Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589554 keer)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #270 Gepost op: 20 januari 2013, 10:55:51 »
Ze zouden natuurlijk ook gewoon het begrip 'turbo-v' nieuw leven in kunnen blazen?  ;D

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #271 Gepost op: 20 januari 2013, 11:28:17 »
ik weet nog dat een 1600 4 mio en een icr 1 mio kostte, gulden,

En in de afgelopen 35 jaar zijn de arbeids- en materiaalkosten natuurlijk ook absoluut niet gestegen....

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #272 Gepost op: 20 januari 2013, 11:34:12 »
Even voor mijn beeldvorming, weet iemand wat bij bendaring (±10%) de stukprijs is per treinstel voor een Thalys-type TGV, een ICE, en een V250?
Ik meen dat een V250 zo'n 21, een ICE rond de 25 en een TGV rond de 27 miljoen Euro kosten.
Groetjes, Bart

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #273 Gepost op: 20 januari 2013, 11:57:18 »
Welke fabrikant zal het nu nog in zijn hoofd halen om de Fyra in model uit te brengen?
Hooguit nog iets voor een diorama van een sloperij.  ;D ;D ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #274 Gepost op: 20 januari 2013, 12:27:58 »
Ik meen dat een V250 zo'n 21, een ICE rond de 25 en een TGV rond de 27 miljoen Euro kosten.

Hmm ja, vanuit dat oogpunt kan ik me voorstellen dat NS hispeed toch voor dacia ehhhhh AB heeft gekozen. ;D Maar dit zal wel een gevalletje 'goedkoop is duurkoop' worden vrees ik...
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #275 Gepost op: 20 januari 2013, 12:59:35 »
Nou, niemand hier hoeft zich te vervelen, het gaat nog maanden duren voor die dingen weer rijden, aldus:
http://www.nu.nl/binnenland/3008161/hogesnelheidstrein-fyra-nog-maanden-running.html

mvg,
Gert

Kijk, en hier irriteer ik mij mateloos aan, namelijk dat het nu WEER maanden moet gaan duren terwijl men al jaren bezig is die troep functionerend voor de rijdende dienst te krijgen.
En de politiek doet net of hun neus bloed, terwijl die er bovenop horen te zitten n.a.v. het fiasco met NS hispeed en de HSL.
En de minister, welke voor haar 2e termijn op dezelfde functie zit, zou naar mijn mening moeten opstappen wegens incompetentie.
Hoe haal je het in je hoofd dit te accepteren??
Gewoon NS-hispeed van de HSl af, een capabele vervoerder zoeken die voor mijn part met TGV-duplex gaat rijden ( er schijnen daar genoeg van beschikbaar te zijn in Frankrijk) en rijden die dienst van A'dam naar Brussel.
Maar het lijkt wel of iedereen elkaar bang aan zit te staren.. :o
mvg Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #276 Gepost op: 20 januari 2013, 14:01:14 »
Of dat er genoeg TGV duplex voorhanden is,dat weet ik niet.
Maar kan en mag dat spul in B en NL rijden ?,is er personeel voor om er mee te rijden ? ,wie zegt dat men stellen wil leasen aan NL ?
Dat men hier nu italiaanse kruimeldieven heeft staan die t niet doen/zelden doen is hun eigen schuld.
Als ik het correct heb begrepen dan wilde men de goedkoopste aanbieder van een HSL stel de gunning geven,en dat was AB.
Dat men in het papier met voorwaardes is vergeten te roepen dat het dan wel een werkend concept moet zijn van een betrouwbare fabrikant omdat men anders naar een ander zou gaan,dat snijd ze nu in de vingers en de reiziger zit ermee.
Zoals al eerder gezegd,men beloofde ook dat de BNL niet zou verdwijnen voordat de vervanger zorgeloos reed  ::)
Van die belofte is ook niks terecht gekomen.(geloofwaardig zijn ze dus al lang niet meer is mijn mening)
Had men de concessie beter in elkaar gemikt en bereid geweest om dat schijntje meer te betalen dan had men nu een vervolg order van bv ICE of thalys kunnen hebben waarvan blijkt dat dat wel kwaaltjes vrij is.
Ik vraag me af of dit italiaanse spul ooit nog in Belgie toegelaten gaat worden want voorlopig mag het daar al niet meer binnenkomen door alle ellende ermee.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #277 Gepost op: 20 januari 2013, 14:06:56 »
Als ik het correct heb begrepen dan wilde men de goedkoopste aanbieder van een HSL stel de gunning geven,en dat was AB.

