Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 219069 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #105 Gepost op: 17 June 2013, 00:00:58 »
Ik heb meer herinneringen aan het bord met eten in de Gourmetexpress dan aan de groene 1500....

Groet, Arnold

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #106 Gepost op: 17 June 2013, 00:34:03 »
Het is een prachtloc, zelfs eens (2003) in Leeuwarden geweest met een Herik-trein ter gelegenheid van het huwelijk van familie Speksnijder!

Voor de NS-rijders wordt dit model ongetwijfeld weer een aanwinst!

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #107 Gepost op: 17 June 2013, 11:04:55 »
Of het komt dat ik nog niet wakker genoeg ben of dat er fouten staan maar dan nog maar even dit lijstje:
De Britse EM2/Class77 is gebouwd begin jaren '50 en omdat NS een aantal locs nodig had om de plannen van 'Spoorslag 70' uit te voeren en de zeven locs van deze serie toch buitendienst stonden kon NS in 1969 de locs overnemen.
In Nederland kreeg men wat vebouwingen (Andere front/sluitverlichting, Andere stroomafnemers, Stuurpost van links naar rechts & ATB ingebouwd) en hebben zes van de zeven locs dienst gedaan tot voorjaar 1986.
Van de locs zijn drie machines bewaard gebleven. De 1501, 1502 & 1505. Verder beschikt de EM2 Society nog over de draaistellen van de 1503. De 1502, van de EM2 Society, en de 1505 verblijven in Engeland.
Rond het jubileum, NS-150, is de 1502 teruggeweest en heeft diverse ritten gemaakt in het groene BR-jasje. De loc had toen ook even weer Britse stroomafnemers maar deze werden afgekeurd. Na terugkomst in Engeland heeft de loc nog even de lichtblauwe Britse huisstijl gehad maar staat momenteel alweer bijna tien jaar in het oorspronkelijke zwart in een museum.
De 1501 is gered door een clubje machinisten en gelukkig kon de loc in de Personeels Vereniging in Rotterdam worden opgenomen. Dus naast tennisen, biljarten, darten en weet ik wat voor afdelingen deze BSSO tak had kreeg men nu ook een loc. Op 10 okt. 1987 reed de loc voor het eerst op eigen kracht. Dat was ter gelegenheid van een opendag in Rotterdam. De loc reed van IJsselmonde naar Rotterdam Centraal om daar cabine ritten open te stellen. Na een aantal excursies kreeg de loc in 1990 een draaistelrevisie. In 1989 mocht de loc helaas niet op eigen kracht rijden.
Na de draaistelrevisie is er ook nog een cascorevisie uitgevoerd. Door de geklinknagelde opbouw heeft de kap nogal te lijden onder de klimatologische omstandigheden. In het museale bestaan is de loc ook weer zwart geweest. Eigenlijk is dit niet ten volle benut want ook in de zwarte jas kwam een periode dat de 1501 niet mocht rijden. Leuk detail was dat van Britse kant de emblemen van BR kwamen. We dachten toen dat dit nieuwe stickers zouden zijn maar bleken originele exemplaren te wezen uit 1954! En die wilde niet zo gemakkelijk op de loc...
De loc werd weer snel in het geel/grijs gespoten en is in 2007 buitendienst gegaan. Momenteel zijn er weer studies gaande om de loc rijvaardig te krijgen maar dat zal nog wel even weer duren.
Dus nog even tot slot. Een zwarte 1500 hier in Nederland was dus loc 27003 'Diana' (1501)! De 27000 'Electra' aan de overkant van de Noordzee is de ex-NS 1502!
« Laatst bewerkt op: 17 June 2013, 21:51:49 door Chris Westerduin »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #108 Gepost op: 17 June 2013, 13:37:16 »
Ik probeer hem zojuist om m'n Lumia 820 (windows 8) en daar werkt de site ook. Heeft dus met de brouwser te maken....

Staat overigens ook iop de site.... Beschikbaar voor WAP enabled mobile phones
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #109 Gepost op: 17 June 2013, 16:20:36 »
Zojuist een nieuwsbrief van Elotrains ontvangen.

