Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 12:18:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 11:42:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:19:17
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door willyTEE
Vandaag om 11:18:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641935 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1575 Gepost op: 06 June 2013, 10:13:32 »
Tja, voor veel Nederlanders komt het vaak nog als verrassing dat in Zuid-Europa het weer, het eten en het drinken stukken beter zijn. Als hij naar Schotland had gemoeten en hij zijn hotel uitgeregend was, had je daar niemand over gehoord. Dus dit bericht is een beetje spijkers op laag water zoeken, als je het mij vraagt.

- Peter (die vanuit zijn kantoor zo'n twee derde van een zonovergoten Malta kan zien)
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1576 Gepost op: 06 June 2013, 10:19:41 »
Dat vind ik moeilijk te zeggen. Bij de ICE-1 gebruikten ze ook een dempingssysteem dat alleen bij trams beproefd was, met de ramp bij Eschede als gevolg. Me dunkt ook dat ze geen A4-tje leverden met wat specificaties, inclusief een voetnoot "remsysteem niet te gebruiken boven 160 km/u".

- Peter

In de specificaties staat ongetwijfeld keurig welk type remsysteem zal worden gebruikt en anders is dat tijdens de testfase gewoon te zien. Als er iets wordt getest zijn het wel de remmen, inclusief het in en uit elkaar halen van het systeem om slijtage aan de onderdelen te bestuderen.
In de testfase wordt de trein ook nog weleens aan de onderkant bekeken en dan vallen die gewraakte leidingen gelijk op om nog maar een voorbeeldje te noemen. Die Belgische presentatie zit vol 'mankementen' die echt niet uit de lucht zijn komen vallen. Mijn conclusie: of het valt wel mee met de 'mankementen' of Hispeed heeft, onder medeverantwoordelijkheid van NS en NMBS, een levensgevaarlijke trein in bedrijf genomen.

Dat laatste komt voor. De ramp bij Enshede was voor zover ik weet te wijten aan het gebruik van wielen met wielbanden in plaats van wielen uit één stuk. Was voorgesteld door Siemens en geaccepteerd door DB.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2013, 10:45:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1577 Gepost op: 06 June 2013, 10:21:48 »
Tja, voor veel Nederlanders komt het vaak nog als verrassing dat in Zuid-Europa het weer, het eten en het drinken stukken beter zijn.

Nouuuuu, ik denk dat de meeste Nederlanders juist donders goed weten dat men daar uitermate fijn kan leven en als je dat dan op kosten van de zaak mag doen, gaan ook voor Nederlanders alle remmen los (wat dan wel weer een grappig bruggetje maakt naar de remmen van de V250).

Want ja, erst kommt das Fressen, dann die Moral (B. Brecht)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1578 Gepost op: 06 June 2013, 10:23:09 »
een wielband die door metaal moeheid is gescheurd
daarna door de wagenbodem heen gegaan en een wissel vernield.
waardoor de wagens er achter verspoorden en tegen de brugpijler sloegen.

Maar ik ben blij dat die v-250 niet meer in de dienst rijden want dit is absurd met al die mankementen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1579 Gepost op: 06 June 2013, 10:57:51 »
Ik speel even advocaat van de duivel, het is niet de bedoeling om een lans voor deze fabriek te breken, maar probeer het even van de andere kant te zien en dan denk ik dat de NS en NMBS hier niet zo maar vanaf komen. België heeft 35 miljoen op een geblokkeerde rekening staan en denken dat makkelijk weer terug te halen. Ben reuze benieuwd.

Eh Leo, kijk je aandelenportefeuille nog even na. Weet je zeker dat je niet in Finmeccanica hebt belegd?  ;)

Mvg,
Gert

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1580 Gepost op: 06 June 2013, 11:47:54 »
Als je een trein ontwerpt die 250 moet kunnen zijn je specificaties voor het remsysteem daarvan een afgeleide. Als een fabrikant dan doodleuk een remsysteem aanbrengt wat niet aan die specificatie kan voldoen, dan is de fabrikant eerstverantwoordelijke en niet de klant ( die dan maar had moeten controleren). Verder vind ik het merkwaardig dat kabels (ook al zitten ze in kabelstroppen) 'los' onder de rijtuigbakken gehangen zouden zijn, bij klassieke trams liggen alle kabels van enige betekenis in stalen kabelgoten in de vloer of gaan door door stalen pijpen onder de vloer, zodat doorhangen niet eens aan de orde is.
Ik dacht ook dat het probleem van de accu niet eens zozeer het ontbranden van de accu is, als wel de gevolgschade. Als een Fyra-accu vlam vat, dan is het eerste wat in gevaar komt de daarboven zittende reiziger, want de vloer brandt in no time door. En dat zou niet mogen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1581 Gepost op: 06 June 2013, 12:38:56 »
In de specificaties staat ongetwijfeld keurig welk type remsysteem zal worden gebruikt en anders is dat tijdens de testfase gewoon te zien. Als er iets wordt getest zijn het wel de remmen, inclusief het in en uit elkaar halen van het systeem om slijtage aan de onderdelen te bestuderen.

De vraag is dus

- Zijn de specificaties correct opgesteld (verantwoordelijkheid NS/NMBS, op basis van eisen spoorwegwet)
- Voldoet het geleverde systeem op papier (verantwoordelijkheid Ansaldo + toeleverancier(s))
- Voldoet het geleverde systeem in de praktijk (verantwoordelijkheid Ansaldo + toeleverancier(s))

Tussen 2 en 3 wil nog wel eens flink wat verschil zitten, en dat kan zelfs per trein nog verschillen... iets wat overigens van alle tijden is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1582 Gepost op: 06 June 2013, 12:39:35 »
Als een Fyra-accu vlam vat, dan is het eerste wat in gevaar komt de daarboven zittende reiziger, want de vloer brandt in no time door. En dat zou niet mogen.
Bij "normaal" materieel zitten de accu's toch ook onder de vloer? Waar zouden ze anders moeten zitten? (behalve bij de dubbeldekkers, daar is onder de vloer geen ruimte)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1583 Gepost op: 06 June 2013, 12:45:53 »
Toch staan deze hokken niet allemaal aan de kant!
Zag er vanmorgen een gaan richting Amsterdam, Bij Maarssenbroek.
Was zo rond de klok van 6.15u.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1584 Gepost op: 06 June 2013, 12:46:38 »
Sja, in veel gevallen leiden de steeds strengere eisen tot situaties waar je echt iets nieuws op zult moeten verzinnen. Dat het een paar jaar geleden nog wel toegelaten was zegt niet zoveel.
Aan de andere kant; als het wel onder de voeten van reizigers moet worden gepositioneerd en je weet van de eisen zou je de hele kast en vooral de bovenzijde zwaar brandvertragend kunnen maken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1585 Gepost op: 06 June 2013, 12:57:30 »
Inmiddels begint de Belgische politiek zich ook te roeren over de "design-reisjes" naar Italië:
http://nos.nl/artikel/514982-verbazing-over-fyrareizen-belgie.html

(Kon zo gauw geen Vlaamse site vinden.)

Wat is het Belgische equivalent van een parlementaire enquête? :)

- Peter
« Laatst bewerkt op: 06 June 2013, 12:59:20 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1586 Gepost op: 06 June 2013, 13:02:32 »
Gewoon een parlementaire onderzoekscommissie    ;)

Mvg
Peter
Petdig1

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1587 Gepost op: 06 June 2013, 13:07:49 »
Vanwege die 'design-reizen' zullen er dan ook in België wel koppen gaan rollen.

Die meneer die zo leuk middels sociale media kwetterde dat de zon en het eten in Italië zo goed zijn kan vast als een van de eersten gaan uitkijken naar een nieuwe werkgever...

mvg,
Gert

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5327
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1588 Gepost op: 06 June 2013, 13:07:59 »
want de vloer brandt in no time door.
Een prima suggestie! Op wetenschappelijke basis de accu's laten verbranden en zorgvuldig meten hoe lang het duurt voor het reizigerscompartiment vlam vat. Vervolgens, om het onderzoek volledig te maken, meten en rapporteren hoe lang het duurt voor doorslag naar de andere compartimenten plaatsvindt en daarna volledig laten uitbranden om het percentage vrijgekomen schadelijke stoffen in kaart te kunnen brengen. Deze procedure voor elk treinstel herhalen om te kunnen onderbouwen wat de verschillen in afwerking per treinstel in de praktijk betekenen. Dan na uitgebreide presentatie van het onderzoeksrapport, onder genot van een Lambruscootje en tomaatjes met mozarella, de Siciliaance staalrecyclers opdracht geven het resterende schroot weer tot roestige AlfaSuds om te smelten ;D
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1589 Gepost op: 06 June 2013, 13:09:34 »
Die meneer die zo leuk middels sociale media kwetterde dat de zon en het eten in Italië zo goed zijn kan vast als een van de eersten gaan uitkijken naar een nieuwe werkgever...

Sociale media en een ontoereikende hersencapaciteit. Een fatale combinatie....