Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 592182 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #330 Gepost op: 21 januari 2013, 13:54:30 »
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #331 Gepost op: 21 januari 2013, 13:59:32 »
Ach, die opknappen is vast goedkoper dan een V250  (y)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #332 Gepost op: 21 januari 2013, 14:02:27 »
En zal ook wel fatsoenlijk gaan rijden als de techniek compleet gemaakt wordt.  ;)
 

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #333 Gepost op: 21 januari 2013, 14:14:37 »
Vergeet ook niet het risico dat de plaat afketst en in het interieur binnendringt...

Of half het interieur binnendringt en met de andere helft achter een wissel blijft hangen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #334 Gepost op: 21 januari 2013, 14:26:13 »
Ach, die opknappen is vast goedkoper dan een V250  (y)
Opknappen gaat zo'n 3 a 4 ton kosten denk ik.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #335 Gepost op: 21 januari 2013, 15:26:43 »
Aan de andere kant kun je je afvragen hoe zinvol een treinstel voor 250 km/u is als niemand het tot nu toe gebouwd heeft. Misschien is daar wel een goede reden voor...

- Peter

Jazeker. De argumentatie was als volgt: De HSL lijnen in het buitenland zijn over het algemeen lange trajecten, hierop is het zinvol 300 km/h of harder te rijden. De korte lengtes van de HSL op de verbinding Hoofddorp-Rotterdam-Antwepen Noord maken dat de tijdwinst tussen 250 km/h en 300 km/h gering is. Bij max 250 km/h (ging men van uit) is de bovenbouw, de beveiliging en het materieel goedkoper dan bij 300 km/h.
Vandaar de afwijkende specs t.o.v. ICE en TGV. NS zal "off the record" wel duidelijk gemaakt hebben dat aanbieden volgens de volledige 300 km/h specificatie, en de daarbij behorende prijzen, niet tot een aankoop zou leiden.

Wat mij wel opvalt: geen van de andere partijen die meedongen naar de concessie heeft blijkbaar protest aangetekend tegen het wijzigen (achteraf, in 2009) van de concessievoorwaarden. Zagen de 'bui' zeker al hangen.
Wat ik bedoel: HSA heeft volgens velen een abnormaal hoog bod op de concessie gedaan. Ik kan me voorstellen dat anderen het alsnog tegen hun lagere bod hadden willen overnemen in 2009, maar welicht dat men om de problemen bij de infrastructuur reeds had afgehaakt.
Virgin uit de UK heeft dacht ik nog met het ministerie hierover gesproken, maar nooit meer iets van gehoord.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #336 Gepost op: 21 januari 2013, 16:29:18 »
Of een IC Roosendaal-Brussel. Dan moeten juist de reizigers naar België in Roosendaal overstappen.

Lijkt me gezien dit nieuws de voor de hand liggendste optie: http://www.nu.nl/binnenland/3009405/belgisch-spoorbedrijf-stelt-vervangende-verbinding-in.html

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #337 Gepost op: 21 januari 2013, 16:31:34 »
Kwam ik op skyscrapercity forum tegen....

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 16:34:54 door Bad-Aura »
mvg Jan

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #338 Gepost op: 21 januari 2013, 16:43:03 »
Dit bericht werd geplaatst op het 3Railforum:

Interessante link:  http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/

Citaat hieruit:
Citaat
Alstom is de partij die in Frankrijk de TGV’s levert. Op dat moment had Alstom echter niet de mogelijkheid om zelfstandig (zonder SNCF) TGV’s te bouwen. Men was volop in de ontwikkeling van de AGV (Automotrice à Grande Vitesse) bezig en had geen trein ‘op de plank’ die direct in het profiel paste. Mogelijk kon men een bestaand model voor SNCF voor 160km/u of 200km/u aanpassen om op 220km/u te rijden, maar wellicht viel men dan bij de upgrade naar 250km/u alsnog af. Samenwerking met SNCF was lastig, aangezien SNCF de concessie van NS/HSA verloren had en dus niet happig zou zijn om de concurrentie in het zadel te helpen.
 
