BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: tijgernootje op 11 november 2012, 21:14:10

Titel: Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 11 november 2012, 21:14:10
Hallo,

Na een erg lange tijd van het gemis van een baan,ben ik dan toch begonnen met in elk geval een baanplan te maken.
Het zal een baan(plan) worden ,gemaakt op modules.
Hierbij wat specificaties van het voorlopige plan:
Schaal Fleischmann Ho
Baanplan afmetingen 4mtr lengte bij 80 cm diep verdeelt over 4 bakken.
Voorlopig gekozen om het sporen plan te maken met Fleischmann model rails(zonder bedding dus)
Baan idee: Kopstation rond 1970(TP 3-4) te Duitsland in het DB deel,gelegen aan 3 lijntjes die vanuit Bad Harzwald ri Eckertal,Goslar en Vienenburg lopen(al ben ik er nog niet uit of dat de 1ste lijn zal worden gemaakt in begaanbare staat of als opgebroken spoor)
De bedoeling is om de 2 overige lijntjes te laten verdwijnen ri een schaduw station,al kan ik met anyrail nog niet uitvogelen hoe ik dat zou moeten maken/weergeven.
Vandaar dat lichtgrijze vlak op het meest linkse deel,daar moet dat gemaakt gaan worden.
Rijdend materieel bestaat uit een V42 diesel locje,V100,89er,78er,65er,64er,50er(of deze blijft is een ? ),kortom bijna allemaal tenderlocs.
Reizigers bestaat uit Fl 5073,5074,5075,5077 - 5096,5097,5098,5099(2 hiervan moeten nog worden vervangen voor juiste exemplaren) - 5127,5128 x2,5129 en als versterkingsrijtuig heb ik nog een 2e klas silberling.
Goederen mat is niet van belang op t moment al heb ik er genoeg van ,en in het juiste tijdperk(TP 3-4).
Hierbij dan het voorlopige baanplan:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8Z7DE3WH.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8Z7DE3WH.jpg)
Hopelijk willen jullie hier is even naar kijken en evt meedenken over dingen die niet goed zijn/beter kunnen.
Alvast bedankt  (y)
*hoe krijg ik dat plaatje nou ook alweer groter ? *
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 12 november 2012, 10:28:17
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Edgar op 12 november 2012, 10:53:48
Hoe zie je het keren van de treinen die in het station aankomen? Er lijkt nu geen omloopmogelijkheid te zijn.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 12 november 2012, 10:58:41
Aan het rollend materieel te zien, lijkt het er op dat het allemaal trek- duwtreintjes worden  :). Van de Donnerbuchsen ontbreekt alleen de Bif nog !

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Edgar op 12 november 2012, 11:01:02
Is dat leuk?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 12 november 2012, 11:11:25
Persoonlijke voorkeuren spelen altijd een rol, maar zelf zou ik ook graag die omloopmogelijkheid hebben.

Hoe moet trouwens het Bw met kolen bevoorraad worden ? Wagentje voor wagentje ? Zoals ik het nu zie moet dit via de draaischijf gebeuren. Voorzover mij bekend zijn hier geen voorbeelden van te vinden bij het "grootbedrijf".

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 12 november 2012, 11:11:49
Altijd leuk, kleine kopstations (y)

Nu nog wat inhoudelijke opmerkingen:
- De draaischijf is niet vanuit het station bereikbaar en zal altijd via keren op de hoofdsporen bereikt moeten worden.
- Waarom een draaischijf als je tenderlocs en trek-duwtreinen gebruikt?
- Je gebruikt standaard bochten (zo te zien) langs het perron. Het oogt véél fraaier als je de perronsporen na de wissels in één lange flauwe boog tot aan het einde van de sporen legt.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 12 november 2012, 11:46:49
Daar komt bij dat je met welke standaardboog dan ook het perron nooit dicht genoeg bij de rails krijgt (i.v.m. het vrije profiel) voor je preisertjes om in en uit te stappen.

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 12 november 2012, 18:31:59
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter


@Edgar het wordt idd een kopstation.
@charp Heb het plaatje maar veranderd in een linkje naar de grotere foto,dan klopt het tenminste  ;) , en idd ik mis nog een rijtuig die is erg moeilijk te vinden voor een leuke prijs.(nog tips ? )
Verder ben ik idd vergeten dat de kolen voorraad zelf op het Bw ook is zal moeten worden aangevuld,ik ga daar zo is even mee aan de slag om te zien of dat veranderd kan worden.
@ Marc tramt Dat de schijf niet rechtstreeks vanuit het station te benaderen is dat klopt,reden 1 was simpel hoe moet ik dat doen,reden 2 is simpel als een loc opgesloten is geweest op het station dan is de mogelijkheid om via de baan ri schijf te gaan simpel,de trein die het spoor buiten het station bezet houd bied ruimte  voor de loc om ri schijf te gaan.
En verder geeft het wat extra rangeer plezier,er zijn volgens mij genoeg voorbeelden waarin dit zo ging(bad harzburg is r 1 van om maar wat te noemen)
Reden voor de schijf ? ,als een loc schoorsteenvoor het kopstation in komt dan is het wel handig als deze gedraaid en schoorsteen voor later een andere trein kan meenemen.

Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
En als dat echt niet gaat(zelfs niet met zelfbouw) wat dan ?
Hoe deed men dat dan in het grootbedrijf ?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 12 november 2012, 18:57:12
Sporen rondom verzorgings sporen aangepast,hierbij het verbouwde baanplan  ;)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-STUQIRAL.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-STUQIRAL.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: spoorzeven op 12 november 2012, 19:05:07
Misschien is dit een optie om je lokdepot makkelijker bereikbaar te maken: invoegen van drie engelse wissels en een kruising en een engelse wissel schrappen (voormalige derde lijn, gewoon een rechter wissel inleggen). Je lokdepot moet je dan verder zelf aanpassen. Sorry voor die niet al te strakke rode lijnen, geen idee hoe je dat moet doen. Ik vind het een goede suggestie de perrons met een flauwere boog aan te leggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteFoto_8Z7DE3WH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteFoto_8Z7DE3WH.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 12 november 2012, 20:19:18
Als 1ste fijn dat je meedenkt.
Ik heb echter wel een vraagje aangaande je rode lijntjes.
Als ik dat bekijk ten opzichte van de bestaande tekening,wat levert dit me dan op buiten een hoop extra wissels om ?
DE aansluiting die voorstelt van de hoofdlijn naar het spoortje wat ik wil gebruiken voor bv het stallen van goederen wagons of defecte reizigers rijtuigen,zal niet handig zijn/werken als er dus werkelijk iets gestald is op dat spoor. ;)
Verder levert het me (op het 1ste gezicht niks op) ik kan nu vanuit elk spoor ri aansluiting draaischijf komen,de kruising met hoofdlijn blijft ook met de voorgestelde wijziging.(het zou hooguit estetisch iets opleveren als de wissels iets dichterbij het kopstation gaan liggen)
Maar verder zie ik zo (zonder extra gedachtes/info) geen meerwaarde voor die aanpassing,al laat ik me graag het tegendeel bewijzen met motivatie  ;D
(ow trouwens de tekening die je nu hebt gebruikt,is de "oude" versie van het plan zonder de wijzigingen rond de verzorgings sporen  ;) )
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: spoorzeven op 12 november 2012, 21:01:27
Misschien is dit duidelijker? Met een rood kruis aangegeven welke wissels verdwijnen en in rood het nieuwe aansluitwissel van de opgeheven lijn. Verder in blauw de nieuwe verbindingen en de nieuwe nummers van de wissels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteFoto_STUQIRAL2V.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteFoto_STUQIRAL2V.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 13 november 2012, 06:54:49
Ik zal hier vanavond is even een poging op wagen met anyrail om te zien hoe dat eruit ziet.
(als ik tenminste op tijd terug ben van het werk  ;) )
Wat is trouwens de achterliggende gedachte achter deze versie spoorzeven ?
En blijft na het meest linkse doorgestreepte wissel,die ernaast wel liggen ?
Als dat een ja is,waarom dan ? echt veel nut heeft deze na je verbouwing niet meer lijkt me.

Mochten er nog meer mensen zijn die dingen zien,laat t maar weten.  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 13 november 2012, 08:51:47
Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
De bogen die in werkelijkheid in dit soort situaties worden toegepast hebben een straal van een paar honderd meter, wat in h0 neerkomt op een boogstraal van 300-500cm. De bogen die jij tekent hebben een straal van 30-50 cm passen meer bij trams en zelfs dan wordt het lastig: KLIK (http://bruinbaa.home.xs4all.nl/foto_027.html)  ;)

En wat betreft het gebruik van de draaischijf en de bereikbaarheid via de hoofdsporen; alles kan natuurlijk en er is ook altijd wel een plaats te vinden waar het voorkomt, maar de vraag is dan; wil je een leuke speelbaan of een realistische?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: nachbar op 13 november 2012, 10:38:25
Hi Floris,

In de basis een leuk plan!

Je zou bij het station en het BW gebruik kunnen maken van flexrails. Met deze flexrails kan je mooiere en vloeiendere bogen maken.

Je kan voor FLM model rails goed flexrails gebruiken die o.a. bij ANW (http://www.anw-modeltreinen.nl/) voor een schappelijke prijs te koop is. Even in het menu kijken bij "Flexrails en toebehoren".

In Anyrail kan je ook flexrails selecteren.

Succes!

