Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hlv53
Vandaag om 22:41:14
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 22:09:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:04:55
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 22:00:36
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:48:30
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642700 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1471 Gepost op: 04 June 2013, 10:13:11 »
Inderdaad, dat kan ik me nog haarscherp herinneren. ;D

Dat was trouwens een tijd waarin de koning nog wat te vertellen had.

Nee hoor, dat was in 1848 voorbij. Thorbecke en zo.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1472 Gepost op: 04 June 2013, 10:16:57 »
Dit tot grote frustratie van Willem III  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1473 Gepost op: 04 June 2013, 10:44:42 »
In de 20 jaar na 1848 proberen conservatieve stromingen nog om de positie van de koning weer te versterken en dat zijn ook de politici die gevoelig zijn voor lobbyactiviteiten van het staatshoofd bij de Spoorwegwet. Die pogingen worden niet in het minst gefrustreerd door het maffe gedrag van Willem 3 zelf die steeds impopulairder wordt. Liberale politici - links in die tijd - hebben Willem 3 dan ook wel hun grootste bondgenoot in die staatrechtelijke knokpartij genoemd.  ;D

Het belang van de Spoorwegwetgeving valt nauwelijks te overschatten. Het betekende dat het spoorwegnet, de levenslijn van de toenmalige moderne natie, er toch kwam en dat zelfs conservatieve en behoudend liberale politici erkenden dat de overheid een belangrijke rol kon spelen in het economisch leven.

En na deze les geschiedenis en staatsinrichting. Eigenlijk is het hele V250 debacle niet de kern van de zaak. Ik vind de keuze intertijd door NS voor een bijzonder ontwerp en voor een trein die geen 300km plus hoefde te rijden helemaal niet raar. Alleen jammer dat niemand dat wilde of uiteindelijk kon leveren. Veel fundamenteler zijn de vraag of HSL ten Noorden van Rotterdam wel zo zinvol is, of er op die HSL voor Benelux en binnenlands transport dan perse harder dan 200 km per uur moet worden gereden en of dat aanbesteden wel zo'n goed idee is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1474 Gepost op: 04 June 2013, 11:14:07 »
In nijmegen staan een hele rits ICK rijtuigen die na wat ik weet geschikt tot 200km/u. Huur in BRD een aantal Taurusloks/Br182 die geschikt zijn voor 25kV en rijden maar.

De Taurus is niet zonder meer in NL en BE toegelaten, bovendien is er de kwestie van de beveiligingssystemen die nodig zijn... de ICK rijtuigen hebben een (grote?) revisie nodig en voldoen waarschijnlijk niet qua comfort.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1475 Gepost op: 04 June 2013, 11:23:50 »
Die ICK's hebben inderdaad een grote revisie nodig. Ze zagen er niet uit toen ik er laatst mee aan het rangeren was. En wat comfort betreft: de 2e klas vond ik beter dan menig 2e klasse stoel die in een (NS) trein te vinden is

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1476 Gepost op: 04 June 2013, 11:31:22 »
Nou, qua comfort vond ik de ICRm toch vele malen beter.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1477 Gepost op: 04 June 2013, 11:32:31 »
Was een groot deel van de ICK-vloot niet verkocht aan Zweden?
Of ben ik nou in de war met ICL?

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1478 Gepost op: 04 June 2013, 11:33:54 »
Volgens mij ICL...

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1479 Gepost op: 04 June 2013, 11:34:09 »
...............voldoen waarschijnlijk niet qua comfort.

Nu rijd er niets, en dit is materieel wat we voorhanden hebben, even de stofzuiger er door, wielen en remmen controleren. In ieder geval lijkt me dit spul goed genoeg als tijdelijke oplossing. Toelating Taurus kan als het moet niet zo heel lang duren.

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 June 2013, 11:52:29 door guest7823. Reden: Ticfoud gecorrigeerd »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1480 Gepost op: 04 June 2013, 11:35:41 »
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Laten ze als douceurtje de toeslag maar weg...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1481 Gepost op: 04 June 2013, 11:52:05 »
Volgens mij ICL...

ICL is lang weer weg want die waren in de lease. ICK is 42 van zijn rijtuigen kwijt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1482 Gepost op: 04 June 2013, 11:57:27 »
Hebben ze, bij Werkspoor of zo, de tekeningen van de hondekop niet nog ergens liggen?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1483 Gepost op: 04 June 2013, 12:01:45 »
Of anders de TEE DE-IV :P

Panto's er op, Traxx technologie er in en gaan met het ding...  8) 8)  Mocht toch al 160 km/h rijden en kon volgens mij wel aardig richting 200  ;D

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1484 Gepost op: 04 June 2013, 12:12:15 »
En de Fransen hebben nog wel (dubbeldeks) treinstellen die 160 kunnen. Waar je de tractie-installatie laat is natuurlijk een ander verhaal, net als zulke details als beveiligingssysteem.

NS houdt immers niet van niet-treinstellen, dus een loc met rijtuigen, dan moet er toch heel wat water door de Schelde lopen voordat ze daaraan willen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40