Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:02:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 21:51:20
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642010 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2115 Gepost op: 01 July 2013, 19:18:19 »
Even inhakend op de berichten van Bart en Henk.

Eerlijk gezegd zou ik dat juist prettig vinden zodat ik ook op de hoogte blijf van de juiste termen in andere sectoren.
't maakt de mens wat slimmer.
Natuurlijk zitten er grenzen aan. Ik verwacht ik ook niet dat de media tot in de puntjes het verschil gaat uitleggen tussen ATB en ERTMS als er weer eens ergens een treinongeval heeft plaatsgevonden, maar op hoofdlijnen is het wel prettig om de juiste bewoording te gebruiken voordat we het straks allemaal hebben over "die meisje" en dergelijken.

...Maar weer terug naar de Fyra.

Met vriendelijke groet

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Bart van den Dam

• N spoorder
  • Offline Offline
« Reactie #2116 Gepost op: 01 July 2013, 19:32:49 »
Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
- Dat kost een bult tijd. En in die tijd kost dat spoor maar geld omdat het onvoldoende gebruikt wordt.
- De nieuw te bouwen loc's kosten geld. En dat terwijl ze voor tijdelijke inzet bedoeld lijken te zijn.
- En dan moet er nog iets gemaakt gaan worden voor de definitieve situatie met treinen die wel voldoende snel zijn.
- Staan er niet ergens een paar loc's langs de kant? Of zijn er geen maatschappijen die wat loc's kunnen verhuren/leasen aan NSR?
- En tot Breda (of Roosendaal) kunnen we zoiets toch prima oplossen met stilstaande loc's uit de serie 1700/1800? Of zeg ik nu iets heel geks?

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
« Reactie #2117 Gepost op: 01 July 2013, 19:35:23 »
Je zegt niks geks, maar deze loks zullen na hun inval dienst nog wel voor iets anders
gebruikt worden, anders is het puur zonde.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

henk

• Offline Offline
« Reactie #2118 Gepost op: 01 July 2013, 19:42:37 »
@Mark, dat snap ik wel, en je hebt helemaal gelijk als het om fout Nederlands gaat, maar wagon is gewoon correct Nederlands dat voldoende precies is voor een doorsnee nieuwsbericht. Bij NS hebben ze hele goede redenen om de terminologie nader te specificeren, maar buiten de vakcontext kan jargon het bericht juist vertroebelen.

Nu behoort het tot mijn vak om het zorgstelsel aan doorsnee mensen uit te leggen en ik kan dat ook. Ik kom te veel figuren tegen die graag koketteren met hun vakkennis en jammer als de goegemeente het dan niet begrijpt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2119 Gepost op: 01 July 2013, 19:53:19 »
Op voorhand vraag ik me af waar je t.z.t. die locs dan voor wil inzetten.
Zeker als NS schijnbaar het standpunt al geruime tijd heeft ingenomen om zoveel mogelijk treinstellen te laten rijden ipv een stam met een losse loc eraan.
Komt het volgende ook om de hoek kijken,voor zowel het HSL gebeuren als later,waar tover je de rijtuigen vandaan ?
ICK mag max 160 als ik t goed begrijp en moet onderhoud ondergaan een "keuring/APK" en hier en daar miss worden hersteld van dingen zoals vandalisme(ramen die kapot zijn en dingen die daar weer uit voortvloeien door bv het weer) of wel regen,wind enz enz.
Hoe t met ICL zit daar heb ik geen idee van maar ook dat zal niet zomaar te doen zijn.
Verder is t vreemd dat men locs wil kopen ipv huren,huren lijkt me logischer,zeker als er straks iets van een nieuw treinstel moet komen.
(dat nieuwe treinstel zal er toch van moeten komen lijkt me)
Want anders zit je met een hoop locs zonder werk,of men moet ze na het HSL verhaal bij DBS kunnen neermikken als goederen loc.(of dat zou werken weet ik niet,miss is de loc er wel niet geschikt voor)
En dan zit je zoals al aangehaald met de concessie eisen,ik geloof niet dat men akkoord gaat met max 160 als de snelheid hoger is beschreven/vast gelegd.
Afijn er gebeuren weer hele vreemde dingen die weer een hoop geld gaan kosten >:(
Ik denk dat de crisis met behulp van zulke raket geleerden die maar schijnbaar klakkeloos belasting geld uit blijven geven,nog wel wat jaren zal worden verlengd :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

• Offline Offline
« Reactie #2120 Gepost op: 01 July 2013, 19:55:46 »
Oh gelukkig, ik dacht al waar blijft de belastingbetaler.  ;D

- En tot Breda (of Roosendaal) kunnen we zoiets toch prima oplossen met stilstaande loc's uit de serie 1700/1800? Of zeg ik nu iets heel geks?

