Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589600 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #585 Gepost op: 28 januari 2013, 13:03:35 »
Weet ik, maar wat wil je daar mee zeggen?

Dat de noodzaak van aanbesteden ergens vandaan komt...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #586 Gepost op: 28 januari 2013, 13:07:55 »
Dat onderhands aanbesteden in het merendeel van de Europese landen niet geheel en al schoon is, oftewel dat een vriendje/neefje/oom van de betreffende minister het contract krijgt.

(Dat is dus geen politieke uitspraak, maar gewoon de vaststelling van een feit.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #587 Gepost op: 28 januari 2013, 13:10:39 »
Volgens mij toch meer het uitspreken van een vermoeden  ;) (wat met een aantal zaken in het nieuws wel te onderbouwen is)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #588 Gepost op: 28 januari 2013, 13:14:49 »
Dat is de niet onderhands aanbesteding ook als je hem goed schrijft ;D.

Verder stond ik voor een gesloten deur toen ik daar een nieuwe pen ging halen nadat ik alle gratis gekregen pennen die ik van thuis had meegenomen al had leeg geschreven ;)

@Klaas: jij snapt het tenminste (y).

Hier in Nederland schieten we altijd veel te ver door met zo'n onzin. Ik kom zelf uit het zuiden en daar was en is het ook nog steeds niet "schoon" met inkopen en gunnen. Het idee achter aanbesteden is goed, de uitwerking ervan klo :-X  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #589 Gepost op: 28 januari 2013, 13:17:35 »
De Faalra  ;D
Geniaal is de voorzet nu een directe verbinden Den Haag-Brussel als alternatief aan te bieden, zodat je de handjes bij de politici iig op elkaar krijgt... En dan een cross-platform overstap van de fyra breda in dordrecht of rotterdam?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #590 Gepost op: 28 januari 2013, 13:21:41 »
Rotterdam dan, of ligt Dordrecht opeens aan de HSL?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #591 Gepost op: 28 januari 2013, 13:27:11 »
Geen idee, maar ik denk dat ik het nu wel weet omdat je het wrsch retorisch bedoelt  ;D
Gaat ze nog een logistiek probleempje opleveren omdat de hsl altijd op sp 1 afgehandeld werd voorzover ik gezien heb...

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #592 Gepost op: 28 januari 2013, 15:35:18 »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #593 Gepost op: 28 januari 2013, 15:54:25 »
Dat onderhands aanbesteden in het merendeel van de Europese landen niet geheel en al schoon is, oftewel dat een vriendje/neefje/oom van de betreffende minister het contract krijgt.
In het bedrijf waar ik heb gewerkt liep dat juist heel goed. Je vroeg offertes aan bij verschillende bedrijven, ook bij bedrijven waarvan je vooraf bijna zeker wist dat je die niet wilde hebben. Maar dat was alleen om te weten of het bedrijf wat je eigenlijk wel wilde niet te ver doorschoot qua prijs. Verder is het een kwestie van de boel transparant houden. Wij moesten tot aan de directie, en soms tot aan de Raad van Bestuur verdedigen waarom we voor leverancier A hadden gekozen, en niet voor B. Alle niveaus in het beslissingencircus hadden de beschikking over alle gegevens.

Het was dan ook geen overheidsbedrijf. Bij Rijk of gemeentes zie je inderdaad wel dat een minister of wethouder zijn keuzes met verve verdedigt, zonder dat de Kamer of de Raad inzicht krijgt in de hele correspondentie. En achteraf blijkt er dan ergens een lijk in de kast te zitten.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #594 Gepost op: 28 januari 2013, 16:04:22 »
Las dit net op Transport-online

'Falende Fyra per kerende post terug'

http://www.transport-online.nl/site/nieuws-personenvervoer/index.php?news=2108&utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook#.UQaL3_Ilz1E

gr. klaas

Uit dit artikeltje blijkt dat behave Meerstadt ook Descheemaeckers het niet zo nauw neemt met de waarheid.
Als hij daadwerkelijk begin 2003 een delegatie naar Denemarken heeft gestuurd, dan hebben die mensen niet goed opgelet, want de eerste leveringsproblemen stammen al van 2002 en in december van dat jaar moest er noodgedwongen een aangepast leverringsschema worden opgesteld. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MG

