BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: 1200blauw op 26 oktober 2012, 09:34:52

Titel: Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
Bericht door: 1200blauw op 26 oktober 2012, 09:34:52
Dat is idd een fijne foto 'Poes!


Oke bedankt Mispoes.

Verder een mooie samenstelling, maar vind persoonlijk de treinsamenstelling van na 1976 qua kleur wat vrolijker.

groetjes Chris (y)

Met welk materieel werd er vanaf 1976 gereden? Puur ter info hoor, ik heb geen reden om de Plan D's de deur uit te doen  :)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 26 oktober 2012, 10:08:43
De bekende blauw(/beige) en groene A(ü)m en B(ü)m's van de DB. Niet alleen kon er dus (iets) sneller gereisd worden, ook comfortabeler... Het werd wel een stuk saaier op die lijn... ;D

Bedenk wel dat slechts één slag gereden werd met plan D's, de rest werd al met hoofdzakelijk DB-materieel gereden.
Verder meen ik te hebben gelezen dat m.i.v. de zomerdienst 1976 de plan D's eveneens van de lijn Asd-Es verdwenen.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 27 oktober 2012, 15:40:12
Het wordt steeds leuker hier. Je weet veel 'Poes! Hoe was de samenstelling van zo'n stam met Duitse rijtuigen dan, weet je dat toevallig ook?

Die UIC-X rijtuigen heb ik in meerdere uitvoeringen, alle van LS en alle beige-blauw zonder zwarte rand onderlangs, oud DB-logo. Ik heb 1x A, 2x AB en 4x B (Nordsee-Express met een extra A). Kan ik daarmee ook een Bad Harzburgexpress samenstellen uit louter (of hoofdzakelijk) Duitse rijtuigen?
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 27 oktober 2012, 19:49:49
Ik heb nog geen foto's gezien van na 29 mei 1976 met de samenstelling waarbij expliciet het treinnumer 2244/2247 vermeld stond. Wel heb ik mijn eigen foto's van deze treinen uit de jaren '80. Ik ga ervan uit dat die uit de jaren '70 niet zoveel verschilde met die van de jaren '80 behalve dan dat de trein langzaam van kleur begon te verschieten. Was blauw/beige medio 1976 sterk ondervertegenwoordigd (1 à 2 rijtuigen), vanaf mijn waarnemingen (v.a. 1983) begonnen de oude kleuren een minderheid te worden. Rond 1986 kwam een rijtuig in de oude blauwe of groene nog sporadisch voor.

Als ik mijn eigen foto's bekijk uit 1984, 1985, 1986 van de trein uit Duitsland dan was de stam: B+A+B+B+BD, vanaf Bh kwam de NS E-loc ervoor (1100/1200/1300/1600) met een ICR-BKD of plan E-RD, soms werd deze nog extra verstrekt met een plan E-B, ICR-B of plan W. Deze NS-rijtuigen buiten beschouwing latend had deze stam (252 2e klas en 60 1e klas) zo'n beetje dezelfde capaciteit als de plan D-stam (288 2e klas en 48 1e klas).
Ergens tussen 1976 en 1984 zijn de treinen gedraaid v.w.b. de plaats van de bagageruimte. Stond de bagageruimte eerst richting NL, later werd dat richting Dld.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de stam van trein 2244 (uit Duitsland) er vanaf 30 mei 1976 er zo zou hebben uitgezien: BD+B+B+B+A. Qua kleurverding zou ik voor de volgende kleuren hebben gekozen: groen+blauw/beige+blauw/beige+groen+blauw.

Terugkomend op de plan D-trein, wat dacht je van deze combi (http://www.rueckblicke.lokfoto.de/Aller_Anfang/Foto_alt020.jpg)... Dit is Hannover met de trein richting NL.

Ik heb 3 verklaringen:
Dit zou het materieel van trein 2247 kunnen zijn dat op 29 mei 1976 voor het laatst met plan D + V200 het land verliet en 's-avonds in Bad Harzburg uitliep. De volgende dag wordt voor het laatst met plan D als trein 2244 uit Bad Harzburg vertrokken en vanaf Hannover voor het eerst met elektrische tractie (E-loc 141) naar Bentheim wordt gereden.

Dit zou het materieel van trein 2247 kunnen zijn dat op 29 mei 1976 voor het laatst met plan D + V200 het land verliet en 's-avonds in Bad Harzburg uitliep. De volgende dag worden de rijtuigen als leeg materieel vanaf Hannover met elektrische tractie (E-loc 141) naar Bentheim werd gereden.

