Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644433 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3150 Gepost op: 28 February 2015, 11:24:08 »
Groen in de ATB staat voor hoogst toegestane materieelsnelheid. Dus of ATB in den beginne een plafond van 140 kende of dat dat pas op een later moment verzonnen is dat weet ik niet.
Heb me ooit laten vertellen dat Thalys PBKA  middels een baken op de schiphollijn 160 kan rijden, maar dat PBA bij ATB groen altijd 160 toestaat. Wellicht zijn er ingewijden die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3151 Gepost op: 28 February 2015, 11:49:41 »
Hallo Sander,
 Ja dat gaat/ging met een baken aan het begin van het traject over de Schiphollijn voor  de Thalys.
 Op een ander forum heeft een meneer A.Sierts hier uitgebreid over geschreven.
Dat is alweer een paar jaar geleden.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3152 Gepost op: 28 February 2015, 11:55:05 »
Ik weet dat NS voor WO II plannen had om de snelheid te gaan verhogen, de DE V was bijvoorbeeld geschikt voor 160 km/u maar zoals bekend gooide de oorlog roet in het eten. Maar er was geen sprake van ander materieel dat met deze snelheden zou gaan rijden.
De 1000'en waren ook bedoeld om de 160 Km/u te moeten halen evenals de oude DE3'en.
Van beide bleek het echter niet zo'n succes te zijn en zijn de snelheden fors gezakt naar 100 Km/u waarbij de 1000'en zelfs nog in de goederendienst belanden en eigenlijk niet meer boven de 80 Km/u uitkwamen zelfs...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3153 Gepost op: 28 February 2015, 12:03:50 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3154 Gepost op: 28 February 2015, 13:34:58 »
Fijn debacle was dat.

Misschien moeten we dan maar een nieuw draadje beginnen, "De soap die NS 1000 heet". ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3155 Gepost op: 28 February 2015, 13:36:05 »
Pot3, het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3156 Gepost op: 28 February 2015, 14:07:57 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Dat meen ik me wel te herinneren, maar waar ik dat zo even kan staven is een goeie vraag :p

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3157 Gepost op: 28 February 2015, 14:12:27 »
Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Nee de DE-3 niet, maar de DE-5 wel
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3158 Gepost op: 28 February 2015, 17:02:16 »
..... Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Volgens "Handboek Spoorwegtechniek" deel 3 rijstand 7 ca 149 km/u. Volgens Werkspoor bericht no 6, verschenen nadat Werkspoor alles had geleverd" Vmax 145 km/u.
Mvrgr
Koopmans

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3159 Gepost op: 28 February 2015, 17:20:08 »
En ook nog een belangrijk gegeven:
je zit natuurlijk met kruisend wegverkeer.
Denk aan overwegen die langer gesloten blijven (eerder sluiten) bij hogere snelheden.
Nu worden/zijn veel belangrijke overwegen vervangen door tunnels en viaducten.

HSL en BR hebben daarom ook geen overwegen.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3160 Gepost op: 28 February 2015, 19:21:34 »
Waarom zou een overweg langer dicht blijven, als een trein sneller voorbij is..  ;)

@Eelco, Jan-Albert en Koopman,

Dan lag de waarheid in het midden dus  ;)


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3161 Gepost op: 28 February 2015, 19:28:37 »
Het is natuurlijk wel zo dat de afstelling van de overwegen aangepast moet worden voor hogere snelheden (anders niet op tijd dicht) en dat daarom bij een normale trein de overweg langer gesloten is dan vergeleken met een niet aangepaste overweg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3162 Gepost op: 28 February 2015, 20:46:10 »
De vooroorlogse dieseldrie was ontworpen voor 140 km/h, de dieselvijf voor 160 km/h.
Maar bij afnameritten haalde de dieseldrie een snelheid van 143 km/h en de dieselvijf zelfs 172 km/h! Dus hard genoeg voor deze discussie!
Voor de praktijk beperkte de directie zich tot een maximum dienstsnelheid van 125 km/h.

Gerard

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3163 Gepost op: 28 February 2015, 22:51:49 »
172??? en dat in de jaren 30!! wauw! (y)
En dan 75 jaar later kunnen ze niet eens een fatsoenlijke trein bouwen die 250 kan???? ???
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3164 Gepost op: 28 February 2015, 22:58:08 »
Het kon sneller hoor, in de jaren dertig. Kijk maar eens wat men in het Verenigd Koninkrijk of bij onze oosterburen presteerde qua snelheden....