Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo  (gelezen 8917 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
« Gepost op: 26 oktober 2012, 09:34:52 »
Dat is idd een fijne foto 'Poes!


Oke bedankt Mispoes.

Verder een mooie samenstelling, maar vind persoonlijk de treinsamenstelling van na 1976 qua kleur wat vrolijker.

groetjes Chris (y)

Met welk materieel werd er vanaf 1976 gereden? Puur ter info hoor, ik heb geen reden om de Plan D's de deur uit te doen  :)
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2012, 09:14:50 door Jan Beelen. Reden: Op verzoek van Mispoes »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:08:43 »
De bekende blauw(/beige) en groene A(ü)m en B(ü)m's van de DB. Niet alleen kon er dus (iets) sneller gereisd worden, ook comfortabeler... Het werd wel een stuk saaier op die lijn... ;D

Bedenk wel dat slechts één slag gereden werd met plan D's, de rest werd al met hoofdzakelijk DB-materieel gereden.
Verder meen ik te hebben gelezen dat m.i.v. de zomerdienst 1976 de plan D's eveneens van de lijn Asd-Es verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2012, 10:23:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2012, 15:40:12 »
Het wordt steeds leuker hier. Je weet veel 'Poes! Hoe was de samenstelling van zo'n stam met Duitse rijtuigen dan, weet je dat toevallig ook?

Die UIC-X rijtuigen heb ik in meerdere uitvoeringen, alle van LS en alle beige-blauw zonder zwarte rand onderlangs, oud DB-logo. Ik heb 1x A, 2x AB en 4x B (Nordsee-Express met een extra A). Kan ik daarmee ook een Bad Harzburgexpress samenstellen uit louter (of hoofdzakelijk) Duitse rijtuigen?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2012, 19:49:49 »
Ik heb nog geen foto's gezien van na 29 mei 1976 met de samenstelling waarbij expliciet het treinnumer 2244/2247 vermeld stond. Wel heb ik mijn eigen foto's van deze treinen uit de jaren '80. Ik ga ervan uit dat die uit de jaren '70 niet zoveel verschilde met die van de jaren '80 behalve dan dat de trein langzaam van kleur begon te verschieten. Was blauw/beige medio 1976 sterk ondervertegenwoordigd (1 à 2 rijtuigen), vanaf mijn waarnemingen (v.a. 1983) begonnen de oude kleuren een minderheid te worden. Rond 1986 kwam een rijtuig in de oude blauwe of groene nog sporadisch voor.

Als ik mijn eigen foto's bekijk uit 1984, 1985, 1986 van de trein uit Duitsland dan was de stam: B+A+B+B+BD, vanaf Bh kwam de NS E-loc ervoor (1100/1200/1300/1600) met een ICR-BKD of plan E-RD, soms werd deze nog extra verstrekt met een plan E-B, ICR-B of plan W. Deze NS-rijtuigen buiten beschouwing latend had deze stam (252 2e klas en 60 1e klas) zo'n beetje dezelfde capaciteit als de plan D-stam (288 2e klas en 48 1e klas).
Ergens tussen 1976 en 1984 zijn de treinen gedraaid v.w.b. de plaats van de bagageruimte. Stond de bagageruimte eerst richting NL, later werd dat richting Dld.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de stam van trein 2244 (uit Duitsland) er vanaf 30 mei 1976 er zo zou hebben uitgezien: BD+B+B+B+A. Qua kleurverding zou ik voor de volgende kleuren hebben gekozen: groen+blauw/beige+blauw/beige+groen+blauw.

Terugkomend op de plan D-trein, wat dacht je van deze combi... Dit is Hannover met de trein richting NL.

Ik heb 3 verklaringen:
Dit zou het materieel van trein 2247 kunnen zijn dat op 29 mei 1976 voor het laatst met plan D + V200 het land verliet en 's-avonds in Bad Harzburg uitliep. De volgende dag wordt voor het laatst met plan D als trein 2244 uit Bad Harzburg vertrokken en vanaf Hannover voor het eerst met elektrische tractie (E-loc 141) naar Bentheim wordt gereden.

Dit zou het materieel van trein 2247 kunnen zijn dat op 29 mei 1976 voor het laatst met plan D + V200 het land verliet en 's-avonds in Bad Harzburg uitliep. De volgende dag worden de rijtuigen als leeg materieel vanaf Hannover met elektrische tractie (E-loc 141) naar Bentheim werd gereden.

Dit materieel is trein 2244 op een willekeurige dag (maar wel vòòr 30 mei 1976), de trekkende V200 is defect geraakt en trein 2244 wordt van Hannover naar Osnabrück (of zelfs Rheine) door deze 141 gebracht, vandaar verder met diesel omdat het traject Rheine-Oldenzaal nog niet elektrisch bereden kan worden.

Wat het ook is geweest, een aparte combinatie die ik niet in model hoef te hebben... ;D
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2012, 19:52:39 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2012, 21:47:32 »
Die combi is idd weird... Nouja, zo blijkt maar weer dat wat je zelf kunt verzinnen als excuus ook vast wel eens in werkelijkheid is voorgekomen. Maar goed, ik ga liever voor regulier. Te veel "uitzonderingen" op de baan maakt het geheel ongeloofwaardig.

Maar goed, voor het "off-topic" wordt...
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die UIC-X BD pas begin jaren '80 verscheen, maar misschien trek ik nu zaken uit het verband. Is er misschien nog een periode dat die Stalen D er nog in zat? Ik heb jaren aan deze lijn gewoond, maar was nog te klein om me te kunnen herinneren welke treinsamenstellingen erover reden. Foto's maakte ik destijds ook nog niet (helaas). Ik weet nog wel dat de eindbestemmingen van die UIC-Xen oostwaarts oa Braunschweig, Berlijn, Hannover etc waren en westwaarts eerst Amsterdam en later Schiphol/Hoofddorp, maar dat was volgens mij in de jaren ´80, begin jaren '90. Hebben we het dan over dezelfde treinserie? Ik vraag naar ik wijs ben, dus vergeef me evt. dommigheden.