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 16:47:41 door Noordwaarts. Reden: Tikfoutje hersteld »

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #595 Gepost op: 28 januari 2013, 16:05:41 »
Wat ik niet snap in t andere stukje van OVN http://www.transport-online.nl/site/nieuws-personenvervoer/index.php?news=2107#.UQaSm_LuqDk is
cit: niet mogelijk om de 'oude' Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel 'een op een' in ere te herstellen. Die werd in december uit de dienstregeling gehaald toen de Fyra ging rijden. Alle zogeheten treinpaden voor deze trein zijn inmiddels vergeven aan dertig vervoerders. Die kunnen alleen maar worden gewijzigd in overleg met deze vervoerders einde cit

Aangezien toch het pad van de geschrapte Fyra naar Brussel vrij komt?? En die ook gewoon van/naar Amsterdam over Schiphol reed? Waarom kan daar niet gewoon de icr-fyra weer ingestopt worden? De haltetijden waren met angst voor vertraging zo lang dat me daar wel een mauw aan te passen lijkt?

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #596 Gepost op: 28 januari 2013, 16:41:53 »
Uit dit artikeltje blijkt dat behave Meerstadt ook Descheemaeckers het niet zo naue neemt met de waarheid.
Als hij daadwerkelijk begin 2003 een delegatie naar Denemarken heeft gestuurd, dan hebben die mensen niet goed opgelet, want de eerste leveringsproblemen stammen al van 2002 en in december van dat jaar moest er noodgedwongen een aangepast leverringsschema worden opgesteld. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MG

mvg,
Gert
Gaat het niet even wat kort door de bocht om Bert Meerstad nu de schuld te geven van de bestelling die door een andere directeur van NS Hispeed is gedaan?
Het gekke is dat de hobbywereld al langer de berichtgeving over Ansaldo Breda volgde.
In principe waren er maar twee reacties op de uitvraag? Ansaldo Breda en Alsthom.
Alsthom schreef alleen in voor het leveren van Dubbeldeks TGV, geen enkeldeks.
Dus de toenmalige directie van NS Hispeed heeft de enige inschrijver gekozen.
En nu mag Bert Meerstad het opknappen.
Er circuleerd een leuk berichtje op facebook momenteel.
Het is dus mogelijk omde problemen van één Fyra stel per twee dagen op te lossen.
9 stellen dan is het in een kleine 3 weken opgelost.
In de shredder met die dingen.
Electrotechnisch is er het nodige mis en nu bleek tijdens winterweer dat constructies niet berekend zijn op ijsvorming.
Klimaatkamer is leuk maar het is statisch.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #597 Gepost op: 28 januari 2013, 16:50:01 »
Nee, want Meerstadt is weliswaar pas sinds 2009 president-directeur, maar is al sinds 2001 directielid!
Hij was dus destijds gewoon al betrokken bij de beslissing rondom de aanbesteding.

mvg,
Gert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #598 Gepost op: 28 januari 2013, 16:53:03 »
Aangezien toch het pad van de geschrapte Fyra naar Brussel vrij komt?? En die ook gewoon van/naar Amsterdam over Schiphol reed? Waarom kan daar niet gewoon de icr-fyra weer ingestopt worden? De haltetijden waren met angst voor vertraging zo lang dat me daar wel een mauw aan te passen lijkt?
Dat kan niet omdat de Belgen geen ICR op de HSL willen en eventuele vrije paden op het gewone net in Rotterdam niet goed op elkaar aansluiten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #599 Gepost op: 28 januari 2013, 17:10:13 »
  Hallo,
   OBB70  schrijft , dat het pad van de Fyra er nog ligt van Amsterdam CS tot Schiphol. Natuurlijk.Mooi zo .
 Vandaag lees ik, dat NS / Prorail wss wel een pad tussen Leiden en Roosendaal kunnen vrij maken voor de nieuwe Benelux.
 Blijft over het stukje Schiphol - Leiden.
 Het lijkt mij sterk dak de plannen daarop zouden stranden.
 En  van de brug over De Oude Rijn ten Z. van Leiden zal de openingstijd ook nog wel verschoven kunnen worden als Rijks Waterstaat meewerkt.
 Vr Gr,Peter
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 17:11:47 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.