Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 663585 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3150 Gepost op: 28 February 2015, 11:24:08 »
Groen in de ATB staat voor hoogst toegestane materieelsnelheid. Dus of ATB in den beginne een plafond van 140 kende of dat dat pas op een later moment verzonnen is dat weet ik niet.
Heb me ooit laten vertellen dat Thalys PBKA  middels een baken op de schiphollijn 160 kan rijden, maar dat PBA bij ATB groen altijd 160 toestaat. Wellicht zijn er ingewijden die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3151 Gepost op: 28 February 2015, 11:49:41 »
Hallo Sander,
 Ja dat gaat/ging met een baken aan het begin van het traject over de Schiphollijn voor  de Thalys.
 Op een ander forum heeft een meneer A.Sierts hier uitgebreid over geschreven.
Dat is alweer een paar jaar geleden.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3152 Gepost op: 28 February 2015, 11:55:05 »
Ik weet dat NS voor WO II plannen had om de snelheid te gaan verhogen, de DE V was bijvoorbeeld geschikt voor 160 km/u maar zoals bekend gooide de oorlog roet in het eten. Maar er was geen sprake van ander materieel dat met deze snelheden zou gaan rijden.
De 1000'en waren ook bedoeld om de 160 Km/u te moeten halen evenals de oude DE3'en.
Van beide bleek het echter niet zo'n succes te zijn en zijn de snelheden fors gezakt naar 100 Km/u waarbij de 1000'en zelfs nog in de goederendienst belanden en eigenlijk niet meer boven de 80 Km/u uitkwamen zelfs...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3153 Gepost op: 28 February 2015, 12:03:50 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3154 Gepost op: 28 February 2015, 13:34:58 »
Fijn debacle was dat.

Misschien moeten we dan maar een nieuw draadje beginnen, "De soap die NS 1000 heet". ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3155 Gepost op: 28 February 2015, 13:36:05 »
Pot3, het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3156 Gepost op: 28 February 2015, 14:07:57 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Dat meen ik me wel te herinneren, maar waar ik dat zo even kan staven is een goeie vraag :p

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3157 Gepost op: 28 February 2015, 14:12:27 »
Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Nee de DE-3 niet, maar de DE-5 wel
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3158 Gepost op: 28 February 2015, 17:02:16 »
..... Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Volgens "Handboek Spoorwegtechniek" deel 3 rijstand 7 ca 149 km/u. Volgens Werkspoor bericht no 6, verschenen nadat Werkspoor alles had geleverd" Vmax 145 km/u.
Mvrgr
Koopmans

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3159 Gepost op: 28 February 2015, 17:20:08 »
En ook nog een belangrijk gegeven:
je zit natuurlijk met kruisend wegverkeer.
Denk aan overwegen die langer gesloten blijven (eerder sluiten) bij hogere snelheden.
Nu worden/zijn veel belangrijke overwegen vervangen door tunnels en viaducten.

HSL en BR hebben daarom ook geen overwegen.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3160 Gepost op: 28 February 2015, 19:21:34 »
Waarom zou een overweg langer dicht blijven, als een trein sneller voorbij is..  ;)

@Eelco, Jan-Albert en Koopman,

Dan lag de waarheid in het midden dus  ;)


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3161 Gepost op: 28 February 2015, 19:28:37 »
Het is natuurlijk wel zo dat de afstelling van de overwegen aangepast moet worden voor hogere snelheden (anders niet op tijd dicht) en dat daarom bij een normale trein de overweg langer gesloten is dan vergeleken met een niet aangepaste overweg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3162 Gepost op: 28 February 2015, 20:46:10 »
De vooroorlogse dieseldrie was ontworpen voor 140 km/h, de dieselvijf voor 160 km/h.
Maar bij afnameritten haalde de dieseldrie een snelheid van 143 km/h en de dieselvijf zelfs 172 km/h! Dus hard genoeg voor deze discussie!
Voor de praktijk beperkte de directie zich tot een maximum dienstsnelheid van 125 km/h.

Gerard

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3163 Gepost op: 28 February 2015, 22:51:49 »
172??? en dat in de jaren 30!! wauw! (y)
En dan 75 jaar later kunnen ze niet eens een fatsoenlijke trein bouwen die 250 kan???? ???
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3164 Gepost op: 28 February 2015, 22:58:08 »
Het kon sneller hoor, in de jaren dertig. Kijk maar eens wat men in het Verenigd Koninkrijk of bij onze oosterburen presteerde qua snelheden....