Groet,

Jeroen

PS. Als je nog wat tekort komt aan rails, heb nog heel wat FLM model rails liggen wat je eventueel kan overnemen  ;).
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 13 november 2012, 18:12:42
Wederom even aan het puzzelen geweest naar aanleiding van de laatste tips.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EWHBMBIB.jpg)
@ marc tramt
Een zo realistisch mogelijke baan geniet wel de voorkeur,hopelijk heb ik dat zo met de aanpassingen bereikt.
@ nachbar
Het is zeker de moeite waard om te zien of dat ik met flexrails evt betere bogen kan maken waarlangs een perron past.
Ik heb voor het gemak de laatste aanpassingen echter even doorgevoerd en geen flexrails ingetekend in dat plan omdat ik het zo snel niet kon vinden.
En bovendien is anyrail qua objecten niet uitgebreid er staan niet eens perrons in,dus zodra er met de bouw wordt begonnen zal er een perron gekocht moeten worden waarlangs ik dan vervolgens de flexrail kan leggen  ;)

Hopelijk is het plan verder zo weer verbeterd,zo niet dan hoor ik het graag  (y)
(al hoor ik liever dat t zo goed is  ;D )
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 13 november 2012, 18:52:47
Hoi Floris,

Eigenlijk heb ik een paar vragen. In het grijze deel staat "ruimte om met behulp van een spiraal af te zakken ri schaduwstation". Wordt dit een tweeledige spiraal met tegengestelde afdaling, maw het bovenste spoor daalt tegen de klok in, het onderste spoor met de klok mee? Of komen ze samen in een dubbelsporig spiraal? Want is die grijze ruimte ook niet voor een deel te gebruiken voor het depot? (zie tekening) Het depot krijgt een wat rustiger aanzicht en wordt iets logischer qua intrichting. Je zou zelfs een extra spoor kunnen toevoegen vanaf het depot naar de draaischijf.
En dat derde perron, is dat noodzakelijk? Bij 1 van de sporen staat opstelspoor rijtuigen. Ik denk dat er slechts een paar kunnen staan. Ik heb een perron weggehaald, zodat het wat spannender wordt en je krijgt gelijk meer ruimte om rijtuigen op te stellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1.jpeg)
Oja, de watertoren kan je dan wat meer van de rand af zetten. Zie maar wat je er mee doet  ;)
Succes.

Groet,
Michel

Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 13 november 2012, 19:24:48
Hallo,

De theoretische planning is om dat grijze deel te gebruiken voor een zoals je t noemt 2 ledige spiraal.
Het idee voor dat schaduw station wat er zou moeten komen is dat een gevarieerd spel mogelijk is,ik zit nog te twijfelen hoe ik dat zo handig en creatief mogelijk vorm kan geven zodat enkel aan die kant er mogelijkheid is om naar en van het schaduwstation te komen  ???
Als de "bestaande" sporen in het grijze deel naar beneden gaan,dan zou er evt best mogelijkheid zijn om op de "begane grond" iets meer spoor te leggen.(denk ik als leek met spiralen zijnde)
Voor wat betreft de perrons moet ik zeggn dat ik heb gedacht om te zien of dat ik (vanaf onderaf gezien) niet een perron tussen de sporen 1 en 2,3 en 4 kan mikken.
Dat 3e perron zou enkel zijn voor de reizigers die vanaf spoor 4 op de trein willen stappen.(zoals ik zei,miss dat perrons tussen sporen 1-2 en 3-4 handiger is)
Dat spoor voor opstel van rijtuigen zal en hoeft ook idd tijdelijk maar een paar rijtuigen te herbergen,de stammen die ik heb zijn geen meter verslinders  ;)
Owjah de watertoren was een schoonheidfoutje en daarom niet verplaatst,dat kan uiteindelijk altijd nog  ;D

Voor vragen e.d. sta ik open,laat maar komen.  (y)
Des te beter wordt t.z.t. het uitgevoerde baanplan  ;D



Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 14 november 2012, 11:18:49
Naar aanleiding van mijn opmerking over de bevoorrading van het Bw heb je naar mijn mening een goede aanpassing gemaakt van het sporenplan. De verzorgingsporen op de voorgrond met daarachter de lokloods is ook inderdaad beter dan andersom.

Marc heeft je al geantwoord m.b.t. mijn waarschuwing aangaande de perrons in de bogen en ik lees dat je van plan bent om dit met flexgleis op te lossen. Zie over dit onderwerp ook de laatste MIBA Spezial van Oktober j.l., blz 9. (incl. verwijzing naar NEM 103). Het beste is om het gewoon uit te proberen met de rijtuigen die jij wilt gaan inzetten. Je zult zien dat al heel snel je wagons in de boog op de perrons zullen vastlopen, of dat de ruimte zo groot wordt dat je preisertjes allemaal wereldrecordhouders ver-springen moeten worden. Met de Silberling gaat het al helemaal niet lukken.


Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 14 november 2012, 18:47:34
Dank je charp

Het zou me dus met een stam van dit:
(http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/rgb/507701_rgb.jpg)
en dit:
(http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/rgb/5097_rgb.jpg)
geenproblemen moeten geven,maar.............
Ik zou dan wel problemen kunnen krijgen met een stam van dit ?:
(http://www.johanvoermans.nl/images/uploads/fl5129.jpg)
 :-\
Als dat idd een probleem lijkt te zijn,nu al,wat dan te doen voor de perrons/kopsporen ?
Wie weet of dit een probleem wordt en wat te doen mag t zeggen  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 15 november 2012, 09:41:01
Floris,

Het hangt er helemaal van af of je de radius groot genoeg krijgt om je perrons tussen te plaatsen. Ik zou als ik jou was toch even in AnyRail met flexgleis aan de slag gaan. wellicht win je ook nog door de baan in een hoek met de rand van je onderbouw te leggen. Je zult dan uiteraard wel even moeten passen en meten voor de plaatsing van je Bw en het industriespoortje.

