Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644404 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1980 Gepost op: 21 June 2013, 12:14:57 »
Iemand moet het feestje betalen, toch? (oftewel, ik deel de aanname van Henk over kostendekkendheid niet)
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 12:16:43 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1981 Gepost op: 21 June 2013, 12:27:30 »
Ik vraag me ook af of een verbinding den haag - brussel kostendekkend is, maar voor de rest klopt wat Henk zegt. De nevenlijnen worden ook aanbesteed door provincies,niet door de centrale overheid, die gaat eigenlijk alleen over het hoofdrailnet. Daar betaald NS heel erg veel geld voor, ze krijgen, nogmaals, niets.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1982 Gepost op: 21 June 2013, 12:31:31 »
De gemeente Den Haag heeft allereerst een spoorwegmaatschappij opgericht. Dat is The Hague Trains Holding B.V. Die oprichting is goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Vervolgens heeft The Hague Trains Holding B.V. bij Prorail treinpaden aangevraagd. Dat recht hebben ze omdat ze een spoorwegmaatschappij zijn.

Het verdere plan is de verkregen treinpaden over te dragen aan een vervoerder. Inmiddels is bekend dat dat Arriva Nederland zal zijn. Die vervoerder zal dan de dienst moeten gaan uitvoeren, waarbij de gemeente en/of The Hague Trains Holding B.V. financieel gezien helemaal niet betrokken zullen zijn. The Hague Trains Holding B.V. blijft de houder van de rechten op de spoordienst.

Sander

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1983 Gepost op: 21 June 2013, 13:28:17 »
Inderdaad, zo simpel is dat....

Dirk

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1984 Gepost op: 21 June 2013, 13:37:57 »
Dat is The Hague Trains Holding B.V.

Wat is er eigenlijk mis met een naam als "Haagsche Spoorweg Beheersmaatschappij"?

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1985 Gepost op: 21 June 2013, 13:43:58 »
Om te beginnen de -sch- in die naam, die gebruikt de hedendaagse spelling niet meer. Komt alleen nog voor in namen van dure appartementencomplexen die een bepaalde klassieke uitstraling willen hebben...  ;D

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1986 Gepost op: 21 June 2013, 14:14:43 »
Precies, in Nederland vinden we sinds een jaar of 30 louter Engelse benamingen nog sexy? Anders zou ik ook wel wat voelen voor de 'Societé Administratif de la Haye des Chemins de Fer'. Zo heerlijk begin twintigste eeuw...  ;D

Ben heel benieuwd waar het initiatief toe gaat leiden. De oude Benelux-treinen kenmerkten zich door een 'hop-on/hop-off'-karakter (inderdaad, goed Nederlands), wat het gebruik er van erg laagdrempelig maakte. Ik vraag me af hoe dat met de nieuwe verbinding te realiseren valt als men de schijn van binnenlandse concurrentie wil voorkomen. Je kunt immers de ticketverkoop wegstoppen achter een online systeem, maar de vraag is of er dan geen reizigers afhaken. Misschien is een opzet à la Duitse low-cost railway HKX niet zo'n gek idee. El cheapo de grens over, maar dan wel online boeken.

We zullen zien...

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1987 Gepost op: 21 June 2013, 14:24:57 »
Nouja, nu is Engels (tot gruwel van velen) de populaire taal, vroeger was dat Frans. Dus in dat opzicht moeten we misschien eens voor iets heel nieuws kiezen. Chinees misschien, of Russisch. Of gewoon lekker degelijk: Niederländisch-Belgischen Eisenbahn Gesellschaft.  ;D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1988 Gepost op: 21 June 2013, 14:30:35 »
'Societé Administratif de la Haye des Chemins de Fer'.
(y)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1989 Gepost op: 21 June 2013, 19:25:50 »
Tenzij NS ook kiest voor de Deense oplossing. Een deel van het geld terug en verder zelf die treinstellen aanpakken en laten rijden. Naar mijn idee een realistische optie. Zo voorkom je dat er een berg geld verdwijnt en dat er geen trein meer is om over de HSL te rijden.

De situatie van NS en DSB is toch wel iets anders. DSB had treinen nodig, punt. Die behoefte zou niet verdwijnen als ze de boel richting Italië zouden sturen.

NS zit met treinen die ze nodig hebben voor een concessie die ze kunnen verliezen. En ze kunnen niet, zoals de Denen, de treinen zelf onder handen nemen, omdat ze de technische kennis kwijt zijn. Ze zullen ook vast wel berekend hebben dat ze een paar jaar nodig zullen hebben om die krengen te laten rijden en voor je het weet zit je in 2017, maar liefst tien jaar na de geplande datum van ingebruikname. De Tweede Kamer zou ongetwijfeld daar iets over te zeggen hebben gehad.

Dus de verklaring dat ze niet meer met de Fyra verder willen zie ik eerder als een openingszet in een juridisch schaakspel, waarbij de inzet de duurbetaalde concessie voor de HSL-Zuid is. De uitkomst van het liedje zou best kunnen zijn dat ze uiteindelijk toch met de V250 gaan rijden, maar dat de Italianen flink wat water bij de wijn hebben moeten doen (wat voor een Italiaan uiteraard een gruwel is ;)).

Citaat
Klinkt wel leuk hoor, terugsturen en geld terug, maar met een beetje pragmatisch denken is ook niks mis.

Veelgehoord want het klinkt lekker stoer, net zoals je er donder op kunt zeggen dat om de zoveel pagina's meneer X zegt dat Nederland te klein is voor een HSL en meneer Y vindt dat het ding door moet rijden naar Groningen. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik dat inmiddels gelezen heb...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1990 Gepost op: 21 June 2013, 19:32:07 »
En ze kunnen niet, zoals de Denen, de treinen zelf onder handen nemen, omdat ze de technische kennis kwijt zijn.
Nou, naar Randers sturen dan. Daar weten ze inmiddels wat ze moeten doen om die dingen bruikbaar te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1991 Gepost op: 21 June 2013, 21:17:57 »
Om te beginnen de -sch- in die naam, die gebruikt de hedendaagse spelling niet meer. Komt alleen nog voor in namen van dure appartementencomplexen die een bepaalde klassieke uitstraling willen hebben...  ;D

Nou, dat past toch prima bij die Haagse bekaktheid?   ;)

Ik vraag me werkelijk af waar dit naartoe gaat met gemeenten die eigen spoorwegmaatschappijen oprichten.

mvg,
Gert

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1992 Gepost op: 21 June 2013, 21:26:46 »
Dat ze dit kunnen doen is nieuw (Denk ik ).
Toch is de basis hiervoor al gelegd ,toen met de HSL niet langs Den Haag wilde laten lopen ergens ein jaren 90.
 Ik heb hier een boekje over de HSL dat  "De Nieuwe HSL Nota " heet. *
 Daarin staat  hoe het had gekund , langs Leiden en Delft dus....
 Ik denk dat men het niet zag zitten zoveel te moeten slopen bij Hollands Spoor.
Je moet namelijk weten ,dat de lijn wel een andere bovenl. spanning zou hebben  gekregen.

   *  ISBN 90 399 0533 9
 Vr Gr, Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1993 Gepost op: 21 June 2013, 21:54:07 »
Societé de Chemins de Fer de La Haye à Bruxelles

oftewel de SCFLHB   ;D


CKLX

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1994 Gepost op: 21 June 2013, 22:03:34 »
Bovendien.. als ie langs Den Haag gegaan was zou een HSL nog minder zin gehad hebben dan dat ie nu al heeft.
Ik vind het overigens best een goede oplossing om een Fyra/ICE/HSL vanaf Amsterdam via Rotterdam naar Brussel te laten rijden, en een beneluxtrein vanaf Den Haag. Dan ben je vanaf Amsterdam en Rotterdam toch sneller in Brussel, en gaan de oude verbindingen niet verloren. Alleen het prijskaartje is jammer ::)

gr. Viktor