Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 217343 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #135 Gepost op: 22 October 2013, 02:04:24 »
handmonster, pre productie of prototype, het is een prachtig model. Ik ben benieuwd hoe deze naast mijn Philo staat. Ik hoop wel dat ze de foutjes die ik zag nog kunnen corrigeren. Ik ben altijd bang dat men uitgaat van tekeningen, die op details nog al eens niet kloppen met de werkelijkheid

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5800
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #136 Gepost op: 22 October 2013, 07:56:31 »
Ik vind de pantografen wat groot, of zijn dit de Engelse exemplaren?
M'n bestelling blijft staan, ook gewoon zo als "uit de folder" besteld.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #137 Gepost op: 22 October 2013, 08:16:15 »
In Engeland reden ze met 4 poot-panto's dat is het niet.
Exemplaren lijken me inderdaad aan de grote kant als ik met deze foto vergelijk.

Maar ja....:
Ik vind dit soort uitspraken vanaf foto altijd gevaarlijk. De twee fotos hebben ..............
No dress rehearsel, this is our life.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #138 Gepost op: 22 October 2013, 12:49:42 »
Nog eens wat beter naar de foto´s van het proefmodel gekeken en het boek electrische locomotieven in Nederland ernaast gehouden. Via de facebook link onder het plaatje 2 pagina´s terug kom je bij Groterdam en daar staan nog veel meer foto´s van het proefmodel. Nu weet ik het zeker: de zijramen van de cabine en ook het raam in de deur zitten echt te laag en zijn ook te klein (niet lang gerekt genoeg). Ook de dakgoot voorop loopt niet zoals het hoort. Ik hoop dat het nog te herstellen is, maar als dit een handmonster is van een al gemaakte mal dan vrees ik dat dat niet meer gaat lukken helaas. Verder blijft het een uitstekend model, maar dit zijn toch ook niet onbelangrijke details.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #139 Gepost op: 22 October 2013, 17:06:48 »
In het echt gebruikt Nederlands materieel aangepaste Franse pantografen/stroomafnemers. Deze zijn inderdaad kleiner dan het Franse exemplaar. Voor de modellen is het teveel werk om speciaal voor ons landje kleinere panto's te maken dus worden gewoon de Franse model panto's gebruikt. Kijk maar naar Roco 1600en en foto's van het grootbedrijf, dan zijn de Roco's (zeker de oudere modellen, nieuwe met de nieuw ontwikkelde plan T panto's weet ik niet) en Trix Koploper en dergelijke ook voorzien van te grote panto's. Alleen de Plan V en Sprinter hebben weer kleinere panto's maar van een ander/verkeerd type. Als Sommerfeldt echt de 1500 panto's aan gaat passen dan worden ze misschien kleiner. maar ik vermoed dat alleen het schuitje vernederlandst wordt.

De nieuwe Roco panto's van de laatste 1600 en Plan T zien er wel weer veel gedetailleerder uit dan de Sommerveldts. En wie weet gaat het toch altijd vrij precieze LSModels wel juiste (kleinere) panto's laten maken voor hun aangekondigde 1600. Ik kan me heel goed voorstellen dat Elotrains gewoon de Franse maat panto's gaat gebruiken. Die zijn immers al jaren gewoon geaccepteerd door ons (op vrijwel alle modellen naar NL voorbeeld met deze éénbeens stroomafnemers). Maar wie weet :)

Groetsels,

Robert

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #140 Gepost op: 23 October 2013, 13:48:03 »
Ik vond nog een foto van de zijkant van de cabine op Flickr, waar je kunt zien dat de verhouding van de ramen in het model niet helemaal conform de werkelijkheid is. Zelf vind ik het overigens niet storend, het belooft een mooi model te worden!

http://www.flickr.com/photos/thunderbuckram/7711269876/sizes/z/
Met vriendelijke groeten, altijd.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #141 Gepost op: 23 October 2013, 17:17:26 »
Hij blijft lelijk...........als NS rijder moet je hem gewoon hebben ;D. Een pracht model dat dan weer wel (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #142 Gepost op: 23 October 2013, 19:26:08 »
Ik heb deze loks zelfs nog nooit in het echt gezien (ook de 1501 als museum lok niet) maar het is een fascinerend apparaat en ik wil um gewoon hebbûh :P

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #143 Gepost op: 31 October 2013, 21:46:01 »
Het wordt zeker een mooi model (y).
Ik wil hem in ieder geval!

Een klein puntje van kritiek: de isolatoren onder de stroomafnemers zijn wel erg groot uitgevallen. Hopelijk worden die nog aangepast.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #144 Gepost op: 31 October 2013, 22:39:36 »
Een klein puntje van kritiek: de isolatoren onder de stroomafnemers zijn wel erg groot uitgevallen. Hopelijk worden die nog aangepast.

Maarten, dat is gezichtsbedrog. De panto's waren standaard eenbeens Faiveleys. Die lijken groot omdat het profiel van de loc wat kleiner was...


CKLX

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #145 Gepost op: 01 November 2013, 09:44:51 »
Toch niet @CKLX, vergelijk deze foto's maar eens:


Bron: hetgroterdamproject.nl

Betreft hetzelfde type panto.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #146 Gepost op: 01 November 2013, 10:09:32 »


Discussiestof
Groet, Frank

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #147 Gepost op: 01 November 2013, 12:31:35 »

[plaatje]
[plaatje]

Betreft hetzelfde type panto.

Wel een ander soort isolator, je kunt de isolatoren beter vergelijken met een 1100, 1200 of 1300. Maar ook dan lijken de isolatoren van de Elotrack 1500 inderdaad wat aan de grote kant.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #148 Gepost op: 01 November 2013, 12:55:03 »
En om toch op een ander onderwerp terug te komen. Het valt mij bij dergelijke foto's ook altijd op dat de kleine nagels op cabine en zijwanden al vanaf een meter of 20 (dat is minder dan 25 cm in H0) nauwelijks te zien zijn. Die nageltjes zijn ook nauwelijks pinkdik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #149 Gepost op: 01 November 2013, 12:59:12 »
Nog wat vergroot:

Groet, Frank