Wat betreft die "Mitteleinstieger"; in het ergste geval kunnen de preisertjes alleen aan de binnenboogkant in- en uitstappen  :).

Peter

P.S. Zie ook de encyclopedie onder NEM 103. Ik zie zojuist dat er ook een mal voor schijnt te bestaan. Die ga ik zelf ook maar eens op de kop tikken.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 15 november 2012, 09:55:50
Je kunt ook nog smokkelen met de hoogte van je perrons. Wat lager dan de normhoogte dus. Ook weer niet te veel, want anders worden je preisertjes van ver-springers omgeschoold tot hoog-springers  :).

Peter

P.S. De mal blijkt van Sommerfeldt te zijn.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 15 november 2012, 10:11:15
Plaatje van welke richting je moet denken als je gebogen perrons wil aanleggen. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_aangepast_mdb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_aangepast_mdb.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 15 november 2012, 10:27:28
@ charp
ik begrijp wat je bedoelt met het verlagen van de perron hoogte,dat zou idd een optie kunnen zijn.
Waar ik me echter suf naar heb lopen zoeken is die mal waar jij t over hebt,als ik in de encyclopedie nem103 intyp en laat zoeken dan krijg ik enkel een verhaal over bovenleidingsmaten en afstanden tussen rail,wagon en de masten  ???
@marc tramt
Ik vind het voorbeeld van de flexrail opzich wel mooi,maar het kruipt wel erg dicht naar de goederen sporen op die manier.
Dat wordt dus nog dubben over welke optie ik daar in de toekomst voor zou nemen(flexrail,of iets lagere perrons)
Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 15 november 2012, 10:46:20
Is toch geen probleem als het dichter naar de goederensporen komt? Je kunt bijvoorbeeld een goederenloods als half model tegen de achterzijde van je baan plaatsen, heb je gelijk een mooie afsluiting van je baan.
Keuze tussen flexrail of lage perrons is wat mij  8) betreft niet moeilijk. De knik is de sporen met standaard bogen oogt alles behalve fraai en/of realistisch. Zelfs mijn trams zouden daar moeite mee hebben. Ik denk dat je op den duur spijt krijgt van scherpe bogen en lage perrons... (die volgens mij zo laag moeten worden dat je het geen perrons meer kunt noemen).

Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Ehh, ik heb alleen de perronsporen ingetekend in het laatste baanplan dat ik in dit draadje tegenkwam. Ik heb niks verkast.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 15 november 2012, 10:59:07
Het zou dus alsnog wel gaan met flexrails,al schiet me nu zelfs nog wat anders in gedachte  :o
Wat je zegt over een goederenloods is idd nog niet zo'n gek idee,zal dat is op me in laten werken  (y)
*edit*
Hier het idee wat me zojuist te binnen schoot  ;D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXAH7ENM.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXAH7ENM.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 15 november 2012, 12:12:09
Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Die had ik reeds verkast in mijn voorstel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47889.msg770752.html#msg770752) ;)

Groet,
Michel
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 15 november 2012, 12:28:17
Ho, ho,

In mijn optiek is het een combinatie van flexrails met de grootst mogelijke radius en evt. smokkelen met de perronhoogte ! Met alleen dit laatste ga je het nooit redden.

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Ruud K op 15 november 2012, 12:46:57
Uitsluitend rechte rails in stationsgebieden en geen knikken erin? Ik dacht het niet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_37.jpg)

Groet,
Ruud
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 15 november 2012, 12:52:10
Uitsluitend rechte rails in stationsgebieden en geen knikken erin? Ik dacht het niet:
Ik ook niet  ;) Alleen hebben bovenstaande 'knikken' geen boogstraal van 30 of 40 meter maar minimaal een factor 10 meer.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 15 november 2012, 12:55:53
@ tothebeach  
:-[ even niet in de gaten gehad dat jij dat was.
@charp,Ruud K,Marc tramt
Het probleem lijkt me met de laatse aanpassing toch opgelost ?
Het perron deel is enkel en alleen op het rechte deel afgebeeld,dus niet meer in een bocht  ;D
Of zie ik het nog altijd verkeert als ik zeg dat het probleem is opgelost ?
*Fraaie afbeelding trouwens Ruud,wat doet die persoon ? echter tussen de sporen ??? *
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 15 november 2012, 12:59:45
De mal is te vinden als je op bijlage bij NEM 103 klikt.

Perron alleen langs het rechte deel ? Worden de perrons dan niet een beetje erg kort ?

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Marc tramt op 15 november 2012, 13:09:41
Het probleem lijkt me met de laatse aanpassing toch opgelost ?
Het blijft jouw baan dus jij moet er blij van worden...
Maar ik blijf doorzeuren  ;D
Ook als er geen perron langs ligt blijven de bogen veel te krap. Je hebt dan weliswaar geen probleem meer met rijtuigen die niet goed langs het perron kunnen komen maar het blijven bogen die meer geschikt zijn voor mijn trams dan jouw treinen. Maar dat is uiteraard allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, voorkeur en keuze's.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 15 november 2012, 13:34:30
Wderom wat geknutseld  ;)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPHESZ7L.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPHESZ7L.jpg)
Benieuwd wat er nu nog te "zeuren" valt  ;D  :-X
Als dit m niet gaat worden,dan wordt het op een diepte van 80cm wel erg moeilijk om nog wat te veranderen  :-\
(heb geloof ik elke versie al wel gemaakt voor dat stuk  ;D)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: JAB van Ree op 15 november 2012, 13:44:56
Zou je voor je goederensporen niet een uithaalmogelijkheid willen om wat te rangeren? Als je boog 6002 (die precies onder het paarse nummer (1,4) ) nou vervangt door een links wissel kun je daar een kopspoor maken waarover je goederentreinen kunt uithalen.

En idem voor het rijtuigopstelspoor, zodat je vanaf het bovenste perronspoor buiten de hoofdsporen naar het rijtuigopstelspoor kunt. Zo kun je veel meer gelijktijdig verkeer afhandelen.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Ruud K op 15 november 2012, 13:48:20
Floris, ik ben niet zo'n modelspoorder die problemen heeft met krappe bogen. Wel probeer ik ze wat minder in het zicht te leggen, maar ook dat lukt lang niet altijd. De in- en uitrijsporen van Schwarzburg hebben bogen van 360 mm; over krap gesproken dus ;D.

Wat die persoon daar tussen de sporen doet, weet ik ook niet. Een onderhoudsman waarschijnlijk die wel erg gevaarlijk doet tussen die aankomende en vertrekkende treinen.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 15 november 2012, 14:15:54
@ JAB van Ree
Ik geloof dat ik dat deel van de goederensporen niet geheel begrijp,voor wat betreft het rijtuigen spoor is er eigenlijk geen ruimte voor wat je aandraagt.
Als ik dat spoor ga verbouwen met een set extr wissels dan blijft er voor stallings ruimte van rijtuigen amper wat over.
Spoor 4(zullen we t maar even noemen) heeft nu ruimte voor 74 cm aan rijtuigen(ong) item 6011 is een ontkoppelrail die zorgt dat de loc die de trein het station in trekt los kan koppelen en af kan wachten tot een andere loc de trein weg haalt zodat deze ri draaischijf kan.
Zo zijn de overige sporen overigens ook ingericht,een loc komt binnen koppelt af en wacht tot de trein voor m is vertrokken met een "verse" loc.
Als ik dus wissels ga neerleggen op sp 4 waar een loc normaal afwacht tot deze is " bevrijd" dan gaat het niet goed meer geloof ik  ;)
Dit gaat ook op voor dat rijtuigen spoor,dat is nu zeg maar 78 cm,het kleinste rijtuig hier is 15,3 cm de grootste 22,3cm als ik dus van bv beide stammen 1 rijtuig neer plant dan is r geen ruimte over voor wissels.
(en ook een bepaalde logica ontgaat me nu even,al zal dat momenteel evt aan mijn gebrek van kennis liggen over hoe het vroegah ging ? )  :-[

@ Ruud
Ik ben bang dat ik hier helaas weinig keus heb,de ruimte die ik beschikbaar zal hebben voor iets leuks zal niet groter worden dan de 4 mtr lengte die ik nu heb gebruikt voor dit plan.
Ik heb ook niet het idee dat als ik zou kiezen voor een hoek opstelling(indien dit qua baanplan al kan) dat het met een soort L vorm er beter op zou worden.
Ik kan me natuurlijk vergissen,maar op t moment ben ik effe door m'n brainstorm voorraad heen ivm al de wijzigingen die ik vandaag op m'n vrije dag heb doorgevoerd  :-\
(ik heb er nog 1 voor deze vorm,die ik nu nog even aan t "afmaken" ben en dan zijn mijn suggesties voor deze vorm van evt bouwen op)
*ongecertificeerd personeel was dus toen al niet vreemd  ;D *
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: JAB van Ree op 15 november 2012, 14:39:26
Je snapt mijn plan voor het rijtuigen uithaalspoor denk ik niet...
Ik zou een links wissel leggen ACHTER de uitrijseinen, in plaats van waar je nu rails 6003 en 6026 hebt liggen, tegen het bovenste engelsman. Dan krijg je dus een parallel spoor naast het spoor richting Goslar. Daarover kun je uithalen tussen perronspoor 4 en je opstelspoor/goederenbundel zonder over de hoofdbaan te rijden.

Met het goederenspoor heb ik het verkeerd uitgelegd, ik zat zelf fout. Hiervoor kun je het spoor als hierboven beschreven ook gebruiken, ligt in dezelfde bundel.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 16 november 2012, 12:10:21
Floris,

Van Ree heeft mijns inziens inderdaad een waardevolle suggestie gedaan. De mogelijkheden voor een zinvolle bedrijfsafwikkeling worden enorm vergroot.

Peter
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 16 november 2012, 15:58:46
Ik heb nog een versie (of 2 bedacht)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V8FOIHOF.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V8FOIHOF.jpg)
Ik twijfel ook niet aan de de zinnige extra wijzigingen,maar ik snapte m teneerste niet  ;)
Nu ik de wijziging (niet op dit gepresenteerde plan) heb gezien vraag ik me tenzeerste af of er dan nog wel ruimte overblijft voor scenery,dat begint langzaamaan een beetje een ondergeschoven kindje te worden krijg ik het idee  :-\
Mocht dit volgens kenners meevallen dan wil ik de ingetekende wijziging er best alsnog in mikken en deze hier voorleggen  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 10:23:12
En als allerlaatste optie die ik kan verzinnen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S3O7TWGQ.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S3O7TWGQ.jpg)
Ik heb geen ander nieuwe versies meer na deze :'(
Hopelijk is t daarom zo ook goed  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 17 november 2012, 11:30:15
Ehmm...
Hoe wordt de kolenbunker bevoorraad  ::)
Wagentje voor wagentje via de draaischijf?

Groet,
Michel
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 12:06:17
 >:( lijkt geen eind aan te komen  :'(
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EOI6BXTB.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EOI6BXTB.jpg)
Als dit ook niet klopt/kan,dan gooi ik de handdoek in de ring  :-X
*werd kolenbunkers nooit bijgevuld met een vrachtwagen ? *
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 12:53:27
De laatste poging
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-88CXOEAL.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-88CXOEAL.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Henk ho op 17 november 2012, 12:59:12
Hoi Floris,

Misschien is het een idee, om de "verzorgingssporen" op de draaischijf aan te sluiten.
Vanaf de wissel (rechts onderaan in het grijze vlak) naar de draaischijf toe.

gr. Henk
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 13:05:31
Zie voorgaande commentaar van tothebeach  :'(
*niet de laatste tekening bekeken denk ik*
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Henk ho op 17 november 2012, 13:14:38
Hoi Floris,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_sporen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_sporen.png)
Sorry voor de (slechte) tekening, even snel in paint gedaan.

gr. Henk
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 17 november 2012, 13:19:44
De verzorgingssporen kunnen wel aangesloten worden op de draaischijf, alleen zal er ook een gewone aansluiting moeten zijn ivm bevoorrading. Maar het is ook handig als een lok niet eerst helemaal terug zou moeten gaan, alvorens naar de loods te moeten. Je zou een aansluiting vanaf het rechter wissel 6071 naar het onderste draaischijfspoor kunnen maken.
Dan kan je ook 1-richting verkeer hebben voor de te bevoorraden loks.

Groet,
Michel

Edit: ik denk niet dat je de ruimte hebt voor het voorstel van Henk, tenzij je het uitwerkt naar rechts (donkergrijze deel).
Edit 2: hetgeen ik niet zou doen, daar het goederendeel in dit plan (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-88CXOEAL.jpg) mooi is uitgewerkt. Je goederentrein kan je dan binnen laten komen op het opstelspoor van de rijtuigen en vervolgens teruggezet moeten worden. Daarbij kruis je wel beide spoorlijnen, een nadeel, maar dat kan ook zo "historisch gegroeid" zijn  ::)

Edit 3: Je bent goed bezig, het plan ziet er beter uit dan de eerste opzet  (y)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 13:34:21
Het plan laat ik denk ik ook zo.
Het goederen deel is idd nu juist best fraai,en de mogelijkheden om het stoom verzorgingsdeel te bereiken(met kolenwagens) zijn aanwezig. :D
Bovendien ben ik erg bang dat als ik het plan nu aan ga passen naar het voorgestelde,dat er dan helemaal geen ruimte meer over schiet om gebouwen neer te zetten die rondom een Bw thuis horen. :'(
En ook zal er denk ik geen ruimte meer zijn voor overige scenery zoals wegen e.d.
De bedoeling is(buiten iets "realistisch" neer te zetten)om te zorgen dat scenery zoals gebouwen wegen en andere zaken ook een beetje in evenwicht zijn met de beschikbare ruimte.
Anders krijg je naar mijn idee toch een speelbaantje,10kuub spoor en 2 huisjes met een struik opgesloten ergens op een plaat,en dat is nu juist niet de bedoeling  ;)
En als laatste zou ik niet weten of dit plan nog "beter" gemaakt kan worden,na ong 15 versies(als het er niet meer zijn) raak je een beetje uit opties  :o
Voor nu denk ik(als niemand het verder tegenspreekt) dat dit een fraai en leuk uitvoerbaar plan zal worden waar tijdens het bouwen al een hoop "lol" uit te halen valt,zeker als je ook de verdere aankleding er nog bij denkt zoals bergen,gebouwen,verlichting rondom het Bw en een stuk dorp etc etc.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 17 november 2012, 13:53:05
Het is een fraai ontwerp, maar gezien je opmerkingen op de ruimte voor de scenery even een klein voorstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafdruk_van_2012_11_17_135026.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafdruk_van_2012_11_17_135026.png)

