Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:07:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 06:09:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
  

Auteur Topic: Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)  (gelezen 12156 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Gepost op: 17 juni 2012, 16:34:30 »
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D en een Stalen D van de NS. Op het traject Hannover-Hengelo reed de stam met een DB 220 als trekkracht, in Hengelo kwam er een NS E-loc (1100/1200/1300) voor de trein en werd achter aan de trein een RD (plan E, soms plan D) bijgeplaatst. Op het traject Bad Harzburg-Hannover werden ter versterking wel eens DB rijtuigen meegegeven, deze laat ik hier buiten beschouwing. De trein Bad Harzburg-Amsterdam CS wordt wel eens ten onrechte de Harz Express genoemd. Dat is dus niet juist. De Harz Express had een andere route en andere samenstellingen en reed ook op andere tijden. Het treinnummer van de trein Bad Harzburg-Amsterdam CS was t/m 25 mei 1974 tr. 1528, voor de tegenovergestelde richting was dat tr. 1523. Vanaf 26 mei 1974 werden de treinnummers gewijzigd in 2244 resp. 2247. Bad Harzburg-Hannover Hbf-Hengelo werd met Duitse dieseltractie gereden met vrijwel uitsluitend DB 220 van het Bw Hannover. Deze locs verhuisden na de zomer van 1975 naar het Bw Braunschweig-1 maar bleven de treinen van/naar Hengelo rijden. Met ingang van 30 mei 1976 werd de gehele lijn van Hannover naar Hengelo elektrisch bereden en werd de locwissel verplaatst naar Bentheim. De NS E-locs haalden hun treinen nu op in Bentheim die door een DB 110 werd aangebracht. De treinen zelf wijzigden ook van samenstelling: de NS-rijtuigen werden vervangen door moderne DB-rijtuigen. 29 mei 1976 was dus de laatste dag van de fraaie combinatie.
De stam zag er als volgt uit: D+B+A+B+B+B. Nu Artitec prachtige modellen van de Stalen D heeft uitgebracht is het mogelijk om zowel de trein op het dieseltraject na te bootsen als met elektrische tractie. Het is zelfs mogelijk om de trein samen te stellen met rijtuigen met verschillende rijtuignummers.
Trein 1528/2244 Hannover-Hengelo: 220+D+B+A+B+B+B
Trein 1528/2244 Hengelo-Amsterdam: 1100/1200/1300+D+B+A+B+B+B+RD
Trein 1523/2247 Amsterdam-Hengelo: 1100/1200/1300+RD+B+B+B+A+B+D
Trein 1523/2247 Hengelo-Hannover: 220+B+B+B+A+B+D
Roco heeft 2 modellen uitgebracht van de 220-serie (V200) die qua nummer geschikt zijn: de 220 027-7 (cat. 43523) en de 220 031-9 uit de dubbelset 62749 waarbij de 031 het model is dat gemotoriseerd is.

De (nog niet opgetuigde) 220 031-9 naast de 220 027-7.

De keuze uit de NS-Elocs is groter: 1100, 1200 en 1300, zonder 3e frontsein in geel/grijs en blauw met vignetten.

De 1149 uit een zelfbouwproject: wel huisstijl, géén 3e pit.

Artitec heeft 2 Stalen D’s die geschikt zijn voor de trein:
Rijtuig 51 84 95-40-005-4 (cat.nr. 20.246.05) en rijtuig 51 84 95-40-017-9 (cat.nr. 20.246.06)


Stalen D 51 84 95-40-005-4

De 5 plan D-rijtuigen komen uit het productiejaar 2009/2010 en hebben allemaal verschillende rijtuignummers.

Plan D B 51 84 29-40 107-9 (Roco cat.nr. 44243)

Plan D A 51 84 18-40 107-2 (Roco cat.nr. 44242)

Plan D B 51 84 29-40 134-3 (Roco cat.nr. 44244)

Plan D B 51 84 29-40 132-7 (uit Roco startset 41297)

Plan D B 51 84 29-40 112-9 (uit Roco startset 41297)

Het RD-rijtuig kan zowel een plan E als D zijn, het was meestal een plan E.

Plan E-RD 50 84 87-37 214-8 (Artitec 20.156.01)

Degene die (de modellen uit) startset 41297 in zijn bezit heeft kan alle modellen gebruiken, ook de 1100, de A en de RD. Alleen de Roco rijtuigen 44243 en 44244 en een Stalen D hoeven dan nog te worden aangeschaft.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2012, 17:13:45 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Chris2412

  • Online Online
  • Berichten: 1433
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2012, 17:00:44 »
Dag Mispoes.

Ik heb op basis van info van Groterdam de Stalen D van Artitec eindigend op 007-0 aangeschaft.
Volgens de info zou deze ook geschikt moeten zijn voor diensten naar Duitsland.

Klopt dit dan of heb ik de foute Stalen D gekocht? ???
Ik wil der graag een hebben die straks in mijn stam 1500 - 2x plan N - 2x plan K - Stalen D  als trein Den Haag - Keulen.

Groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2012, 17:05:59 »
Qua kleur past die Stalen D niet bij de Roco plan D's, Chris. De door jou genoemde Stalen D heb ik ook in mijn bezit maar die gebruik ik weer voor de Scandex, afgewisseld met de bekende trein naar Köln met plan N en de nog te verschijnen plan K. De 007 is veel donkerder, de 005 en 017 passen daarentegen perfect bij de plan D's. Voor wat betreft toelating en tijdperk is er niet zoveel aan de hand...
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Chris2412

  • Online Online
  • Berichten: 1433
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2012, 17:21:37 »
Oke bedankt Mispoes.

Verder een mooie samenstelling, maar vind persoonlijk de treinsamenstelling van na 1976 qua kleur wat vrolijker.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2012, 12:14:21 »
Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2012, 14:35:00 »


De Plan D's in Bad Harzburg in het voorjaar van 1976 met op de voorgrond de 050 919-0 van Bw Lehrte.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2012, 20:36:33 »
Heb je toevallig ook nog de rijtuignummers... ;D

Kijk kijk, heel mooi Mispoes! Een vraagje ter controle: die Plan D RD is dan per definitie de 111 neem ik aan, tenzij je voor 1974 gaat zitten?

Ja of de 112 (die alleen ik schijn te hebben...).

Om er zeker van te zijn dat ook vòòr 1974 een RD op het traject Hgl-Asd v.v. werd gesteld moest ik even in een oud spoorboekje (73/74) kijken, daarbij ontdekte ik dat de treinen 1528 en 1523 op het elektrische deel een ander nummer hadden: tr. 452 resp. 441. 


Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2012, 20:47:20 »
De 112 is toch in 1974 ook verbouwd? Volgens de site van Martijn Haman zat hij iig qua nummer in de TD-stuurstand-reeks...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2012, 21:26:49 »
Dat klopt maar er is een nieuwe 112 ontstaan uit de 105 die niet werd verbouwd (vernummerd in mei 1974).
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2012, 21:43:25 »
OK, apart dat die in 1978 dan niet vernummerd is maar tot 1980 in dienst was... weet iemand daar meer over (sorry, Plan D is van voor mijn tijd en ik kan vrij weinig over de historie vinden)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2012, 22:33:04 »
@Frank: nee, geen rijtuignummers. We stonden daar die 050 te fotograferen toen 'out of the blue (!)' die Plan D rijtuigen het beeld inreden. Waren nog niet in het station gedweest.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2012, 15:32:00 »
Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 17:03:19 »
Citaat
De trein van Bad Harzburg naar Amsterdam en vice-versa bestond tot 30 mei 1976 uit rijtuigen plan D....

We hebben het hier dus over periode IVa. Wat ik me nu afvraag is: reed deze trein, al dan niet in een dergelijke samenstelling, voor die tijd, d.w.z. periode IIIb, ook?

Groet,
Jan

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2012, 07:55:15 »
Ik denk het wel, al heb ik daar geen foto's van gezien. De 220 wordt dan V200 van het Bw Hamm P.

Ik meen elders gelezen te hebben dat de RD niet altijd werd toegevoegd voor het binnenlandse deel. Is dat correct of is het niet toevoegen van de RD een incidentele situatie?

Ik denk dat dat van incidentele aard is: op het traject Asd-Hgl en vice-versa staat het koffiekopje in het spoorboekje.

Het laatste stukje ontbrekende van de trein (althans voor degene die niet van het wijzigen van opschriften houdt) ik heb het nu weer over tijdperk 4, wordt aangekondigd door Roco. Na de geschikte plan D's van Roco, de Stalen D's van Artitec komt Roco met een 220 die zowel qua nummer als Bw geschikt is: 220 028-5. Blz. 12 catalogusnr. 72860
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2012, 08:39:13 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:29:26 »
Schitterende plaat van de trein bij Rheine, onderweg naar Hengelo.
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk