Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589621 keer)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #60 Gepost op: 10 oktober 2012, 22:49:38 »
Hoewel ik alle discussies en invallen over het uiterlijk van de Fyra wel vermaeckelijk vind wil ik iedereen toch het volgende ter overweging geven: zelf vind ik de meeste treinen die er nu rijden eigenlijk lelijk en niet de moeite van het aankijken waard. Helaas ben ik volledig treinegek en vooral ook gek op treinenpiccen, dus heb ik mij over mijn aversies heen gezet omdat je anderes nog moeilijk langs de baan kunt staan zonder met niks weer huiswaards te keren.

Bekijk de Fyra als een moderne interpretatie van de benelux hondekop en het voordeel dat je met de ronde kopvorm meer kansen hebt op leuk belichte plaatjes van de voor en achterkant, en verzoen je met het feit dat er tenminste een trein voorbij komt ipv bijv een magneetbaan...  :D

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #61 Gepost op: 10 oktober 2012, 23:10:12 »
Volgens de Wiki rijden die al een maandje een uurdienst (lees ik net), klopt dat?, ik heb ze nog nooit gezien.
Dat is inderdaad de theorie, in de praktijk is er soms één stel beschikbaar en rijden ze dus een drie-uursdienst...

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2012, 23:18:54 »
Ging volgens mij alleen over de V250, die zo heen en weer is tussen Rotterdam en Amsterdam natuurlijk. ;D
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 18:16:31 door Jan Beelen. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #63 Gepost op: 11 oktober 2012, 08:33:35 »
Bekijk de Fyra als een moderne interpretatie van de benelux hondekop en het voordeel dat je met de ronde kopvorm meer kansen hebt op leuk belichte plaatjes van de voor en achterkant [...]

Daar zit meer in dan je denkt. De bijnaam Hondekop was intertijd ook niet per se als een compliment bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #64 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:32:25 »
Kun je dat uitleggen, want daar ben ik wel benieuwd naar: mat 64 werd immers met apekop beschimpt, plan u als rode duivel: dan komt de trein er overall niet goed uit...
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 18:17:14 door Jan Beelen. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #65 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:53:35 »
Dat 'apekop' is dan wel weer veel minder algemeen gebruikt dan 'hondekop', dat blijkt alleen al uit het feit dat zowel plan V/T als mat '54 door veel mensen 'hondekop' woorden genoemd. Die hele bijnaam apekop kende ik tien jaar geleden nog niet eens, terwijl ik toen wel goed op de hoogte was van de gangbare bijnamen voor NS materieel. Kruimeldief voor de V250 vind ik dan wel weer passend.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #66 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:11:36 »
Och, als iets vrij nieuw is worden er nog wel eens (niet al te complimenteuze) bijnamen gevonden. Als het 'iets' eenmaal ingeburgerd is verandert de scheldnaam in een koosnaam.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #67 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:27:45 »
Wat ik sowieso niet begrijp is dat er een trein gekocht wordt met een maximaal toegestane snelheid van 250 km/hr terwijl het baanvak is uitgelegd voor 300 km/hr. Ergens is er niet goed over nagedacht zou ik zeggen. Zeker niet als de verschillende snelheden door elkaar rijden, lijkt mij planmatig niet erg handig.
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #68 Gepost op: 11 oktober 2012, 13:20:56 »
Och, als iets vrij nieuw is worden er nog wel eens (niet al te complimenteuze) bijnamen gevonden. Als het 'iets' eenmaal ingeburgerd is verandert de scheldnaam in een koosnaam.

