Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Prototype Bad Harzwald  (gelezen 15088 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2012, 10:38:25 »
Hi Floris,

In de basis een leuk plan!

Je zou bij het station en het BW gebruik kunnen maken van flexrails. Met deze flexrails kan je mooiere en vloeiendere bogen maken.

Je kan voor FLM model rails goed flexrails gebruiken die o.a. bij ANW voor een schappelijke prijs te koop is. Even in het menu kijken bij "Flexrails en toebehoren".

In Anyrail kan je ook flexrails selecteren.

Succes!

Groet,

Jeroen

PS. Als je nog wat tekort komt aan rails, heb nog heel wat FLM model rails liggen wat je eventueel kan overnemen  ;).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2012, 18:12:42 »
Wederom even aan het puzzelen geweest naar aanleiding van de laatste tips.

@ marc tramt
Een zo realistisch mogelijke baan geniet wel de voorkeur,hopelijk heb ik dat zo met de aanpassingen bereikt.
@ nachbar
Het is zeker de moeite waard om te zien of dat ik met flexrails evt betere bogen kan maken waarlangs een perron past.
Ik heb voor het gemak de laatste aanpassingen echter even doorgevoerd en geen flexrails ingetekend in dat plan omdat ik het zo snel niet kon vinden.
En bovendien is anyrail qua objecten niet uitgebreid er staan niet eens perrons in,dus zodra er met de bouw wordt begonnen zal er een perron gekocht moeten worden waarlangs ik dan vervolgens de flexrail kan leggen  ;)

Hopelijk is het plan verder zo weer verbeterd,zo niet dan hoor ik het graag  (y)
(al hoor ik liever dat t zo goed is  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2012, 18:52:47 »
Hoi Floris,

Eigenlijk heb ik een paar vragen. In het grijze deel staat "ruimte om met behulp van een spiraal af te zakken ri schaduwstation". Wordt dit een tweeledige spiraal met tegengestelde afdaling, maw het bovenste spoor daalt tegen de klok in, het onderste spoor met de klok mee? Of komen ze samen in een dubbelsporig spiraal? Want is die grijze ruimte ook niet voor een deel te gebruiken voor het depot? (zie tekening) Het depot krijgt een wat rustiger aanzicht en wordt iets logischer qua intrichting. Je zou zelfs een extra spoor kunnen toevoegen vanaf het depot naar de draaischijf.
En dat derde perron, is dat noodzakelijk? Bij 1 van de sporen staat opstelspoor rijtuigen. Ik denk dat er slechts een paar kunnen staan. Ik heb een perron weggehaald, zodat het wat spannender wordt en je krijgt gelijk meer ruimte om rijtuigen op te stellen.

Oja, de watertoren kan je dan wat meer van de rand af zetten. Zie maar wat je er mee doet  ;)
Succes.

Groet,
Michel


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2012, 19:24:48 »
Hallo,

De theoretische planning is om dat grijze deel te gebruiken voor een zoals je t noemt 2 ledige spiraal.
Het idee voor dat schaduw station wat er zou moeten komen is dat een gevarieerd spel mogelijk is,ik zit nog te twijfelen hoe ik dat zo handig en creatief mogelijk vorm kan geven zodat enkel aan die kant er mogelijkheid is om naar en van het schaduwstation te komen  ???
Als de "bestaande" sporen in het grijze deel naar beneden gaan,dan zou er evt best mogelijkheid zijn om op de "begane grond" iets meer spoor te leggen.(denk ik als leek met spiralen zijnde)
Voor wat betreft de perrons moet ik zeggn dat ik heb gedacht om te zien of dat ik (vanaf onderaf gezien) niet een perron tussen de sporen 1 en 2,3 en 4 kan mikken.
Dat 3e perron zou enkel zijn voor de reizigers die vanaf spoor 4 op de trein willen stappen.(zoals ik zei,miss dat perrons tussen sporen 1-2 en 3-4 handiger is)
Dat spoor voor opstel van rijtuigen zal en hoeft ook idd tijdelijk maar een paar rijtuigen te herbergen,de stammen die ik heb zijn geen meter verslinders  ;)
Owjah de watertoren was een schoonheidfoutje en daarom niet verplaatst,dat kan uiteindelijk altijd nog  ;D

Voor vragen e.d. sta ik open,laat maar komen.  (y)
Des te beter wordt t.z.t. het uitgevoerde baanplan  ;D



Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2012, 11:18:49 »
Naar aanleiding van mijn opmerking over de bevoorrading van het Bw heb je naar mijn mening een goede aanpassing gemaakt van het sporenplan. De verzorgingsporen op de voorgrond met daarachter de lokloods is ook inderdaad beter dan andersom.

