Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 13:42:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:38:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:38:42
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Sikje 225 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:01:10
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:57:33
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643789 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3150 Gepost op: 28 February 2015, 11:24:08 »
Groen in de ATB staat voor hoogst toegestane materieelsnelheid. Dus of ATB in den beginne een plafond van 140 kende of dat dat pas op een later moment verzonnen is dat weet ik niet.
Heb me ooit laten vertellen dat Thalys PBKA  middels een baken op de schiphollijn 160 kan rijden, maar dat PBA bij ATB groen altijd 160 toestaat. Wellicht zijn er ingewijden die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3151 Gepost op: 28 February 2015, 11:49:41 »
Hallo Sander,
 Ja dat gaat/ging met een baken aan het begin van het traject over de Schiphollijn voor  de Thalys.
 Op een ander forum heeft een meneer A.Sierts hier uitgebreid over geschreven.
Dat is alweer een paar jaar geleden.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3152 Gepost op: 28 February 2015, 11:55:05 »
Ik weet dat NS voor WO II plannen had om de snelheid te gaan verhogen, de DE V was bijvoorbeeld geschikt voor 160 km/u maar zoals bekend gooide de oorlog roet in het eten. Maar er was geen sprake van ander materieel dat met deze snelheden zou gaan rijden.
De 1000'en waren ook bedoeld om de 160 Km/u te moeten halen evenals de oude DE3'en.
Van beide bleek het echter niet zo'n succes te zijn en zijn de snelheden fors gezakt naar 100 Km/u waarbij de 1000'en zelfs nog in de goederendienst belanden en eigenlijk niet meer boven de 80 Km/u uitkwamen zelfs...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3153 Gepost op: 28 February 2015, 12:03:50 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3154 Gepost op: 28 February 2015, 13:34:58 »
Fijn debacle was dat.

Misschien moeten we dan maar een nieuw draadje beginnen, "De soap die NS 1000 heet". ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3155 Gepost op: 28 February 2015, 13:36:05 »
Pot3, het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3156 Gepost op: 28 February 2015, 14:07:57 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Dat meen ik me wel te herinneren, maar waar ik dat zo even kan staven is een goeie vraag :p

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3157 Gepost op: 28 February 2015, 14:12:27 »
Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Nee de DE-3 niet, maar de DE-5 wel
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3158 Gepost op: 28 February 2015, 17:02:16 »
..... Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Volgens "Handboek Spoorwegtechniek" deel 3 rijstand 7 ca 149 km/u. Volgens Werkspoor bericht no 6, verschenen nadat Werkspoor alles had geleverd" Vmax 145 km/u.
Mvrgr
Koopmans

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3159 Gepost op: 28 February 2015, 17:20:08 »
En ook nog een belangrijk gegeven:
je zit natuurlijk met kruisend wegverkeer.
Denk aan overwegen die langer gesloten blijven (eerder sluiten) bij hogere snelheden.
Nu worden/zijn veel belangrijke overwegen vervangen door tunnels en viaducten.

HSL en BR hebben daarom ook geen overwegen.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3160 Gepost op: 28 February 2015, 19:21:34 »
Waarom zou een overweg langer dicht blijven, als een trein sneller voorbij is..  ;)

@Eelco, Jan-Albert en Koopman,

Dan lag de waarheid in het midden dus  ;)


Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1376
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3161 Gepost op: 28 February 2015, 19:28:37 »
Het is natuurlijk wel zo dat de afstelling van de overwegen aangepast moet worden voor hogere snelheden (anders niet op tijd dicht) en dat daarom bij een normale trein de overweg langer gesloten is dan vergeleken met een niet aangepaste overweg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3162 Gepost op: 28 February 2015, 20:46:10 »
De vooroorlogse dieseldrie was ontworpen voor 140 km/h, de dieselvijf voor 160 km/h.
Maar bij afnameritten haalde de dieseldrie een snelheid van 143 km/h en de dieselvijf zelfs 172 km/h! Dus hard genoeg voor deze discussie!
Voor de praktijk beperkte de directie zich tot een maximum dienstsnelheid van 125 km/h.

Gerard

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3163 Gepost op: 28 February 2015, 22:51:49 »
172??? en dat in de jaren 30!! wauw! (y)
En dan 75 jaar later kunnen ze niet eens een fatsoenlijke trein bouwen die 250 kan???? ???
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3164 Gepost op: 28 February 2015, 22:58:08 »
Het kon sneller hoor, in de jaren dertig. Kijk maar eens wat men in het Verenigd Koninkrijk of bij onze oosterburen presteerde qua snelheden....