Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 649235 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3735 Gepost op: 16 April 2019, 07:53:38 »
Waarop baseer je dat het prima treinen zijn?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3736 Gepost op: 16 April 2019, 07:58:33 »
Daar gaan we weer....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7613
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3737 Gepost op: 16 April 2019, 08:03:50 »
Wat ik er van gelezen en gehoord heb is er best wel het een en ander aan versleuteld om ze inzetbaar te maken voor hun nieuwe taak. Waarbij het er op lijkt dat die nieuwe taak van een lagere orde is dan hun oorspronkelijke taak, waar ze duidelijk niet geschikt voor waren, hoe dat kwam laten we maar even in het midden...

Schroot als metaforische benaming lijkt me hier dan ook zeker op zijn plaats, als iets na zoveel tijd en dergelijke kosten totaal niet functioneert dan mag je dat m.i. best metaforisch als schroot bestempelen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3738 Gepost op: 16 April 2019, 08:34:52 »
Alleen functioneert het schijnbaar wel, dus is de term schroot misplaatst

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3739 Gepost op: 16 April 2019, 08:54:01 »
Een strak tweede handsie van een oud dametje?  ;D

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3740 Gepost op: 16 April 2019, 09:48:10 »
NS vangt nog 21 miljoen voor schroot.
Het is helemaal geen schroot, het heeft nooit op de IJssellijn gereden  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 16 April 2019, 12:56:43 door Bert van Gelder »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3741 Gepost op: 16 April 2019, 11:19:41 »
Ik heb nog altijd het gevoel dat  Descheemaecker van de NMBS  zeer succesvol de Fyra als hopeloos heeft geframed. Natuurlijk, ze waren niet best, maar de NMBS heeft zo ook Fyra als concurrent van Thalys de nek omgedraaid en NS als concurrent op het gebied van Hogesnelheidstreinen geëlimenineerd. Ik denk dat doorgaan met Fyra beter was geweest dan de huidige Intercity direct, dat laten de Italianen op dit moment zien.  Wat zijn we als Nederlanders toch sukkels. 

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3742 Gepost op: 16 April 2019, 11:40:48 »
Wat zijn we als Nederlanders toch sukkels.

Daar is je eigen betoog een prima voorbeeld van.  (y)

Bij elk nieuwsbericht komt dezelfde discussie weer naar voren. Maar enige redenatie op basis van feiten en vooruit kijken ontbreekt. NMBS heeft ook een aandeel gehad in het Fyra-verhaal. Vergeet alleen niet dat NMBS ook inkomsten zou krijgen uit de Fyra.
Fyra moet je niet vergelijken met de huidige Intercity direct, maar met de ICNG.
En de Italianen laten niet zien dat de V250 het zo geweldig doet. De introductie(planning) is al meerdere keren uitgesteld. Maar bovenal is het nu 2019, terwijl de V250 in 2013 van het spoor gehaald werden. Had je door willen gaan met de V250, had er dus tot de introductie van de V250 wel een volwaardig alternatief moeten zijn! En zelfs dan had de V250 niet de levensverwachting zoals ander materieel dat heeft, waren heel veel V250 verschillend wat zorgt voor een duurder onderhoudsproces, was integratie met het HRN niet zo makkelijk zoals dat straks wel kan.
Genoeg onderbouwing waarom NS wel een goede keuze heeft gemaakt?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2019, 11:46:58 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3743 Gepost op: 16 April 2019, 11:42:21 »
Wat laten de Italianen dan zien? De Fyra moest tien jaar terug in Nederland gaan rijden, in Italië komen ze nu pas in dienst. En bovendien wordt nu in Nederland de HSL-dienst in de binnenlandse dient geïntegreerd wat al direct had moeten gebeuren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3744 Gepost op: 16 April 2019, 11:49:20 »
De Italianen gaan met de Fyra rijden. Ik had even gemist dat Thalys in de binnenlandse dienst geïntegreerd gaat worden.


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3745 Gepost op: 16 April 2019, 11:52:22 »
Maar ze gaan er wel pas zes jaar na het van het spoor halen van de V250 mee rijden. Wat had je willen laten rijden tot nu dan op de HSL?

Thalys wordt niet geïntegreerd. De ICd wel, nu en in de toekomst nog verder.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3746 Gepost op: 16 April 2019, 11:52:43 »
De Italianen gaan met de Fyra rijden. Ik had even gemist dat Thalys in de binnenlandse dienst geïntegreerd gaat worden.


Ah, je hebt niet door dat de Fyra een andere treindienst verzorgt dan de Thalys, oké. Of is de ICD ook als vervanging van de Thalys bedoelt? ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3747 Gepost op: 16 April 2019, 11:59:52 »
Fyra leek tenminste nog op een HST. ICd hoort niet op de HSL.  Dat zij die nu zien als gewoon een reguliere intercity is volledig terecht. NS heeft na de zeer succesvolle persconferentie van Descheemaecker besloten te stoppen met Fyra. Zonder die persconferentie is het maar de vraag of ze dat gedaan hadden. Het belang van de Belgen in Fyra was beperkt en  de Belgen hadden er duidelijk geen zin in.  Zonder Fyra had NS geen opties meer. De Belgen hadden daarna het alleenrecht op de HSL met de Thalys. De beperkte verliezen op Fyra namen ze voor lief, zeker ook omdat concurrent NS met veel grotere verliezen zou komen te zitten en de genadeslag als HST-bedrijf was toegebracht. De Fyra was niet zo sterk als HST-concept, maar zonder Fyra was NS nergens. En dat blijkt.

De grootste fout was natuurlijk NS uit Thalys moest stappen van Netelenbos. Dan hadden we ook geen Fyra nodig gehad.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3748 Gepost op: 16 April 2019, 12:02:58 »
Fyra leek tenminste nog op een HST.
Met zo'n opmerking is het niet meer nodig om op de rest te reageren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3749 Gepost op: 16 April 2019, 12:04:59 »
MR,

Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de materie, kijkt niet vanuit de reizigersvraag naar het dossier, geeft geen antwoord op de vragen van Rick en mij en bent alleen maar gefocust op je eigen mening.