Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 669175 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #870 Gepost op: 10 March 2013, 23:45:05 »
Hihi Jan,

Op de terugweg wellicht déze?  ;)


Ik zat daar vorige week nog in vanuit Antwerpen en het was inderdaad tot Essen best druk...
Ik hoop wel, dat NMBS inmiddels de koppelingen binnen het treinstel heeft aangedraaid, want dat klonk bij ieder vertrek doodeng...
Voor de gepropageerde verbinding is het natuurlijk een aanfluiting/blamage, maar een ritje in zo'n 'varkenssnuitje' roept wel veel herinneringen op: het klinkt/rijdt en zit vergelijkbaar met een kruising van Mat '46 en Mat '54; en belangrijkste pluspunt: Het Rijdt! Iets dat je van die Ansaldo-meuk niet kan zeggen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #871 Gepost op: 11 March 2013, 00:30:30 »
Ik wacht nog steeds op concurrentie op de belastingmarkt in Nederland.   8)

Groeten, Alexander

En alle parkeermeters uitbesteden aan Holland Casino (en ombouwen tot gokautomaat), heb je tenminste nog de kans eens iets van je parkeergeld terug te winnen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.


iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #873 Gepost op: 11 March 2013, 17:07:38 »
Het beruchte 'Sas', is behoorlijk kort na uit buitenrijden van het Roosendaals station gelegen.
Bij traktieproblemen kan dit probleem zich voor elk type krachtvoertuig stellen... .

@ Frans: De 'Varkenssnoetjes' serie 800 (vroeger 'Grijze Muizen' door de org. grijse kleur) zijn van rond 1976.
De L-trein Zaventem Nationale Luchthaven - Mechelen - Antwerpen Centraal - Roosendaal wordt veelal in 'dubbel' gereden.
Gezien de korte overstaptijd te Roosendaal, de ligging van de toegangstrappen en liften te Antwerpen Centraal.
En dat de mens van nature een 'lui' wezen is, zit het eerste deel overvol, maar heb je wel wat meer plaats in het 2è deel.
Het omgekeerde te Roosendaal: Daar 'spurten' de reizigers die vanuit de IC Lelystad-Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal-Vlissingen komen, snel over het perron om in de laatste 2 (reeds goed gevulde) rijtuigen te stappen van het klaarstaande stel richting Antwermen-Mechelen-Brussel Nationale Luchthaven.
Wie dan de moeite doet om zo'n 100m verder te stappen, kan wel met iets meer rust reizen... .
Een nadeeltje van die typische Nederlandse 'tandemperrons' zeker?

Deze treinstellen hebben dezelfde (Amerikaanse) Atlas-Henricot koppelingen als de 'Klassieke Tweetjes' waarvan ze een afgeleide zijn. Die zitten wat losje en hebben wat 'speelruimte'. Vandaar de schokken wanneer ze met 2 of 3 gekoppelde eenheden rijden (of samen met de klassieke tweetjes).

Niettegenstaande hun leeftijd, wordt er nog altijd graag door de meeste TB's mee gereden.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 17:14:10 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #874 Gepost op: 12 March 2013, 16:49:04 »
Hoezo "berucht"?
En zo dicht bij het station Roosendaal ligt die "sas" (Hollanders zeggen sluis) niet, een trein is al behoorlijk op snelheid na vertrek uit Roosendaal en het risico dat een trein daar strandt lijkt me erg klein. Heb er ook nog niet eerder van gehoord.
Nederland is trouwens bovenleidingloze bruggen gewend......

Dirk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #875 Gepost op: 12 March 2013, 16:56:37 »
Die bovenleidingloze bruggen kunnen ze nemen zonder de stroomafnemers neer te laten. Bij de Roosendaalse sluis moeten ze wel naar beneden, omdat ze anders in het gat schieten.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 22:40:55 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #876 Gepost op: 12 March 2013, 17:29:58 »
@Jan:
Oké het was dus de koppeling tussen de twee stellen... ;) Maar jij kunt je dus voorstellen, dat het een "weinig-vertrouwenwekkend-geluid" is...
@Alle meelezers:
Ik denk dat het probleem-van-de-sluis-bij-Roosendaal niet zozeer in het hiaat in de bovenleiding zit, maar vooral in het ombouwen naar een andere spanning:
Bij mijn weten vertrok Mat '57 (Inderdaad dat heerlijke BeNeLux-stel) vanuit Rsd op 1500V, maakte vaart, schakelde terug-naar-nul, streek de NL-panto vóór de "Sluis", "bouwde om naar 3000V", zette de B-panto op en schakelde weer in en bracht mij naar Antwerpens' Midstatie...
En naar ik uit zowel MatBlad als Bedieningsvoorschrift begreep, was het ESSENTIEEL, dat die JH-wals vóór het 'doodmaken' in zijn eindstand stond! (Daar was/is immers zelfs een speciale hele grote meldlamp voor...)

