Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641911 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2115 Gepost op: 01 July 2013, 19:18:19 »
Even inhakend op de berichten van Bart en Henk.

Eerlijk gezegd zou ik dat juist prettig vinden zodat ik ook op de hoogte blijf van de juiste termen in andere sectoren.
't maakt de mens wat slimmer.
Natuurlijk zitten er grenzen aan. Ik verwacht ik ook niet dat de media tot in de puntjes het verschil gaat uitleggen tussen ATB en ERTMS als er weer eens ergens een treinongeval heeft plaatsgevonden, maar op hoofdlijnen is het wel prettig om de juiste bewoording te gebruiken voordat we het straks allemaal hebben over "die meisje" en dergelijken.

...Maar weer terug naar de Fyra.

Met vriendelijke groet

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2116 Gepost op: 01 July 2013, 19:32:49 »
Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
- Dat kost een bult tijd. En in die tijd kost dat spoor maar geld omdat het onvoldoende gebruikt wordt.
- De nieuw te bouwen loc's kosten geld. En dat terwijl ze voor tijdelijke inzet bedoeld lijken te zijn.
- En dan moet er nog iets gemaakt gaan worden voor de definitieve situatie met treinen die wel voldoende snel zijn.
- Staan er niet ergens een paar loc's langs de kant? Of zijn er geen maatschappijen die wat loc's kunnen verhuren/leasen aan NSR?
- En tot Breda (of Roosendaal) kunnen we zoiets toch prima oplossen met stilstaande loc's uit de serie 1700/1800? Of zeg ik nu iets heel geks?

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2117 Gepost op: 01 July 2013, 19:35:23 »
Je zegt niks geks, maar deze loks zullen na hun inval dienst nog wel voor iets anders
gebruikt worden, anders is het puur zonde.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2118 Gepost op: 01 July 2013, 19:42:37 »
@Mark, dat snap ik wel, en je hebt helemaal gelijk als het om fout Nederlands gaat, maar wagon is gewoon correct Nederlands dat voldoende precies is voor een doorsnee nieuwsbericht. Bij NS hebben ze hele goede redenen om de terminologie nader te specificeren, maar buiten de vakcontext kan jargon het bericht juist vertroebelen.

Nu behoort het tot mijn vak om het zorgstelsel aan doorsnee mensen uit te leggen en ik kan dat ook. Ik kom te veel figuren tegen die graag koketteren met hun vakkennis en jammer als de goegemeente het dan niet begrijpt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2119 Gepost op: 01 July 2013, 19:53:19 »
Op voorhand vraag ik me af waar je t.z.t. die locs dan voor wil inzetten.
Zeker als NS schijnbaar het standpunt al geruime tijd heeft ingenomen om zoveel mogelijk treinstellen te laten rijden ipv een stam met een losse loc eraan.
Komt het volgende ook om de hoek kijken,voor zowel het HSL gebeuren als later,waar tover je de rijtuigen vandaan ?
ICK mag max 160 als ik t goed begrijp en moet onderhoud ondergaan een "keuring/APK" en hier en daar miss worden hersteld van dingen zoals vandalisme(ramen die kapot zijn en dingen die daar weer uit voortvloeien door bv het weer) of wel regen,wind enz enz.
Hoe t met ICL zit daar heb ik geen idee van maar ook dat zal niet zomaar te doen zijn.
Verder is t vreemd dat men locs wil kopen ipv huren,huren lijkt me logischer,zeker als er straks iets van een nieuw treinstel moet komen.
(dat nieuwe treinstel zal er toch van moeten komen lijkt me)
Want anders zit je met een hoop locs zonder werk,of men moet ze na het HSL verhaal bij DBS kunnen neermikken als goederen loc.(of dat zou werken weet ik niet,miss is de loc er wel niet geschikt voor)
En dan zit je zoals al aangehaald met de concessie eisen,ik geloof niet dat men akkoord gaat met max 160 als de snelheid hoger is beschreven/vast gelegd.
Afijn er gebeuren weer hele vreemde dingen die weer een hoop geld gaan kosten >:(
Ik denk dat de crisis met behulp van zulke raket geleerden die maar schijnbaar klakkeloos belasting geld uit blijven geven,nog wel wat jaren zal worden verlengd :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2120 Gepost op: 01 July 2013, 19:55:46 »
Oh gelukkig, ik dacht al waar blijft de belastingbetaler.  ;D


- En tot Breda (of Roosendaal) kunnen we zoiets toch prima oplossen met stilstaande loc's uit de serie 1700/1800? Of zeg ik nu iets heel geks?