Groet,
Michel

Edit: zo heb je ook meer ruimte om de bevoorraading beter uit te werken!
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 17:04:41
Zoiets
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MRNTZSJC.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MRNTZSJC.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Jeronimos op 17 november 2012, 17:38:59
Waar je wel even op moet letten (Blauw):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_bocht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_bocht_1.jpg)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 17:50:43
Op wat voor manier moet ik daar opletten  ???
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IUVLILPY.jpg (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IUVLILPY.jpg)
Is het zo beter dan ?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Jeronimos op 17 november 2012, 18:12:02
Die blauwe lijnen vormen s-bochten. Het wordt aangeraden om die te voorkomen. De buffers van wagons zouden achter elkaar kunnen blijven haken in zo'n bocht. Moet ik ook nog vertellen wat het resultaat daarvan zou kunnen zijn?
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 18:17:09
Resultaten kan ik me wel indenken.
Rest me nog steeds de vraag, is wat ik als laatste heb gedaan als aanpassing dan nu beter ?  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Jeronimos op 17 november 2012, 18:21:51
M.i. het bovenste spoor, ja.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 18:37:10
Aangezien ik geen problemen(meer) zie aangaande die s bochten,mag ik er dan vanuit gaan dat het dan zo verder goed is ?
Op de lager gelegen sporen word alleen goederen afgehandeld ofwel kortere wagens,dus dan moet het "probleem" nu verwijderd zijn  ;D
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Jaap Smith op 17 november 2012, 18:57:57
Ziet er goed uit, met name na de laatste aanpassing. Zo hou je tenminste ook ruimte over voor de scenery.

Groeten Jaap Smith
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 17 november 2012, 22:54:19
Dank je Jaap.
Was al bang aan het worden dat er nooit een definitieve versie zou komen   :-\
Gelukkig lijkt het er nu op dat dat wel het geval is  ;D
*waar zit de afbeelding om aan te geven dat je een feestje aan t vieren bent ?*   :P
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tothebeach op 19 november 2012, 09:33:54
Alle smiles verwijderd , geen enkele reactie tekst op draadje aanwezig.
Moderator actie.
wil.


Zoiets?
 (http://serve.mysmiley.net/party/party0049.gif) (http://www.mysmiley.net)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Ronald69 op 19 november 2012, 10:36:35
Hoi Floris,

Fijn om te horen dat je eindelijk het juiste plan hebt. Ben zelf een tijdje bezig geweest om te kijken of ik aanpassingen kon maken in jouw plan maar schoot niet echt op omdat ik weinig of geen tijd had.
Tijd om te bouwen dus.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 19 november 2012, 11:22:58
 :o tothebeach heeft ze gevonden  ;D  (y)
@Ronald 69 maakt niet uit,vind het al gaaf dat je hulp aan hebt geboden  (y)
Voor wat betreft het bouwen,daar zullen we is even in een rustig tempo voorbereidingen voor gaan maken  ;)
Als ik gezegend was met volle werkweken dan had het iets minder rustig kunnen zijn qua tempo,omdat de portemonnee dan voller had gezeten  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 19 november 2012, 13:41:56
Floris,

Goed om te zien dat je nu tevreden bent met het ontwerp. Als ik het goed zie heb je nu op 3,2 vierkante meter bijna 17,5 m rails, 7 rechte wissels, 4 engelsmannen en een draaischijf. Dat is circa 5,5 m rails, 2,2 rechte wissels en 1,25 engelsmannen per vierkante meter. Wil je ruimte houden voor scenery zou ik het inderdaad hierbij laten.

Nog even over de bevoorrading van het Bw; het gaat niet alleen om de aanvoer van kolen, maar ook de afvoer van as/sintels, de aanvoer van zand en tot slot dieselolie.

Krijgen we nog een ontwerp van het schaduwstation en de klimspiraal te zien ?

Peter

P.S. Ter vergelijking; bij mij ligt er per vierkante meter 3,02 m rails, 0,82 rechte wissels en 0,16 engelsmannen in het zichtbare bereik  :)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 19 november 2012, 14:38:31
Hallo peter,

Ik heb na wat leeswerk idd begrepen dat er nog iets meer bij kwam kijken dan enkel de kolen  ;D
Voor wat betreft je vraag over die spiraal en schaduw station moet ik je teleurstellen als het gaat om een voorbeeld plan.
Ik ken anyrail niet goed genoeg om een spiraal te maken erin en zit nog na te denken over wat voor vorm die moet krijgen en dat telt ook voor het schaduwstation.
Het belangrijkste was/is dat de baan zelf correct en naar mijn zin zou worden,en dat is gelukt  ;)
Bovendien valt er volgens mij niet veel bijzonders te zien aan een spiraal en schaduw station als bouwplan  ::)
Als ik met de bouw van dat spul ga beginnen dan komen er natuurlijk wel fotos van te staan hier op t forum,maar dat lijkt me vanzelf sprekend  ;D
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: charp op 19 november 2012, 23:00:33
Super, Floris,

Mocht je ooit in de buurt zijn; ik heb nog wel wat metertjes flexmodellgleis (gloednieuw), bergje wissels, inclusief aandrijvingen; hoef er niets voor te hebben. Laat maar weten als je geïnteresseerd bent.

Peter

P.S. Wijze van inrichting en aansluiting van een schaduwstation is naar mijn mening cruciaal voor wat je precies wilt bereiken.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 30 november 2012, 18:55:46
Goedenavond mede modelspoor fanaten  ;D

Ik wilde graag iets vragen aangaande wat spullen van Fl die ik tzt wil gebruiken op m'n te bouwen baan.
Leek me beter dan een nieuw topic aanmaken ;)
Zoals wellicht bekend is het baanplan gemaakt met Fl modelrails dus zonder spoorbed en wordt het analoog(in elk geval voor nu)
Wissels zullen worden voorzien van aandrijvingen die met behulp van de groene Fl kastjes te schakelen zijn.
Echter snap ik na wat met de huidige wissels en ontkoppelrails hier te hebben gespeeld,1 ding niet.
Van die groene kastjes zijn er ook voor de ontkoppelrails,maar wat ik ook probeer(zonder dingen te slopen)ik krijg zon aandriving niet aan een ontkoppelrail gekoppeld zonder het stangetje aan het ontkoppelvlak te slopen of te raken  :-\
Iemand enig idee hoe dit zit en wat de oplossing is ?
Alvast bedankt voor t meedenken  (y)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Jeronimos op 30 november 2012, 19:54:51
Zou je een foto kunnen plaatsen van het kastje en de ontkoppelrail?

Want als je dit soort kastjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischmann_6920_points_switch_3002100_227_1259225204000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischmann_6920_points_switch_3002100_227_1259225204000.jpg)
bedoelt, dat zijn alleen elektrische schakelkastjes, zit geen mechanica in. (dacht ik)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Roeltje! op 30 november 2012, 21:07:44
@Jeroen, Floris bedoelt, denk ik, de aandrijving zelf ;)

@Floris, Of niet :) Volgens mijn catalogus gebruikt Flm een andere aandrijving voor de ontkoppelrails. Voor modelrails is dit art. nr. 6414. Let op! ik haal dit ook maar uit het boekje, misschien is het wel passend te maken.

Groet, Roelof
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: Ruud K op 30 november 2012, 21:55:51
Het kastje geeft alleen een elektrische impuls. Daarop werkt de ontkoppelaar. Net als bij Flm wissels.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 30 november 2012, 22:59:10
Klopt helemaal roeltje.
Ik heb die groene kastjes ook voor ontkoppelrails,maar een aadrijving die je ook op wissels kan monteren voor gebruik met die kastjes past niet op een ontkoppelrail.
Een wisselaandrijving die je ook schijnt te kunnen gebruiken op een ontkoppelrail ziet er zo uit.
http://www.bueni.nl/modelbouw/6421-6422-fleischmann-wisselaandrijving-universeel_4dcc8e8843dee379aeec76dd9c44d9d7_15371
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: zuylen op 30 november 2012, 23:00:16
Elke knop werkt als een deurbel. Indrukken triiiing. Loslaten, weer stilte. Zo ook de knopjes op het fleischmann kastje.
Andre
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 30 november 2012, 23:09:06
Gelukkig werken die knopjes prima,dat kastje ook,maar daar gaat t me nu niet om.
Die "universele" aadrijvingen passen volgens mij niet op een ontkoppelrail,en dat zou wel moeten kunnen volgens de theorie  :-\
Dus wat gaat r fout ?
Een laatste kant tekening op de normalemanier past t wel,maar ondersteboven zoals bij wissels gaat t niet   ::)
En dat is nou juist wel de bedoeling  ;)
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: tijgernootje op 01 december 2012, 21:33:45
Niemand meer een idee hoe ik die ontkopperails tzt kan gebruiken met een FL wisselaandrijving ???
*is er echt een andere aandrijving specifiek voor ontkoppelrails  die je zelfs ondersteboven kan gebruiken ?*
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: HJ op 28 december 2012, 01:18:43
Ja deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/499946/MBZ-73003-H0-ontkoppelaar-voor-rails-bouwpakket-Schaal-H0
zowel analoog als digitaal. Heb hem net zelf ingebouwd en werkt super!

Succes!
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: spoorzeven op 28 december 2012, 10:47:03
Wel een opvallend (ruim € 8,--) prijsverschil met de fabrikant zelf.
Titel: Re:Prototype Bad Harzwald
Bericht door: jerrytrein op 28 december 2012, 11:18:12
of een herkat ontkoppelaar
in elk geval veeeel minder ruimte
gaatje boren tussen de bielzen
spoeltje met drup hott gleu
draadje eraan en klaar
3 tot 4 cm diep