Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:47:05
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
Vandaag om 22:39:25
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642641 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #300 Gepost op: 20 January 2013, 22:35:15 »
Plaatje bij dat volkskrantartikel is natuurlijk weer precies de verkeerde Fyra.
Reinier

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4551
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #301 Gepost op: 20 January 2013, 22:40:25 »
Ligt het aan mij of strand de v250 steeds op of bij de grens?

Wat zijn steeds de problemen bij de ICE 3? Iedereen heeft het namelijk maar over alternatieven. Hopelijk gaan de rest van de v250 stellen niet door en komt er een alternatief.
Benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #302 Gepost op: 20 January 2013, 22:41:43 »
@Tinus.
Gewoon een omgekatte ICE3, en werkt prima.
Letterlijk en figuurlijk beproeft.

Maar om bij het onderwerp te blijven:
Het gaat inderdaad de verkeerde kant uit met de Fyra, hij begint al behoorlijk berucht te worden.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #303 Gepost op: 20 January 2013, 22:59:55 »
Is het denkbaar dat tijdelijk de beneluxtrein van stal gehaald wordt nu de problemen toch ernstiger blijken te zijn en het nog wel maanden kan gaan duren? Er schijnt nu geen plek te zijn vanwege de nieuwe verbinding Amsterdam-Vlissingen, maar NS schijnt wel in gesprek te zijn met Prorail over plek in de dienstregeling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #304 Gepost op: 20 January 2013, 23:51:18 »
Er schijnt nu geen plek te zijn vanwege de nieuwe verbinding Amsterdam-Vlissingen,
Is wel een oplossing voor. De verbinding Amsterdam-Vlissingen (eigenlijk Lelystad-Vlissingen) rijdt 2 keer per uur. Gewoon de Beneluxtrein laten rijden in het pad van een van de twee. En dan voor de rest van het traject een stoptrein Roosendaal-Vlissingen met een cross-platform overstap in Roosendaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #305 Gepost op: 20 January 2013, 23:57:04 »
Dat klinkt heel logisch. Zou me niet verbazen als dit morgen als oplossing uit de hoge hoed wordt getoverd.

mvg,
Gert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #306 Gepost op: 21 January 2013, 09:03:42 »
Lees net in mijn ochtendkrant (trouw) dat NS en NMBS de nog uitstaande fyra-bestelling willen annuleren.

Nu wordt het toch wel héél hoog tijd voor vervangend vervoer.
Vond die ICE-III-Fyra van NS1607 wel een goeie suggestie.
Citaat
Ik heb een veel betere Fyra.   
https://www.youtube.com/watch?v=CWvR5ssPJAM
Rijdt al bijna 3 jaar probleemloos


Jos.
heb er in elk geval smakelijk om gelachen (y)


Hendrik Jan (koffie en vulkoeken paraat!)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #307 Gepost op: 21 January 2013, 09:57:48 »
De ICE3 doet het ook nog steeds niet lekker, gisteren strandde de ICE 226 bij Zv en werd door de wegsleepdienst naar de Wgm afgevoerd; zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/8401697710/in/photostream/

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #308 Gepost op: 21 January 2013, 10:04:02 »
Lees net in mijn ochtendkrant (trouw) dat NS en NMBS de nog uitstaande fyra-bestelling willen annuleren.
Welke uitstaande bestelling? Op het vierde nooit bestelde NMBS-stel na zijn alle stellen al klaar en het merendeel is ook al in Nederland aanwezig.