Dat is best wel gek, bijvoorbeeld omdat die loks niet zo goed tegen de bovenleidingspanning op de HSL kunnen.  ;)
Benieuwd of dat bericht inhoudelijk helemaal klopt.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2121 Gepost op: 01 July 2013, 19:55:59 »
@Bart & Remy:

Eigen locs en dan rijden ze over een paar jaar over de HSL Den Haag - Venlo denk ik. Dat was in ieder geval een idee een tijd terug.
Daar zal de NS heus over nagedacht hebben. 17/1800'n gaan niet want die gaan niet over de HSL en dat is de bedoeling. De vraag is of er Traxx kant en klaar staan of dat deze nog gebouwd moeten worden, een groot aantal hoeft het niet te zijn voor de Beneluxdienst, een stuk of twaalf ongeveer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2122 Gepost op: 01 July 2013, 20:00:18 »
Wagon is gewoon ABN hoor en een correcte aanduiding.
Zal ik daar wat van zeggen? Nee, toch maar niet. Anders krijgen we weer zo'n welles/nietes discussie tussen de wetenden en de onwetenden. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2123 Gepost op: 01 July 2013, 20:29:08 »
Die snelle treinen kunnen in NL nét zo goed over het bestaande spoor rijden en dan op de plek waar het om "echte afstanden" gaat tempo maken...

Ja, dat schrijf je minimaal eens per week en dit argument heb ik een tijd geleden al onderuit gehaald, dus dat ga ik niet nog eens doen. Maar we weten het nu wel.

Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
- Dat kost een bult tijd. En in die tijd kost dat spoor maar geld omdat het onvoldoende gebruikt wordt.

Eh, ja, maar heb je een beter idee? Het is niet zo dat treinstellen en locs voor het oprapen liggen.

Citaat
- De nieuw te bouwen loc's kosten geld. En dat terwijl ze voor tijdelijke inzet bedoeld lijken te zijn.

Maar zoals je zelf al zegt, de concessie niet gebruiken kost nog veel meer geld.

Citaat
- En dan moet er nog iets gemaakt gaan worden voor de definitieve situatie met treinen die wel voldoende snel zijn.

Maar dat kost nog veel meer tijd dan een stel TRAXX-en. Dat moet via een openbare aanbesteding, bijvoorbeeld.

Citaat
- Staan er niet ergens een paar loc's langs de kant? Of zijn er geen maatschappijen die wat loc's kunnen verhuren/leasen aan NSR?

Kennelijk niet. Door de crisis zijn de fabrikanten ook minder gaan bouwen.

Citaat
- En tot Breda (of Roosendaal) kunnen we zoiets toch prima oplossen met stilstaande loc's uit de serie 1700/1800? Of zeg ik nu iets heel geks?

Ja, want die kunnen immers niet op de HSL-Zuid rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2124 Gepost op: 01 July 2013, 20:32:40 »
Zal ik daar wat van zeggen? Nee, toch maar niet. Anders krijgen we weer zo'n welles/nietes discussie tussen de wetenden en de onwetenden. 8)

Volgens mij gebruiken de vakmensen "rijtuig" en "wagen", niet "wagon". Maar goed, de overgrote meerderheid van het volk is niet vakman, dus bij "rijtuig" denken die aan de derde dinsdag in september.

"Wagon" is gewoon goed Nederlands, alleen niet nauwkeurig genoeg voor de vaklui. Sommigen hebben het ook over "CPU" als ze het over het systeemkastje van een PC hebben en dan laat ik  ze ook maar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2125 Gepost op: 01 July 2013, 20:34:58 »
Sommigen hebben het ook over "CPU" als ze het over het systeemkastje van een PC hebben en dan laat ik  ze ook maar.

- Peter

En schelden of slaan op de monitor terwijl de systeemkast op de grond staat....
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2126 Gepost op: 01 July 2013, 20:35:53 »
Zal ik daar wat van zeggen? Nee, toch maar niet. Anders krijgen we weer zo'n welles/nietes discussie tussen de wetenden en de onwetenden. 8)

Je hoeft jezelf niet onwetend te noemen hoor Klaas. Schort het daar toch aan, pak dan een woordenboek of ga te rade bij de Belgische spoorwegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2127 Gepost op: 01 July 2013, 21:01:02 »
Henk, het woordenboek waar het goed in staat heb ik niet in huis.
Het woordenboek wat ik in huis heb, daar staat het niet goed in.
Dus zo onwetend ben ik niet. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2128 Gepost op: 01 July 2013, 21:20:39 »
Tja, dan moet je een goed woordenboek kopen Klaas, de Van Dale of zo.
Of het boek waarin het Nederlandstalig jargon van de NMBS staat. Toch opvallend vind je niet? Dat twee spoorbedrijven in hetzelfde taalgebied toch verschillend jargon kunnen ontwikkelen. Wat zegt dat over de status van vaktermen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2129 Gepost op: 01 July 2013, 21:58:22 »
Als we treinen overdragen hebben we het gewoon over het aantal "bakken". Klaar...  ;D