Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:06:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:05:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 650306 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3150 Gepost op: 28 February 2015, 11:24:08 »
Groen in de ATB staat voor hoogst toegestane materieelsnelheid. Dus of ATB in den beginne een plafond van 140 kende of dat dat pas op een later moment verzonnen is dat weet ik niet.
Heb me ooit laten vertellen dat Thalys PBKA  middels een baken op de schiphollijn 160 kan rijden, maar dat PBA bij ATB groen altijd 160 toestaat. Wellicht zijn er ingewijden die dit kunnen bevestigen of ontkrachten...?

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3151 Gepost op: 28 February 2015, 11:49:41 »
Hallo Sander,
 Ja dat gaat/ging met een baken aan het begin van het traject over de Schiphollijn voor  de Thalys.
 Op een ander forum heeft een meneer A.Sierts hier uitgebreid over geschreven.
Dat is alweer een paar jaar geleden.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3152 Gepost op: 28 February 2015, 11:55:05 »
Ik weet dat NS voor WO II plannen had om de snelheid te gaan verhogen, de DE V was bijvoorbeeld geschikt voor 160 km/u maar zoals bekend gooide de oorlog roet in het eten. Maar er was geen sprake van ander materieel dat met deze snelheden zou gaan rijden.
De 1000'en waren ook bedoeld om de 160 Km/u te moeten halen evenals de oude DE3'en.
Van beide bleek het echter niet zo'n succes te zijn en zijn de snelheden fors gezakt naar 100 Km/u waarbij de 1000'en zelfs nog in de goederendienst belanden en eigenlijk niet meer boven de 80 Km/u uitkwamen zelfs...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3153 Gepost op: 28 February 2015, 12:03:50 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3154 Gepost op: 28 February 2015, 13:34:58 »
Fijn debacle was dat.

Misschien moeten we dan maar een nieuw draadje beginnen, "De soap die NS 1000 heet". ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3155 Gepost op: 28 February 2015, 13:36:05 »
Pot3, het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3156 Gepost op: 28 February 2015, 14:07:57 »
Okay, de 1000'den heb ik idd over het hoofd gezien. Fijn debacle was dat. Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Dat meen ik me wel te herinneren, maar waar ik dat zo even kan staven is een goeie vraag :p

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3157 Gepost op: 28 February 2015, 14:12:27 »
Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...

Nee de DE-3 niet, maar de DE-5 wel
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3158 Gepost op: 28 February 2015, 17:02:16 »
..... Maar was de DE III bedoeld voor 160km/u? Ik kan dat nergens terug vinden...
Volgens "Handboek Spoorwegtechniek" deel 3 rijstand 7 ca 149 km/u. Volgens Werkspoor bericht no 6, verschenen nadat Werkspoor alles had geleverd" Vmax 145 km/u.
Mvrgr
Koopmans

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3159 Gepost op: 28 February 2015, 17:20:08 »
En ook nog een belangrijk gegeven:
je zit natuurlijk met kruisend wegverkeer.
Denk aan overwegen die langer gesloten blijven (eerder sluiten) bij hogere snelheden.
Nu worden/zijn veel belangrijke overwegen vervangen door tunnels en viaducten.

HSL en BR hebben daarom ook geen overwegen.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3160 Gepost op: 28 February 2015, 19:21:34 »
Waarom zou een overweg langer dicht blijven, als een trein sneller voorbij is..  ;)

@Eelco, Jan-Albert en Koopman,

Dan lag de waarheid in het midden dus  ;)


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3161 Gepost op: 28 February 2015, 19:28:37 »
Het is natuurlijk wel zo dat de afstelling van de overwegen aangepast moet worden voor hogere snelheden (anders niet op tijd dicht) en dat daarom bij een normale trein de overweg langer gesloten is dan vergeleken met een niet aangepaste overweg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3162 Gepost op: 28 February 2015, 20:46:10 »
De vooroorlogse dieseldrie was ontworpen voor 140 km/h, de dieselvijf voor 160 km/h.
Maar bij afnameritten haalde de dieseldrie een snelheid van 143 km/h en de dieselvijf zelfs 172 km/h! Dus hard genoeg voor deze discussie!
Voor de praktijk beperkte de directie zich tot een maximum dienstsnelheid van 125 km/h.

Gerard

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3163 Gepost op: 28 February 2015, 22:51:49 »
172??? en dat in de jaren 30!! wauw! (y)
En dan 75 jaar later kunnen ze niet eens een fatsoenlijke trein bouwen die 250 kan???? ???
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3164 Gepost op: 28 February 2015, 22:58:08 »
Het kon sneller hoor, in de jaren dertig. Kijk maar eens wat men in het Verenigd Koninkrijk of bij onze oosterburen presteerde qua snelheden....