Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 17:34:35
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Benrail
Vandaag om 17:34:11
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Biesje
Vandaag om 17:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 17:31:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:29:34
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Sven
Vandaag om 17:14:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:11:54
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 17:11:08
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving door Marco Staartjes
Vandaag om 17:05:22
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door johanw
Vandaag om 17:05:00
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 17:04:06
Model steenkolen maken voor de stoomlok door Karben
Vandaag om 16:54:54
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Erik Baas
Vandaag om 16:48:45
Zonder fouten een Arduino programmeren door Eric B
Vandaag om 16:45:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:42:24
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:41:18
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door Pauldg
Vandaag om 16:34:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 16:28:20
NS 2100, zelfbouw door Gert Arkema
Vandaag om 16:27:20
Diverse projecten, vooroorlogs materieel door janw
Vandaag om 16:27:03
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Ronald Koerts
Vandaag om 16:04:59
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door Ronald Koerts
Vandaag om 15:59:57
[H0] De Spoorstraat door spoorijzer
Vandaag om 15:20:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:22
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 14:54:01
Trein stopt op wissel door Ronald Halma
Vandaag om 14:53:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:41:00
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Hans Reints
Vandaag om 14:19:10
Na de multimaus....hoe verder? door BrightonBelle
Vandaag om 14:11:36
Hookyville (schaal N) door gvandersel
Vandaag om 13:33:39
  

Auteur Topic: Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo  (gelezen 5782 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:38:20 »
Mijn complimenten aan de Poezen en andere Heren. Een zeer verdiepend draadje. Hier kan ik nou van genieten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3125
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:58:07 »
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:02:49 »
Ah! Fraai... (y)

Trein 2242 (Hildesheim-Hengelo), ging 's-middags als trein 2249 terug. Verdween jammer genoeg m.i.v. zomerdienst 1984 uit het spoorboekje...


Ik zal de mods een verzoek sturen een deel (na het 1e bericht op blz. 2) te verplaatsen naar een nieuw topic "Internationale  treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo" zodat we wat meer van het oorspronkelijke topic af kunnen wijken want er valt wel wat over te melden. bovendien kan ik dan eens wat foto's uit de jaren '80 laten zien...
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 13:17:46 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3125
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:15:21 »
En dan deze nog: loc 1216 op 210982 te Bad Bentheim. Omdat een rijtuig van de DR het uitzicht belemmert, kan ik niet concluderen dat het AB of A rijtuig dat niet zichtbaar is ook blauw/beige was (en dus een fraaie blauw/beige trein oplevert).

Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:33:53 »
Frank, dit is trein 2244 die net aan het vertrekken is uit Bad Bentheim... Zo te zien zonder bagagefaciliteit.

Verzoek tot splitsing is inmiddels gedaan, laten we hier maar gewoon verder gaan tot de dienstdoende mod de boel heeft gesplitst zodat alles van de laatste dagen een beetje bij elkaar blijft.

Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:15:40 »
Na even zoeken vond ik deze dia: loc 1214 bij Gildehaus. Drie Silberlingen (B-AB-B) en een Duits bagagerijtuig (voor zover ik kan zien). Het draadje wordt nu overigens wel een beetje 'Buurlandtreinen ruim dertig jaar geleden'.

[foto]

Van wanneer is deze foto, kun je dat nog achterhalen?
Silberlingen in dezelfde treinreeks als de Plan D´s (dat is toch ook 2242?)! Invalbeurt? In lijn van eerdere posts hier zou ik hier dan toch eerder 3x een B-rijtuig verwachten (dus B-AB-B-B-D). Dat is dus ook een verrassing. De 1200 is smullen btw, helemaal vanuit dit standpunt.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 16:20:40 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2012, 18:25:47 »
In elk geval tussen 30 mei 1976 en 9 mei 1980... ;)

Nee, dat is geen invalbeurt, dagelijks werden trein 2242/2249 Hildesheim-Hannover-Hengelo (dus niet verder...) met zilverlingen + oude groene Eilzugbagagewagen gereden. In de V200-tijd werd met 4 of 5 Silberlinge gereden, in de NS E-loctijd kennelijk met 3...
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:16:11 »
Dat lijkt me redelijk inefficiënt. Die NS E-loc ging er dus voor in Bentheim en eraf in H'lo? Waarom niet even doorgetuft (doorgedieseld zo je wilt) met de DB-loc? Of... was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Is er een duidelijker foto van dat bagagerijtuig misschien? Misschien is dat een inkoppertje voor velen hier, maar ik heb geen idee welk apparaat hier bedoeld wordt.

(dus niet verder...)

Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Ik woonde aan de andere kant van Hengelo (enige tientallen km's) en kon me die Silberlingen niet herinneren. Ze waren me wel opgevallen denk ik (vertel me nu niet dat er toch Silberlingen verder reden dan H'lo...  :-\  ;D).

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:42:07 »
was dat een DB E-loc die maar tot Bentheim kon komen omdat vanaf daar de draad onder andere prik stond?

Exact!

Toen de 1600'en volop bezig waren in te stromen kreeg ik in het najaar van 1982 in de gaten dat er vrijwel altijd een 1600 voor deze trein stond. Aangezien ik op dat moment nog nauwelijks foto's maakte maar wel mijn waarnemingen vastlegde heb ik vaak deze trein staan opwachten om maar vooral een nieuw nummertje, en als het meezat, ook een nieuw stadswapen te kunnen noteren. De 1600 stond (net als de DB 220 jaren daarvoor) de hele middag op het tractieterrein te Hengelo voor deze trein 17.00 uur af te wachten om de trein naar Bh te brengen. Kennelijk zat dat zo in de omloop, over efficiency gesproken. De oude groene bagagewagen die in het voorjaar van 1982 nog in de trein zat was in het najaar steevast een blauw/beige Dm902. Toen ik twee jaar later de tijd meer dan rijp achtte om deze trein op de foto te zetten was deze reeds opgeheven...

Extra treinen werden wel eens met Silberlinge gereden, deze reden dan verder dan Hgl. In de zomer van 1986 heb ik eens een kindertrein met Silberlinge op het emplacement van Oldezaal gefotografeerd maar de 2242/2249 gingen niet verder dan Hgl. Daar werd aansluiting gegeven op de plan E/W-trein van Es naar Asd, veel evrschil in comfort was er niet...

Van die bagagewagen is volgens mij nog geen exact model uitgebracht door de grote fabrikanten maar Roco heeft in de Eilzugwagenreeks een prima alternatief die op het oog veel overeenkomt en voor mij goed genoeg is:

   
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:57:18 »
Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X

Daarnaast kun je je afvragen of het veel inefficiënter is dan het Syntus DM'90 boemeltje. Maar ook dat is off topic.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:37:53 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re:Trein Bad Harzburg-Amsterdam (tijdperk 4a)
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:37:12 »
Dus geen exact exemplaar van die D, jammer. Maar goed, vaak kom je met geduld een heel eind en die Silberlinge heb ik voorlopig ook nog niet. Dat Euroboompje in m'n tuin kan de inflatie en BTW-verhogingen maar niet bijhouden...

Silberlinge kwamen wel tot in Amsterdam, maar die kwamen via Emerich de grens over (trein van/naar Bad Wildungen). Maar dat is wel erg off topic ;) :-X
Mocht je daarvan de exacte samenstelling weten: open daarover eens een nieuw draadje, want dat is ook interessant!  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:39:20 door 1200blauw »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

Edde

  • N Bahn BRD 1977-1985
  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
    • Mijn Flickr pagina
Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:14:11 »
Ik wil de heren nog bedanken voor het antwoord
op mijn vraag over de blauw/beige rijtuigen.

gr Ed.

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1590
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Internationale treinen uit de jaren 70 en 80 via Hengelo
« Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2012, 18:32:47 »
Dat bagage rijtuig wat Poes laat zien reed ook altijd mee met de buurland trein Hengelo-Braunsweich
Vaak met deze gereisd tot Minden daar overstappen op de stoptrein naar Leese-Stolzenau waar ik in militaire dienst heb gelegen
Deze trein bestond uit 3mittelsteigwagen en een elok 140.

Cor