Dat is best wel gek, bijvoorbeeld omdat die loks niet zo goed tegen de bovenleidingspanning op de HSL kunnen.  ;)
Benieuwd of dat bericht inhoudelijk helemaal klopt.  ;D

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2121 Gepost op: 01 July 2013, 19:55:59 »
@Bart & Remy:

Eigen locs en dan rijden ze over een paar jaar over de HSL Den Haag - Venlo denk ik. Dat was in ieder geval een idee een tijd terug.
Daar zal de NS heus over nagedacht hebben. 17/1800'n gaan niet want die gaan niet over de HSL en dat is de bedoeling. De vraag is of er Traxx kant en klaar staan of dat deze nog gebouwd moeten worden, een groot aantal hoeft het niet te zijn voor de Beneluxdienst, een stuk of twaalf ongeveer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2122 Gepost op: 01 July 2013, 20:00:18 »
Wagon is gewoon ABN hoor en een correcte aanduiding.
Zal ik daar wat van zeggen? Nee, toch maar niet. Anders krijgen we weer zo'n welles/nietes discussie tussen de wetenden en de onwetenden. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2123 Gepost op: 01 July 2013, 20:29:08 »
Die snelle treinen kunnen in NL nét zo goed over het bestaande spoor rijden en dan op de plek waar het om "echte afstanden" gaat tempo maken...

Ja, dat schrijf je minimaal eens per week en dit argument heb ik een tijd geleden al onderuit gehaald, dus dat ga ik niet nog eens doen. Maar we weten het nu wel.

Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
- Dat kost een bult tijd. En in die tijd kost dat spoor maar geld omdat het onvoldoende gebruikt wordt.

Eh, ja, maar heb je een beter idee? Het is niet zo dat treinstellen en locs voor het oprapen liggen.

Citaat
- De nieuw te bouwen loc's kosten geld. En dat terwijl ze voor tijdelijke inzet bedoeld lijken te zijn.

Maar zoals je zelf al zegt, de concessie niet gebruiken kost nog veel meer geld.

Citaat
- En dan moet er nog iets gemaakt gaan worden voor de definitieve situatie met treinen die wel voldoende snel zijn.

Maar dat kost nog veel meer tijd dan een stel TRAXX-en. Dat moet via een openbare aanbesteding, bijvoorbeeld.

Citaat
- Staan er niet ergens een paar loc's langs de kant? Of zijn er geen maatschappijen die wat loc's kunnen verhuren/leasen aan NSR?

Kennelijk niet. Door de crisis zijn de fabrikanten ook minder gaan bouwen.

Citaat

Ja, want die kunnen immers niet op de HSL-Zuid rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2124 Gepost op: 01 July 2013, 20:32:40 »
Zal ik daar wat van zeggen? Nee, toch maar niet. Anders krijgen we weer zo'n welles/nietes discussie tussen de wetenden en de onwetenden. 8)

Volgens mij gebruiken de vakmensen "rijtuig" en "wagen", niet "wagon". Maar goed, de overgrote meerderheid van het volk is niet vakman, dus bij "rijtuig" denken die aan de derde dinsdag in september.

"Wagon" is gewoon goed Nederlands, alleen niet nauwkeurig genoeg voor de vaklui. Sommigen hebben het ook over "CPU" als ze het over het systeemkastje van een PC hebben en dan laat ik  ze ook maar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #2125 Gepost op: 01 July 2013, 20:34:58 »
Sommigen hebben het ook over "CPU" als ze het over het systeemkastje van een PC hebben en dan laat ik  ze ook maar.

- Peter

En schelden of slaan op de monitor terwijl de systeemkast op de grond staat....
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

henk

• Offline Offline
« Reactie #2126 Gepost op: 01 July 2013, 20:35:53 »

Je hoeft jezelf niet onwetend te noemen hoor Klaas. Schort het daar toch aan, pak dan een woordenboek of ga te rade bij de Belgische spoorwegen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2127 Gepost op: 01 July 2013, 21:01:02 »
Henk, het woordenboek waar het goed in staat heb ik niet in huis.
Het woordenboek wat ik in huis heb, daar staat het niet goed in.
Dus zo onwetend ben ik niet. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2128 Gepost op: 01 July 2013, 21:20:39 »
Tja, dan moet je een goed woordenboek kopen Klaas, de Van Dale of zo.
Of het boek waarin het Nederlandstalig jargon van de NMBS staat. Toch opvallend vind je niet? Dat twee spoorbedrijven in hetzelfde taalgebied toch verschillend jargon kunnen ontwikkelen. Wat zegt dat over de status van vaktermen?

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #2129 Gepost op: 01 July 2013, 21:58:22 »
Als we treinen overdragen hebben we het gewoon over het aantal "bakken". Klaar...  ;D