Bombardier had op dat moment geen aantoonbare ervaring om op eigen kracht hoge snelheidsmaterieel te bouwen. Wel bouwde fabrieken die op dat moment bij het Bombardier concern behoorden onderdelen (wagens) voor de ICE, onder meer het type ICE3m dat ook door NS ingezet wordt). Het is maar zeer de vraag of Bombardier zelfstandig aan zou bieden voor 250km/u. Hun oplossing voor 220km/u had echter wel mogelijk geweest. Bombardier levert namelijk ook locomotieven voor 220km/u en kan rijtuigen voor die snelheid bouwen. Ik ben niet genoeg op de hoogte van de specificatie om te weten of dit mogelijk was binnen de gestelde criteria.
 
En dan Siemens. Met het VELARO platform (ICE3 en afgeleide treinen) had Siemens een goede troef in handen. Deze was weliswaar zwaar overbemeten voor de 220km/u variant, maar had voor 250km/u wellicht interessant kunnen zijn. Echter was het track record van deze trein niet onbesproken. We spreken een paar jaar na het ongeluk bij Eschede in 1998 en de ICE3m van NS was niet onbesproken wat betreft comfort en onderhoudskosten. Overigens had Siemens ook een oplossing met locomotieven en rijtuigen kunnen aanbieden.
 
De vreemde nieuwkomer, prijsvechter AnsaldoBreda had juist een order gescoord voor de IC4 bij de Deense spoorwegen en was opkomend. Een grote partij (het voor het publiek waarschijnlijk onbekende Finmeccanica zat achter dit spoorbedrijf. Er waren wat dat betreft waarschijnlijk weinig objectieve gronden om niet te gunnen aan AnsaldoBreda.


Dit bericht maakt heel veel duidelijk.

Grt, Ronald.

Echter, heeft Alstom ism met CAF wel de Renfe serie 120/121 gebouwd en die order was uit 2001, en deze trein rijdt ook 250km/u.
Men zocht gewoon een trein die er totaal anders uitzag dan wat er al voor handen was...een 'eigen' product zeg maar.
mvg Jan

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #339 Gepost op: 21 januari 2013, 16:55:59 »
De Belgische I11 rijtuigen zijn toch ook toegelaten in NL, reden tussen Maastricht en Luik als ik mij niet vergis...
Als tijdelijke oplossing en met 200km/u ipv de niet HSL snelheid van 160km/u van die prio bakken
mvg Jan

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #340 Gepost op: 21 januari 2013, 16:56:11 »
De grote vraag is: In welk jaar werd de aanbesteding voor de Fyra uitgeschreven?

mvg,
Gert

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #341 Gepost op: 21 januari 2013, 17:02:01 »
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/het_fyra_dossier_-_van_bestelling_tot_problematische_levering-144924

op deze site vermeld men 2004.
In 2000 had AB de deal met de dsb beklonken, en hiero, http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21236169/__WUZmail__Spoorschandaal__.html,  lees ik dat sinds november al die stellen weer buiten dienst staan ivm defecten.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 07:51:16 door JeroenJens. Reden: Onnodig citaat verwijderd, gebruik svp de ANTWOORD knop »
mvg Jan

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #342 Gepost op: 21 januari 2013, 17:28:01 »
Oke, 2004 dus. Dankjewel. Nou in 2005 stonden die dingen in Denemarken dus al met problemen afgesteld aan de kant.
M.a.w.: Tijdens het aanbestedingsproject was al bekend dat er ellende was met de producten van Ansaldo Breda.

mvg,
Gert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #343 Gepost op: 21 januari 2013, 17:29:23 »
Bij max 250 km/h (ging men van uit) is de bovenbouw, de beveiliging en het materieel goedkoper dan bij 300 km/h.
Het materieel misschien wel, maar de bovenbouw en beveiliging van de HSL zijn gewoon geschikt en gebouwd voor 300 km/u. De Thalys rijdt dat ook Amsterdam en de grens.

De Belgische I11 rijtuigen zijn toch ook toegelaten in NL, reden tussen Maastricht en Luik als ik mij niet vergis...
Als tijdelijke oplossing en met 200km/u ipv de niet HSL snelheid van 160km/u van die prio bakken
Op de rijtuigen staat een RIC raster met NS dus kunnen die in heel Nederland ingezet worden. Het enige probleem is dat de NMBS ze zelf nodig hebt en er geen locs zijn die 250 km/u kunnen en in NL zijn toegelaten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #344 Gepost op: 21 januari 2013, 17:31:29 »
Oeh, het Engelse Wikipedia artikel over de Fyra praat al in verleden tijd  :P ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/Fyra
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 17:36:23 door J J H S »
Jeroen