En zo is het precies gegaan met mat '54. Het woord Hondekop had intertijd een negatieve connotatie en dat is misschien ook wel de reden dat het een van de weinige spontane spoorbijnamen is die vrij algemeen bekend was. Onder spoorliefhebbers is het op den duur een geuzennaam geworden.
De meeste spoorbijnamen zegt de goegemeente helemaal niks en tegenwoordig proberen marketingtypes zelf maar vast flateuze bijnamen te bedenken. Soms werkt dat - Sprinter, Koploper - maar bij de 'Albatros' zal dat wel niet gaan lukken, hoewel het een rake typering is.
De meeste mensen noemen een trein gewoon een trein. Zit wat in.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 13:25:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #69 Gepost op: 11 oktober 2012, 14:48:33 »
Ja dit soort uitspraken doet het altijd goed op verjaardagen...
Aanbesteden is ook een vak, en daarbij heeft de opdrachtgever een cruciale rol. Een slecht, onduidelijk of rammelend bestek levert dito inschrijvingen op. Als opdrachtgever is het je verantwoordelijkheid om door 'creatieve berekeningen die niet kloppen' heen te prikken.

Helaas zijn de lui die het vak van aanbestedingen begrijpen (en dus kritisch durven zijn) nooit op zo'n positie te vinden. ;) Het probleem is dat er in heel veel gevallen geen reden gevonden wordt om ergens doorheen proberen te prikken omdat opdrachtgevers of geen verstand van zaken hebben, het ze niet interesseert, het een persoonlijk prestigeproject is dat men door wil drukken. Prestigeprojecten winnen het van gezond verstand. Nog voordat de Fyra stellen besteld werden, wist half Nederland al dat men de datum niet zou halen, het duurder werd en het problemen op zou leveren. Tòch gaan we door met nodeloos geld uitgeven.

Bij C2000 ging het mis omdat men op een bestaand (goed functionerend) systeem persé een extra softwarelaag wilde zetten. Deze veroorzaakt de problemen. In het buitenland gebruikt men precies hetzelfde systeem, alleen zonder die extra softwarelaag. Daar werkt het wel... Aanbesteden is 1, goed aanbesteden is 2. Dat laatste is in Nederland eigenlijk nog nooit gelukt. ;)

Over studielink, de OV chipkaart, DIGID, roertunnel, noordzuid lijn, betuweroute en allerlei andere falende / cq veel te dure projecten heb ik het nu maar even niet. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:03:59 »
Over studielink, de OV chipkaart, DIGID, roertunnel, noordzuid lijn, betuweroute en allerlei andere falende / cq veel te dure projecten heb ik het nu maar even niet. ;)

Hoe kun je nou iets tegen dat geweldige studielink hebben? ;D (versie 2 dan, 3 heb ik niet meer meegemaakt)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #71 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:14:27 »
Wat ik sowieso niet begrijp is dat er een trein gekocht wordt met een maximaal toegestane snelheid van 250 km/hr terwijl het baanvak is uitgelegd voor 300 km/hr. Ergens is er niet goed over nagedacht zou ik zeggen.
Waarom niet? Voor dat mini-stukje? Tegen de tijd dat je 300 rijdt kun je weer in de remmen. Volstrekt logisch, 300 km/h heeft hier geen enkele toegevoegde waarde (ga maar eens rekenen).

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #72 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:57:49 »
Komt nog bij dat de V250 goedkoper was dan de V300-variant. En dat verschil in kosten was beduidend groter dan het eventuele voordeel van 300 km/h kunnen rijden. Het rijtijdvoordeel was miniem op Hfo-Rtd.
Groetjes,
Emiel

Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #73 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:49:35 »
Komt nog bij dat de V250 goedkoper was dan de V300-variant. En dat verschil in kosten was beduidend groter dan het eventuele voordeel van 300 km/h kunnen rijden. Het rijtijdvoordeel was miniem op Hfo-Rtd.
Groetjes,
Emiel

Precies, een trein die 300 km/uu kan heeft een andere constructie, namelijk een luchtdichte. Tot 250 km/uur is dat niet nodig.

Wel jammer met 300 km/uur had ie sneller uit zicht geweest, minder horizonvervuiling en pijn aan je ogen van het zuurstokroze.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #74 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:59:37 »
Je HOEFT er niet naar te kijken....
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT