Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Karst Drenth
Vandaag om 00:47:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:01:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
07 July 2025, 23:57:36
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 July 2025, 23:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
07 July 2025, 22:22:31
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
07 July 2025, 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
07 July 2025, 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
07 July 2025, 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
07 July 2025, 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
07 July 2025, 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
07 July 2025, 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
07 July 2025, 14:53:16
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
07 July 2025, 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
07 July 2025, 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
07 July 2025, 10:57:40

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642173 keer)

dwem

• Offline Offline
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2025 Gepost op: 22 June 2013, 13:52:13 »
Ach Henk, erger je niet, het zijn hier allemaal uitermate deskundigen die alle dossiers van binnen en van buiten kennen voorzover ze zelf niet aan de diverse onderhandelingstafels zaten.

Zelden zoveel onzin gelezen als hier de laatste dagen passeert.

Dirk

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2026 Gepost op: 22 June 2013, 13:57:18 »
Die dingen zijn alleen niet gratis, daar ga je voor betalen. Is dat de meerprijs van een kaartje waard?

Voor mij wel hoor.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2027 Gepost op: 22 June 2013, 15:32:37 »
Wifi en koffie hoort in de aanbestedingsopdracht thuis. Zal ook wel zijn gebeurd schat ik zo in. Wifi hoort tegenwoordig bij een internationale verbinding met een hoog zakelijk gehalte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2028 Gepost op: 22 June 2013, 15:56:21 »
Och, wat mij betreft in elke trein.

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #2029 Gepost op: 22 June 2013, 16:52:53 »
Die dingen zijn alleen niet gratis, daar ga je voor betalen. Is dat de meerprijs van een kaartje waard?
Of je bent als bedrijf slim, haalt een klein deel van je eigen winst marge af (wifi en koffie kosten toch zowat niks, zit een ziekelijk hoge winst marge op bij bedrijven zoals... de ns (kiosk, ah2go)) en gebruik dit om juist meer reizigers te trekken, met als gevolg dus ook meer winst.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #2030 Gepost op: 22 June 2013, 17:03:50 »
Ach Henk, erger je niet, het zijn hier allemaal uitermate deskundigen die alle dossiers van binnen en van buiten kennen voorzover ze zelf niet aan de diverse onderhandelingstafels zaten.

Zelden zoveel onzin gelezen als hier de laatste dagen passeert.

Dirk
Ja Dirk, maar daar doet Ansaldo ook aan mee.
Ansaldo verwijt NS dat ze incompetente mensen hebben.
Ansaldo heeft als opdrachtgever voor de bouw NSFS in Ierland.
NSFS is dus de formele eigenaar van de V250
Toch wil Ansaldo dat NS alle treinen afneemt. AB vergeet daarbij even dat er 3 voor NMBS waren.
Leuk voer voor juristen.
Maar als je als CEO van AB zo'n uitspraak doet heb je ook het belang van je eigen mensen niet voor ogen.
Die 'incompetente' NS-ers zijn er nog steeds en moeten samen met de AB monteurs de problemen proberen op te lossen.
Uitspraken over niet uitgevoerd onderhoud zijn snel gedaan door AB maar ik heb daar nog geen enkel bewijs van gezien.
Op papier heeft AB het voor elkaar, niets op aan te merken, maar de praktijk leert anders, Dat toont Arie van As al aan in zijn boek "vierkante wielen" en zijn verslaglegging van het bezoek aan de fabriek van AB.
Als voormalig onderhoudsdeskundige herken ik daar een heleboel punten in.
Ik heb zelf een aantal zaken op techniek gebied beoordeeld van ICM-2, (V)IRM , SM'90, DM'90, ICE, DE6400, mDDM.
Maar zoals Arie van As de fabriek van AB beschrijft ben ik nooit tegengekomen.
Ik blijf de soap volgen maar he bestaat uit twee delen; de soap AB versus NS/NSFS en de soep beste stuurlui aan wal.
Ach ja, ik vermaak me er wel mee.

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #2031 Gepost op: 22 June 2013, 17:20:17 »
Prachtig dat soort nonsens he! Wie bedenkt nou zoiets?
. . . .
Mooiste vind ik dan nog dat er mensen zijn die dit soort regels bedenken en er nog zelf in geloven ook. (y)

Vaak is het met dit soort regeltjes, dat hoe dieper je er in duikt, hoe logischer het uiteindelijk wordt.

Met het gevaar danig off-topic te gaan, vraag ik me af hoe jij het een en ander zou regelen als je op de stoel van de verantwoordelijke minister zou zitten?

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #2032 Gepost op: 22 June 2013, 17:41:23 »
Wifi en koffie hoort in de aanbestedingsopdracht thuis. Zal ook wel zijn gebeurd schat ik zo in. Wifi hoort tegenwoordig bij een internationale verbinding met een hoog zakelijk gehalte.
Hier zit wellicht een niet onbelangrijk deel van de problematiek verborgen: ik kan me goed voorstellen dat toen de aanbesteding uitgegeven werd, Wifi nog niet zo vanzelfsprekend was als vandaag de dag. Ik kan me ook voorstellen dat Wifi in de gehele trein geen eis was in de aanbesteding, en dat dat ook nog niet in het contract stond met AB. Ik kan me ook goed voorstellen dat in het onwikkelingstraject van AB dit later alsnog is toegevoegd. Nu klinkt dit vrij eenvoudig, maar als de trein eenmaal is ontworpen en een aantal treinstellen al (deels) gebouwd zijn, dat wordt dat toch een wat lastiger verhaal. Dan krijg je inderdaad nieuwe kabels die niet meer in de orginele kabeldoorvoeren opgenomen kunnen worden zonder de trein deels te demonteren. Bedieningspanelen dienen te wordene aangepast etc.

Nu is dit alleen nog maar Wifi, maar zo zijn er waarschijnlijk nog diverse andere zaken die na contractondertekening worden toegevoed en/of veranderd (denk aan treinbeveiligingsystemen, klantenwensen om bv (sfeer)verlichting aan te passen naar LED, met bijbehorende stuurinstallaties etc. etc.). Dit zijn zaken waar de AB advocaten van smullen en die de klant ernstig kunnen opbreken als men eenmaal in dit soort geschillentrajecten beland.
Veranderingen waar AB niet om gevraagd heeft, maar wel welwillend aan meegwerkt heeft. Uiteraard levert dat vertragingen op, nieuwe testfases, waar AB uiteindelijk geen tijd meer voor gekregen heeft. Oftewel AB is nu slachtoffer geworden van zijn eigen welwillendheid.

Let wel, ik stel niet dat dit het geval is geweest, maar schets even een beeld zoals de AB advocaten hun eigen toneelstukje betoog zullen brengen.

Gert1

• Gast
« Reactie #2033 Gepost op: 22 June 2013, 18:38:18 »
Ik heb zelf een aantal zaken op techniek gebied beoordeeld van ICM-2, (V)IRM , SM'90, DM'90, ICE, DE6400, mDDM.
Maar zoals Arie van As de fabriek van AB beschrijft ben ik nooit tegengekomen.

Wat bij mij de vraagt oproept of het geen goed idee zou zijn als de parlementaire enquetecommissie Arie van As oproept als getuige-deskundige.

mvg,
Gert

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #2034 Gepost op: 22 June 2013, 18:39:44 »
Dat zou je haast zeggen. de rapportages die hij heeft gemaakt liegen er niet om EN het is een terzake kundige.

Gert1

• Gast
« Reactie #2035 Gepost op: 22 June 2013, 18:42:08 »
Nou Henk, dan zijn wij het in ieder geval eens. Nu maar hopen dat er meer mensen zo over denken.
Kan zeer interessante zittingen van die commissie opleveren!

mvg,
Gert

guest7822

• Gast
« Reactie #2036 Gepost op: 22 June 2013, 19:56:18 »
Nu is dit alleen nog maar Wifi, maar zo zijn er waarschijnlijk nog diverse andere zaken die na contractondertekening worden toegevoed en/of veranderd (denk aan treinbeveiligingsystemen, klantenwensen om bv (sfeer)verlichting aan te passen naar LED, met bijbehorende stuurinstallaties etc. etc.). Dit zijn zaken waar de AB advocaten van smullen en die de klant ernstig kunnen opbreken als men eenmaal in dit soort geschillentrajecten beland.
Veranderingen waar AB niet om gevraagd heeft, maar wel welwillend aan meegwerkt heeft. Uiteraard levert dat vertragingen op, nieuwe testfases, waar AB uiteindelijk geen tijd meer voor gekregen heeft. Oftewel AB is nu slachtoffer geworden van zijn eigen welwillendheid.

Let wel, ik stel niet dat dit het geval is geweest, maar schets even een beeld zoals de AB advocaten hun eigen toneelstukje betoog zullen brengen.

