Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591763 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #465 Gepost op: 23 januari 2013, 20:07:00 »
Tja, waarom iets in model maken, als de echte nog niet eens rijden :P.

Tinus.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #466 Gepost op: 23 januari 2013, 20:29:00 »
Als aandenken.  ;D

Mvg,
Gert

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #467 Gepost op: 23 januari 2013, 20:33:50 »
Was dat ook niet de reden? Dat ze wouden wachten tot de echte Fyra zou "rijden"...

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #468 Gepost op: 23 januari 2013, 20:49:10 »
Kunnen ze lang wachten.  ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #469 Gepost op: 23 januari 2013, 20:53:09 »
Mwoah, ik kan me voorstellen dat hij zich meer bezig houdt met zijn eigen maatschappij dan met andere spoorwegmaatschappijen, hij is geen hobbyist zoals wij hier. Dat je je van tevoren niet verdiept in wat een fabrikant verder doet is iets anders.

Maar toch: elke directie van een groot bedrijf bedient zich van adviseurs. Dan hadden die adviseurs de directie moeten waarschuwen. En voordat iemand nu roept dat het dus aan de adviseurs lag: de directie is zelf verantwoordelijk voor de kundigheid van haar adviseurs.

Mvg,
Gert

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #470 Gepost op: 23 januari 2013, 21:43:32 »
Italië-bashen is nu de nieuwe sport in Nederland?

Nee, men zoekt een excuus om door te praten in dit draadje terwijl er geen nieuws is (jij had volgens mij het laatste nieuwsbericht te pakken). Het begint aardig off-topic te raken...

@Chris: dat was een grapje. Aangezien het echte ding last heeft van loszittende bodemplaten. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #471 Gepost op: 23 januari 2013, 22:01:22 »
Italië-bashen is nu de nieuwe sport in Nederland?

Het is dat die trein niet in Denemarken gemaakt is ::)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #472 Gepost op: 23 januari 2013, 23:13:44 »
2e stuk van nu.nl is briljant : "De problemen zijn ontstaan door een abnormale grote hoeveelheid sneeuw"
Het heeft nog amper serieus gesneeuwd! Of hebben die Italianen ipv cm sneeuwhoogte mm sneeuwhoogte gelezen?
Bij dit soort quotes vraag ik mij (als technisch georienteerd persoon) altijd af wat hier nou werkelijk bedoeld werd. Zeker in een geval als dit waarbij zelfs een eerstejaars LTS-zwakstroom student op zijn water kan aanvoelen dat dit naar alle waarschijnlijkheid niet letterlijk zo bedoeld was.

Bedoelde de beste man dat er verschrikkelijk veel sneeuw lag, of bedoelde hij wellicht dat bij het rijden over een vele kilometers lange dunne sneeuwlaag, wellicht onder invloed van aerodynamische stromingen, er sneeuwophopingen plaatsvinden die uiteindelijk tot abnormale grote hoeveelheden sneeuw leiden op een bepaalde kritische locatie?

Ook vraag ik me af of dat echt een letterlijke quote was, of een (deels) eigen interpretatie van een journalist (die uiteraard ontzettend veel kennis van zake heeft). Uiteraard was het geen letterlijke quote, aangezien ik het vrij onwaarschijnlijk vind dat de beste man nederlands spreekt.

Dan staat ook nog de mogelijkheid open dat er informatie vervorming plaatsvind tijdens het vertalen van het italiaans naar het nederlands (eventueel nog via engels). Ook kan het zijn dat de beste man in zijn beste engels (ik weet niet in welke taal het gesprek/interview plaatsvond) toch onbewust zelf voor informatievervorming gezorgd.

Kortom, legio mogelijkheden, legio verklaringen. Onduidelijkheid troef. Maar het schijnt bij de moderne snelle communicatie op social media nivo te horen om alles met een negatieve ondertoon uit te leggen, liefst gehuld in een zwaar sacrcastische ondertoon.

En ja, ik begrijp dat AB, NS Highspeed/ministerie het nodige krediet verspeeld hebben, maar dat neemt niet weg dat ik objectieve informatie wel degelijk op prijs kan stellen.

Grt,
Harm

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #473 Gepost op: 23 januari 2013, 23:18:27 »
Er zijn inderdaad allerlei redenen te verzinnen waardoor de informatie vervormd is, maar als het goed is heeft een groot bedrijf als AnsaldoBreda een afdeling communicatie waar minstens één crisismanager werkt wiens taak het is er voor te zorgen dat tijdens deze crisis alle informatie zo goed mogelijk overkomt!