Klik hier voor de inhoud.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #110 Gepost op: 17 June 2013, 16:27:26 »
Prijzen komen rond de 225 resp 248 euro te liggen. Let wel: rond. Dat is toch net zoiets als 'klokslag vijf over drie'

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #111 Gepost op: 17 June 2013, 21:36:25 »
Vraag me af of Elotrains ook andere nummers zal gaan uitbrengen?
Rob Moerkerken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #112 Gepost op: 18 June 2013, 13:50:48 »
Aangezien je die info dat de productie gestart is waarschijnlijk uit de mailing hebt van Elotrack of menig winkelier die de mailing van Elotrack heeft gekopieerd, kon je daaruit ook opmaken dat dit nog niet duidelijk is.....

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5824
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #113 Gepost op: 19 June 2013, 13:06:34 »
Is er al iets bekend over wie de sound-decoder gaat leveren?
Ik heb de DC versie besteld.

Kijk even terug naar hoe het ging met de Plan K rijtuigen, dan heb je ongeveer een idee hoe lang het nog kan gaan duren.
Proces is ongeveer gelijk, zal de levertijd ook wel weer zoiets zijn, (vergeet de zeereis niet). 8)
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 13:09:17 door nighttrain1. Reden: aanvulling, op de vorige vraag »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #114 Gepost op: 19 June 2013, 13:07:42 »
Er is nog helemaal niet bekend of er sound komt.
De lok is voorbereid voor een luidspreker, verder moet dat allemaal nog bekeken gaan worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5364
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #115 Gepost op: 27 June 2013, 08:05:50 »

Als een winkelier de loc speciaal op jouw verzoek besteld zal hij niet blij zijn als je van de koop afziet. Nu zal deze loc best wel weer een liefhebbervinden, maar erg sympathiek is het niet om je dealer er mee te laten zitten. Dan moet je vooraf duidelijk afspreken dat je niet zeker bent of je tot aankooop overgaat en de winkelier de keuze laten om hem dan wel of niet te bestellen.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2013, 08:14:23 door Bert van Gelder. Reden: overbodig citaat verwijderd. druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
RETROBAHN A.G.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4277
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #116 Gepost op: 27 June 2013, 08:28:57 »
Hoi

Wat ik een beetje moeilijk vind is als het gaat om een model wat alleen is aangekondigd. Je hebt dan dus geen idee wat je koopt of wat je mag verwachten. Je hebt nog geen reviews kunnen lezen, en helaas gaat het toch nog regelmatig zo dat een model teleurstelt uiteindelijk. Risico zal lager zijn bij grotere producenten en een rijtuig zal een minder hoog risico lopen dan een lok. Maar beide kunnen teleurstellen.

Bij een bekende winkel wel eens gevraagd hoe ze ermee om zouden gaan als ik iets bestel wat nu nog niet gemaakt is. " Dan moeten er zwaarwegende redenen zijn wil je ervan afzien" Nja, als het dan een flink bedrag is, dan zie je er toch vanaf.

Is ook redelijk uniek in deze branch, dat er door winkeliers en producenten wordt verwacht dat je blind besteld.....

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #117 Gepost op: 27 June 2013, 12:15:44 »
Om even bij, ik bestel niet op voorhand reacties te blijven.

Vreemd....
Ligt het dan aan de fabrikant omdat ze nog onbekend is ?
Want de 1200 van Roco besteld men helemaal gek.....van een plaatje......
En toen de Plan v en T er nog niet was, hoppa, men bestelde zich helemaal het apelazarus.

Anyway, men besteld zich ook suf aan de 1505, dus  ;D ;D

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #118 Gepost op: 27 June 2013, 22:04:22 »
Citaat
Vreemd....
Ligt het dan aan de fabrikant omdat ze nog onbekend is ?
Want de 1200 van Roco besteld men helemaal gek.....van een plaatje......
En toen de Plan v en T er nog niet was, hoppa, men bestelde zich helemaal het apelazarus.


Het ligt zeker aan de onbekende fabrikant. Het vorige product van hun was ook niet optimaal.
groeten Juust
« Laatst bewerkt op: 27 June 2013, 22:09:51 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Elotrains NS1500
« Reactie #119 Gepost op: 27 June 2013, 22:10:33 »
En dat van andere, meer bekende, fabrikanten ook niet... ;)