Zulke wijzigingen zijn heel normaal bij zulke complexe contracten, en daar worden dus ook altijd contractuele afspraken over gemaakt. Wel eens van 'meerwerk' gehoord? AB wordt echt wel betaald voor zulke zaken hoor, waarschijnlijk vragen ze er zelfs de hoofdprijs voor. Je denkt toch niet dat ze gratis meer doen dan contractueel overeengekomen?

Walter

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #2037 Gepost op: 22 June 2013, 23:35:58 »
^^ Uiteraard. Maar AB zal dat gebruiken om aan te tonen dat de opdrachtgever niet weet wat hij/zij wil, dat er steeds weer veranderende eisen zijn, en daarmee suggereren dat deze dus incompetent is.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2038 Gepost op: 23 June 2013, 20:16:03 »
Wat weet jij meer als wij?
vooralsnog is het zo dat Lloyds Register de toelatingscertificaten heeft afgegeven.
Heeft NS volgens jou lopen pushen bij Lloyds Register?

Wat ik weet is wat men op div andere fora naar buiten heeft gebracht.
En wat deels ook in de media naar buiten is gebracht.
Wat de naam is van de instantie die een permanent certificaat uitgeeft is weinig boeiend,men doet dat(vaak) op aanbevelen van de eigenaar van dat nieuwe spul,die het "keurt" voor men de geldkraan open draait.
(ofwel ik vind t goed en ik neem de treinen af van de bouwer)
Het is dus frapant te noemen dat men schijnbaar in de 1ste instantie bij NS heeft gezegd dat de treinstellen waren bevallen tijdens test ritten en aanverwante zaken,en dat men daarna de zaak/trein echt ging bekijken toen er dingen vanaf vielen en de storingen/mankementen lijst steeds groter werd.
Of NS heeft lopen pushen voor een definitief toelatings certificaat van de kruimeldief,hoor je mij niet zeggen.
Maar nogmaals men had dit handiger aan moeten pakken,door 1st een tijdelijke goedkeuring voor tests te regelen en dan vanaf t begin het ding ondersteboven moeten keren alvorens men iets "echt" had goedgekeurd.
Het lijkt er nu op dat men het juist andersom heeft aangepakt,en dat kan nadelig uitpakken.
En dat heeft die italiaan Manfrotto ? ,helaas wel goed gezien.(gelukkig ziet die dingen ook,die anderen niet "zien" )
Maar dat is nu nog even een ander verhaal  ;D
Het kan hoe dan ook nog een landurig gevecht worden,waar we als belastingbetaler/reiziger niet blij van zullen worden.
Erg fijn als je italiaanse bouwer zijn opdrachtgever dan ook nog is weg zet als incompetent zijnde.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #2039 Gepost op: 23 June 2013, 20:52:28 »
Wat de naam is van de instantie die een permanent certificaat uitgeeft is weinig boeiend,men doet dat(vaak) op aanbevelen van de eigenaar van dat nieuwe spul,die het "keurt" voor men de geldkraan open draait.
(ofwel ik vind t goed en ik neem de treinen af van de bouwer)

Laat ik nu in de positie zijn geweest om toelatingscertificaten te vragen voor het in dienst stellen van de C8553 en meer materieel van het spoorwegmuseum. Ondanks dat het materieel reeds zijn sporen had verdiend op het nederlandse net moest er toch een waslijst aan papier en beproevingen komen voordat er een certificaat kwam.
Het is zelfs voorgekomen dat ik de mBD 9107 na een stroomafnemer revisie in Tilburg niet mee kreeg voordat ik een ontheffing van inspectie Verkeer en Waterstaat kon tonen.
Jij suggereert dat Lloyds alleen maar doet wat NS zegt in ruil voor geld.
Een hele gedurfde uitspraak.
Ik durf te stellen dat NS of NSFS een trein kan laten bouwen en betalen maar dat Lloyds wel degelijk testen zou kunnen laten zien die aantonen dat een onderdeel niet in orde is. De certificerende instantie zal het dan echt niet in zijn hoofd halen om toch een certificaat af te geven. Er kan ze dan een miljoenen claim te wachten staan als er iets fout gaat.
NS of NSFS maakt een bestek.
een fabriek bouwt de treinen
Lloyds controleert of het materieel aan de eisen voor het nederlandse net voldoet en rapporteert.
De certificerende instantie geeft een toelatingscertificaat af voor de serie, uitgaande van het feit dat alle treinen gelijk aan elkaar zijn. Let op het laatste deel, dat deed AB dus niet bij Fyra en deense treinen!