mvg,
Gert

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #474 Gepost op: 23 januari 2013, 23:21:17 »
Qua matrieel wil nsh duidelijk voor een duppie op de eerste rang zitten met de hoge concessiekosten die ze al hebben. 200% zeker dat ze liever de fyra toch nog neemt met doen alsof de problemen zijn opgelost en korting dan dat ze nog een paar jaar met 2800 en icr door moeten en 2x duurdere tgv of ice bestellen...  ::)
Och, stel dat men inderdaad die 2x duurdere TGV of ICE had aangeschaft. Dan hadden diezelfde lieden en journalisten die nu zo hard staan te roepen dat men flutmaterieel met een ondeugdelijke aanbesteding heeft aangeschaft, die hadden nu net zo hard staan te roepen dat men veel te duur materieel had aangekocht. Dat paradepaardje dat die Fyra moest en zou worden, met die belachlijk hoge ticketprijzen. Had men maar gewoon normaal gedaan en gewoon 220 km/u AB materieel aangeschaft, voor de helft van de prijs dan de totale overkill van 330 km/u materieel. Nee die hoge heren van NS moesten zo nodig weer het neusje van de zalm hebben, zo dat ze mooie sier konden maken in het buitenland. En de reiziger is dus alweer de dupe, die mag letterlijk het gelach betalen met belachlijke ticketprijzen. Waar blijft die parlementaire enquete???

Grt,
Harm

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #475 Gepost op: 23 januari 2013, 23:25:21 »
Welnee. Dan had men zeker met de TGV gewoon een kwalitatief goede trein op de rails gehad. Dure kaartjes, maar daar stond dan vast een stipte dienstregeling tegenover. En zo idioot duur zou men die treinkaartjes ook weer niet hebben kunnen maken, want dan was het volk overgestapt op vliegen.

mvg,
Gert

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #476 Gepost op: 23 januari 2013, 23:34:23 »
Volgens Bert waren de problemen bij dsb niet bekend bij de bestelling (mei 2004) terwijl de deense stellen per 2003 zouden moeten rijden en niet geleverd waren... Maar spreekt bert echt de waarheid, echt waar, ze wisten het niet! (y) Met zijn salaris en de te sluiten megadeal dus incompetent...
O, dus iedereen was op de hoogte van alle fijne details. Als alle aanbieders van materieel die een leveringsvertraging hebben van meer dan een jaar hebben op voorhand uitgesloten dienen te worden. Tja, ik denk dat zelfs de beste wel eens de fout in gaat.

Ik ben zelf werkzaam in de luchtvaart, en daar heeft bijvoorbeeld de KLM/Air France groep vorig jaar 25 Boeing 787's aangeschaft. Op het moment van het tekenen van de bestelling was op voorhand al bekend dat dit project een vertraging van 3 to 4 jaar (!!) had opgelopen. Toch heeft men geen moment geaarzeld dit product aan te schaffen. En waar een Fyra naar verluidt zo'n 20 miljoen per stel kost, kost een 787 ruim 200 miljoen dollar, per stuk (overigens is dat niet de prijs die KLM betaald heeft, die ligt eerder zo rond de 115 miljoen dollar - kale stukprijs).

Nu realiseer ik mij dat een vergelijking tussen Boeing en AB op voorhand om vele redenen niet opgaat, maar het lijkt mij dat de conclusies waar ik op reageer toch ook wat voorbarig zijn.
Desondanks sluit ik niet uit dat de diverse posters meer informatie ter beschikking hadden dan NS highspeed. Ik kan daar niet over oordelen, ik beschik niet over die informatie. Het komt mij alleen vrij kortzichtig over, maar wellicht is dat mijn eigen naiviteit.
Ik heb namelijk nog wel vertrouwen in de maatschapij als geheel, en ik probeer het goede in mensen te zien. Ook als ze bij NS (highspeed) werken, zelfs als ze in de top werkzaam zijn.

Grt,
Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #477 Gepost op: 23 januari 2013, 23:40:38 »
Je kunt er van uitgaan dat er achter de schermen een juridisch steekspel gaande is en dat vóór elke publieke uitspraak er eerst naar de inhoud van het contract gekeken is.
Dat is ook de reden dat de NMBS de leverancier drie maanden de tijd geeft. Dat heeft AB zo bedongen heeft de NMBS zelf gezegd.

Dirk

Welke problemen dient AB nu eigenlijk op te lossen? Als ik hun persverklaringen lees, dan krijg ik sterk de indruk dat AB van mening is dat ze alleen een sneeuwprobleem(je) hebben, waarvan ze denken deze redelijk snel opgelost te hebben.
Binnen enkele dagen zelfs, dus die drie maanden zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn.

Rijst uiteraard de vraag of AB de (contractuele!) verantwoordelijkheid draag voor die andere problemen . . .

Bedankt,
Harm

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #478 Gepost op: 23 januari 2013, 23:45:32 »
AB werkt toch volgens een kwaliteitssysteem ISO-9000?




Wist je trouwens, dat je onder toepassing van een kwaliteitssysteem als ISO-9000 ook perfect betonnen zwembandjes kunt maken? Het gaat er dan niet zo zeer om, of het voldoet aan de eisen van de klant/gebruiker, maar wel dat je te maken hebt met een consequent productiesysteem. En dat klopt: DSB herhaalt zich in NS  ;)

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #479 Gepost op: 23 januari 2013, 23:49:38 »
Welnee. . . . vliegen.

mvg,
Gert

Er is al veelvuldig geklaagd over dure tickets, in plaats van oude vetrtrouwde en geen toeslag Benelux.
http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/451-de-fyra-heeft-geen-markt