Vervangend materieel is er ook niet zomaar, er zijn niet genoeg ICE3 en TGV stellen om de Fyra-dienst over te nemen. Bovendien is de ICE niet toegelaten op de HSL (hetzelfde geldt voor de Eurostar, waar er kennelijk wel een aantal van over zijn).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2813
  • Duitsland TP III/IV
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #309 Gepost op: 21 January 2013, 10:22:03 »
Dit bericht werd geplaatst op het 3Railforum:

Interessante link:  http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/

Citaat hieruit:
Citaat
Alstom is de partij die in Frankrijk de TGV’s levert. Op dat moment had Alstom echter niet de mogelijkheid om zelfstandig (zonder SNCF) TGV’s te bouwen. Men was volop in de ontwikkeling van de AGV (Automotrice à Grande Vitesse) bezig en had geen trein ‘op de plank’ die direct in het profiel paste. Mogelijk kon men een bestaand model voor SNCF voor 160km/u of 200km/u aanpassen om op 220km/u te rijden, maar wellicht viel men dan bij de upgrade naar 250km/u alsnog af. Samenwerking met SNCF was lastig, aangezien SNCF de concessie van NS/HSA verloren had en dus niet happig zou zijn om de concurrentie in het zadel te helpen.
 
Bombardier had op dat moment geen aantoonbare ervaring om op eigen kracht hoge snelheidsmaterieel te bouwen. Wel bouwde fabrieken die op dat moment bij het Bombardier concern behoorden onderdelen (wagens) voor de ICE, onder meer het type ICE3m dat ook door NS ingezet wordt). Het is maar zeer de vraag of Bombardier zelfstandig aan zou bieden voor 250km/u. Hun oplossing voor 220km/u had echter wel mogelijk geweest. Bombardier levert namelijk ook locomotieven voor 220km/u en kan rijtuigen voor die snelheid bouwen. Ik ben niet genoeg op de hoogte van de specificatie om te weten of dit mogelijk was binnen de gestelde criteria.
 
En dan Siemens. Met het VELARO platform (ICE3 en afgeleide treinen) had Siemens een goede troef in handen. Deze was weliswaar zwaar overbemeten voor de 220km/u variant, maar had voor 250km/u wellicht interessant kunnen zijn. Echter was het track record van deze trein niet onbesproken. We spreken een paar jaar na het ongeluk bij Eschede in 1998 en de ICE3m van NS was niet onbesproken wat betreft comfort en onderhoudskosten. Overigens had Siemens ook een oplossing met locomotieven en rijtuigen kunnen aanbieden.
 
De vreemde nieuwkomer, prijsvechter AnsaldoBreda had juist een order gescoord voor de IC4 bij de Deense spoorwegen en was opkomend. Een grote partij (het voor het publiek waarschijnlijk onbekende Finmeccanica zat achter dit spoorbedrijf. Er waren wat dat betreft waarschijnlijk weinig objectieve gronden om niet te gunnen aan AnsaldoBreda.


Dit bericht maakt heel veel duidelijk.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #310 Gepost op: 21 January 2013, 11:00:11 »
Dat is het idee dat ik altijd al gehad heb. Bij NS Hispeed zullen ze waarschijnlijk ook geen gat in de lucht zijn gesprongen dat het AnsaldoBreda werd.

Aan de andere kant kun je je afvragen hoe zinvol een treinstel voor 250 km/u is als niemand het tot nu toe gebouwd heeft. Misschien is daar wel een goede reden voor...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #311 Gepost op: 21 January 2013, 11:11:42 »
Niemand?

In Japan: http://en.wikipedia.org/wiki/300_Series_Shinkansen  max 270 kmh. Dan is 250 een eitje. Ook omdat deze 16 rijtuigen lang is.
Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #312 Gepost op: 21 January 2013, 11:12:46 »
Die hadden ze gewoon 2e hands over kunnen nemen ;D Even omsporen....

Groet,
Michel

Edit: En ook een neus..

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #313 Gepost op: 21 January 2013, 11:13:54 »
En natuurlijk wordt de politiek er bij betrokken:

http://www.nu.nl/binnenland/3008987/problemen-fyra-politieke-keuzes.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #314 Gepost op: 21 January 2013, 11:26:10 »
Die hadden ze gewoon 2e hands over kunnen nemen ;D Even omsporen....

nee hoor, zijn al normaalspoor. zijn alleen voor 60 hz. moet 50 hz. worden.
Jeroen