bombardement in 1944 zijn niet alle gaten in de bebouwing weer volgepropt, maar is bewust voor ruimte in de stad gekozen.
Voor het zebrapad naar de halte staat een old timer Volkswagenbusje; bij het restaureren hiervan heeft de de spuiter blijkbaar over de achterlichten heen gespoten.....





Dat ziet er uit als een rustiek pleintje.
Op het Wilhelminaplein, dat nu eindelijk autovrij is, staat links het oude schoolgebouw, waarin nu een bistro gevestigd is en verscholen achter de boom bevindt zich de Waalse kerk.
Rechts de smalle Steenhouwersgas, waar de eindlus van tramlijn 2 doorheen voert.





Past die tram in dat steegje?
De Steenhouwersgas wat dichterbij, waar de CVD 66, een Düwag GT6 2R, zich naar binnen wurmt.
De trambaan door deze Steenhouwersgas is onmisbaar bij de dienstuitvoering en, eerlijk gezegd, heeft niemand daar in Waelstede moeite mee. 
Sinds Breng met de Variobahn lagevloertrams door deze bocht rijdt, worden de dropjes in de potten van drogisterij Dirk Katje, rechts op de hoek, regelmatig omgeschud.....





Daar gaan de katjesdropjes...
Inderdaad, zeker zoals op dit moment, wanneer de Breng 1002 de Steenhouwersgas induikt.
Overigens hebben de bewoners van de huizen in de Steenhouwersgas helemaal geen bezwaar tegen de tram in hun smalle straatje: die is namelijk daardoor autovrij gemaakt en zolang men bij het naar buiten gaan maar op de tram let, is er niets aan de hand.
Alleen de bewoner van het derde huisje aan de linkerzijde moet in zo'n geval op tijd zijn buik inhouden....





Een vreemdeling in een vreemd land?
Dit is geen verdwaalde toerist, daar in de achterste hoek van het Wilhelminaplein, maar een gerespecteerd tramkenner, die regelmatig in Waelstede te vinden is.
Hij heeft elke meter trambaan in Waelstede gefotografeerd en kent alle nummers van de trams uit zijn hoofd, compleet met type, bouwjaar, fabrikant en het aantal gebruikte klinknagels......





Ik begin dorst te krijgen.
De bushalte, onder andere voor het Wilhelminaplein,  bevindt zich op de hoek van de Van Broekhoflaan en de Waelkade.
De Waelkade is geliefd om de uitgaansmogelijkheden, bijvoorbeeld links het pand en het terras van eetcafé Dikke Mick.





Ah, een kijkje in de geschiedenis van Waelstede.
Tegenover de bushalte ligt een ruïne van het oude bolwerk, dat een onderdeel was van de oude vestingwerken, die de stad tegen indringers moest beschermen.
Het bolwerk is met houten trappen toegankelijk is gemaakt en biedt een mooi uitzicht over de rivier de Wael met haar drukke scheepvaartverkeer.
De brede trappen naar het bordes lenen zich uitstekend voor het nuttigen van de meegenomen lunchpakketjes.





Niet echt een wandelboulevard, toch?
De bebouwing van de Waelkade is een mix van horeca, gerestaureerde oude panden en verbouwde pakhuizen.
Helaas is de Waelkade nog steeds in gebruik voor het doorgaande verkeer, waarbij de tram naar het voetgangersgebied verschoven is.





Dat ziet er gezellig uit !
Het terras van Eetcafé Dikke Mick is een geliefde plek voor oud Waelsteders en studenten, niet in de laatste plaats door het biermerk, dat hier uit de tap stroomt....
De enige klacht, die wel eens gehoord wordt, is dat de glazen op de tafels altijd zo rammelen, wanneer er een bus voorbij rijdt.





Tot welke inzichten leidt dit inkijkje?
Ongeveer halverwege de Waelkade is een smal steegje, dat aan het einde toegang geeft tot een wat roodachtig gekleurd buurtje, waar de meisjes licht en de jongens zwaar zijn....
Wat verderop is het Wilhelminaplein zichtbaar.
Sinds er cameratoezicht is, heeft de eigenaar van het historische witte pand vrijwel geen last meer van wildplassers, maar de schade aan de muren moet nog wel hersteld worden.





Wat een kitsch, die pseudo historische lantaarnpalen.
De gecombineerde lantaarnpalen/ trammasten zijn, zowel qua vormgeving, als qua kleurstelling een verzinsel van de gemeente, waarover nog jarenlang gediscussieerd zal blijven worden.
Maar de betreffende gemeenteambtenaar zal waarschijnlijk zijn toegevoegde waarde er wel mee hebben bewezen....





In zo' n pandje zou ik ook wel willen wonen.
Het Kleine Café aan de Kade links en de twee naastgelegen witte panden zijn particulier eigendom.
In het verbouwde pakhuis rechts zitten luxe koop appartementen.
De appartementen boven het restaurant zijn verhuurd, waarvan er één momenteel leeg staat; het is wel vrije sector huur......





Wat is er te zien in dat saaie hoekje?
Om de hoek in de Verlengde Walstraat ziet het er allemaal wat minder idyllisch uit met de smederij annex bedrijf voor scheepsbenodigdheden.
Wanneer het Kleine Café aan de Kade het terras voor de zomer heeft ingericht, ziet het er een stuk gezelliger uit, maar die hoek is nu vaak nog te fris door de wind vanaf de rivier.





Een tramhalte, dat is alweer een tijdje geleden.....
Aan de overzijde van de Verlengde Walstraat zijn restanten van de oude stadsmuur (de wal) te vinden.
Rond 1870 werd de functie als vestingstad van Waelstede opgeheven en konden de stadswallen gesloopt worden; op sommige plekken zijn ze echter blijven staan, omdat ze niet in de weg stonden en omdat niemand de bakstenen nodig had.





Dat bouwsel heb ik wel eens op oude foto' s gezien.
Het zogenaamde Peemankeetje bij de halte is het laatst overgebleven kioskje van de Fa. Peeman in Waelstede.
Ze stonden verspreid op diverse plekken in de stad en men kon er niet-alcoholische dranken en versnaperingen kopen.
Het doorgaande verkeer gaat verder via de Verlengde Walstraat; langs de kade is de weg vervangen door een snelfietspad.





Jammer van die muur tussen de Wael en de Waelkade.
De hoogwaterkering houdt de binnenstad droog in tijden van hoge waterstanden; het is een hoge muur met openingen, die afgesloten kunnen worden met twee rijen planken, waartussen koeienmest geschept werd.
Het plaatskaartengebouwtje voor de Waelstede City Tour, gevestigd in twee containers op de kade, is tijdens de vorige hoogwaterperiode weggehaald en zal t.z.t. verhoogd op palen worden teruggeplaatst.
Vanaf de Waelkade vertrekt de rondvaartboot, als onderdeel van de Waelstede City Tour.
Bij de rivier aangekomen eindigt deze stadswandeling door Waelstede, die hopelijk een goede indruk gegeven heeft van deze mooie (tram)stad.



Tot zover.....

Nee, ik heb nog een opmerking:
Het valt me op dat Waelstede eigenlijk best een saaie stad is, want er zijn nergens incidenten te zien.
Geen huis in brand met de brandweer erbij, geen te water geraakte auto, geen omvergereden fietser, geen kat in een boom met de  dierenambulance, geen omleidingen met opgebroken wegen, geen convoi exceptionel klem op een kruispunt....
Alleen een ziekenwagen bij de remise, maar die had niet eens de blauwe zwaailichten aan.

De stad Waelstede is een gezellige stad met veel rijdende trams, mooie gebouwen en rustige scenes, die de moeite van het bekijken waard zijn.
In Waelstede gelooft men dat de stad het niet nodig heeft om met veelkleurige zwaailichten en onwerkelijke scenes de aandacht te trekken.
De gemeente Waelstede probeert 'net echt' te zijn....


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #854 Gepost op: 01 mei 2018, 06:24:18 »
Rob, goed overzicht van Waelstede met een klare visie wat de stad is (y). Daarom heb je ook niet allerlei kromme scenes nodig. Maar subtiele scenes zijn er genoeg.
Gr. Joke