Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Prototype Bad Harzwald  (gelezen 15033 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Prototype Bad Harzwald
« Gepost op: 11 november 2012, 21:14:10 »
Hallo,

Na een erg lange tijd van het gemis van een baan,ben ik dan toch begonnen met in elk geval een baanplan te maken.
Het zal een baan(plan) worden ,gemaakt op modules.
Hierbij wat specificaties van het voorlopige plan:
Schaal Fleischmann Ho
Baanplan afmetingen 4mtr lengte bij 80 cm diep verdeelt over 4 bakken.
Voorlopig gekozen om het sporen plan te maken met Fleischmann model rails(zonder bedding dus)
Baan idee: Kopstation rond 1970(TP 3-4) te Duitsland in het DB deel,gelegen aan 3 lijntjes die vanuit Bad Harzwald ri Eckertal,Goslar en Vienenburg lopen(al ben ik er nog niet uit of dat de 1ste lijn zal worden gemaakt in begaanbare staat of als opgebroken spoor)
De bedoeling is om de 2 overige lijntjes te laten verdwijnen ri een schaduw station,al kan ik met anyrail nog niet uitvogelen hoe ik dat zou moeten maken/weergeven.
Vandaar dat lichtgrijze vlak op het meest linkse deel,daar moet dat gemaakt gaan worden.
Rijdend materieel bestaat uit een V42 diesel locje,V100,89er,78er,65er,64er,50er(of deze blijft is een ? ),kortom bijna allemaal tenderlocs.
Reizigers bestaat uit Fl 5073,5074,5075,5077 - 5096,5097,5098,5099(2 hiervan moeten nog worden vervangen voor juiste exemplaren) - 5127,5128 x2,5129 en als versterkingsrijtuig heb ik nog een 2e klas silberling.
Goederen mat is niet van belang op t moment al heb ik er genoeg van ,en in het juiste tijdperk(TP 3-4).
Hierbij dan het voorlopige baanplan:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8Z7DE3WH.jpg
Hopelijk willen jullie hier is even naar kijken en evt meedenken over dingen die niet goed zijn/beter kunnen.
Alvast bedankt  (y)
*hoe krijg ik dat plaatje nou ook alweer groter ? *
« Laatst bewerkt op: 12 november 2012, 18:20:08 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2012, 10:28:17 »
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2012, 10:53:48 »
Hoe zie je het keren van de treinen die in het station aankomen? Er lijkt nu geen omloopmogelijkheid te zijn.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2012, 10:58:41 »
Aan het rollend materieel te zien, lijkt het er op dat het allemaal trek- duwtreintjes worden  :). Van de Donnerbuchsen ontbreekt alleen de Bif nog !

Peter
« Laatst bewerkt op: 12 november 2012, 11:00:33 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2012, 11:01:02 »
Is dat leuk?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2012, 11:11:25 »
Persoonlijke voorkeuren spelen altijd een rol, maar zelf zou ik ook graag die omloopmogelijkheid hebben.

Hoe moet trouwens het Bw met kolen bevoorraad worden ? Wagentje voor wagentje ? Zoals ik het nu zie moet dit via de draaischijf gebeuren. Voorzover mij bekend zijn hier geen voorbeelden van te vinden bij het "grootbedrijf".

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2012, 11:11:49 »
Altijd leuk, kleine kopstations (y)

Nu nog wat inhoudelijke opmerkingen:
- De draaischijf is niet vanuit het station bereikbaar en zal altijd via keren op de hoofdsporen bereikt moeten worden.
- Waarom een draaischijf als je tenderlocs en trek-duwtreinen gebruikt?
- Je gebruikt standaard bochten (zo te zien) langs het perron. Het oogt véél fraaier als je de perronsporen na de wissels in één lange flauwe boog tot aan het einde van de sporen legt.
No dress rehearsel, this is our life.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2012, 11:46:49 »
Daar komt bij dat je met welke standaardboog dan ook het perron nooit dicht genoeg bij de rails krijgt (i.v.m. het vrije profiel) voor je preisertjes om in en uit te stappen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2012, 18:31:59 »
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter


@Edgar het wordt idd een kopstation.
@charp Heb het plaatje maar veranderd in een linkje naar de grotere foto,dan klopt het tenminste  ;) , en idd ik mis nog een rijtuig die is erg moeilijk te vinden voor een leuke prijs.(nog tips ? )
Verder ben ik idd vergeten dat de kolen voorraad zelf op het Bw ook is zal moeten worden aangevuld,ik ga daar zo is even mee aan de slag om te zien of dat veranderd kan worden.
@ Marc tramt Dat de schijf niet rechtstreeks vanuit het station te benaderen is dat klopt,reden 1 was simpel hoe moet ik dat doen,reden 2 is simpel als een loc opgesloten is geweest op het station dan is de mogelijkheid om via de baan ri schijf te gaan simpel,de trein die het spoor buiten het station bezet houd bied ruimte  voor de loc om ri schijf te gaan.
En verder geeft het wat extra rangeer plezier,er zijn volgens mij genoeg voorbeelden waarin dit zo ging(bad harzburg is r 1 van om maar wat te noemen)
Reden voor de schijf ? ,als een loc schoorsteenvoor het kopstation in komt dan is het wel handig als deze gedraaid en schoorsteen voor later een andere trein kan meenemen.

Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
En als dat echt niet gaat(zelfs niet met zelfbouw) wat dan ?
Hoe deed men dat dan in het grootbedrijf ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2012, 18:57:12 »
Sporen rondom verzorgings sporen aangepast,hierbij het verbouwde baanplan  ;)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-STUQIRAL.jpg
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2012, 19:05:07 »
Misschien is dit een optie om je lokdepot makkelijker bereikbaar te maken: invoegen van drie engelse wissels en een kruising en een engelse wissel schrappen (voormalige derde lijn, gewoon een rechter wissel inleggen). Je lokdepot moet je dan verder zelf aanpassen. Sorry voor die niet al te strakke rode lijnen, geen idee hoe je dat moet doen. Ik vind het een goede suggestie de perrons met een flauwere boog aan te leggen.

Groet, Frank

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2012, 20:19:18 »
Als 1ste fijn dat je meedenkt.
Ik heb echter wel een vraagje aangaande je rode lijntjes.
Als ik dat bekijk ten opzichte van de bestaande tekening,wat levert dit me dan op buiten een hoop extra wissels om ?
DE aansluiting die voorstelt van de hoofdlijn naar het spoortje wat ik wil gebruiken voor bv het stallen van goederen wagons of defecte reizigers rijtuigen,zal niet handig zijn/werken als er dus werkelijk iets gestald is op dat spoor. ;)
Verder levert het me (op het 1ste gezicht niks op) ik kan nu vanuit elk spoor ri aansluiting draaischijf komen,de kruising met hoofdlijn blijft ook met de voorgestelde wijziging.(het zou hooguit estetisch iets opleveren als de wissels iets dichterbij het kopstation gaan liggen)
Maar verder zie ik zo (zonder extra gedachtes/info) geen meerwaarde voor die aanpassing,al laat ik me graag het tegendeel bewijzen met motivatie  ;D
(ow trouwens de tekening die je nu hebt gebruikt,is de "oude" versie van het plan zonder de wijzigingen rond de verzorgings sporen  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2012, 21:01:27 »
Misschien is dit duidelijker? Met een rood kruis aangegeven welke wissels verdwijnen en in rood het nieuwe aansluitwissel van de opgeheven lijn. Verder in blauw de nieuwe verbindingen en de nieuwe nummers van de wissels.

Groet, Frank

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2012, 06:54:49 »
Ik zal hier vanavond is even een poging op wagen met anyrail om te zien hoe dat eruit ziet.
(als ik tenminste op tijd terug ben van het werk  ;) )
Wat is trouwens de achterliggende gedachte achter deze versie spoorzeven ?
En blijft na het meest linkse doorgestreepte wissel,die ernaast wel liggen ?
Als dat een ja is,waarom dan ? echt veel nut heeft deze na je verbouwing niet meer lijkt me.

Mochten er nog meer mensen zijn die dingen zien,laat t maar weten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 07:01:07 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2012, 08:51:47 »
Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
De bogen die in werkelijkheid in dit soort situaties worden toegepast hebben een straal van een paar honderd meter, wat in h0 neerkomt op een boogstraal van 300-500cm. De bogen die jij tekent hebben een straal van 30-50 cm passen meer bij trams en zelfs dan wordt het lastig: KLIK  ;)

En wat betreft het gebruik van de draaischijf en de bereikbaarheid via de hoofdsporen; alles kan natuurlijk en er is ook altijd wel een plaats te vinden waar het voorkomt, maar de vraag is dan; wil je een leuke speelbaan of een realistische?
No dress rehearsel, this is our life.