Dit materieel is trein 2244 op een willekeurige dag (maar wel vòòr 30 mei 1976), de trekkende V200 is defect geraakt en trein 2244 wordt van Hannover naar Osnabrück (of zelfs Rheine) door deze 141 gebracht, vandaar verder met diesel omdat het traject Rheine-Oldenzaal nog niet elektrisch bereden kan worden.

Wat het ook is geweest, een aparte combinatie die ik niet in model hoef te hebben... ;D
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 27 oktober 2012, 21:47:32
Die combi is idd weird... Nouja, zo blijkt maar weer dat wat je zelf kunt verzinnen als excuus ook vast wel eens in werkelijkheid is voorgekomen. Maar goed, ik ga liever voor regulier. Te veel "uitzonderingen" op de baan maakt het geheel ongeloofwaardig.

Maar goed, voor het "off-topic" wordt...
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die UIC-X BD pas begin jaren '80 verscheen, maar misschien trek ik nu zaken uit het verband. Is er misschien nog een periode dat die Stalen D er nog in zat? Ik heb jaren aan deze lijn gewoond, maar was nog te klein om me te kunnen herinneren welke treinsamenstellingen erover reden. Foto's maakte ik destijds ook nog niet (helaas). Ik weet nog wel dat de eindbestemmingen van die UIC-Xen oostwaarts oa Braunschweig, Berlijn, Hannover etc waren en westwaarts eerst Amsterdam en later Schiphol/Hoofddorp, maar dat was volgens mij in de jaren ´80, begin jaren '90. Hebben we het dan over dezelfde treinserie? Ik vraag naar ik wijs ben, dus vergeef me evt. dommigheden.

Tot nu toe is de info om te smullen  (y)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 27 oktober 2012, 23:12:00
Het kan nog erger, bij de buren is deze foto (http://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=s5q8tjmjgcgorb63reru963nu0&topic=35923.msg647798#msg647798) geplaatst. Leuk als documentatie zo'n uitzondering... De obligate 220 zal in Osnabrück (of Rheine, kans is wat groter gezien de Münster 212) wel defect zijn geraakt en vervangen door deze 212 161-4. Toen Hans Wiskerke deze foto her en der had geplaatst kreeg ik direct van een paar mensen de vraag of ik dit òòk ging... Natuurlijk niet, wo denken Sie hin? ;D

Ik weet niet precies waar de code UIC-X voor staat maar de bekende BD's zaten in elk geval in 1976 al in de trein: in het boek Die Baureihe V200 (EK) staat een foto van de Harz Expres (tr. 2240) met de 220 027-7 (17 april 1976) bij het verlaten van Hannover op weg naar Hengelo met een BD direct achter de NS WR. Een ander boek, waarvan ik denk dat het wel in je bezit zal zijn gezien je avatar, Elektrische locomotieven  NS-serie 1200 van Ukelele/Kukeleku, toont op blz. 102 de (blauwe!) 1202 met een internationale trein uit Duitsland. Het derde rijtuig (na de versterkings (buurland!)W + E) is weer een groene BD.

Treinserie 2200 is wel gebleven maar er is wel e.e.a. gewijzigd, o.a. door verschuivingen, trein 2247 bijvoorbeeld blijkt 8 jaar later inmiddels om 20.00 uur uit Hgl te vertrekken i.p.v. om 14.00 uur. Zie onderstaande scans uit de NS-spoorboekjes van de dienstregeling 1975/76 (laatste jaar met dieseltractie 220), 1976/77 (eerste jaar elektrisch) en 1984/85 (zomaar een mooi jaar  ;D)

1975/76:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img015_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img015_2.jpg)

1976/77:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img016_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img016_3.jpg)

1984/85:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img017_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img017_3.jpg)


  
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: sneek op 27 oktober 2012, 23:52:26
UIC type X wil niks meer of minder zeggen dan dat de DB-rijtuigen Gruppe53 tot UIC-standaard zijn verheven voor de genormaliseerde rijtuiglengte van 26,4 meter. De DB, en met name hun 'rijtuigchef' Adolf Mielich had daar een leidende rol in.

grtz,
Wim
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 27 oktober 2012, 23:59:33
Ok, bedankt. Ik wist wel wat UIC was maar niet UIC type X...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Falkenberg op 28 oktober 2012, 07:33:41
In 1984 reden in de 2240/2242/2243/2247 2 stammen volgens de samenstelling Am+Bm+Bm+Bm+BDms
De overige buurlandtreinen vanuit Braunschweig hadden de samenstelling Am+Bm+Bm+BDms. Daarvan reed een stam vanuit Amsterdam door naar Parijs en terug in de 282/285
Al met al waren hierin 8 stammen onderweg

dirkjan
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Edde op 28 oktober 2012, 10:37:40
Zeer interresant draadje heren (y)
1 vraag:Wanneer kwamen de blauw/beige rijtuigen voor het eerst naar Nederland?

gr Ed.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 10:49:30
Ik denk gewoon vanaf dat de rijtuigen werden overgeschilderd (1974 of 1975?). Op foto's (mei 1976) met de Noordzee Expres en Holland-Scandinavië Expres met V200 die ik gekocht heb van Ankersmit duiken de blauw/beige rijtuigen in elk geval al op, 2 per trein.  

In 1984 reden in de 2240/2242/2243/2247 2 stammen volgens de samenstelling Am+Bm+Bm+Bm+BDms

Ik kom in mijn foto's (die beginnen wat dit betreft v.a. oktober 1984) deze samenstelling tegen waarbij de A telkens als 2e rijtuig in deze stam te zien is. Feitelijk net als bij de plan D treinen, het bagagerijtuig niet meegerekend...

Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: spoorzeven op 28 oktober 2012, 11:01:38
Zoals Mispoes aangeeft, begin 1976 waren de blauw/beige rijtuigen er in ieder geval al.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goslar___044_462_0___Personentrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goslar___044_462_0___Personentrein.jpg)



Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 11:10:12
 (y)

Frank, jij had toch wel eens plaatjes geplaatst van de internationale treinen uit 1978/79 met 1100'en bij De Lutte?
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Rudolfph op 28 oktober 2012, 11:46:54
De eerste rijtuigen in blauwbeige verschenen in 1974. Deze rijtuigen hadden nog een zwarte stelbalk, pas later (vanaf 1978?) werd ook de stelbalk blauwbeige, met een bies in dezelfde kleuren als de strook om de ramen. Dit is ook te zien op de foto hierboven, het blauwbeige rijtuig heeft een zwarte stelbalk.

In 1985 is nog een aantal blauwbeige Am202-rijtuigen weer blauw geschilderd voor het 150-jarig jubileum van de Duitse spoorwegen, deze zijn daarna in het blauw weer in de normale dienst terecht gekomen. Begin jaren '90 verdwenen de laatste blauwe (1993?) en groene (1992?) rijtuigen. De laatste blauwbeige rijtuigen hebben het nog lang volgehouden, in ieder geval tot 2005 reden er nog blauwe ABm225 in nachttreinen (maar niet in treinen van/naar Nederland).
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 12:08:05
De eerste rijtuigen in blauwbeige verschenen in 1974. Deze rijtuigen hadden nog een zwarte stelbalk, pas later (vanaf 1978?) werd ook de stelbalk blauwbeige, met een bies in dezelfde kleuren als de strook om de ramen.

Op de genoemde foto's van Ankersmit is in beide treinen een blauw/beige rijtuig te zien met een oceaanblauwe stelbalk met beige bies, in elk geval al vanaf 1976 dus.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: charp op 28 oktober 2012, 12:38:20
Mijn complimenten aan de Poezen en andere Heren. Een zeer verdiepend draadje. Hier kan ik nou van genieten.

Peter
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: spoorzeven op 28 oktober 2012, 12:58:07
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gildehaus___1214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gildehaus___1214.jpg)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 13:02:49
Ah! Fraai... (y)

Trein 2242 (Hildesheim-Hengelo), ging 's-middags als trein 2249 terug. Verdween jammer genoeg m.i.v. zomerdienst 1984 uit het spoorboekje...


Ik zal de mods een verzoek sturen een deel (na het 1e bericht op blz. 2) te verplaatsen naar een nieuw topic "Internationale  treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo" zodat we wat meer van het oorspronkelijke topic af kunnen wijken want er valt wel wat over te melden. bovendien kan ik dan eens wat foto's uit de jaren '80 laten zien...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: spoorzeven op 28 oktober 2012, 13:15:21
En dan deze nog: loc 1216 op 210982 te Bad Bentheim. Omdat een rijtuig van de DR het uitzicht belemmert, kan ik niet concluderen dat het AB of A rijtuig dat niet zichtbaar is ook blauw/beige was (en dus een fraaie blauw/beige trein oplevert).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim___1216_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim___1216_2.jpg)
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 13:33:53
Frank, dit is trein 2244 die net aan het vertrekken is uit Bad Bentheim... Zo te zien zonder bagagefaciliteit.

Verzoek tot splitsing is inmiddels gedaan, laten we hier maar gewoon verder gaan tot de dienstdoende mod de boel heeft gesplitst zodat alles van de laatste dagen een beetje bij elkaar blijft.

Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 28 oktober 2012, 16:15:40
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

[foto]

Van wanneer is deze foto, kun je dat nog achterhalen?
Silberlingen in dezelfde treinreeks als de Plan D´s (dat is toch ook 2242?)! Invalbeurt? In lijn van eerdere posts hier zou ik hier dan toch eerder 3x een B-rijtuig verwachten (dus B-AB-B-B-D). Dat is dus ook een verrassing. De 1200 is smullen btw, helemaal vanuit dit standpunt.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 18:25:47
In elk geval tussen 30 mei 1976 en 9 mei 1980... ;)

Nee, dat is geen invalbeurt, dagelijks werden trein 2242/2249 Hildesheim-Hannover-Hengelo (dus niet verder...) met zilverlingen + oude groene Eilzugbagagewagen gereden. In de V200-tijd werd met 4 of 5 Silberlinge gereden, in de NS E-loctijd kennelijk met 3...
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 28 oktober 2012, 20:16:11
Dat lijkt me redelijk inefficiënt. Die NS E-loc ging er dus voor in Bentheim en eraf in H'lo? Waarom niet even doorgetuft (doorgedieseld zo je wilt) met de DB-loc? Of... was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Is er een duidelijker foto van dat bagagerijtuig misschien? Misschien is dat een inkoppertje voor velen hier, maar ik heb geen idee welk apparaat hier bedoeld wordt.

(dus niet verder...)

Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Ik woonde aan de andere kant van Hengelo (enige tientallen km's) en kon me die Silberlingen niet herinneren. Ze waren me wel opgevallen denk ik (vertel me nu niet dat er toch Silberlingen verder reden dan H'lo...  :-\  ;D).
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Mispoes op 28 oktober 2012, 20:42:07
was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Exact!

Toen de 1600'en volop bezig waren in te stromen kreeg ik in het najaar van 1982 in de gaten dat er vrijwel altijd een 1600 voor deze trein stond. Aangezien ik op dat moment nog nauwelijks foto's maakte maar wel mijn waarnemingen vastlegde heb ik vaak deze trein staan opwachten om maar vooral een nieuw nummertje, en als het meezat, ook een nieuw stadswapen te kunnen noteren. De 1600 stond (net als de DB 220 jaren daarvoor) de hele middag op het tractieterrein te Hengelo voor deze trein 17.00 uur af te wachten om de trein naar Bh te brengen. Kennelijk zat dat zo in de omloop, over efficiency gesproken. De oude groene bagagewagen die in het voorjaar van 1982 nog in de trein zat was in het najaar steevast een blauw/beige Dm902. Toen ik twee jaar later de tijd meer dan rijp achtte om deze trein op de foto te zetten was deze reeds opgeheven...

Extra treinen werden wel eens met Silberlinge gereden, deze reden dan verder dan Hgl. In de zomer van 1986 heb ik eens een kindertrein met Silberlinge op het emplacement van Oldezaal gefotografeerd maar de 2242/2249 gingen niet verder dan Hgl. Daar werd aansluiting gegeven op de plan E/W-trein van Es naar Asd, veel evrschil in comfort was er niet...

Van die bagagewagen is volgens mij nog geen exact model uitgebracht door de grote fabrikanten maar Roco heeft in de Eilzugwagenreeks een prima alternatief die op het oog veel overeenkomt en voor mij goed genoeg is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3091_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3091_1.jpg)
   
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: Edgar op 28 oktober 2012, 20:57:18
Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X

Daarnaast kun je je afvragen of het veel inefficiënter is dan het Syntus DM'90 boemeltje. Maar ook dat is off topic.
Titel: Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
Bericht door: 1200blauw op 28 oktober 2012, 22:37:12
Dus geen exact exemplaar van die D, jammer. Maar goed, vaak kom je met geduld een heel eind en die Silberlinge heb ik voorlopig ook nog niet. Dat Euroboompje in m'n tuin kan de inflatie en BTW-verhogingen maar niet bijhouden...

Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X
Mocht je daarvan de exacte samenstelling weten: open daarover eens een nieuw draadje, want dat is ook interessant!  (y)
Titel: Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
Bericht door: Rudolfph op 29 oktober 2012, 10:32:14
Daar zijn al draadjes over:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13006.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13049.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39668.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3672.0.html
Titel: Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
Bericht door: Edde op 29 oktober 2012, 16:14:11
Ik wil de heren nog bedanken voor het antwoord
op mijn vraag over de blauw/beige rijtuigen.

gr Ed.
Titel: Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
Bericht door: cor_b op 29 oktober 2012, 18:32:47
Dat bagage rijtuig wat Poes laat zien reed ook altijd mee met de buurland trein Hengelo-Braunsweich
Vaak met deze gereisd tot Minden daar overstappen op de stoptrein naar Leese-Stolzenau waar ik in militaire dienst heb gelegen
Deze trein bestond uit 3mittelsteigwagen en een elok 140.

Cor