Marc heeft je al geantwoord m.b.t. mijn waarschuwing aangaande de perrons in de bogen en ik lees dat je van plan bent om dit met flexgleis op te lossen. Zie over dit onderwerp ook de laatste MIBA Spezial van Oktober j.l., blz 9. (incl. verwijzing naar NEM 103). Het beste is om het gewoon uit te proberen met de rijtuigen die jij wilt gaan inzetten. Je zult zien dat al heel snel je wagons in de boog op de perrons zullen vastlopen, of dat de ruimte zo groot wordt dat je preisertjes allemaal wereldrecordhouders ver-springen moeten worden. Met de Silberling gaat het al helemaal niet lukken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2012, 18:47:34 »
Dank je charp

Het zou me dus met een stam van dit:

en dit:

geenproblemen moeten geven,maar.............
Ik zou dan wel problemen kunnen krijgen met een stam van dit ?:

 :-\
Als dat idd een probleem lijkt te zijn,nu al,wat dan te doen voor de perrons/kopsporen ?
Wie weet of dit een probleem wordt en wat te doen mag t zeggen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2012, 09:41:01 »
Floris,

Het hangt er helemaal van af of je de radius groot genoeg krijgt om je perrons tussen te plaatsen. Ik zou als ik jou was toch even in AnyRail met flexgleis aan de slag gaan. wellicht win je ook nog door de baan in een hoek met de rand van je onderbouw te leggen. Je zult dan uiteraard wel even moeten passen en meten voor de plaatsing van je Bw en het industriespoortje.

Wat betreft die "Mitteleinstieger"; in het ergste geval kunnen de preisertjes alleen aan de binnenboogkant in- en uitstappen  :).

Peter

P.S. Zie ook de encyclopedie onder NEM 103. Ik zie zojuist dat er ook een mal voor schijnt te bestaan. Die ga ik zelf ook maar eens op de kop tikken.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 10:16:53 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2012, 09:55:50 »
Je kunt ook nog smokkelen met de hoogte van je perrons. Wat lager dan de normhoogte dus. Ook weer niet te veel, want anders worden je preisertjes van ver-springers omgeschoold tot hoog-springers  :).

Peter

P.S. De mal blijkt van Sommerfeldt te zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 09:58:57 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2012, 10:11:15 »
Plaatje van welke richting je moet denken als je gebogen perrons wil aanleggen.
No dress rehearsel, this is our life.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #24 Gepost op: 15 november 2012, 10:27:28 »
@ charp
ik begrijp wat je bedoelt met het verlagen van de perron hoogte,dat zou idd een optie kunnen zijn.
Waar ik me echter suf naar heb lopen zoeken is die mal waar jij t over hebt,als ik in de encyclopedie nem103 intyp en laat zoeken dan krijg ik enkel een verhaal over bovenleidingsmaten en afstanden tussen rail,wagon en de masten  ???
@marc tramt
Ik vind het voorbeeld van de flexrail opzich wel mooi,maar het kruipt wel erg dicht naar de goederen sporen op die manier.
Dat wordt dus nog dubben over welke optie ik daar in de toekomst voor zou nemen(flexrail,of iets lagere perrons)
Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #25 Gepost op: 15 november 2012, 10:46:20 »
Is toch geen probleem als het dichter naar de goederensporen komt? Je kunt bijvoorbeeld een goederenloods als half model tegen de achterzijde van je baan plaatsen, heb je gelijk een mooie afsluiting van je baan.
Keuze tussen flexrail of lage perrons is wat mij  8) betreft niet moeilijk. De knik is de sporen met standaard bogen oogt alles behalve fraai en/of realistisch. Zelfs mijn trams zouden daar moeite mee hebben. Ik denk dat je op den duur spijt krijgt van scherpe bogen en lage perrons... (die volgens mij zo laag moeten worden dat je het geen perrons meer kunt noemen).

Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Ehh, ik heb alleen de perronsporen ingetekend in het laatste baanplan dat ik in dit draadje tegenkwam. Ik heb niks verkast.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 10:48:29 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #26 Gepost op: 15 november 2012, 10:59:07 »
Het zou dus alsnog wel gaan met flexrails,al schiet me nu zelfs nog wat anders in gedachte  :o
Wat je zegt over een goederenloods is idd nog niet zo'n gek idee,zal dat is op me in laten werken  (y)
*edit*
Hier het idee wat me zojuist te binnen schoot  ;D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXAH7ENM.jpg
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 12:51:49 door tijgernootje. Reden: foto blijft te klein »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #27 Gepost op: 15 november 2012, 12:12:09 »
Verder zie ik dat je de loc verzorgings sporen heb verkast naar links,heeft dat nog een specifieke reden ?
Die had ik reeds verkast in mijn voorstel ;)

Groet,
Michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #28 Gepost op: 15 november 2012, 12:28:17 »
Ho, ho,

In mijn optiek is het een combinatie van flexrails met de grootst mogelijke radius en evt. smokkelen met de perronhoogte ! Met alleen dit laatste ga je het nooit redden.

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 november 2012, 12:48:59 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2012, 12:46:57 »
Uitsluitend rechte rails in stationsgebieden en geen knikken erin? Ik dacht het niet:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus