Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591243 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1471 Gepost op: 04 juni 2013, 10:13:11 »
Inderdaad, dat kan ik me nog haarscherp herinneren. ;D

Dat was trouwens een tijd waarin de koning nog wat te vertellen had.

Nee hoor, dat was in 1848 voorbij. Thorbecke en zo.

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1472 Gepost op: 04 juni 2013, 10:16:57 »
Dit tot grote frustratie van Willem III  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1473 Gepost op: 04 juni 2013, 10:44:42 »
In de 20 jaar na 1848 proberen conservatieve stromingen nog om de positie van de koning weer te versterken en dat zijn ook de politici die gevoelig zijn voor lobbyactiviteiten van het staatshoofd bij de Spoorwegwet. Die pogingen worden niet in het minst gefrustreerd door het maffe gedrag van Willem 3 zelf die steeds impopulairder wordt. Liberale politici - links in die tijd - hebben Willem 3 dan ook wel hun grootste bondgenoot in die staatrechtelijke knokpartij genoemd.  ;D

Het belang van de Spoorwegwetgeving valt nauwelijks te overschatten. Het betekende dat het spoorwegnet, de levenslijn van de toenmalige moderne natie, er toch kwam en dat zelfs conservatieve en behoudend liberale politici erkenden dat de overheid een belangrijke rol kon spelen in het economisch leven.

En na deze les geschiedenis en staatsinrichting. Eigenlijk is het hele V250 debacle niet de kern van de zaak. Ik vind de keuze intertijd door NS voor een bijzonder ontwerp en voor een trein die geen 300km plus hoefde te rijden helemaal niet raar. Alleen jammer dat niemand dat wilde of uiteindelijk kon leveren. Veel fundamenteler zijn de vraag of HSL ten Noorden van Rotterdam wel zo zinvol is, of er op die HSL voor Benelux en binnenlands transport dan perse harder dan 200 km per uur moet worden gereden en of dat aanbesteden wel zo'n goed idee is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1474 Gepost op: 04 juni 2013, 11:14:07 »
In nijmegen staan een hele rits ICK rijtuigen die na wat ik weet geschikt tot 200km/u. Huur in BRD een aantal Taurusloks/Br182 die geschikt zijn voor 25kV en rijden maar.

De Taurus is niet zonder meer in NL en BE toegelaten, bovendien is er de kwestie van de beveiligingssystemen die nodig zijn... de ICK rijtuigen hebben een (grote?) revisie nodig en voldoen waarschijnlijk niet qua comfort.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1475 Gepost op: 04 juni 2013, 11:23:50 »
Die ICK's hebben inderdaad een grote revisie nodig. Ze zagen er niet uit toen ik er laatst mee aan het rangeren was. En wat comfort betreft: de 2e klas vond ik beter dan menig 2e klasse stoel die in een (NS) trein te vinden is

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1476 Gepost op: 04 juni 2013, 11:31:22 »
Nou, qua comfort vond ik de ICRm toch vele malen beter.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1477 Gepost op: 04 juni 2013, 11:32:31 »
Was een groot deel van de ICK-vloot niet verkocht aan Zweden?
Of ben ik nou in de war met ICL?

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1478 Gepost op: 04 juni 2013, 11:33:54 »
Volgens mij ICL...

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1479 Gepost op: 04 juni 2013, 11:34:09 »
...............voldoen waarschijnlijk niet qua comfort.

Nu rijd er niets, en dit is materieel wat we voorhanden hebben, even de stofzuiger er door, wielen en remmen controleren. In ieder geval lijkt me dit spul goed genoeg als tijdelijke oplossing. Toelating Taurus kan als het moet niet zo heel lang duren.

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2013, 11:52:29 door guest7823. Reden: Ticfoud gecorrigeerd »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1480 Gepost op: 04 juni 2013, 11:35:41 »
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Laten ze als douceurtje de toeslag maar weg...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1481 Gepost op: 04 juni 2013, 11:52:05 »
Volgens mij ICL...

ICL is lang weer weg want die waren in de lease. ICK is 42 van zijn rijtuigen kwijt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1482 Gepost op: 04 juni 2013, 11:57:27 »
Hebben ze, bij Werkspoor of zo, de tekeningen van de hondekop niet nog ergens liggen?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1483 Gepost op: 04 juni 2013, 12:01:45 »
Of anders de TEE DE-IV :P

Panto's er op, Traxx technologie er in en gaan met het ding...  8) 8)  Mocht toch al 160 km/h rijden en kon volgens mij wel aardig richting 200  ;D

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1484 Gepost op: 04 juni 2013, 12:12:15 »
En de Fransen hebben nog wel (dubbeldeks) treinstellen die 160 kunnen. Waar je de tractie-installatie laat is natuurlijk een ander verhaal, net als zulke details als beveiligingssysteem.

NS houdt immers niet van niet-treinstellen, dus een loc met rijtuigen, dan moet er toch heel wat water door de Schelde lopen voordat ze daaraan willen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40