En het is mijn beleving, dat de meeste tractieproblemen/storingen nog steeds optreden bij dat "ombouwen"...
Ik hoop op input van machinisten/treinbestuurders/wagenvoerders/lokführer/mécaniciens...

Enne JA: een rit met zo'n 'Varkenssnuitje" of zo'n "Duikbril" is best prettig vanwege dat heerlijke 'Jaren '60 gevoel". Ik zit ook graag in een Hondekop, want dat rijgedrag is DEGELIJK, misschien niet supersnel of flitsend, maar o zo prettig...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #877 Gepost op: 12 March 2013, 18:20:38 »
@Frans. De stuit van de stroomafnemers op de Belgische Elocs 1500 en 1100 werkte niet probleemloos.
Vaak werd bij het passeren van stroomloze bruggen de stroomafnemer dan toch neergelaten.
Mat'57 had gewoon een NS BBC stroomafnemer afgesteld op 5,86 meter +BS. vlak voor de sluis schakelde de machinist de apparatuur uit, liet de stroomafnemer zakken maar hield de stuurstroom in zodat de JH wals toch doorliep naar de beginstand. De Belgische stroomafnemer kon alleen maar omhoog als de installatie in 3000V stand stond. Als monteur was er wel een trucje om op het 1500 Volt net te rijden met de B stroomafnemer maar dat was opletten geblazen want de brug bij Leidschendam kon je dan alleen maar over zonder opstaande stroomafnemer. De B stroomafnemer stond veel hoger afgesteld.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #878 Gepost op: 12 March 2013, 21:38:29 »
Aha,
dus wél 'uitschakelen', maar niét 'doodmaken'...

Maar klopt het nou wél of niét, dat die "systeemwisselingen" nog steeds het zwakke punt zijn??

En Monteurs-met-trucjes  ??? Dat gebeurt toch nooit... 8) :-X (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #879 Gepost op: 12 March 2013, 21:53:50 »
En naar ik uit zowel MatBlad als Bedieningsvoorschrift begreep, was het ESSENTIEEL, dat die JH-wals vóór het 'doodmaken' in zijn eindstand stond! (Daar was/is immers zelfs een speciale hele grote meldlamp voor...)

Welke editie van Het Matblad is dat?


CKLX

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #880 Gepost op: 12 March 2013, 22:09:44 »
 :o OEFF,
Ergens in 1974, 1975 of misschien 1976: Ik had een vriendje van de Middelbare school, die TH-Delft deed en stage liep bij Wph Haarlem en mij dus vele Matbladen cadeau deed (en ook een keer een origineel bvs Mat '57 liet zien, mét het wijzigingsblad dat over die modificatie ging) (En die stapel MatBladen heb ik niet meer  :'( )

Hij was en is beslist géén spoorgeit, erkende/waardeerde zonder meer dat de meeste werknemers in Wph een grote beroepstrots hadden: "het spul moet rijden"! en snapte wél dat mensen daar een passie voor kunnen hebben en kon mij ook redelijk goed uitleggen, dat het 'probleem' van Mat '57 vooral in die afwijkende schakelwals zat, vandaar ook die extra meldlamp...

Het is de periode, dat DE-II 88 zo gigantisch wordt omgebouwd/gerenoveerd, helpt dat?
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #881 Gepost op: 13 March 2013, 13:41:34 »
Euh effe gek gezegd,wat is hier nu de connectie naar fyra toe  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #882 Gepost op: 13 March 2013, 13:45:51 »
Welke editie van Het Matblad is dat?

Ergens in 1974, 1975 of misschien 1976:

Hier is en overzicht van de inhoud van het Matblad te vinden. Daar zou je eens in kunnen zoeken.
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/bronnen/spoorbladen/matblad/index.html

Martijn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #883 Gepost op: 13 March 2013, 13:54:07 »
Euh effe gek gezegd,wat is hier nu de connectie naar fyra toe  ???
Het gaat allemaal over alternatieve verbindingen tussen Nederland en België, dus de connectie met Fyra is er nog steeds.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #884 Gepost op: 13 March 2013, 15:06:03 »
Met ouwe Hondekoppen?  ??? ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.