Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:29:31
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Frans loodsje et cetera door Eric B
Vandaag om 11:32:34
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642905 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1590 Gepost op: 06 June 2013, 13:14:58 »
Vond deze in het stentor artikel over de Noorse problemen ook wel een aardige.
Citaat
Ze waren niet opgewassen tegen te veel zomerse dagen

Misschien de handel combineren tot iets wat tegen alle temperaturen kan  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1591 Gepost op: 06 June 2013, 13:59:06 »
Die meneer die zo leuk middels sociale media kwetterde dat de zon en het eten in Italië zo goed zijn kan vast als een van de eersten gaan uitkijken naar een nieuwe werkgever...

Dat was overigens een Nederlander, wat de Vlaamse media graag vermelden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1592 Gepost op: 06 June 2013, 14:01:43 »
http://www.nu.nl/economie/3493367/grote-vakbond-italie-wil-fyra-onderzoek.html

 ''Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.''

 :-X

Mits men ook beseft dat een prototype ook een prototype is en geen eindproduct, kan ik me nog vinden in het gegeven statement. ;) Maar een eindproduct moet gewoon goed zijn. NS rijdt geen dienstregelingen met prototypes. Hopelijk gebruiken ze dat statement niet om een oneigenlijke discussie te voeren... :-\
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1593 Gepost op: 06 June 2013, 14:03:25 »
Dat was overigens een Nederlander, wat de Vlaamse media graag vermelden.

Vanzelfsprekend. Want in België houdt men zich uiteraard verre van dit soort snoepreisjes...  ;)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1594 Gepost op: 06 June 2013, 14:09:22 »
Sociale media en een ontoereikende hersencapaciteit. Een fatale combinatie....

En deze fraaie frase van Eelco doet me dan meteen denken aan Roger Waters' mooie zin 'give anyone species too much rope and they will f-u-c-k it up!'*

Kortom: de Fyra is gewoon een product van zielige primaten!  ;D

mvg,
Gert




* Voor de liefhebbers: Too much rope

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1595 Gepost op: 06 June 2013, 14:12:14 »
Als je een trein ontwerpt die 250 moet kunnen zijn je specificaties voor het remsysteem daarvan een afgeleide. Als een fabrikant dan doodleuk een remsysteem aanbrengt wat niet aan die specificatie kan voldoen, dan is de fabrikant eerstverantwoordelijke en niet de klant ( die dan maar had moeten controleren).

Daar zijn we het snel over eens. Maar een nieuw ontworpen trein wordt nu eenmaal van voren tot achteren getest, op den duur ook onder verantwoordelijkheid van de afnemers en op den duur ook door derden. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid en daarin hebben fabrikant en klant helemaal niets te kiezen. Terecht, want de klant wil in dit geval jaarlijks enkele honderduizenden reizigers in die dingen vervoeren. En dat maakt het wel heel bijzonder dat al die tijd niemand in de gaten zou hebben gehad dat het remsysteem niet deugde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1596 Gepost op: 06 June 2013, 14:13:01 »
En deze fraaie frase van Eelco doet me dan meteen denken aan Roger Waters' mooie zin 'give anyone species too much rope and they will f-u-c-k it up!'*

Het beste album van Waters, naar mijn mening  (y)
Geweldige tekstschrijver, geweldige showman. Heb 'm twee keer gezien, schitterend.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2013, 14:15:36 door NS8714 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1597 Gepost op: 06 June 2013, 17:28:30 »
Ansaldo Breda gaat vol in de tegenaanval.

http://www.nu.nl/binnenland/3494153/bouwer-fyra-eist-schadevergoeding-van-belgie.html

Klopt het trouwens dat een hogesnelheidstrein snelheid dient te matigen bij sneeuwval?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1598 Gepost op: 06 June 2013, 17:51:52 »
Hij vindt het normaal dat de trein door sneeuw en ijs uit elkaar valt, beetje raar om dat te zeggen.

De Fyra is nu bij voorbaat al kansloos, nu er in de krant heeft gestaan dat de assen spontaan kunnen breken krijg je daar geen hond meer in.

Stephan.

Caspar Bielok

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1599 Gepost op: 06 June 2013, 18:02:22 »
Antwoord op de vraag of hogesnelheidstreinen problemen met sneeuw hebben. Dit is een onderzoek door Japan Railways:

"Since bullet train operation started between Tokyo and Shin-Osaka (the Tokaido Shinkansen line) in 1964, Shinkansen trains have been damaged by snow while running at high speed every winter. Although water has been sprinkled over the track and speed control has been implemented to prevent snow on the track from flying up when trains run, these measures have not been completely. In this study, we reproduced a snow-flying phenomenon by implementing model tests to investigate the relationship between the density and water content of the snow cover. Appropriate speed limits were proposed based on the test results."

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1600 Gepost op: 06 June 2013, 18:19:33 »
Oke, maar dan nog zal AnsaldoBreda eerst moeten aantonen dat er op volle snelheid door de sneeuw is gereden én dat het bedrijf expliciet aan de exploitant van de treinen had duidelijk gemaakt wat de snelheidslimiet bij sneeuwval was.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1601 Gepost op: 06 June 2013, 18:40:22 »
20 km/u aldus 1vandaag ;D

Ook zou het nalaten van het dagelijks onderhoud de reden van alle narigheid zijn.
Nu heb ik geen verstand van het onderhoud van moderne electrisch aangedreven treinen, maar wat is het dagelijks onderhoud dan wel?

Alle assen nalopen op breuken, alle popnagels nalopen en zonodig vervangen, leidingen opnieuw vasttapen, deuren checken op scheefzakken en alle sneeuw en ijs die overal is in- en tussen gewaaid verwijderen?
Dagelijks zou betekenen dat elk stel wat een paar slagen naar Brussel gemaakt heeft, 's nachts in een werkplaats moet worden gecheckt voor er de dag er na weer gereden kan worden.
Lijkt me ook typisch iets wat de NS zou doen, zeker in de aanvangsfase van de inzet; besparen op onderhoud..  ::)
« Laatst bewerkt op: 06 June 2013, 18:42:23 door Jakop de Bruin. Reden: Tikfoutje »

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1602 Gepost op: 06 June 2013, 18:44:30 »
20 km/u aldus 1vandaag ;D

Oke, dus eigenlijk had men bij sneeuwval pomplorries moeten aanbieden aan de reizigers, want dat zou nog sneller zijn geweest...   :P

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1603 Gepost op: 06 June 2013, 19:08:54 »
Mits die dagelijks onderhoud krijgen natuurlijk  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17802
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1604 Gepost op: 06 June 2013, 20:05:04 »
Maar wat nou als de fabrikant gelijk heeft en de Belgen en Nederlanders zich echt niet aan de regels gehouden hebben? ;)