Volgens mij (maar verbeter me als ik er naast zit) is dat niet eens een kwestie van willen, maar moeten.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #278 Gepost op: 20 januari 2013, 14:14:25 »
De een zijn dood is de ander zijn brood: http://www.nu.nl/economie/3008064/ge-wil-belgische-treinmarkt.html

Wat jammer trouwens dat dit draadje in de krochten van het forum terceht is gekomen. De komende tijd zal de inhoud waarschijnlijk steeds weer actueel zijn.

mvg,
Gert

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #279 Gepost op: 20 januari 2013, 14:24:34 »
Je problemen onder ogen zien is de eerst stap naar een verbetering :)

Ook Siemens en Alstom (als voorbeelden) hadden de wensen van HSA voor een eigen ontwerp best kunnen waarmaken en kwalitatief waarschijnlijk zelfs stukken beter. Maar omdat HSA zo'n hoog bod had uitgebracht om de dienst maar gegund te krijgen, was er geen geld meer voor kwalitatief hoogwaardig materieel.
De politiek heeft dit laten gebeuren (AB had ook ten tijde van de bestelling van de V250 al een bepaalde reputatie) en het is wrang dat deze nu op haar achterste benen staat. Onder de streep is en blijft de reiziger de dupe van het geheel...

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #280 Gepost op: 20 januari 2013, 14:28:27 »
Maar was het niet zo dat er voor AB gekozen werd omdat ze de goedkoopste offerte hadden en Europese regelgeving verplicht om met de aanbieder van de laagste offerte in zee te gaan? Zo iets meen ik ergens gelezen te hebben.

Eelco

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #281 Gepost op: 20 januari 2013, 14:35:32 »
Dat zou best kunnen hoor, maar een uitschrijving is ook zo te schrijven dat je bij een bepaalde aanbieder uitkomt. Als je een soort ICE of TGV in je wensen omschrijft, kom je al snel bij die fabrikanten uit omdat deze al gemaakt hebben. Als een andere fabrikant een ICE of TGV wil nabouwen, moet deze geheel opnieuw beginnen met de ontwikkeling daarvan.
Groetjes, Bart

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #282 Gepost op: 20 januari 2013, 14:37:04 »
Het is niet zo dat de goedkoopste offerte moet worden aangenomen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #283 Gepost op: 20 januari 2013, 14:38:01 »
Okay, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dank voor de info.
Nouja, men wilde natuurlijk wel een heel eigen gezicht/ontwerp op de baan. En daar wordt nu helaas de prijs voor betaald...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #284 Gepost op: 20 januari 2013, 14:50:16 »
Het is niet zo dat de goedkoopste offerte moet worden aangenomen.
Als je dat in je concessie zo zelf omschrijft dan zit je dr toch echt aanvast lijkt me,en het schijnt dat men dit toch echt zelf zo heeft opgemaakt(de concessie dus)
Afijn er is meer te melden over dit debacle:
NMBS furieus over Fyra
Toegevoegd: zondag 20 jan 2013, 13:46

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zegt "brutale maatregelen" te nemen over de toekomst van de Fyra. Dat zei NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker in het VRT-programma De Zevende Dag. Morgen komt de raad van bestuur van NMBS bijeen om te kijken hoe en of het bedrijf verder wil met de hogesnelheidstrein.

Descheemaecker noemde de problemen met de trein van de afgelopen week "hallucinant". Hij overweegt de bestelling van drie Fyra-treinen bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te schrappen.

De Fyra's die tot voor kort reden waren allemaal van Nederland. De drie treinen die België heeft besteld, zijn nog niet geleverd. Eerder liet de NS weten voorlopig geen nieuwe Fyra's te kopen.

Kotsbeu
"Ik ben het echt kotsbeu", zei Descheemaecker. "Als ik de verontschuldigingen van AnsaldoBreda zie, denk ik: nou breekt mijn klomp."

Ook speelt de bestuurder van NMBS met de gedachte om de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel aan te passen. "Misschien moeten we dan van een wit blad vertrekken en ons ook afvragen: is het nodig dat er meer treinen rijden tussen Brussel en Amsterdam dan tussen Brussel en Parijs?"

De Fyra werd vorige week uit de dienst gehaald, omdat treinstellen door de sneeuw beschadigd waren geraakt.
Bron van dit nieuwste  deel in de GTST soap : http://nos.nl/artikel/464035-nmbs-furieus-over-fyra.html
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0