Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591697 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1125 Gepost op: 17 april 2013, 17:02:46 »
Spannend in ieder geval.
En dan de railtender weer invoeren.
U wilt koffie ? Mooi, en waar wilt u die koffie ? Bekertje of schoot ?
« Laatst bewerkt op: 17 april 2013, 17:04:37 door Chris »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1126 Gepost op: 17 april 2013, 17:06:09 »
12 km/h is wel wat laag. 120 km/h is acceptabel ;D

Hebben ze nieuwe schokbrekers nodig.

Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1127 Gepost op: 17 april 2013, 17:12:36 »
En niet te vergeten dat de meeste VRIMS"s nogal een slechte wegligging hebben, ze schommelen nogal
en dat bij 12 km/u, wat zou dat zijn bij 200km/u, als deze die überhaupt halen.

Dat HSL-spoor ligt er nogal strak bij. Dus wie weet voor het eerst de sensatie van een evenzeer strakke rijstijl van VIRM.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1128 Gepost op: 17 april 2013, 17:36:25 »
het maakt wel degelijk uit waar zo virm rijd want op de ene schommelen ze veel meer dan op andere plekken

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1129 Gepost op: 17 april 2013, 17:40:40 »
 :-\ Het HSL-spoor ligt er inderdaad redelijk strak bij, maar ik ben bang, dat het rijgedrag van die VIRM daarmee niet zal verbeteren  ::) Een (groot) aantal van die barrels hééft nou eenmaal een wegligging om van te janken  >:( ...

En dan: je moet in die orgels eerst maar eens ERTMS (of hoe dat dan ook heten mag  :-[ inbouwen, apparatuur om een VIRM onder 25 kV te laten functioneren, hopen/bidden, dat dat met de rest van de electronica overweg kan en dan hopen, dat je snel een toelating krijgt voor het net...

Op gevaar af nu iets doms te roepen: hoe simpel is het om eventueel op die HSL gewoon 1500 V= te zetten? Of nog "erger": Normale seingeving zoals in de rest van NL?  8) Zit veiligheidshalve met aluhoedje op onder tafel  ;)
Ik heb al eerder geroepen: een HSL-traject in NL is ONZIN, daarvoor is dit land te klein! Het laten doorrijden van HSL-treinen is een heel ander hoofdstuk: Dát heeft zin, want vermindert het aantal verplichte overstapmomenten, maar nogmaals: Asd-Rsd kan via het conventionele spoor al in een fatsoenlijke tijd: Mijn NL stops: Amsterdam CS, Den Haag HS, Rotterdam CS, Roosendaal, want dat zijn punten waarheen een fatsoenlijke "Zubringerdienst" mogelijk is...

Ik zou terzake kundigen hier wel over willen horen: GÉÉN politici, want die hebben alleen maar waandenkbeelden waaraan ze andermans geld verspillen.  :-X HSL-zuid is mislukt, wie durft het aan om daar toch nog wat voordeel uit te gaan halen?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1130 Gepost op: 17 april 2013, 18:18:09 »
Op gevaar af nu iets doms te roepen: hoe simpel is het om eventueel op die HSL gewoon 1500 V= te zetten? Of nog "erger": Normale seingeving zoals in de rest van NL?  8)

Lijkt me dat een 25kv wisselspanning bovenleiding niet echt geschikt is voor 1.8kV gelijkspanning. Die zou je dus moeten vervangen. En even een nieuw seinstelsel en treinbeïnvloedingssysteem installeren. Dat gaat een paar knaken kosten.

Citaat
Ik heb al eerder geroepen: een HSL-traject in NL is ONZIN, daarvoor is dit land te klein! Het laten doorrijden van HSL-treinen is een heel ander hoofdstuk: Dát heeft zin, want vermindert het aantal verplichte overstapmomenten, maar nogmaals: Asd-Rsd kan via het conventionele spoor al in een fatsoenlijke tijd: Mijn NL stops: Amsterdam CS, Den Haag HS, Rotterdam CS, Roosendaal, want dat zijn punten waarheen een fatsoenlijke "Zubringerdienst" mogelijk is...

Volgens die redenering zou je dus ook de HSL 4 weg kunnen halen, want die gaat alleen naar Nederland. En de HSL 1 loont zich ook niet echt, 73 km en nog een stukje in Frankrijk. 't Is dat de Fransen zo nodig een LGV naar Lille toe moesten bouwen, maar over hoeveel kilometer hebben we het nu?

Op die manier heb ik even alle hogesnelheidslijnen tussen Parijs, Brussel en Amsterdam weggeredeneerd en daarmee dus ook alle hogesnelheidstreinen. Hop, we pakken gewoon een Franse of Belgische meersysteemloc en hangen daar getrokken rijtuigen achter. Alleen is je reistijd tussen Amsterdam en Parijs daarmee opeens bijna verdubbeld.

Met andere woorden, een HSL in Nederland is wel degelijk zinvol.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1131 Gepost op: 17 april 2013, 18:24:53 »
Met andere woorden, een HSL in Nederland is wel degelijk zinvol.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat om Europese verbindingen. We moeten ook wat betreft spoorwegen op Europese schaal denken. 

Groet,

Marco

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1132 Gepost op: 17 april 2013, 18:29:42 »
En dan: je moet in die orgels eerst maar eens ERTMS (of hoe dat dan ook heten mag  :-[ inbouwen, apparatuur om een VIRM onder 25 kV te laten functioneren, hopen/bidden, dat dat met de rest van de electronica overweg kan en dan hopen, dat je snel een toelating krijgt voor het net...
Aangezien VIRM voorbereid is op 25 kV zal dat niet een heel groot probleem zijn. Het schijnt dat de voorbereidingen voor de ombouw van 21 zesjes al bekeken worden.

Citaat
Op gevaar af nu iets doms te roepen: hoe simpel is het om eventueel op die HSL gewoon 1500 V= te zetten? Of nog "erger": Normale seingeving zoals in de rest van NL?  8) Zit veiligheidshalve met aluhoedje op onder tafel  ;)
Onmogelijk, op 1500V rijd je geen 300 en ATB werkt niet onder wisselspanning.

Citaat
Ik heb al eerder geroepen: een HSL-traject in NL is ONZIN, daarvoor is dit land te klein! Het laten doorrijden van HSL-treinen is een heel ander hoofdstuk: Dát heeft zin, want vermindert het aantal verplichte overstapmomenten, maar nogmaals: Asd-Rsd kan via het conventionele spoor al in een fatsoenlijke tijd: Mijn NL stops: Amsterdam CS, Den Haag HS, Rotterdam CS, Roosendaal, want dat zijn punten waarheen een fatsoenlijke "Zubringerdienst" mogelijk is...
Daar ben ik het niet mee eens, al had gezien de kortere afstanden in Nederland tussen Schiphol en Rotterdam een maximum van 250 misschien ook voldaan. Na Rotterdam kan dan met 300 naar België worden gereden.
Op de normale lijnen in Nederland passen treinen met 200 km/u niet, daar is het in de Randstad te druk voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1133 Gepost op: 17 april 2013, 18:45:29 »
Ooit  es gehoord van een gelijkrichter????????????

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1134 Gepost op: 18 april 2013, 00:15:54 »
HST's op diesel aanschaffen. De Duitsers hebben er nog wat over die eigenlijk niemand wil.
Anders hebben de Engelsen met de class43 nog een geschikt ontwerp. Die rijden pas 40 jaar.

Groeten, Alexander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1135 Gepost op: 18 april 2013, 11:19:10 »
Ooit  es gehoord van een gelijkrichter????????????
Tuurlijk wel, maar waar wou je die gelijkrichter dan zetten, en voor welk probleem is dat dan een oplossing?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1136 Gepost op: 18 april 2013, 13:21:28 »
Citaat van: Rick

Onmogelijk, op 1500V rijd je geen 300

Behalve in Frankrijk dan zeker, 60 jaar geleden ongeveer: 331 km/h.

Dirk

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1137 Gepost op: 18 april 2013, 13:41:12 »
Citaat van gebruiker Bond op Somda
Citaat
Brief van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het Plan van aanpak voor een structurele oplossing van het Fyra-vraagstuk bij een beschikbaarheid op termijn van 0, 9, 16 of 19 V250-treinstellen:


De brief brief over de Versterking van de tijdelijke treindienst Den Haag HS - Brussel Zuid v.v. (die in 2013 geen doorgang vindt)

Citaat van brief 1:
Citaat
Scenario 2: inzet van alternatief hogesnelheidsmaterieel
Er zijn minder dan 19 V250-treinstellen inzetbaar.
Door de inzet van alternatief hogesnelheidsmaterieel (door middel van bijvoorbeeld huren, kopen of lenen) wordt de dienstregeling over de HSL-Zuid uitgevoerd zoals afgesproken tussen IenM, HSA en NMBS.
Alternatief hogesnelheidsmaterieel. Natuurlijk joh. Succes! (y)
« Laatst bewerkt op: 18 april 2013, 13:45:39 door Daan! »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1138 Gepost op: 18 april 2013, 17:07:13 »
Uiteraard weten wij het hier allemaal veel beter dan de Staatssecretaris.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 19 april 2013, 07:20:21 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1139 Gepost op: 18 april 2013, 17:27:12 »
Ja en weet je waarom? Het is een vrouw! geintje natuurlijk

Ik geloof wel sirieus dat er hier een aantal zijn die het beter weten. Zij staan op en gaan naar bed met treinen. Dus ook na het werk zijn ze oprecht geinteresseerd in de materie.

Daarbij komt dat de keuze niet voor materieel van Alstom of Siemens is gevallen omdat die alleen een TGV/ICE type wilden maken. Duitsland zit krap in het ICE mat net als de Fransen in het TGV. Dus waar wil je 123 materieel halen? Nieuw materieel moet het hele toelatingscircus nog door.