Tot nu toe is de info om te smullen  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:12:00 »
Het kan nog erger, bij de buren is deze foto geplaatst. Leuk als documentatie zo'n uitzondering... De obligate 220 zal in Osnabrück (of Rheine, kans is wat groter gezien de Münster 212) wel defect zijn geraakt en vervangen door deze 212 161-4. Toen Hans Wiskerke deze foto her en der had geplaatst kreeg ik direct van een paar mensen de vraag of ik dit òòk ging... Natuurlijk niet, wo denken Sie hin? ;D

Ik weet niet precies waar de code UIC-X voor staat maar de bekende BD's zaten in elk geval in 1976 al in de trein: in het boek Die Baureihe V200 (EK) staat een foto van de Harz Expres (tr. 2240) met de 220 027-7 (17 april 1976) bij het verlaten van Hannover op weg naar Hengelo met een BD direct achter de NS WR. Een ander boek, waarvan ik denk dat het wel in je bezit zal zijn gezien je avatar, Elektrische locomotieven  NS-serie 1200 van Ukelele/Kukeleku, toont op blz. 102 de (blauwe!) 1202 met een internationale trein uit Duitsland. Het derde rijtuig (na de versterkings (buurland!)W + E) is weer een groene BD.

Treinserie 2200 is wel gebleven maar er is wel e.e.a. gewijzigd, o.a. door verschuivingen, trein 2247 bijvoorbeeld blijkt 8 jaar later inmiddels om 20.00 uur uit Hgl te vertrekken i.p.v. om 14.00 uur. Zie onderstaande scans uit de NS-spoorboekjes van de dienstregeling 1975/76 (laatste jaar met dieseltractie 220), 1976/77 (eerste jaar elektrisch) en 1984/85 (zomaar een mooi jaar  ;D)

1975/76:


1976/77:


1984/85:



  
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:52:26 »
UIC type X wil niks meer of minder zeggen dan dat de DB-rijtuigen Gruppe53 tot UIC-standaard zijn verheven voor de genormaliseerde rijtuiglengte van 26,4 meter. De DB, en met name hun 'rijtuigchef' Adolf Mielich had daar een leidende rol in.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2012, 23:59:33 »
Ok, bedankt. Ik wist wel wat UIC was maar niet UIC type X...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2012, 07:33:41 »
In 1984 reden in de 2240/2242/2243/2247 2 stammen volgens de samenstelling Am+Bm+Bm+Bm+BDms
De overige buurlandtreinen vanuit Braunschweig hadden de samenstelling Am+Bm+Bm+BDms. Daarvan reed een stam vanuit Amsterdam door naar Parijs en terug in de 282/285
Al met al waren hierin 8 stammen onderweg

dirkjan

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2012, 10:37:40 »
Zeer interresant draadje heren (y)
1 vraag:Wanneer kwamen de blauw/beige rijtuigen voor het eerst naar Nederland?

gr Ed.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2012, 10:49:30 »
Ik denk gewoon vanaf dat de rijtuigen werden overgeschilderd (1974 of 1975?). Op foto's (mei 1976) met de Noordzee Expres en Holland-Scandinavië Expres met V200 die ik gekocht heb van Ankersmit duiken de blauw/beige rijtuigen in elk geval al op, 2 per trein.  

In 1984 reden in de 2240/2242/2243/2247 2 stammen volgens de samenstelling Am+Bm+Bm+Bm+BDms

Ik kom in mijn foto's (die beginnen wat dit betreft v.a. oktober 1984) deze samenstelling tegen waarbij de A telkens als 2e rijtuig in deze stam te zien is. Feitelijk net als bij de plan D treinen, het bagagerijtuig niet meegerekend...

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 11:11:21 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2012, 11:01:38 »
Zoals Mispoes aangeeft, begin 1976 waren de blauw/beige rijtuigen er in ieder geval al.





Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2012, 11:10:12 »
 (y)

Frank, jij had toch wel eens plaatjes geplaatst van de internationale treinen uit 1978/79 met 1100'en bij De Lutte?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2012, 11:46:54 »
De eerste rijtuigen in blauwbeige verschenen in 1974. Deze rijtuigen hadden nog een zwarte stelbalk, pas later (vanaf 1978?) werd ook de stelbalk blauwbeige, met een bies in dezelfde kleuren als de strook om de ramen. Dit is ook te zien op de foto hierboven, het blauwbeige rijtuig heeft een zwarte stelbalk.

In 1985 is nog een aantal blauwbeige Am202-rijtuigen weer blauw geschilderd voor het 150-jarig jubileum van de Duitse spoorwegen, deze zijn daarna in het blauw weer in de normale dienst terecht gekomen. Begin jaren '90 verdwenen de laatste blauwe (1993?) en groene (1992?) rijtuigen. De laatste blauwbeige rijtuigen hebben het nog lang volgehouden, in ieder geval tot 2005 reden er nog blauwe ABm225 in nachttreinen (maar niet in treinen van/naar Nederland).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:08:05 »
De eerste rijtuigen in blauwbeige verschenen in 1974. Deze rijtuigen hadden nog een zwarte stelbalk, pas later (vanaf 1978?) werd ook de stelbalk blauwbeige, met een bies in dezelfde kleuren als de strook om de ramen.

Op de genoemde foto's van Ankersmit is in beide treinen een blauw/beige rijtuig te zien met een oceaanblauwe stelbalk met beige bies, in elk geval al vanaf 1976 dus.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.