Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Huup
Vandaag om 14:20:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 13:47:06
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Pendel module door bask185
Vandaag om 13:36:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
  

Auteur Topic: De bouw van het Bührtal II in H0  (gelezen 72134 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #135 Gepost op: 13 October 2013, 15:49:11 »
beterschap!
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #136 Gepost op: 13 October 2013, 17:49:48 »
sterkte met alles dan maar  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #137 Gepost op: 08 December 2013, 16:38:13 »
Na een hele tijd (week of 9  ???) maar weer eens wat aan de baan gewerkt vanmiddag. Niets spectaculairs gewoon wat draden aangesloten en een wissel decoder proberen te programmeren.

Gips is er af, kracht en souplesse zijn nog niet helemaal terug in m'n linkerhand, maar voldoende om weer wat te doen aan de baan.

Van de week weer meer.

Groet,

Jeroen

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #138 Gepost op: 08 December 2013, 20:28:23 »
mooi dat het weer wat beter gaat..
gaat het met je vrouw ook weer goed?
groeten,
Auke

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #139 Gepost op: 10 December 2013, 21:16:38 »
@ Auke, Met ons beide gaat het gelukkig weer goed. We zijn weer in training  ;)

Vanavond weer verder geklust. Schaduwstation is nu technisch aangesloten. Heb al een beetje test gereden. Maar grote test rijden gaat nu beginnen.



Eerst nog even kijken hoe ik de lus rond kan krijgen, is ff puzzelen.



Boel aansluiten en programmeren in Koploper. Verwacht dat ik van het weekend uitgebreid kan test rijden. Ik verwacht vooral bij de module overgangen dat ik de rail nog even goed moet richten/bijslijpen.

Voor nu weer genoeg.

Groet,

Jeroen



nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #140 Gepost op: 12 December 2013, 07:39:17 »
Gisteravond de lus aangesloten en getest, vervolgens Koploper verder geprogrammeerd op de oude laptop en voila, weer automatisch rijden  (y).

Moet wel nog even goed instellingen in Koploper nalopen. Koploper vindt een trein (BR44 zonder sleep) te lang voor de opstelsporen  ???  Komt goed.

Daarna test rijden.

Toch altijd leuk om weer zo'n mijlpaal te bereiken. Vanavond verder.

Gr.

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #141 Gepost op: 12 December 2013, 08:08:29 »
Mooi om te lezen dat het weer verder gaat en dat t werkt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #142 Gepost op: 12 December 2013, 20:52:30 »
Jippieeeee! Het rijdt weer geheel automatisch. Nu met 5 losse locs   ;D

Nog wel een paar module overgangen bijstellen. Paar grote stomers gaan er wat hobbelend over. Nog even werk.

Verder ga ik denk ik de uhlenbrock servo decoders vervangen door die van esu. Met mijn servo's doet de esu het ff beter. Krijg het jitteren niet goed weg bij de uhlenbrock. Heb hier geen last van bij esu.

Gr.

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #143 Gepost op: 14 December 2013, 23:03:36 »
Vanavond niet aan de baan gebouwd maar opgeruimd. Bijna alles stond nog in verhuisdozen. Behoorlijk in de weg. Vanmiddag naar ikea geweest en opbergsysteem kast aangeschaft. Het betreft de "trofast". Zelf wieltjes er onder gezet. Past precies onder de baan. Nu 3 stuks, maar komt er zeker nog eentje bij.





Ziet er netjes uit.

Groet,

Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7749
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #144 Gepost op: 15 December 2013, 20:45:45 »
Hé, verrijdbare kastjes... Dat is handig als je onder de baan moet komen. Of zelfs ergens erachter bij een verborgen spoor ofzo.

Dat ga ik in het achterhoofd houden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #145 Gepost op: 15 December 2013, 22:03:21 »
Reinout, nut heeft zich vanavond al weer bewezen bij het stellen van de module bakken. Overigens is de baan zelf ook op wieltjes geplaatst. Erg handig.

Vanavond de modulebakken t.o.v. elkaar "gericht". Met name de tender stoom locs hadden wat moeite. Niet zo verwonderlijk, overgang scheelde al snel een mm. Zo gezegd zo gedaan. Na de stelpoten hier en daar op hoogte gebracht, waren de problemen over. Daarna de treintjes nog even automatisch laten rijden altijd leuk  (y).



V60, zo'n dapper locje  ;):

groet,

Jeroen


nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #146 Gepost op: 23 December 2013, 11:08:17 »
Zo, de volgende laag is aan de beurt.

Na het succesvol test rijden de lus gedemonteerd en vervolgens de 2e laag op maat gezaagd en uitgelegd. Samen met m'n dochter de rails tijdelijk neergelegd om het hellings% te testen. In theorie kwam ik voor de binnenbocht op 2,9%. De stomers kwamen in de praktijk zonder problemen met 4 personen wagons (is langst mogelijke trein op mijn baan) met gemak boven.



En even kijken of de hoogte ook uitkomt met uitgeklapte pantograaf:



Gelukkig het past  :P!

Oh ja, laatste versie van het baanplan, nu met Tillig Elite rails in het zichtbare deel:



Groet,

Jeroen

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #147 Gepost op: 23 December 2013, 16:23:57 »
Eerst nog even kijken hoe ik de lus rond kan krijgen, is ff puzzelen.


Ik kan niet goed zien of er in je lus wel een recht stuk zit tussen beide tegengestelde bochten. Mocht dat niet zo zijn,dan zou ik dat zeker nog doen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er van van alles gaat ontsporen als je 2 tegengestelde bochten achter elkaar plakt. Ik zie nu pas dat dit dezelfde baan is als waar ik op je plan al opmerkingen had. Ik zit wel lekker commentaar te leveren  ;D
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #148 Gepost op: 23 December 2013, 17:37:33 »
Cambalou, de lus op de door jou geciteerde foto is er al weer uit  ;D. Deze lus was tijdelijk om het schaduwstation te testen op onvolkomenheden. Sinds afgelopen weekend ben ik weer verder aan het bouwen. Overigens is het in de lus niet mis gegaan. In de regel heb ik bij het plannen van de baan hier wel rekening mee gehouden.

Commentaar is geen probleem hoor, in veel gevallen zet dat ook weer aan tot denken  ;D.

Vanmiddag eerst de kamer van mijn dochter geschilderd. Vanavond weer verder met de baan.

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #149 Gepost op: 23 December 2013, 22:09:39 »
Vanavond de volgende bocht, met hulp van mijn vrouw, ook in de basis gemaakt. In totaal 18cm stijging in 6,5m, netjes 2,77%  ;).



Morgen helaas werken  :'(, maar daarna t/m de 1ste vrij dus tijd zat om de tussenlaag geheel klaar te krijgen  ;D. ( :-X nou ja, moet nog een bed voor m'n dochter en een nieuwe kledingkast voor in onze slaapkamer in elkaar zetten, gaan een heel end komen hoop ik!)

Groet,

Jeroen